alarm W124?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Diante
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 sep 2014 16:12
Mercedes-Benz: '94 W124 320 AUT Combi / 2001 CLK 230 AUT cabrio /'99 SLK 200 AUT
Locatie: Dronten
Contacteer:

07 apr 2019 00:11

Heb een '94 Mercedes W124 Combi.
Als ik de auto ontgrendel, dan moet ik binnen circa 8 a 9 seconden de auto op contact zetten anders gaat hij op slot.
Is dit origineel of hoort dit bij een later toegevoegd alarm?

Had ook het probleem dat als ik een voordeur open deed, de alarmlichten gaan knipperen.
Zaten twee bewegingssensoren op het dashboard, deze heb er verwijderd, ook op de deurschakelaar zat een extra draadje bij aangesloten, deze heb ik doorgeknipt.
Nu is het knipperen eruit als ik de deur open doe, maar als ik de auto op slot doe dan op een gegeven moment gaan de knipperlichten knipperen.
De ene keer gaan ze na circa 10 seconden weer uit, een andere keer kort daarna gaan ze weer aan en blijven doorgaan.

Heb nu de richtingaanwijzer lampjes eruit gehaald, want dit is niet te doen zo.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn, zodat ik het kan oplossen?
Bijlagen
DSC00204,5.jpg
DSC00204,5.jpg (116.43 KiB) 1470 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mercedesfreund
Berichten: 461
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:47
Mercedes-Benz: S400d
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

07 apr 2019 11:51

Er waren Texalarm alarmen vroeger die de auto vergrendelden als je de auto een tijd niet op contact had gezet. Dit was een optie in het Texarlarm kabelboompje en kon je dus ook níet aansluiten. Je kon kiezen zegmaar. maar aangezien genoeg mensen de sleutel soms in het uitgeschakelde contact lieten zitten, was dat niet echt populair na een tijdje.

Als je een deur opend en de knipperlichten gaan knipperen, dan lijkt het mij dat er een alarm is ingeschakeld en er een geopende deur word gedetecteerd. Als men alleen de detectiedraad van het alarm op de voorportierschakelaars heeft aangebracht, gebeurt dat dus niet als je een achterportier opend. Het alarm denkt een inbraakpoging te zien en schakeld de alrmfunctie in. Trouwens wel eens geprobeerd de motorkap te openen bij een ingeschakeld alrm om te kijken/luisteren of hetzelfde euvel dan ook optreed? Kun je gelijk kijken of een een afgekoppelde alarmsirene ergens onder de kap zit.

Als je de utrasoonbewegingssensoren op het dash wegknipt, en dus niet tot aan het eventueel aanwezige alarmkastje netjes weghaald dan kan het zijn dat de draden (minicoax) door het doorknippen contact maken of zelfs deze functie in het kastje hierdoor een defect vertoond. Het alarm denkt dan beweging te zien, laat het alarm afgaan en de knipperlichten branden. Normaal lijkt me zo'n alarmcyclus een seconde of 30 te doen, dus of dit echt het probleem veroorzaakt betwijfel ik terwijl ik dit typ.

Gokje. Ik denk dat er een alarmsysteem in de auto zit. Deze word aan/uit gezet door het signaal wat hij ziet veranderen op de aanstuurdraad van de cv-pomp. Als jij de auto vergrendeld gaat het alarm er op en als je hem ontgrendeld dan gaat ie eraf. Hoosgtwaarschijnlijk heb je ergens een rode led zitten die gaat knipperen als je de auto op slot doet. Er zijn alarmen zonder handzender die op deze manier in te schakelen zijn.

Je hebt "een extra draad" op de deurschakelaar doorgeknipt. Dat zal waarschijnlijk de triggerdraad naar het alarm toe zijn voor als er een deur geopend word bij ingeschakeld alarm. Het alarm moet dat detecteren, want alarm. Als je die doorknipt staat het alarm nog wel aan en zouden de knipperlichten ook moeten gaan knipperen als je door een geopend raam de auto op contact zet lijkt me.

Kortgezegd, volg de draden die je op het dash hebt weggeknipt of de deurschakelaar draad die je hebt doorgeknipt totdat je bij een kastje komt waar deze in gaan. Dan weet je echt wat er zit en hoe ze het hebben aangesloten. Als je simpelweg de stekker eruitrekt heb je kans dat de auto niet meer start. Grote kans dat je dit kastje ergens links bij de bestuurder of onder het voetencompartiment van de bijrijder vind.

Bij Texarm kon je de knippercodes van de rode led met een foefje oproepen. Zo kon je zien waarom het alarm werd getriggerd. Dit foefje verschilde van model tot model, dus dat is dan wel van belang.
Gebruikersavatar
Diante
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 sep 2014 16:12
Mercedes-Benz: '94 W124 320 AUT Combi / 2001 CLK 230 AUT cabrio /'99 SLK 200 AUT
Locatie: Dronten
Contacteer:

07 apr 2019 16:35

Bedankt voor de grote en goede uitleg!

