Dag allemaal,
Iets minder dan jaar geleden had ik hier een topic geopend voor advies voor aanschaf van een C-klasse estate. Uiteindelijk was het een Volvo V70 young timer geworden, maar ik krijg nu toch weer kriebels om te 'upgraden' naar een Mercedes. Ik ben echt al jaren liefhebber van Mercedes en ben erg gecharmeerd van de CLS Shooting Brake. Ik besef dat ik qua ruimte moet gaan inboeken op de Volvo, nu heb ik wel 3 koters van 4 6 en 1, maar dat zou volgens mij wel moeten passen op de achterbank. Ze zullen voornamelijk in de weekenden of 2x p maand met z'n 3-en in de auto zitten, dus ik ga ervan uit dat dat OK zou moeten zijn.
Ik heb een CLS SB op het oog van 2013 en 1 van 2014 met 350 CDI motor. Verder zie ik dat er veel 250 CDI's worden aangeboden. Ik ben aan het kijken bij onze oosterburen in Duitsland trouwens. Maar los van de motorinhoud zijn er significante verschillen tussen de 350 en 250 cdi motoren? Wat zijn belangrijke punten om op te letten bij dit model en type motor? Wat zijn de bekende kwaaltjes e.d., motorisch, electronica, veel voorkomend onderhoudspunten etc. Alle ervaringen en adviezen zijn uiterst welkom. Ik heb namelijk echt geen flauw benul, ik vind het gewoon een ontzettend mooie auto. Kilometerstanden van de modellen die ik heb gezien varieert tussen de 90 dkm en 140 dkm.
Verder heb ik een CLS SB 350 AMG, benzine ook voorbij zien komen, wat misschien ook nog een optie is. Betreft een model van begin 2014 met 90 dkm op de teller. Wat zijn de kenmerken en aandachtspunten voor de benzinemotor(en) van de CLS SB?
Advies gevraagd voor aanschaf CLS Shooting Brake
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 03 dec 2018 11:35
- Mercedes-Benz: CLS 350 Shooting Brake
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Brabant
- W204Avantgarde
- Berichten: 4048
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Een 250 is een 4 cil, kan goedkoper uitvallen in de MRBelasting
Motor heeft pk/koppel zat maar loopt stukken rauwer als een 350 6 cil.
Een 350 cdi loopt zeer relaxt, voor allebei geldt Adblue.
Qua degelijkheid zijn ze alle twee wel oke.
Motor heeft pk/koppel zat maar loopt stukken rauwer als een 350 6 cil.
Een 350 cdi loopt zeer relaxt, voor allebei geldt Adblue.
Qua degelijkheid zijn ze alle twee wel oke.
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Hoezo? Een 250/350 CDI BlueEfficiency is Euro5 en heeft geen AdBlue anders heette die in die tijd BlueTEC. Volgens mij is dit pas vanaf Euro6 en later in de "d" diesels aanwezig.W204Avantgarde schreef: ... voor allebei geldt Adblue.
Ik heb zelf een 350 CDI BlueEfficiency 4-deurs, geen SB (gekocht bij MB-Vos, heeft ook een 350 CDI SB staan nu) en ben er nog steeds heel tevreden mee. Ik heb er tot nu toe geen noemenswaardige dingen mee gehad. De motor van de 350 diesels is de OM642, die is in zoveel auto's en al over zo'n lange periode toegepast dat de 218 de meeste updates wel zal hebben. Verbruik is ietsje meer dan een 250 CDI, maar afhankelijk van je rijstijl kan ook de V6 best zuinig zijn (anders effe rondkijken op Spritmonitor.de). Wegenbelasting is wel een dingetje helaas met een diesel. Diesel is in MRB al benzine x2, de 350CDI is ietsje zwaarder dan een 250CDI, en met optionele 4Matic vierwielaandrijving komt er nog eens wat gewicht bij.Autorijder2018 schreef:Dag allemaal,
Ik heb een CLS SB op het oog van 2013 en 1 van 2014 met 350 CDI motor. Verder zie ik dat er veel 250 CDI's worden aangeboden. Ik ben aan het kijken bij onze oosterburen in Duitsland trouwens. Maar los van de motorinhoud zijn er significante verschillen tussen de 350 en 250 cdi motoren? Wat zijn belangrijke punten om op te letten bij dit model en type motor? Wat zijn de bekende kwaaltjes e.d., motorisch, electronica, veel voorkomend onderhoudspunten etc. Alle ervaringen en adviezen zijn uiterst welkom. Ik heb namelijk echt geen flauw benul, ik vind het gewoon een ontzettend mooie auto. Kilometerstanden van de modellen die ik heb gezien varieert tussen de 90 dkm en 140 dkm.
Verder de algemenere zaken: er kan veel op zitten aan opties, maar er kan ook verrassend weinig op zitten, stel indien nodig een lijstje op met wat er absoluut wel of niet aanwezig moet zijn (Keyless Go + starten, COMAND, stoelklimatisering/memory, etc). Luchtvering kán ooit reparaties nodig hebben en dat kost wel wat, maar ze zijn er ook zonder, en levensduur is maar net hoe/waar ermee gereden is. Zicht naar achteren en zijkanten zal wel minder zijn dan een traditionele stationwagon, voor mij zou op een SB Parktronic en een achteruitrijcamera wel een must zijn. Verder is de techniek aanzienlijk gedeeld met de 212 dus echt exotische zaken zitten er volgens mij niet bij, behalve de laadvloer. Ik ben er nog niet een mee tegengekomen, maar de X218 is leverbaar geweest met een houten laadvloer. Ziet er prachtig uit, maar als je veel verwacht te vervoeren eigenlijk zonde. Maar zoals gezegd, ik heb er zo een nog niet gezien.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 03 dec 2018 11:35
- Mercedes-Benz: CLS 350 Shooting Brake
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Brabant
Die met houten laadvloer heb ik nog niet voorbij zien komen. Achteruitrij camera of PDC is sowieso een must. Verder is stoelverwarming een must en elektrische bediening vd stoel, Memory is leuke bijkomstigheid geen must. De 350 cdi die ik had gezien leek stoelverwarming op de achterbank te hebben, vond dat wel een leuke optie. Op zich is keyless entry ook een nice to have voor me. Ik ga eens even verder zoeken. Heel erg bedankt voor de tips. Misschien is dan een volle 250 CDI toch wel interessanter tov een iets kalere 350 CDI.Helmy schreef:Hoezo? Een 250/350 CDI BlueEfficiency is Euro5 en heeft geen AdBlue anders heette die in die tijd BlueTEC. Volgens mij is dit pas vanaf Euro6 en later in de "d" diesels aanwezig.W204Avantgarde schreef: ... voor allebei geldt Adblue.
Ik heb zelf een 350 CDI BlueEfficiency 4-deurs, geen SB (gekocht bij MB-Vos, heeft ook een 350 CDI SB staan nu) en ben er nog steeds heel tevreden mee. Ik heb er tot nu toe geen noemenswaardige dingen mee gehad. De motor van de 350 diesels is de OM642, die is in zoveel auto's en al over zo'n lange periode toegepast dat de 218 de meeste updates wel zal hebben. Verbruik is ietsje meer dan een 250 CDI, maar afhankelijk van je rijstijl kan ook de V6 best zuinig zijn (anders effe rondkijken op Spritmonitor.de). Wegenbelasting is wel een dingetje helaas met een diesel. Diesel is in MRB al benzine x2, de 350CDI is ietsje zwaarder dan een 250CDI, en met optionele 4Matic vierwielaandrijving komt er nog eens wat gewicht bij.
Verder de algemenere zaken: er kan veel op zitten aan opties, maar er kan ook verrassend weinig op zitten, stel indien nodig een lijstje op met wat er absoluut wel of niet aanwezig moet zijn (Keyless Go + starten, COMAND, stoelklimatisering/memory, etc). Luchtvering kán ooit reparaties nodig hebben en dat kost wel wat, maar ze zijn er ook zonder, en levensduur is maar net hoe/waar ermee gereden is. Zicht naar achteren en zijkanten zal wel minder zijn dan een traditionele stationwagon, voor mij zou op een SB Parktronic en een achteruitrijcamera wel een must zijn. Verder is de techniek aanzienlijk gedeeld met de 212 dus echt exotische zaken zitten er volgens mij niet bij, behalve de laadvloer. Ik ben er nog niet een mee tegengekomen, maar de X218 is leverbaar geweest met een houten laadvloer. Ziet er prachtig uit, maar als je veel verwacht te vervoeren eigenlijk zonde. Maar zoals gezegd, ik heb er zo een nog niet gezien.
- Poppel180
- Forum Held
- Berichten: 3179
- Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
- Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
- Locatie: Zuidplas
Er staat een witte op MP met een houten vloer.
Hoeveel km ga je per jaar rijden want zoals genoemd de wegenbelasting is 1000 euro duurder per jaar (maar van de diesels is meer aanbod en de prijzen wat minder hoog)
Zelf heb ik de kans genomen toen een CLS 400 SB voorbij kwam, benzine 333 paardjes viewtopic.php?f=62&t=93261&hilit=shooting+brake
Hoeveel km ga je per jaar rijden want zoals genoemd de wegenbelasting is 1000 euro duurder per jaar (maar van de diesels is meer aanbod en de prijzen wat minder hoog)
Zelf heb ik de kans genomen toen een CLS 400 SB voorbij kwam, benzine 333 paardjes viewtopic.php?f=62&t=93261&hilit=shooting+brake
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 03 dec 2018 11:35
- Mercedes-Benz: CLS 350 Shooting Brake
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Brabant
Mooie bak joh. Als ik de diesel neem wordt het zakelijk ook rijden, 50-65 dkm per jaar. Kan ik een leuke benzine vinden dan wordt max 15 dkm p. jaar.Poppel180 schreef:Er staat een witte op MP met een houten vloer.
Hoeveel km ga je per jaar rijden want zoals genoemd de wegenbelasting is 1000 euro duurder per jaar (maar van de diesels is meer aanbod en de prijzen wat minder hoog)
Zelf heb ik de kans genomen toen een CLS 400 SB voorbij kwam, benzine 333 paardjes viewtopic.php?f=62&t=93261&hilit=shooting+brake
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Ja, zou voor een zo vol mogelijke 350 of 400 gaan. Met een 250 doe je je zelf te kort, het koppel van een 350CDI is echt verslavend. Op de snelweg is het een ongelofelijk rappe en comfortabele auto. En distronic is ook wel lekker. En een SB heeft achter standaard luchtvering i.v.m belading.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- Poppel180
- Forum Held
- Berichten: 3179
- Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
- Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
- Locatie: Zuidplas
Met een 6 of 8 cilinder matchen de prestaties met de looks
Andersom een 250CDI welke zo'n 10k goedkoper is en dan naar 400.000+ op de teller rijden is ook een optie
Let wel 3 kids op de achterbank is de max, de kofferbak is ruim genoeg voor de bagage maar heeft geen derde zitrij zoals sommige E estates
Oja en sommige eerste eigenaren hebben bijzondere smaak gehad voor interieur kleuren
Andersom een 250CDI welke zo'n 10k goedkoper is en dan naar 400.000+ op de teller rijden is ook een optie
Let wel 3 kids op de achterbank is de max, de kofferbak is ruim genoeg voor de bagage maar heeft geen derde zitrij zoals sommige E estates
Oja en sommige eerste eigenaren hebben bijzondere smaak gehad voor interieur kleuren
- Higgins
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: 26 aug 2006 10:53
- Mercedes-Benz: X253 GLC 350e
- Specialisatie: slap zeveren
- Locatie: Horst
Ik heb vorig jaar dus ook de keuze gemaakt voor een 350CDI SB. Ik wilde persee diesel en minimaal een 6-cilinder. Waarom.... het rijdt zoveel soepeler dan een 4-clinder, en..... nu kan het nog...
