Wederom een W220 rijder

Ben je nieuw? Stel jezelf dan hier voor!
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

19 jun 2021 12:10

doitashimashite schreef: 18 jun 2021 18:55
FJLBlok schreef: 18 jun 2021 18:40
doitashimashite schreef: 18 jun 2021 17:20 Ik heb ook een eigen zaak. Mijn Mercedes rijd ik privé, en de zakelijke kms declareer ik tegen 19ct/km. Wat ik me afvraag, zo'n W220 op de zaak zetten, is dat interessant met het oog op de bijtelling?
35% bijtellen over de dagwaarde en natuurlijk de btw correctie aan het einde van het jaar… verder alle of de meeste kosten zakelijk. Dus kosten gaan van de winst af… hangt per geval af of het interessant is..

Edit: auto moet dan wel 15 jaar of ouder zijn anders val je in het reguliere bijtellingspatroon van 25% nieuwwaarde!!!
Bedankt! Dat klinkt al met al best wel interessant.
Vergeet je belastingdruk niet, als je in 50% tarief IB zit betaal je dus 50% van die 35% direct als belasting. Elk jaar opnieuw...

Veel mensen zeggen "de zaak betaalt", maar bij een kleine onderneming ben je toch "gewoon zelf de zaak".
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
FJLBlok
Donateur
Berichten: 448
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

19 jun 2021 12:20


Vergeet je belastingdruk niet, als je in 50% tarief IB zit betaal je dus 50% van die 35% direct als belasting. Elk jaar opnieuw...

Veel mensen zeggen "de zaak betaalt", maar bij een kleine onderneming ben je toch "gewoon zelf de zaak".
Klopt idd. Maar in mijn geval is 35% over de dagwaarde toch altijd een stuk minder dan 22% over de nieuwwaarde (bij een niet yonugtimer)….In welke IB schijf je ook zit…
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
FJLBlok
Donateur
Berichten: 448
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

19 jun 2021 12:56

rickytt3 schreef: 19 jun 2021 10:19 Ik mis nu al wat ruimte in de kofferbak tov m'n W210, dus de hap die optie 308 uit de kofferruimte neemt zou ik niet kunnen missen.
De kids zouden het wel geweldig vinden waarschijnlijk :)
Het grappige is dat wanneer je in discussie gaat met mensen die hele dikke (lease) wagens rijden die ver buiten mijn bereik liggen je ze met 1 vraag helemaal gedesillusioneerd krijgt door te vragen waar bij hun de koelkast in de auto zit… altijd geinig om te zien hoe ze zich daaruit proberen te wurmen…
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
Gebruikersavatar
rickytt3
Donateur
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 mei 2014 10:51
Mercedes-Benz: W211 200K Classic 2007
Locatie: Heemskerk

19 jun 2021 20:24

Bij mij helpt de blik op de vijf liter V8 ook altijd goed in dat soort situaties (A)
W211 200K 2007
ex W220 S500 1999
ex W210 E320 CDI 2000 "Herr Flick"
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

19 jun 2021 21:48

FJLBlok schreef: 19 jun 2021 12:20

Vergeet je belastingdruk niet, als je in 50% tarief IB zit betaal je dus 50% van die 35% direct als belasting. Elk jaar opnieuw...

Veel mensen zeggen "de zaak betaalt", maar bij een kleine onderneming ben je toch "gewoon zelf de zaak".
Klopt idd. Maar in mijn geval is 35% over de dagwaarde toch altijd een stuk minder dan 22% over de nieuwwaarde (bij een niet yonugtimer)….In welke IB schijf je ook zit…
Klopt, maar dat staat los van de kostentechnische vergelijking tussen zakelijk en privé rijden. De (imo juiste) vraag is of je voor die belasting die je betaalt (agv bijtelling) je auto privé kan onderhouden.

Zeg dagwaarde 20.000 euro * 0.35 * 0.5 = 3500 euro. Dat is dan je budget. Houd je 'm privé hoef je daarnaast én geen rekening te houden met marge/btw auto bij aankoop (maakt je keuze groter en aankoop marge auto is ivm onnodig duur bij weder verkoop) én hoef je geen btw correctie over de nieuwprijs te betalen.

En je schrijft aanvullend nog 0.19 cent/km over alle zakelijke km's. Die zou je eigenlijk nog bij die 3500 euro op moeten tellen.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
FJLBlok
Donateur
Berichten: 448
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

19 jun 2021 22:07

David_O schreef: 19 jun 2021 21:48
FJLBlok schreef: 19 jun 2021 12:20

Vergeet je belastingdruk niet, als je in 50% tarief IB zit betaal je dus 50% van die 35% direct als belasting. Elk jaar opnieuw...

Veel mensen zeggen "de zaak betaalt", maar bij een kleine onderneming ben je toch "gewoon zelf de zaak".
Klopt idd. Maar in mijn geval is 35% over de dagwaarde toch altijd een stuk minder dan 22% over de nieuwwaarde (bij een niet yonugtimer)….In welke IB schijf je ook zit…
Klopt, maar dat staat los van de kostentechnische vergelijking tussen zakelijk en privé rijden. De (imo juiste) vraag is of je voor die belasting die je betaalt (agv bijtelling) je auto privé kan onderhouden.

Zeg dagwaarde 20.000 euro * 0.35 * 0.5 = 3500 euro. Dat is dan je budget. Houd je 'm privé hoef je daarnaast én geen rekening te houden met marge/btw auto bij aankoop (maakt je keuze groter en aankoop marge auto is ivm onnodig duur bij weder verkoop) én hoef je geen btw correctie over de nieuwprijs te betalen.

