een Diesel vervuilend ???????

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

18 aug 2019 00:14

arieene schreef:elke motor is een zuigermotor, ook benzine. behalve de wankelmotor dan !
doe eens een test bij je in de keuken, neem twee emmers, vul de ene met benzine. vul de andere met Diesel. gooi nu in beide een lucifer, welke denk je dat "Zelf ontbrand" !!
dan nog een vraag, waarom heeft een Diesel een gloeispiraal of stift , omdat deze zelf ontbrand ?
Het vlampunt van diesel ligt hoger - ongeveer 55 graden Celsius tov -43 bij benzine.

Maar als benzine zelf ontbrandend zou zijn dan heb je die lucifer (bougie) ook niet nodig toch? Dan hoef je alleen maar zuurstof toe te voegen.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
arieene
Berichten: 170
Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
Specialisatie: restauratie

18 aug 2019 00:29

heb je de test al gedaan in de keuken ? , hier heb je geen lucifer voor nodig, zelfs het kleinste vonkje is genoeg ! . alleen al van de damp is genoeg.
als dat niet zo is ! probeer het dan eens, je heb toch niets te verliezen als jou mening enige juistheid bevat .
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

18 aug 2019 00:50

En nog steeds is er een vonk nodig in jouw 'voorbeeld'.
Hoogexplosief is niet hetzelfde als zelf ontbrandend.

In zoveel eigenwijsheid ga ik geen energie steken.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

18 aug 2019 07:04

Omdat wat je stelt niet juist is. Google even op Wikipedia en vlampunt, dan zul je zien dat benzine en diesel beide een vlampunt en een zelf ontbranding temperatuur hebben. Het vlampunt van diesel is 52 graden wat betekent dat zich pas boven de 52 graden een brandbare damp kan vormen. Bij benzine ligt het vlampunt veel lager, op -43 graden waardoor er bij kamer temperatuur altijd een brandbare damp is. Beide krijg je ontstoken alleen diesel wat moeilijker.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

18 aug 2019 11:11

Maar bij de juiste compressie zal de diesel zo heet worden dat het uit zichzelf (zonder vonk of lucifer dus) onbrand. Het moment dat dat gebeurt bepalen we door het moment dat we de diesel inspuiten. Bij een hoog genoege compressie zal benzine ook ontbranden, maar dat willen we juist niet. Het moment van ontbranden bepalen we dus door het moment van vonken. Zelfontbranding bij een benzine (pingelen) levert al snel motorschade op. Daarom vinden we Knock (pingel)sensoren op een benzinemotor.
Schoon is volledige verbranding. Dat haal je niet altijd. Dus moeten er katalysatoren, ureuminjectie EGR's etc op een motor om bijproducten van de verbranding die we als onwenselijk en schadelijk zien te elimineren.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

24 aug 2019 16:09

Grappig dat diesels plots noodzaak zijn voor de fabrikanten wegens de nieuwe normen van europa.
Audi toont al het voorbeeld met diesels in de s modellen
arieene
Berichten: 170
Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
Specialisatie: restauratie

25 aug 2019 14:55

natuurlijk, en Audi is wel een van De Topmerken wat betreft kennis en kwaliteit.
enkel er zitten er enkele op dit forum welke hun woorden enkel zijn gebaseerd op de Theorie,en dat alle auto's nieuw zijn.. en het is algemeen bekend dat het in de praktijk wel wat anders uitpakt. diesel is een brandstof welke niet spontaan zelf ontbrand, en altijd stevig zal moeten worden geholpen om te ontbranden. en enkel goed en schoon is als er een hoge bedrijfstemperatuur is bereikt. en dat is rond de 90 graden..
en dan is een goed onderhouden diesel ook niet vervuilend.
maar het is ook bekend dat er Veel Diesels maar wat rond rijden, en bijna nooit aan een goede bedrijfstemperatuur komen, dat is niet te verwijten aan een diesel, maar aan de gebruiker.
Gesloten