B klasse zoektocht

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
bosbenz
Berichten: 270
Lid geworden op: 12 jul 2010 09:39
Mercedes-Benz: W123 200 1983, S203 C180 Elegance 2006, H243 EQA 250 Business Luxury 2021
Specialisatie: IT Cloud Computing
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

22 sep 2019 17:44

Momenteel heb ik nog een W201 maar het beestje wordt te houd voor dagelijks gebruik. Daarom wil ik deze vervangen voor een eerste generatie B klasse aangezien deze redelijk geprijsd zijn tegenwoordig.
Zijn er aandachtspunten en bepaalde motoruitvoeringen waarbij ik moet opletten? Heb namelijk geen ervaring met dit 'nieuwe' spul. :owja:
Aukemuis
Berichten: 310
Lid geworden op: 28 nov 2014 22:59
Mercedes-Benz: Fiat 500C twinair

22 sep 2019 20:35

Roest onder aan de portieren en achterklep is een dingetje dat je zeker ff moet checken
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

23 sep 2019 10:23

De roestende felsnaad onderaan de portieren en achterklep was een probleem bij de productie tot ca. medio 2007.
Mijn voormalige B-klasse was (en is nog steeds) volledig MB-dealer onderhouden; bij die auto zijn destijds onder coulance de achterklep en drie portieren gratis vervangen (het laatste portier wilde pas roesten toen de coulance voorbij was).
Je KUNT dus bij de eerste exemplaren ook een roestvrije auto aantreffen (waarbij de portieren en achterklep al zijn vervangen).

Wij hebben destijds proefgereden in alle benzine motoriseringen. Mijn persoonlijke mening (zonder iemand tegen de schenen te willen schoppen):
  • Bij benzine, ga voor een B200 of een B200 turbo. Het is dat ik destijds geen mooie B200 turbo kon vinden (en ik had maar beperkte tijd om een beslissing te nemen), maar dat was mijn absolute voorkeur. De atmosferische B200 rijdt ook prima. Als je niets geeft om vermogen, overweeg dan een B170 (=pre-facelift) of een B180 (=zelfde motorisering, maar dan facelift), maar ga dan nooit even een vlotte inhaalmanoeuvre doen. Doe wat mij betreft geen B150/B160.
  • Ik had een voorkeur voor handgeschakeld. De CVT-automaat is best storingsgevoelig geweest (elektronisch brein overlijdt ooit, wat een dure grap wordt). Naast de elektronica-problemen van de CVT automaat moet je ook eerlijk zijn of je zo'n CVT lekker vindt rijden. Ik zou sowieso geen CVT automaat nemen als de auto een trekhaak heeft...
  • Het lamellenschuifdak is best storingsgevoelig. Ik onderhield mijn schuifdak tenminste 2x per jaar (afwateringsgootjes schoonmaken en ietsje invetten, rubbers invetten, scharnierpunten smeren), en ik gebruikte 'm nooit onder de 7ºC. De meeste mensen die problemen melden lieten ook typisch foto's zien met groen uitgeslagen afwateringsgootjes... :stom: Daar durf ik bij te beweren dat die mensen ook geen overdaad aan onderhoud hebben gepleegd. Ik ben altijd blij geweest met het lamellenschuifdak.
  • In het "Sportpakket" zat stoelbekleding van deels stof (middenvlakken), deels kunstleer (chique genaamd "Artico-leder"). Dat kunstleer gaat geheid scheuren. Je kunt die gescheurde stroken gemakkelijk (laten) vervangen door strookjes echt leder. Wellicht haal je daar een mooi voordeel uit bij de aankoop (lage aankoopprijs vanwege de scheurtjes; jij direct door naar de autobekleder om te laten repareren).
  • Welke opties wil je zeker in de auto hebben? Sommige opties zijn relatief eenvoudig te retrofitten (zie bijv. de eerste blz. van het logboek van mijn voormalige "B"), maar afgezien van de moeite die je erin moet stoppen om nu nog te retrofitten moet je je afvragen of het zijn geld nog waard is (gezien de huidige dagwaarde van deze auto's).
Als je op Mobile.de zoekt op de B-klasse benzine, en dan op "Kilometer absteigend" sorteert, vind je regelmatig kilometerstanden van 300.000 of meer. Laten die motorblokken bij zo'n 400.000-500.000 km echt "op" zijn, dan heb je een beetje een idee op welke km-standen je nu nog kunt gaan zoeken.

Het is vast een dooddoener, maar overweeg een aankoopkeuring bij de Mercedes-Benz dealer. Voor ca. €100 weet je zoveel beter wat de toestand van de auto echt is.


EDIT: Nog iets vergeten... ik vind de lichtopbrengst van de halogeenkoplampen van de W245 erg matig. Als je veel in het donker rijdt zou ik je zeker aanraden om te kijken naar een exemplaar met af-fabriek bi-xenon.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Aukemuis
Berichten: 310
Lid geworden op: 28 nov 2014 22:59
Mercedes-Benz: Fiat 500C twinair

23 sep 2019 19:15

Zo daar is vermoedelijk niks meer aan toe te voegen! Is een lamellen dak met problemen eigenlijk nog wel probleemloos te krijgen? Of is dat een eindeloze bron van ellende
Gebruikersavatar
Wieger
Berichten: 727
Lid geworden op: 14 okt 2013 10:41
Mercedes-Benz: W169 A200; W906 313cdi; W906 314cdi; W639 113cdi; W639 cdi 3.0
Locatie: Westerkwartier (Gr.)

23 sep 2019 19:47

Arjen schreef:[*]In het "Sportpakket" zat stoelbekleding van deels stof (middenvlakken), deels kunstleer (chique genaamd "Artico-leder"). Dat kunstleer gaat geheid scheuren.
Is dat niet standaard in de "Avantgarde" uitvoering?
Arjen schreef:De CVT-automaat is best storingsgevoelig geweest (elektronisch brein overlijdt ooit, wat een dure grap wordt). Naast de elektronica-problemen van de CVT automaat moet je ook eerlijk zijn of je zo'n CVT lekker vindt rijden. Ik zou sowieso geen CVT automaat nemen als de auto een trekhaak heeft...
Wij rijden al bijna 6 jaar tot volle tevredenheid in een A200 Turbo met CVT (weliswaar een W169, maar technisch veel overeenkomst met de W245), en ja er zit ook een trekhaak onder :o
Als ik de verhalen op internet mag geloven had die van ons (na 12 jaar en ca. 190K Km) al lang kapot moeten zijn...
Ik hoop 't niet mee te maken, dus maar even afkloppen op ongeverfd hout... ;)
Ja een CVT rijdt wat anders dan een "normale" automaat, maar ik vind de rijbeleving niet dusdanig anders dat ik dat wat dat betreft af zou raden (lijkt totaal niet op het gedrag van een dafje, is toch 't beeld wat veel mensen er bij hebben).
Gebruikersavatar
bosbenz
Berichten: 270
Lid geworden op: 12 jul 2010 09:39
Mercedes-Benz: W123 200 1983, S203 C180 Elegance 2006, H243 EQA 250 Business Luxury 2021
Specialisatie: IT Cloud Computing
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

23 sep 2019 20:02

Bedankt voor de tips iedereen. Binnenkort ga ik even kijken bij deze occasion https://occasions.vanschie.nl/occasion/ ... 3814-451c1
Historie dealer onderhouden, eerste eigenaar en slechts 88k km's met NAP.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

23 sep 2019 22:33

Wieger schreef:
Arjen schreef:[*]In het "Sportpakket" zat stoelbekleding van deels stof (middenvlakken), deels kunstleer (chique genaamd "Artico-leder"). Dat kunstleer gaat geheid scheuren.
Is dat niet standaard in de "Avantgarde" uitvoering?
Nee, bij de W169 A-klasse (die technisch nagenoeg identiek is) had je een "Classic", "Elegance", of "Avantgarde" uitvoering.
Bij de W245 B-klasse had je alleen pakketten.
Wieger schreef:
Arjen schreef:De CVT-automaat is best storingsgevoelig geweest (elektronisch brein overlijdt ooit, wat een dure grap wordt). Naast de elektronica-problemen van de CVT automaat moet je ook eerlijk zijn of je zo'n CVT lekker vindt rijden. Ik zou sowieso geen CVT automaat nemen als de auto een trekhaak heeft...
Wij rijden al bijna 6 jaar tot volle tevredenheid in een A200 Turbo met CVT (weliswaar een W169, maar technisch veel overeenkomst met de W245), en ja er zit ook een trekhaak onder :o
Als ik de verhalen op internet mag geloven had die van ons (na 12 jaar en ca. 190K Km) al lang kapot moeten zijn...
Hier heb je helemaal gelijk in, en zoals er zo vaak wordt gezegd (geschreven): Op de diverse fora komen vooral mensen een probleem delen (en oplossing bij zoeken), maar niemand zal een topic beginnen om alleen te vertellen hoe prettig of betrouwbaar zijn/haar auto is.
Ik had hetzelfde met het lamellenschuifdak... Voor mij was een af-fabriek schuifdak een absolute voorwaarde bij de aanschaf; ik wist toen nog niet dat hier veel over werd geklaagd op het WWW, maar ik had het dak echt niet willen missen.

@bosbenz: Keurige auto! Erg benieuwd hoe de proefrit gaat bevallen. Laat je het weten? :)
Mocht je tot de koop overgaan, en mocht je van plan zijn om de auto in de toekomst bij een MB dealer te laten onderhouden: Laat dan de verkoper GEEN stempels zetten in het onderhoudsboekje... Dan behoud je je Mobilo nog (als je de auto max iedere 2 jaar of 15.000 km laat onderhouden).
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Wieger
Berichten: 727
Lid geworden op: 14 okt 2013 10:41
Mercedes-Benz: W169 A200; W906 313cdi; W906 314cdi; W639 113cdi; W639 cdi 3.0
Locatie: Westerkwartier (Gr.)