Ben de auto in gedoken en heb een origineel Mercedes kastje gevonden die bovenop de stuurkolom zat met een T-rep, vandaar uit gaat er een zwart draadje (links in het kastje gedrukt) naar een klein kastje in de middenconsole.

Als ik de deuren op slot doe hoor ik hem binnenin de auto nog natikken in de deuren, dan hier dan daar.
Als ik het zwarte stekkertje eruit trek, wederom de auto op slot doe, dan gaat alles netjes dicht en dan is er geen nagetik meer.
Dus ik denk dat ik het gevonden heb.

Er zitten rechts naar de grote witte stekker nog twee kleine, ik weet niet waar die van zijn.
Heb je een idee?
Bijlagen
DSC00288.JPG
DSC00288.JPG (122.66 KiB) 1305 keer bekeken
DSC00289.JPG
DSC00289.JPG (141.29 KiB) 1305 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7286
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

07 apr 2019 16:44

Vraag me toch af of het een "origineel mercedes kastjes" is.

Als aftermarket alarmen echt problemen gaan geven (bij een goede installatie gaat daar heel wat jaar overheen bij een fatsoenlijk alarm overigens) dan zou ik het geheel er gewoon uitsnoeien.
Gebruikersavatar
Diante
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 sep 2014 16:12
Mercedes-Benz: '94 W124 320 AUT Combi / 2001 CLK 230 AUT cabrio /'99 SLK 200 AUT
Locatie: Dronten
Contacteer:

07 apr 2019 16:46

Ik zat ook te twijfelen, want montage van het kastje met een T-rep is niet echt Mercedes style. :)

Heb nu de twee knipperlichtlampjes achter weer terug geplaatst, is kijken of ze weer gaan knipperen onverwachts.
Tot nu toe gaat het nog goed. (15 minuten)
Gebruikersavatar
Mercedesfreund
Berichten: 461
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:47
Mercedes-Benz: S400d
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

07 apr 2019 17:01

Dat kastje in de middenconsole is wellicht de hellingshoekdetector. Er zit een potmetertje op. Daarmee kun je waarschijnlijk de gevoeligheid mee afstellen. Die raakt ie wel eens kwijt, en wellicht de oorzaak van je vals alarm. Naast de witte stekker zie ik 1 kleinere witte stekker met 4 of 5 draden. Daarnaast zie ik volgens mij 2 2-polige stekkers. Beetje giswerk maar wellicht zijn dat de 2 utrasoonsensorstekkeraansluitingen. Tis in ieder geval geen MB alarm. Als ik jou was had ik het er uitgehaald gezien de rest van de loshangende stekkers.
Gebruikersavatar
Diante
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 sep 2014 16:12
Mercedes-Benz: '94 W124 320 AUT Combi / 2001 CLK 230 AUT cabrio /'99 SLK 200 AUT
Locatie: Dronten
Contacteer:

07 apr 2019 17:08

Ik zou alles er ook graag uit willen hebben, alleen als ik de grote witte stekker eruit trek dan werkt de centrale deurvergrendeling niet meer.
Ik ga 4 mei met de Mercedes naar Portugal, 20 juni vlieg ik weer terug en de Mercedes blijft daar, dus heb niet zoveel tijd meer om de auto helemaal perfect te krijgen.
Gebruikersavatar
Mercedesfreund
Berichten: 461
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:47
Mercedes-Benz: S400d
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

07 apr 2019 17:15

Ah ok. Die cv draad van de auto zelf is ergens onderbroken en daar heeft men een ingaande en uitgaande draad van het kastje van gebruikt. Ik meende dat die cv draden van een w124 het makkelijkt af te tappen waren in de rechter dorpel bij de voorste deur. Groen/zwart of groen/wit als ik me goed herinner. Die hebben ze dus ws doorgeknipt en 2 draden van dat kastje ertussen gezet. Denk ik hoor.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7286
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

07 apr 2019 18:23

Je zult idd wat meer moeten doen dan enkel een stekker los gooien. Netjes helemaal weg halen is wel zo fijn.
Gebruikersavatar
Diante
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 sep 2014 16:12
Mercedes-Benz: '94 W124 320 AUT Combi / 2001 CLK 230 AUT cabrio /'99 SLK 200 AUT
Locatie: Dronten
Contacteer:

07 apr 2019 19:34

Gaat zeker gebeuren, wat er niet in hoort gaat eruit.
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4282
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

08 apr 2019 13:41

Dat zijn echt ruk alarmen op den duur.
Heb ze 2x in een 124er gehad, en allebei er uit laten slopen.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Gebruikersavatar
Diante
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 sep 2014 16:12
Mercedes-Benz: '94 W124 320 AUT Combi / 2001 CLK 230 AUT cabrio /'99 SLK 200 AUT
Locatie: Dronten
Contacteer:

08 apr 2019 19:49

Vandaar dat de mijne er ook uit gaat. :)
Plaats reactie