Ik rij zakelijk een W221 en privé een '91 Opel Corsa met een 2.0 16V van een Vectra erin. Leuk zo'n Corsa, maar toch te spartaans. Lang willen hebben, maar nu gaat ie me tegenstaan. Klein, rammelig, stug. Nu zoek ik prive een andere auto.
Links en rechts begint het een beetje te kriebelen, zo'n SL klasse uit de jaren '90. Qua lijnen vind ik het een hele mooie auto. Echt andere eisen heb ik niet aan mn privé-auto. Daar houd echter mn kenneis van dit model op. Geen idee of je nou een 280 of 600 moet nemen als je voor de keus staat. Eigenlijk weet ik er niets van af..Heb er ook nog nooit in gereden.
Soms zie ik wel eens een andere leuke auto voorbijkomen maar iets blijft me terugtrekken aan zo'n zwarte of grijze SL.
Iemand ervaring met de aanschaf van een model?
https://www.marktplaats.nl/z/auto-s/mer ... increasing
Aanschaf R129
- Mercedesfreund
- Berichten: 461
- Lid geworden op: 10 dec 2015 21:47
- Mercedes-Benz: S400d
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
- Bas
- Forum Held
- Berichten: 3598
- Lid geworden op: 04 aug 2010 11:14
- Mercedes-Benz: S212 350 CGI AVANGARDE AMG LINE; ex S211 320 CDI; ex C124 300-24v; ex W126 380SE; ex w124 200d
- Specialisatie: herstel van lakschade
- Locatie: NEDERASSELT
Dan heb je het dus over R129 model.....
Tja is een youngtimer/klassieker met de daarbij horende dingen gezien de leeftijd. Ik bedoel veel zaken worden oud, rubbers/pakkingen/kabel coating etc etc.. Dit droogt uit/slijt en wat nog meer.
Als een auto 20-25 jaar oud is gaat gewoon tellen hoe goed het onderhoud van de afgelopen jaren is geweest. En dan bedoel ik niet alleen olie verversen.
500 (V8) zal door velen als de lekkerste/beste motor gezien worden. Behoorlijk betrouwbaar met juiste onderhoud.
Verder enkele 6 cilinders zoals 300, 300-24v en 320. de 24 klepper kan olie verbruiken/lekken, de 320 kan problemen hebben met kabel boom (broze coating en hierdoor kort sluiting). 300 basis motor is een goede motor maar oudste van het stel.
De 600 is de 12 cilinder. machtig blok maar potentieel kun je daar op leeglopen als er iets niet goed is.
Tja is een youngtimer/klassieker met de daarbij horende dingen gezien de leeftijd. Ik bedoel veel zaken worden oud, rubbers/pakkingen/kabel coating etc etc.. Dit droogt uit/slijt en wat nog meer.
Als een auto 20-25 jaar oud is gaat gewoon tellen hoe goed het onderhoud van de afgelopen jaren is geweest. En dan bedoel ik niet alleen olie verversen.
500 (V8) zal door velen als de lekkerste/beste motor gezien worden. Behoorlijk betrouwbaar met juiste onderhoud.
Verder enkele 6 cilinders zoals 300, 300-24v en 320. de 24 klepper kan olie verbruiken/lekken, de 320 kan problemen hebben met kabel boom (broze coating en hierdoor kort sluiting). 300 basis motor is een goede motor maar oudste van het stel.
De 600 is de 12 cilinder. machtig blok maar potentieel kun je daar op leeglopen als er iets niet goed is.
Gr Bas
Alcoholvrijbier is als een BH aan de waslijn................het beste is eruit.
Alcoholvrijbier is als een BH aan de waslijn................het beste is eruit.
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Zou dan toch eerder voor een 350Sl gaan van de R230 serie. R129 is leuk maar dan krijg je snel allemaal van die ouderdoms problemen.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Totaal verschillende wagens.Frits schreef:Zou dan toch eerder voor een 350Sl gaan van de R230 serie. R129 is leuk maar dan krijg je snel allemaal van die ouderdoms problemen.
En als in zo’n R230 het M272 blok ligt heb je weer het risico op balansas dingetjes.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Je hebt gelijk. Tot 2006 werd ook in de R230 nog het M112/3 blok gebruikt. Zou dan voor de 500 met 113 blok gaan.WillemH schreef:heeft voor de facelift en de aller aller eerste facelifts nog de oude sterke 350 met minder peekaaasss
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- PeDe
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 08 nov 2007 23:32
- Mercedes-Benz: R129 300SL-24 1992 Aut4 Bornit
Prachtig model
Geen idee waar je vandaan komt, maar Marco Hof https://www.500e.nl/voorraad/ heeft enkele R129 pareltjes staan, kost een paar centen, maar verkoopt kwalitatief goede auto’s met prima service.
Ik zou zeggen; mooi daggie van maken, kijken en rijden
Veel plezier en succes met de zoektocht.
Geen idee waar je vandaan komt, maar Marco Hof https://www.500e.nl/voorraad/ heeft enkele R129 pareltjes staan, kost een paar centen, maar verkoopt kwalitatief goede auto’s met prima service.
Ik zou zeggen; mooi daggie van maken, kijken en rijden
Veel plezier en succes met de zoektocht.
Das beste, oder nichts!
