M272 V6 motor slecht en welke nog meer?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

07 mar 2019 20:04

Dat is zeker geen snelle job.
Je kunt het prima visueel inspecteren voordat je gaat nadenken over vervangen.
Logboek S500.
2.3 16
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 aug 2015 20:27

07 mar 2019 21:23

plorie schreef:Dat is zeker geen snelle job.
Je kunt het prima visueel inspecteren voordat je gaat nadenken over vervangen.
Ik bedoelde het visueel inspecteren. Even de ketting bekijken of die slap staat en de tandwielen. :)
Is dat wel simpel te doen dan?
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

07 mar 2019 21:24

bofkont schreef:Wes1 waarom vervangen als het niet stuk is??
Je zou preventief de balans as /ketting/tandwiel kunnen controleren maar als dat er goed uitziet zou ik het mooi laten zitten.
Denk dat Wes het over zijn CLS heeft, zijn S is bij mijn weten een 500.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

07 mar 2019 22:03

David_O schreef:
bofkont schreef:Wes1 waarom vervangen als het niet stuk is??
Je zou preventief de balans as /ketting/tandwiel kunnen controleren maar als dat er goed uitziet zou ik het mooi laten zitten.
Denk dat Wes het over zijn CLS heeft, zijn S is bij mijn weten een 500.
Hij heeft het over zijn S500. M273 V8, heeft geen balansassen maar toch nog wel een tandwiel als "idler gear" met hetzelfde slijtageprobleem. Zijn S500 valt binnen de V8 risicogroep.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
wes1
Berichten: 1488
Lid geworden op: 28 okt 2011 15:02
Mercedes-Benz: Cls500 ,ex W221 S500, ex W211 E500 Elegance 2003. ex w202 c180 sport, ex w124 e320 coupe.

07 mar 2019 22:22

bofkont schreef:Wes1 waarom vervangen als het niet stuk is??
Je zou preventief de balans as /ketting/tandwiel kunnen controleren maar als dat er goed uitziet zou ik het mooi laten zitten.
Er was in die tijd een "niet" deugdelijk onderdeel gebruikt, wat na een aanpassing wel goed is, dus dan ben ik daar maar van af.
Ik hoor bij koude start helemaal geen ratel oid, maar voorkomen lijkt mij beter als genezen.
Auto is altijd MB dealer onderhouden, maar nergens terug te vinden of er een modificatie heeft plaatsgevonden, dat wil ik dus alsnog gaan doen.
Kop win ik, munt verlies jij.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

07 mar 2019 22:23

wes1 schreef:
bofkont schreef:Wes1 waarom vervangen als het niet stuk is??
Je zou preventief de balans as /ketting/tandwiel kunnen controleren maar als dat er goed uitziet zou ik het mooi laten zitten.
Er was in die tijd een "niet" deugdelijk onderdeel gebruikt, wat na een aanpassing wel goed is, dus dan ben ik daar maar van af.
Ik hoor bij koude start helemaal geen ratel oid, maar voorkomen lijkt mij beter als genezen.
Auto is altijd MB dealer onderhouden, maar nergens terug te vinden of er een modificatie heeft plaatsgevonden, dat wil ik dus alsnog gaan doen.
Heb je t wel over 2, 2.5k :roll:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
wes1
Berichten: 1488
Lid geworden op: 28 okt 2011 15:02
Mercedes-Benz: Cls500 ,ex W221 S500, ex W211 E500 Elegance 2003. ex w202 c180 sport, ex w124 e320 coupe.