En je schrijft aanvullend nog 0.19 cent/km over alle zakelijke km's. Die zou je eigenlijk nog bij die 3500 euro op moeten tellen.
Dat klopt. Echter denk ik niet dat mijn w220 een fiscale waarde van 20.000€ heeft…
Maar die berekening die je maakt is idd correct en ik denk ook dat bij normaal onderhoud het wel eens zo kan zijn dat je beter prive rijdt.
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

19 jun 2021 22:55

Excuses, ik ben in de war met de dagwaarde van een W221. Voor een 220 zal de rekensom idd best gunstig zijn.

Ware het niet dat youngtimers (in alle soorten en maten) voor astronomische prijzen aangeboden (maar dus ook gekocht) worden. Nou zal dat voor een 220 niet zo snel het geval zijn, maar als je de prijzen van een 221 of een G youngtimer vs niet-youngtimer ziet, koop je als je privé koopt voor hetzelfde of minder geld een (veel) nieuwere auto.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Gebruikersavatar
rickytt3
Donateur
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 mei 2014 10:51
Mercedes-Benz: W211 200K Classic 2007
Locatie: Heemskerk

20 jun 2021 09:41

Mijn 220 heeft een getaxeerde waarde in het economisch verkeer van €5000. Bijtelling dus €1750 per jaar. Niet zakelijk in de BTW, dus geen forfait. En het was al een marge auto, dus geen BTW
W211 200K 2007
ex W220 S500 1999
ex W210 E320 CDI 2000 "Herr Flick"
Gebruikersavatar
rickytt3
Donateur
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 mei 2014 10:51
Mercedes-Benz: W211 200K Classic 2007
Locatie: Heemskerk

20 jun 2021 09:44

Afschrijving ook niet echt een issue. Onderhoud bij de specialist en verbruik 98 doen echter je al je "voordeel" wel weer teniet.
Neemt niet weg dat je wel heerlijk kunt genieten van een topklasse jongensdroom. En daar gaat het maar om 8-)
W211 200K 2007
ex W220 S500 1999
ex W210 E320 CDI 2000 "Herr Flick"
FJLBlok
Donateur
Berichten: 448
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

20 jun 2021 14:22

rickytt3 schreef: 20 jun 2021 09:44 Afschrijving ook niet echt een issue. Onderhoud bij de specialist en verbruik 98 doen echter je al je "voordeel" wel weer teniet.
Neemt niet weg dat je wel heerlijk kunt genieten van een topklasse jongensdroom. En daar gaat het maar om 8-)
Daar kan ik het niet mee oneens zijn… heerlijk rijden en ach we proberen allemaal zo min mogelijk af te dragen op een nette manier en iedereen voelt zich comfortabel met de manier waarop ze het zelf organiseren. Voor mij is het een mogelijkheid om een mooie wagen te rijden en een beetje lol te hebben tegen redelijke kosten/ risico. Alternatief voor mij was een nieuwe auto leasen en heul veul bijtelling te betalen of hem buiten de bijtelling rijden… dan ben ik voor nu blij dat ik deze optie heb gekozen. En ach, voor mij is het hoofdzakelijk voor vanuit Terneuzen naar schiphol te rijden. Dat kan prima met de S tegen 100km/u…
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2845
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

20 jun 2021 18:15

Mooie auto en leuke discussie weer over wel niet zakelijk zetten.....ik heb m'n draai daar wel in gevonden. 8-)
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

20 jun 2021 19:11

denman1710 schreef: 20 jun 2021 18:15 Mooie auto en leuke discussie weer over wel niet zakelijk zetten.....ik heb m'n draai daar wel in gevonden. 8-)
Ik ook 8-) Youngtimer regeling all the way :)

De bijtelling op een auto met een dagwaarde van €5K is ca. 70 tot €90 netto per maand. Voor de zaak, zoals hierboven wordt gerekend, moet je dus de eerste €1.750 aan kosten per jaar wegstrepen tegen de bijtelling, de rest van de kosten is zakelijk aftrekbaar.

De BTW correctie is een forfait, je mag ook kiezen om naar rato van de daadwerkelijke verhouding privé - zakelijk de correctie toe te passen. Moet je wel iets van een km-administratie bijhouden. Bovenstaande alles op basis van een ZZP'er.

Voor een BV geldt een ander verhaal.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
EricBenz
Donateur
Berichten: 973
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

20 jun 2021 19:24

Mooie invalshoeken. ls ZZP-er 2 x met veel plezier Youngtimer gereden (V8 op lpg). Nu een jongere privé auto (6 jaar) met lagere start km-stand en km-declaratie. Youngtimers hadden kleine storingen en soms een grotere reparatie. Op een gegeven moment paste mij dat niet meer.
Idd Youngtimer is goedkoper. In alle 3 de gevallen mij hart gevolgd :) .
FJLBlok
Donateur
Berichten: 448
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03); EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX 2x W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: Rubber afdichtingen
Locatie: Terneuzen

20 jun 2021 20:09

Ik heb een bv. Dus is net iets anders dan een eenmanszaak. Maar ik zal in mijn logboek allen keurig bijhouden incl belasting. Ik heb geen moeite daar transparantie in te geven…
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

20 jun 2021 20:14

Mijn beredenering was overigens op basis van een BV, eenmanszaak/zzp heb je nog de mogelijkheid om auto voor de IB privé te rijden (geen bijtelling) en voor de BTW zakelijk (wel BTW aftrek maar ook BTW-correctie (forfaitair of daadwerkelijke verhouding privé-zakelijk).

Iedereen maakt zijn (haar) eigen keuzes en afwegingen. Als iedereen "in the end" blij is met zijn (haar) keuze en met plezier rijdt, da's het belangrijkste toch :applaus:
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Plaats reactie