24 sep 2019 00:01

Arjen schreef:Bij de W245 B-klasse had je alleen pakketten.
Ah, wist niet dat dat bij de B-klasse zo zat, weer wat geleerd vandaag..
Arjen schreef:@bosbenz: Keurige auto! Erg benieuwd hoe de proefrit gaat bevallen. Laat je het weten? :)
Mocht je tot de koop overgaan, en mocht je van plan zijn om de auto in de toekomst bij een MB dealer te laten onderhouden: Laat dan de verkoper GEEN stempels zetten in het onderhoudsboekje... Dan behoud je je Mobilo nog (als je de auto max iedere 2 jaar of 15.000 km laat onderhouden).
Als ik 't goed zie staat er al een niet-dealer stempel in dat boekje...
Ziet er verder idd niet verkeerd uit.
Gebruikersavatar
bosbenz
Berichten: 270
Lid geworden op: 12 jul 2010 09:39
Mercedes-Benz: W123 200 1983, S203 C180 Elegance 2006, H243 EQA 250 Business Luxury 2021
Specialisatie: IT Cloud Computing
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

26 sep 2019 07:56

Afgelopen dagen even gezocht op CVT en ik ga de gok niet nemen, zeker niet met deze leeftijd. Komende dagen een W245 met een handbak zoeken, dat is toch minder risico. :)
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

26 sep 2019 09:14

Wij hebben er twee gehad op de zaak (taxi). Een diesel en een aardgas en die hebben beiden nooit problemen gehad met de automaat (CVT). En die hebben heel wat moeten "schakelen". Als ze vanaf nieuw netjes op tijd verse olie en filter gehad hebben denk ik dat je er ook hele goede bak aan kunt hebben. Persoonlijk vind ik de CVT vreselijk om mee te rijden maar dat heeft geen technische grondslag.
Gebruikersavatar
bosbenz
Berichten: 270
Lid geworden op: 12 jul 2010 09:39
Mercedes-Benz: W123 200 1983, S203 C180 Elegance 2006, H243 EQA 250 Business Luxury 2021
Specialisatie: IT Cloud Computing
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

26 sep 2019 11:07

Tom schreef:Wij hebben er twee gehad op de zaak (taxi). Een diesel en een aardgas en die hebben beiden nooit problemen gehad met de automaat (CVT). En die hebben heel wat moeten "schakelen". Als ze vanaf nieuw netjes op tijd verse olie en filter gehad hebben denk ik dat je er ook hele goede bak aan kunt hebben. Persoonlijk vind ik de CVT vreselijk om mee te rijden maar dat heeft geen technische grondslag.
Uiteraard lees je op internet alleen maar de negatieve ervaringen. Maar mocht je pech hebben met de automaat is het een dure aangelegenheid. Dat is een onnodig risico voor een extra auto die veelal gebruikt wordt om naar een trein station te rijden of een boodschap.
Gebruikersavatar
ErikW100
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 aug 2019 10:39

26 sep 2019 12:47

Veel geld hoor voor een wagen die bekent staat voor aankomend roest hoofdpijn.
Voor dat geld kun dan beter een A of B facelift aankopen, dat geld voor de meeste wagens.
Regelmatig kom je bij Mercedes dealers wagens tegen die buiten de stergarantie vallen, zoals deze.

https://www.wensink.nl/mercedes-benz/a- ... cc14426638
Gebruikersavatar
bosbenz
Berichten: 270
Lid geworden op: 12 jul 2010 09:39
Mercedes-Benz: W123 200 1983, S203 C180 Elegance 2006, H243 EQA 250 Business Luxury 2021
Specialisatie: IT Cloud Computing
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

26 sep 2019 16:58

ErikW100 schreef:Veel geld hoor voor een wagen die bekent staat voor aankomend roest hoofdpijn.
Voor dat geld kun dan beter een A of B facelift aankopen, dat geld voor de meeste wagens.
Regelmatig kom je bij Mercedes dealers wagens tegen die buiten de stergarantie vallen, zoals deze.

https://www.wensink.nl/mercedes-benz/a- ... cc14426638
Maar dat is een A klasse die is eventjes te klein. ;)
Gebruikersavatar
bosbenz
Berichten: 270
Lid geworden op: 12 jul 2010 09:39
Mercedes-Benz: W123 200 1983, S203 C180 Elegance 2006, H243 EQA 250 Business Luxury 2021
Specialisatie: IT Cloud Computing
Locatie: Kolhorn
Contacteer:

06 okt 2019 15:15

Na enkele B klasse uitvoeringen te hebben bekeken toch maar gegaan voor een C klasse uit 2006. Qua interieur en afwerking vind ik de C een stuk beter ogen. En het staat ook leuk naast de W205 Estate. Op naar vele veilige km's. :)
Bijlagen
w201c180.jpg
w201c180.jpg (142.91 KiB) 909 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

08 okt 2019 15:50

Gefeliciteerd met de aankoop!
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Plaats reactie