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Dan zit je weer met het ABC systeem, kan mega duur worden.René SLK230 schreef:Je hebt gelijk. Tot 2006 werd ook in de R230 nog het M112/3 blok gebruikt. Zou dan voor de 500 met 113 blok gaan.WillemH schreef:heeft voor de facelift en de aller aller eerste facelifts nog de oude sterke 350 met minder peekaaasss
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ik heb in allebei wel ns een blokje gereden en zou (gevoelsmatig) zelf voor de R129 gaan. Ouderwetse verwennerij en mooi. Maar ja, stoffen kap waardoor minder allround en gehoriger, hydroliek, kabelboom etc. De hardtop kan je dr nauwelijks in je eentje op en af halen,
De 230 is bruikbaarder, stijver, maar minder comfortabel en vond m ook minder lekker zitten.
Het dash met zn plastic kokers moet je aanspreken. Het exemplaar dat ik zag was roestgevoelig wat ws samenhangt met de beroemde eerste waterverf bouwjaren.
Kwam dat ABC systeem niet pas na de facelift, samen met het M27x blok?
Beide zijn zware auto’s dus voor een beetje plenty voor een dikke en geen basismotor gaan.
Ik kwam er iig de voor- en nadelen en vermoedelijke (risico’s op) hoge kosten tegen elkaar afwegend niet uit.
De 230 is bruikbaarder, stijver, maar minder comfortabel en vond m ook minder lekker zitten.
Het dash met zn plastic kokers moet je aanspreken. Het exemplaar dat ik zag was roestgevoelig wat ws samenhangt met de beroemde eerste waterverf bouwjaren.
Kwam dat ABC systeem niet pas na de facelift, samen met het M27x blok?
Beide zijn zware auto’s dus voor een beetje plenty voor een dikke en geen basismotor gaan.
Ik kwam er iig de voor- en nadelen en vermoedelijke (risico’s op) hoge kosten tegen elkaar afwegend niet uit.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
Na uitgebreid zoeken naar een geschikte SL, heb ik vorig jaar in oktober een uit de US geimporteerde R129 SL 600 uit 1996 gekocht. Ik heb ook goed gekeken naar een R230, maar na wat inlezen zie je vaak dat MB een minder periode heeft gekend tijdens de samenwerking met Chrysler. Daar heeft de R129 nog geen last van gehad tot de 2e facelift in 1998. Daarom gekozen voor deze SL, die ook wat klassieker oogt dan de R230.
Mijn auto heeft een smetteloze carfax, 3 eigenaren met onderhoud bij de MB dealer. Maar met olielekkage en wat andere slijtage (stuurstangen, wiellagers etc). Ik heb bijna alle pakkigen laten vervangen en de andere zaken laten repareren. Ook het stoffen dak laten vervangen en originele gerestaureerde monoblock AMG velgen, die een fabrieksoptie waren. Dat heeft een aardige klap geld gekost, maar uiteindelijk is het zeker de moeite waard geweest. De auto heeft een kwaliteit die je niet meer terug ziet in de huidige auto's en het rijdt werkelijk subliem.
De 12 Cylinder M120 is iets speciaals en één van de meest betrouwbare blokken van Mercedes. De 8 Cylinder is ook de moeite waard, maar....het is geen V12. Mijn auto heeft ADS, hydraulische demping en geeft een fantastische wegligging. Dat was standaard op die 600's. De R129 SL 500 had dat niet, tenzij het toen als optie is besteld. Na de facelift is de ontsteking gewijzigd waardoor je geen verdeelkappen meer hebt (zowel voor de M113 als M120. Dat kan een hoop problemen voorkomen.
Kijk uit voor modellen tussen 1993 en 1995 ivm biologisch afbreekbare kabelbomen, de oorzaak van veel electronische problemen. Die fout is in 1996 rechtgezet. Een R129 is de moeite waard, al zeg ik het zelf..
Mijn auto heeft een smetteloze carfax, 3 eigenaren met onderhoud bij de MB dealer. Maar met olielekkage en wat andere slijtage (stuurstangen, wiellagers etc). Ik heb bijna alle pakkigen laten vervangen en de andere zaken laten repareren. Ook het stoffen dak laten vervangen en originele gerestaureerde monoblock AMG velgen, die een fabrieksoptie waren. Dat heeft een aardige klap geld gekost, maar uiteindelijk is het zeker de moeite waard geweest. De auto heeft een kwaliteit die je niet meer terug ziet in de huidige auto's en het rijdt werkelijk subliem.
De 12 Cylinder M120 is iets speciaals en één van de meest betrouwbare blokken van Mercedes. De 8 Cylinder is ook de moeite waard, maar....het is geen V12. Mijn auto heeft ADS, hydraulische demping en geeft een fantastische wegligging. Dat was standaard op die 600's. De R129 SL 500 had dat niet, tenzij het toen als optie is besteld. Na de facelift is de ontsteking gewijzigd waardoor je geen verdeelkappen meer hebt (zowel voor de M113 als M120. Dat kan een hoop problemen voorkomen.
Kijk uit voor modellen tussen 1993 en 1995 ivm biologisch afbreekbare kabelbomen, de oorzaak van veel electronische problemen. Die fout is in 1996 rechtgezet. Een R129 is de moeite waard, al zeg ik het zelf..
- Bijlagen
-
- SL 600 drive1.jpg (141.87 KiB) 629 keer bekeken
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Prachtige wagen en zoiets rijdt idd subliem
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings