ik kreeg laatst eens een mailtje met de vraag of ik de eigenaar van een c107.022 kon helpen om zijn m110.987 (k-jettronic) op tijd kon zetten nadat de kop gevlakt en gecleant was en de koppakking vervangen was
nou is dat op zich geen probleem alleen de auto stond in venlo bij een garage ook geen probleem alleen had de garage geen tijd als ik er tijd voor had
uit eindelijk heeft de eigenaar besloten om de auto bij de garage weg te halen ( reden laat ik in de midden )
en toen kwam de vraag of de auto ook naar mij kon zodat de motor op tijd gezet kon worden
dus kwam op 22-06-2019 de auto naar lemmer
bij de eerste inspectie zag ik al dat er meer verhaal aan de auto zit
onder andere zag ik dat de motor open en bloot lag kleppendeksel niet geplaats olie filter huis niet terug geplaats en alle dekseltjes rondom de kop niet geplaats was en de injectors los lagen
maar ook dat de nokkenassen ingeroest waren dus de eigenaar meteen geïnformeerd dat dit niet kan en de motor niet ten goede komt
ook de eigenaar meteen laten zien hoe een nokkenas er uit hoort te zien (makkelijk als je nog wat hebt staan )
tja van het een komt dan het ander dus de nokkenkop moest ook nog vervangen worden
dus later alle benodigde onderdelen en materialen uitgezocht en met de eigenaar gecommuniceerd
zodat van de week alle benodigde onderdelen binnen kwamen
dus gisteravond begonnen met het demonteren van de nokkenkop
volgens het boek alle benodigde bouten los gedraaid
ketting gebroken bij de koppelschalm
ketting geleider uit de nokken kop gehaald
en nokkenkop van de kleppen kop gehaald
nokken assen uit de kop gehaald
eerst de tandwielen los gehaald
en de omdat de dekseltjes er al af waren kon ik de nokken assen er zo uit schuiven
daarna de donor kop er bij gepakt (van mn m110 k-jetronic ombouw naar carburateur motor)
daar ook de nokkenassen uit gehaald om de tandwielen over te zetten (ik had voor de m110 revisie de tandwielen los genomen omdat ik een slecht tandwiel had )
dus netjes de tandwielen geplaats en de dekselpakkingen los gehaald zodat zodra dezen binnen zijn er op geplaats kunnen worden
omdat de nokkenkop er nu af lag kon ik mooi de injectors in de kleppen kop plaatsen
de nieuwe rubbers in de kop gedrukt en nieuwe rubbers om de injectors gedrukt
de injectors in de kop gezet
de injectors houders vast gezet
de injector leidingen vast gezet
C107.022 280 SLC motor reparatie
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
- Bijlagen
-
- injectors te plek
- IMG_8870 - kopie.JPG (151.79 KiB) 1371 keer bekeken
Laatst gewijzigd door pascalvd op 03 jul 2019 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Sjonge, leuke klus joh!
Maar: hoelang had die motor wel niet opengelegen dat die nokkenassen zo verroest waren!? Stond die soms buiten? Had je geen regenwater in de cilinders?
Maar: hoelang had die motor wel niet opengelegen dat die nokkenassen zo verroest waren!? Stond die soms buiten? Had je geen regenwater in de cilinders?
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
+1 als je die schade aan de nokkenassen ziet dan vraag je je af welk verhaal hier bij hoort, en hoe de rest van de motor is. Mede omdat het verhaal wat jou vertelt is ook niet echt klopte.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
ja klopt best wel leuk om ff te doen weer eens wat anders door dat de motor nog lekker in de auto zit de keren dat ik er mee bezig ben geweest stond de motor mooi naast de auto (werk een stuk makkelijker )Borgmonster schreef:Sjonge, leuke klus joh!
Maar: hoelang had die motor wel niet opengelegen dat die nokkenassen zo verroest waren!? Stond die soms buiten? Had je geen regenwater in de cilinders?
ja dat vraag ik mij ook af van wat ik gehoord heb is dat ie december nog gelopen heeft
en na wat ik verder zie denk ik dat ie daarvoor een slecht leven gehad heeft doordat ik wat aan gekoekte olie zie
en dat ie daarvoor ruim 9 jaar stil gestaan heeft
ik heb de cilnders net meteen ff geïnspecteerd dezen zien er schoon uit
ja nu ik steeds dieper in de motor kom mis ik ook een stukje verhaal (kan zijn dat de eigenaar dit niet weet doordat het bij een vorige eigenaar was op de 9 jarige stilstand na )Frits schreef:+1 als je die schade aan de nokkenassen ziet dan vraag je je af welk verhaal hier bij hoort, en hoe de rest van de motor is. Mede omdat het verhaal wat jou vertelt is ook niet echt klopte.
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
vanavond weer even met de M110 bezig geweest
maar langzaam verhuld de motor steeds meer zn ware aard/ verhaal
ik had vandaag de laatse pakkingen gehaald
dus vanavond de dekseltjes op de nokken kop geschroefd
de tussen kop pakking op de kleppen kop geplaats
de nokken kop er boven op gelegd (wel eerst ff het ketting er tussen door gevist )
daarna alles op tijd gezet
koppel schalm er tussen gezet
motor iets getornt zodat de koppelschalm netjes op het nokkenas tandwiel ligt
maar helaas toen ik de motor iets terug tornde zat ie die kant om vast en de ander kant om niet dus dacht ik dan ziet het ketting er vast dubbel klem tussen maar na meerder keren rommelen wou ie nog niet dus de nokken kop er maar af en kijken of ik dan wat meer rommel ruimte heb
maar nog steeds niet dus ff met een zaklamp kijken en toen brak mn klomp werd ik toch wel wat pissig op de vorige monteur ik zag namelijk een koppel schalm onder in de motor liggen tussen de krukas en het distributie ketting
verklaard wel waarom er 3 schalmpjes bij onderdelen zaten ipv 2 schalmen ers is dus gewoon een 2e set besteld omdat er 1 schalm kwijt geraakt was
dus met een endoscoop en een magneet er aan de koppelschalm opgevist gelukkig kwam ie mee naar boven
maar goed dus het carterpannetje er ook maar even onderuit gehaald om te kijken of er niet heel toevallig nog meer onderdelen beneden verdwenen zijn
maar gelukkig geen onderdelen gevonden maar wel veel drab waarbij mn onderhouds vermoeden wel heel erg versterkt
zal dit er van de week maar uit schrapen
en dan als alles verder in elkaar zit verse olie er in motor warm draaien motor flush toepassen en olie weer verversen en indien nodig nog een keer
maar langzaam verhuld de motor steeds meer zn ware aard/ verhaal
ik had vandaag de laatse pakkingen gehaald
dus vanavond de dekseltjes op de nokken kop geschroefd
de tussen kop pakking op de kleppen kop geplaats
de nokken kop er boven op gelegd (wel eerst ff het ketting er tussen door gevist )
daarna alles op tijd gezet
koppel schalm er tussen gezet
motor iets getornt zodat de koppelschalm netjes op het nokkenas tandwiel ligt
maar helaas toen ik de motor iets terug tornde zat ie die kant om vast en de ander kant om niet dus dacht ik dan ziet het ketting er vast dubbel klem tussen maar na meerder keren rommelen wou ie nog niet dus de nokken kop er maar af en kijken of ik dan wat meer rommel ruimte heb
maar nog steeds niet dus ff met een zaklamp kijken en toen brak mn klomp werd ik toch wel wat pissig op de vorige monteur ik zag namelijk een koppel schalm onder in de motor liggen tussen de krukas en het distributie ketting
verklaard wel waarom er 3 schalmpjes bij onderdelen zaten ipv 2 schalmen ers is dus gewoon een 2e set besteld omdat er 1 schalm kwijt geraakt was
dus met een endoscoop en een magneet er aan de koppelschalm opgevist gelukkig kwam ie mee naar boven
maar goed dus het carterpannetje er ook maar even onderuit gehaald om te kijken of er niet heel toevallig nog meer onderdelen beneden verdwenen zijn
maar gelukkig geen onderdelen gevonden maar wel veel drab waarbij mn onderhouds vermoeden wel heel erg versterkt
zal dit er van de week maar uit schrapen
en dan als alles verder in elkaar zit verse olie er in motor warm draaien motor flush toepassen en olie weer verversen en indien nodig nog een keer
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Zo dan. had een enorme ravage aan kunnen richten zo'n los onderdeeltje... En wát een drab idd.
