afgelopen vrijdag mijn "oude Sprinter" 211 CDI van 2001, met 287000 km op de teller voor de APK aangeboden. uiteraard na de benodigde onderhoudsbeurt . nieuwe oliën en filters, alles schoon gemaakt en gecontroleerd. geen bijzonderheden gevonden, dus met een goed gevoel een afspraak gemaakt voor de APK.
de keuring verliep zoals ik had verwacht, alles werd volgens de regels gecontroleerd op evt. gebreken, ook de roetmeting, de keurmeester herhaalde de roetmeting twee keer, controleerde of de slang wel op de uitlaat zat enz. "waarom " , de apparatuur gaf geen noemenswaardige uitstoot aan. en dat gaf de keurmeester te denken, hoe kan dat een oude Diesel en een schone uitlaat . voor mij was dit niet onverwacht, eerdere jaren was er ook geen noemenswaardige uitstoot te meten, en dat was toen bij een ander keuringsstation / bedrijf. en met een steekproef van de RDW .
dus wie / wat is nu een vervuiler ?
een Diesel vervuilend ???????
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Nee, een bevestiging dat bij sommige diesels de lucht er achter schoner uitkomt dan
dat hij er voor in gaat .......
Niet iedereen is Neerlandicus en tekstvast, gelukkig niet want dan zou heel erg saai
worden hier
Er zijn steeds meer studies en bewijzen dat de diesel helemaal niet zo vervuilend is en ten dode
opgeschreven
dat hij er voor in gaat .......
Niet iedereen is Neerlandicus en tekstvast, gelukkig niet want dan zou heel erg saai
worden hier
Er zijn steeds meer studies en bewijzen dat de diesel helemaal niet zo vervuilend is en ten dode
opgeschreven
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Klopt, de actuele C220d kreeg een 10 voor de clean air score. Net zo goed als een EV dusCornelis schreef:Nee, een bevestiging dat bij sommige diesels de lucht er achter schoner uitkomt dan
dat hij er voor in gaat
Er zijn steeds meer studies en bewijzen dat de diesel helemaal niet zo vervuilend is en ten dode
opgeschreven
https://www.consumentenbond.nl/private- ... autorijden
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ik zou niet graag een uurtje met Arie in werking samen in een schuurtje willen worden opgesloten
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
Roep het al jaren diesel verdwijnt nooit.
Meeste taxibusjes dampen nog harder als mijn 45jarige diesel.
Kiep oude frituurvet in Arie vind hij ook lekker en ruikt voor jou beter.René SLK230 schreef:Ik zou niet graag een uurtje met Arie in werking samen in een schuurtje willen worden opgesloten
Meeste taxibusjes dampen nog harder als mijn 45jarige diesel.
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976
ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Het is niet alleen roet, NOx is het probleem en dat wordt niet gemeten.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Met NOX ga je toch harder rijden!Frits schreef:Het is niet alleen roet, NOx is het probleem en dat wordt niet gemeten.
Vandaag is het roet, morgen CO2 of morgen wat anders. Als ze maar een reden hebben om het verhaal van de dag te doen.
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Strikt gezien alles: machines, flora, fauna en de planeet zelf ook.arieene schreef: dus wie / wat is nu een vervuiler ?
Maar even beperkende tot auto's, is er nu nog een beetje scheiding in de discussies tussen vervuiling uit gebruik en vervuiling uit benodigde grondstoffen. Uiteindelijk is de 'schoonheid' altijd relatief. Er wordt onderzoek gedaan, een richtwaarde gekozen waar bijvoorbeeld het gemiddelde van een selectie op uit komt (want 0 kun je meestal niet eisen), en alles wat dan onder die richtwaarde scoort is schoon en erboven is vervuilend. Net als de milieulabels: er wordt een gemiddelde uitstoot gekozen voor voertuigen van bepaalde afmetingen in een segment, auto's eronder scoren goed en erboven scoren slecht.
Waarom die meting geen uitstoot aangeeft, geen idee. Ik ga daarin mee met Frits:
Frits schreef:Het is niet alleen roet, NOx is het probleem en dat wordt niet gemeten.
Dat is NOS oftewel N2O, niet NOxTK38 schreef: Met NOX ga je toch harder rijden!
Het is meestal wel gegrond, al vind ik zelf dat we er ook een handje van hebben om door te schieten en we gaan straks als mensheid op hele impopulaire statements komen), maar er is inderdaad altijd een nieuw doelwit van discussie te vinden. Met auto's zie je het ook opschuiven. Benzine en diesel zijn slecht en de EV is even makkelijk gezegd 'heilig' dus all-in op EV. Maar we zien dat die grondstoffen ook niet loepzuiver zijn en er blijft de vraag hoe díe stroom is opgewekt. Dan is er ook vervuiling van banden en remstof zoals onlangs al ergens voorbij kwam. Stel dat zou allemaal verholpen zijn, gaat men gewoon verder zoeken. Bijvoorbeeld naar hoeveel CO2 er vrijkomt bij de productie van componenten bij toeleveranciers (WLTP kijkt al naar gewicht van uitrusting), of bij het door fabrikanten intern uitgevoerde geluidsonderzoek of crashtests. En dan is dat straks het nieuwe punt om een norm voor te verzinnen. En deze verschuiving vindt overal plaats, ook bij eten en drinken, ook bij huizen en gebouwen, ook bij het houden van dieren. Nogmaals, ze zullen er altijd wel gelijk in hebben maar je kan denk ik nu al wel invullen wat uit-uit-uiteindelijk het probleem is waar dit alles door is ontstaan...TK38 schreef: Vandaag is het roet, morgen CO2 of morgen wat anders. Als ze maar een reden hebben om het verhaal van de dag te doen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
-
- Berichten: 3443
- Lid geworden op: 16 nov 2005 17:45
- Mercedes-Benz: Sparta ion
- Specialisatie: Kan niks en doet niks
Helmy jij durft zeg
Je zegt zo ineens remstof midden in het verhaal.......
Funswijk kom er maar in
Je zegt zo ineens remstof midden in het verhaal.......
Funswijk kom er maar in
Het is altijd wat en zelden goed
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Die was hier laatst nog!bokkiebenz schreef:Helmy jij durft zeg
Je zegt zo ineens remstof midden in het verhaal.......
Funswijk kom er maar in
- Bijlagen
-
- IMG_20190709_064412.jpg (273.54 KiB) 777 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
bokkiebenz schreef:Helmy jij durft zeg
Je zegt zo ineens remstof midden in het verhaal.......
Funswijk kom er maar in
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Die staat al weer een tijdje buiten de hekken van het forumbokkiebenz schreef:
Funswijk kom er maar in
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
- Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
- Specialisatie: restauratie
we kunnen natuurlijk nog dagen door lullen, maar een ding is zeker, (eigenlijk twee dingen) een: 99% van alles wat betreft milieu heeft een doel, de economische resultaten . twee: 90% van de mensen zijn kudde dieren, en dat is ook weer goed voor Die Economische resultaten uiteindelijk .
en daar maakt men in den Haag gretig gebruik van ..
en daar maakt men in den Haag gretig gebruik van ..