Verder zijn alle gewenste/noodzakelijke opties wel besproken. Persoonlijk had ik een AMG-pakket als noodzakelijk wens. Vind dat de auto net iets meer looks meegeven.
Verder zijn alle gewenste/noodzakelijke opties wel besproken. Persoonlijk had ik een AMG-pakket als noodzakelijk wens. Vind dat de auto net iets meer looks meegeven.
-
- Donateur
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
- Mercedes-Benz: W204 250 CDI
- Locatie: Utrecht
Rij een W204 250 CDI en vindt deze wat rauw. Zeker komende uit een V8 op LPG. Een 6-cilinder lijkt mij een soepeler motor en kan mij voorstellen dat de bak wat sneller schakelt. Bij de 4 cilinder wordt ie nerveus als je een keer gas geeft en snel door schakelen doet ie niet. Wel in sportstand echter daar heb ik geen zin in.
Het verbruik van een 6-cilinder is 1/4 meer. De wens is 200 dkm en dan kost een 6-cilinder 4k aan brandstof meer... En daarmee kom ik aan het einde van wat ik wil uitgeven.
Het verbruik van een 6-cilinder is 1/4 meer. De wens is 200 dkm en dan kost een 6-cilinder 4k aan brandstof meer... En daarmee kom ik aan het einde van wat ik wil uitgeven.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 03 dec 2018 11:35
- Mercedes-Benz: CLS 350 Shooting Brake
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Brabant
Bedankt voor alle tips en ervaringen heren.
Nou ik ga woensdag kijken voor een CLS 350 SB benzine. Auto heeft nog net geen 70 dkm op de teller. AMG pakket, command online, geen keyless wel distronic en schuifdak. Zijn er punten om op te letten tijdens de proefrit? Of juist bepaalde functies testen vd electronische foefjes?
Nou ik ga woensdag kijken voor een CLS 350 SB benzine. Auto heeft nog net geen 70 dkm op de teller. AMG pakket, command online, geen keyless wel distronic en schuifdak. Zijn er punten om op te letten tijdens de proefrit? Of juist bepaalde functies testen vd electronische foefjes?
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 03 dec 2018 11:35
- Mercedes-Benz: CLS 350 Shooting Brake
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Brabant
Hij staat binnenkort voor de deur. Het is een 350 AMG benzine geworden. Nog heel even wachten en dan kan ik er mee rijde.Poppel180 schreef:En
En
En ?
Staat ie al voor de deur?
Is er niet een forumlid die obv chassisnr (VIN) kan achterhalen welke opties die allemaal heeft e.d.?
Bezit, W639 2.2CDI/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976
ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T
ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 03 dec 2018 11:35
- Mercedes-Benz: CLS 350 Shooting Brake
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Brabant
Hij is binnen! Ik heb even een vraagje aan de kenners hier. Ik wil em all risk verzekeren en zie dat de auto is voorzien van:
551 BASIC ANTITHEFT ALARM SYSTEM (ATA)
882 SENSOR SYSTEM AND ANTITHEFT ALARM SYSTEM
P54 THEFT PROTECTION PACKAGE
De verzekering geeft aan dat ze vanaf alarmklasse 3 met hellingsdetectie, de auto all-risk kunnen verzekeren. Is dat die 882. Mijn aanname is van wel namelijk. Iemand die hier duidelijkheid over kan geven???
551 BASIC ANTITHEFT ALARM SYSTEM (ATA)
882 SENSOR SYSTEM AND ANTITHEFT ALARM SYSTEM
P54 THEFT PROTECTION PACKAGE
De verzekering geeft aan dat ze vanaf alarmklasse 3 met hellingsdetectie, de auto all-risk kunnen verzekeren. Is dat die 882. Mijn aanname is van wel namelijk. Iemand die hier duidelijkheid over kan geven???