Zou gelijk ook het hele carter ventilatie gebeuren demonteren en schoonmaken of vervangen. Zal ook wel vervuild zijn.
Zou gelijk ook het hele carter ventilatie gebeuren demonteren en schoonmaken of vervangen. Zal ook wel vervuild zijn.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Zoveel drab verstopt waarschijnlijk ook alle ontluchtingsgaatjes ja. Lijkt mij ook een goed idee om dat te controleren! Onvoorstelbaar trouwens dat er zoveel drab onderin een motor kan liggen.
Hoeveel kilometers had ie gelopen?
Krijg je dat vooral bij veel korte ritjes en koud blijvende motor waardoor condenswater niet kan verdampen?
Hoeveel kilometers had ie gelopen?
Krijg je dat vooral bij veel korte ritjes en koud blijvende motor waardoor condenswater niet kan verdampen?
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Ja echt wel dat had een motor gekostRené SLK230 schreef:Zo dan. had een enorme ravage aan kunnen richten zo'n los onderdeeltje... En wát een drab idd.
Zou gelijk ook het hele carter ventilatie gebeuren demonteren en schoonmaken of vervangen. Zal ook wel vervuild zijn.
Beschadigd het ketting / tandwiel de timing verschuift op dat moment en daar gaan de kleppen (gunstig geval )
Breekt ketting spanner / geleiding het ketting verspringt en daar gaan de kleppen (ook nog gunstig )
Breekt ketting en breekt de kleppen die nog open staan en dan is het over
Alle opties resulteren in een motor revisie/ donor motor
En die drab ja dat is best erg
Ja ik reinig de carter ventilatie ook nog en alles waar ik makkelijk bij kan
Zitten gelukkig niet veel ondluchting gaatjes inBorgmonster schreef:Zoveel drab verstopt waarschijnlijk ook alle ontluchtingsgaatjes ja. Lijkt mij ook een goed idee om dat te controleren! Onvoorstelbaar trouwens dat er zoveel drab onderin een motor kan liggen.
Hoeveel kilometers had ie gelopen?
Krijg je dat vooral bij veel korte ritjes en koud blijvende motor waardoor condenswater niet kan verdampen?
Ik loop het alle maal wel ff na en blaas alles ff met lucht door
Maar wat dacht je van de olie kanalen ik haal aal pluggen die ik makkelijk los kan halen even los en inspecteer dezen ook
En het veiligheids ventiel in de hoofd boring haal ik ook los en clean deze
Kms kom ik op terug weet ik ff zo snel niet
Ja durf ik eigenlijks niet te zeggen mijn idee zegt eigenlijks meer door lang door rijden op verontreinigde olie / verkeerde olie
Maar misschien is er een forum lid die er een ander idee van heeft
Ik ben overgrns ook benieuwd hoe het filter er uit gezien heeft
Maar wat ik nog slechter vind is. Dat een monteur (als je het zo mag noemen) een motor van een klant/ kennis of wat dan ook maar zo behandeld
Dat wat ik beneden zie zal waarschijnlijk ook boven gezeten hebben dan haal je als monteur eigenlijks toch meteen het pannetje los want je weet dat daar de olie in die grote ruimte altijd komt en er dus netzo uit zal zien daar komt bij alle drab dat naar beneden valt valt als het goed is in het pannetje en dat wil je eigenlijks ook niet door motor hebben zweven
Maar goed ik kan er niet over oordelen ik was er niet bij en weet niet wat er wel of niet besproken is
Maar als zoiets niet gemeld is zou ik mij als monteur heel diep gaan schamen men komt bij jou omdat ze zelf de kennis niet hebben en jij wel en men verwacht dan een bekwame monteur die eerlijk en oprecht is en gewoon meld waar ie tegenaan loopt zodat je met men een passende oplossing kan bedenken en niet domweg doen wat er gebeuren moet (koppakking Wisselen + kop vlakken+ reinigen (zover ik over de motor weet )
Kijk ff 2 tellen verder dan je neus lang is
Maar goed dat is mijn mening
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Tom schreef:Een gemiddeld koffiezet apparaat zit minder drab in
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
- Mercedes-Benz: W463 G300D,
- Specialisatie: G-klasse/ W168
- Locatie: Arnhem
Goed met wasbenzine of dieselolie en een kwats aan de gang en het meeste vuil is er dan zo uit.
Dan nog schoon spuiten met remmenreiniger zodat het eruit kan lekken, en dan dichtbouwen en verse olie .
Gelukkig hebben oude benzen een oliedrukmeter in het KI zitten.
Gr Allexander
Dan nog schoon spuiten met remmenreiniger zodat het eruit kan lekken, en dan dichtbouwen en verse olie .
Gelukkig hebben oude benzen een oliedrukmeter in het KI zitten.
Gr Allexander
- Designparts
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
- Mercedes-Benz: W213 Combi 2019
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
en dan dichtbouwen en verse olie .
Half litertje ATF olie erbij reinigt ook goed inwendig bij oude motoren.
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
na veel overleg met de eigenaar en ik met mn motor kennissen toch besloten om de motor er uit te halen en kijken of ie te reviseren is of dat we gaan kijken voor een goede vervanger om zo de duivel uit de motor te halen
dus vanavond weer even bezig geweest om de motor los te halen op veel punten lijkt dit het zelfde als bij de /8
toch wel een paar puntjes constructie technisch anders maar verder geen problemen mee
eerst begonnen om de uitlaat los te halen omdat deze in de weg zit om bij diverse bak boutjes te komen
dit was wel lastig omdat deze al geruime tijd vast zit ( net wat anders dan bij daffy en zn voorganger daar hebben ze het langst 2 jaar vast gezeten in mijn dienst ) en je niet de ruimte hebt om er een lucht tol op te zetten dus dat was ff afzien maar uit eindelijk waren de boutjes los
daarna bezig om de automaat los te koppelen zodat ie straks met de motor mee er uit kan
verder geen bijzondere dingen alles wou wel redelijk los
daarna de start motor los gekoppeld
daarna wou ik de olie meter leiding los koppelen maar daar zag ik dat de nippel gebroken in het fliter huis zat
dus besloten om de leiding af te knippen en ik vind er wel 1 of een oplossing voor
daarna bezig om de motor steunen los te halen hier was het grote M110 boek het niet met de praktijk eens hier werd beschreven dat ie net zoals bij de /8 van boven vast gebout zit hier zit een lange inbus bout door met een moer boven op vast opzich geen probleem rechts wou zo met een inbus dop en verleng stukken door het subframe heen en een ring steek sleutel los
maar links helaas niet hier past de dop net niet tussen door en een inbus sleutel staat net in de verkeerde hoek en van boven kan ik geen kracht zetten om de moer los te draaien
dus dacht ik ik haal de kop er wel af die ligt toch na genoeg los dus de kop volledig los gehaald maar nee die was net wat te zwaar om zo ff alleen van de motor af te tillen dus morgen ff met een collega verder proberen
dus vanavond weer even bezig geweest om de motor los te halen op veel punten lijkt dit het zelfde als bij de /8
toch wel een paar puntjes constructie technisch anders maar verder geen problemen mee
eerst begonnen om de uitlaat los te halen omdat deze in de weg zit om bij diverse bak boutjes te komen
dit was wel lastig omdat deze al geruime tijd vast zit ( net wat anders dan bij daffy en zn voorganger daar hebben ze het langst 2 jaar vast gezeten in mijn dienst ) en je niet de ruimte hebt om er een lucht tol op te zetten dus dat was ff afzien maar uit eindelijk waren de boutjes los
daarna bezig om de automaat los te koppelen zodat ie straks met de motor mee er uit kan
verder geen bijzondere dingen alles wou wel redelijk los
daarna de start motor los gekoppeld
daarna wou ik de olie meter leiding los koppelen maar daar zag ik dat de nippel gebroken in het fliter huis zat
dus besloten om de leiding af te knippen en ik vind er wel 1 of een oplossing voor
daarna bezig om de motor steunen los te halen hier was het grote M110 boek het niet met de praktijk eens hier werd beschreven dat ie net zoals bij de /8 van boven vast gebout zit hier zit een lange inbus bout door met een moer boven op vast opzich geen probleem rechts wou zo met een inbus dop en verleng stukken door het subframe heen en een ring steek sleutel los
maar links helaas niet hier past de dop net niet tussen door en een inbus sleutel staat net in de verkeerde hoek en van boven kan ik geen kracht zetten om de moer los te draaien
dus dacht ik ik haal de kop er wel af die ligt toch na genoeg los dus de kop volledig los gehaald maar nee die was net wat te zwaar om zo ff alleen van de motor af te tillen dus morgen ff met een collega verder proberen
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
na veel overleg met de eigenaar en ik met mn motor kennissen toch besloten om de motor er uit te halen en kijken of ie te reviseren is of dat we gaan kijken voor een goede vervanger om zo de duivel uit de motor te halen
dus vanavond weer even bezig geweest om de motor los te halen op veel punten lijkt dit het zelfde als bij de /8
toch wel een paar puntjes constructie technisch anders maar verder geen problemen mee
eerst begonnen om de uitlaat los te halen omdat deze in de weg zit om bij diverse bak boutjes te komen
dit was wel lastig omdat deze al geruime tijd vast zit ( net wat anders dan bij daffy en zn voorganger daar hebben ze het langst 2 jaar vast gezeten in mijn dienst ) en je niet de ruimte hebt om er een lucht tol op te zetten dus dat was ff afzien maar uit eindelijk waren de boutjes los
daarna bezig om de automaat los te koppelen zodat ie straks met de motor mee er uit kan
verder geen bijzondere dingen alles wou wel redelijk los
daarna de start motor los gekoppeld
daarna wou ik de olie meter leiding los koppelen maar daar zag ik dat de nippel gebroken in het fliter huis zat
dus besloten om de leiding af te knippen en ik vind er wel 1 of een oplossing voor
daarna bezig om de motor steunen los te halen hier was het grote M110 boek het niet met de praktijk eens hier werd beschreven dat ie net zoals bij de /8 van boven vast gebout zit hier zit een lange inbus bout door met een moer boven op vast opzich geen probleem rechts wou zo met een inbus dop en verleng stukken door het subframe heen en een ring steek sleutel los
maar links helaas niet hier past de dop net niet tussen door en een inbus sleutel staat net in de verkeerde hoek en van boven kan ik geen kracht zetten om de moer los te draaien
dus dacht ik ik haal de kop er wel af die ligt toch na genoeg los dus de kop volledig los gehaald maar nee die was net wat te zwaar om zo ff alleen van de motor af te tillen dus morgen ff met een collega verder proberen
dus vanavond weer even bezig geweest om de motor los te halen op veel punten lijkt dit het zelfde als bij de /8
toch wel een paar puntjes constructie technisch anders maar verder geen problemen mee
eerst begonnen om de uitlaat los te halen omdat deze in de weg zit om bij diverse bak boutjes te komen
dit was wel lastig omdat deze al geruime tijd vast zit ( net wat anders dan bij daffy en zn voorganger daar hebben ze het langst 2 jaar vast gezeten in mijn dienst ) en je niet de ruimte hebt om er een lucht tol op te zetten dus dat was ff afzien maar uit eindelijk waren de boutjes los
daarna bezig om de automaat los te koppelen zodat ie straks met de motor mee er uit kan
verder geen bijzondere dingen alles wou wel redelijk los
daarna de start motor los gekoppeld
daarna wou ik de olie meter leiding los koppelen maar daar zag ik dat de nippel gebroken in het fliter huis zat
dus besloten om de leiding af te knippen en ik vind er wel 1 of een oplossing voor
daarna bezig om de motor steunen los te halen hier was het grote M110 boek het niet met de praktijk eens hier werd beschreven dat ie net zoals bij de /8 van boven vast gebout zit hier zit een lange inbus bout door met een moer boven op vast opzich geen probleem rechts wou zo met een inbus dop en verleng stukken door het subframe heen en een ring steek sleutel los
maar links helaas niet hier past de dop net niet tussen door en een inbus sleutel staat net in de verkeerde hoek en van boven kan ik geen kracht zetten om de moer los te draaien
dus dacht ik ik haal de kop er wel af die ligt toch na genoeg los dus de kop volledig los gehaald maar nee die was net wat te zwaar om zo ff alleen van de motor af te tillen dus morgen ff met een collega verder proberen