07 mar 2019 22:27

René SLK230 schreef:
wes1 schreef:
bofkont schreef:Wes1 waarom vervangen als het niet stuk is??
Je zou preventief de balans as /ketting/tandwiel kunnen controleren maar als dat er goed uitziet zou ik het mooi laten zitten.
Er was in die tijd een "niet" deugdelijk onderdeel gebruikt, wat na een aanpassing wel goed is, dus dan ben ik daar maar van af.
Ik hoor bij koude start helemaal geen ratel oid, maar voorkomen lijkt mij beter als genezen.
Auto is altijd MB dealer onderhouden, maar nergens terug te vinden of er een modificatie heeft plaatsgevonden, dat wil ik dus alsnog gaan doen.
Heb je t wel over 2, 2.5k :roll:
Zo ongeveer ja, maar als ik het geheel in de soep rij nog meer.
Zal je net zien dat het gebeurd in de vakantie in zuid Spanje in de bergen...
En de vraag is niet of het gaat komen, maar wanneer, want dat het probleem zich voor gaat doen is op zeker, de 1 met nog geen ton, de ander komt met 250dkm.
Kop win ik, munt verlies jij.
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

07 mar 2019 22:38

Helmy schreef:
David_O schreef:
bofkont schreef:Wes1 waarom vervangen als het niet stuk is??
Je zou preventief de balans as /ketting/tandwiel kunnen controleren maar als dat er goed uitziet zou ik het mooi laten zitten.
Denk dat Wes het over zijn CLS heeft, zijn S is bij mijn weten een 500.
Hij heeft het over zijn S500. M273 V8, heeft geen balansassen maar toch nog wel een tandwiel als "idler gear" met hetzelfde slijtageprobleem. Zijn S500 valt binnen de V8 risicogroep.
Excuus, wist niet dat de 500 ook tot een risicogroep kan behoren.
René SLK230 schreef: Heb je t wel over 2, 2.5k :roll:
Kost een rondje distributie ketting, tandwielen en arbeidsloon bij een 204 ook als je aan beurt bent. En daarvan weet je ook dat ie ooit gaat komen.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

07 mar 2019 22:42

Volgens mij luidde de officiële verklaring toen dat binnen die reeks serienummers onderdelen van verschillende toeleveranciers werden gebruikt en dat een daarvan dit probleem had.

Ik zou het gewoon goed monitoren qua tandwielen en kettingrek en pas als je t adhv wat je ziet of hoort niet meer vertrouwt actie te ondernemen.

Maar je hebt gelijk, er is een kans.
Doe je het preventief hoef je je daar iig niet meer druk over te maken.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
2.3 16
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 aug 2015 20:27

07 mar 2019 23:37

René SLK230 schreef:Volgens mij luidde de officiële verklaring toen dat binnen die reeks serienummers onderdelen van verschillende toeleveranciers werden gebruikt en dat een daarvan dit probleem had.

Ik zou het gewoon goed monitoren qua tandwielen en kettingrek en pas als je t adhv wat je ziet of hoort niet meer vertrouwt actie te ondernemen.

Maar je hebt gelijk, er is een kans.
Doe je het preventief hoef je je daar iig niet meer druk over te maken.
Zoiets had ik ook gelezen.
Sorry dat ik het zeg maar ik vind het echt ruk van Mercedes dat ze weten welke types risico lopen maar geen terugroep acties hebben gehouden, en nog meer ruk dat ze het niet kosteloos repareren.
Begrijp me niet verkeerd ik ben een groot Mercedes liefhebber maar ze hebben veel steken laten vallen vanaf 2000.
Ze kunnen het steeds op toeleveranciers steken en dat is ook wel zo maar hun zijn degene die het -eind-product verkopen, dus hun horen de verantwoording te nemen, EN de kosten te dragen.
Mercedes was altijd het meest betrouwbare merk maar inmiddels valt er toch een aardig lijstje te maken. En als het nu goedkope dingetjes waren die stukgingen oke maar het zijn met name allemaal dure dingen.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

08 mar 2019 00:01

2.3 16 schreef:
bofkont schreef:Wes1 waarom vervangen als het niet stuk is??
Je zou preventief de balans as /ketting/tandwiel kunnen controleren maar als dat er goed uitziet zou ik het mooi laten zitten.
Is dat gemakkelijk (lees snel) te doen? Misschien ook een goed idee voor aankoop van een auto met “risico” motor?
Van wat ik hier gelezen heb over het onderwerp is het een vrij dure aangelegenheid want het is arbeidsintensief. Denk dan eerder aan duizenden dan honderden euro's.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

08 mar 2019 00:17

Eerst eens kijken, ziet het er nog als nieuw uit dan gaat het de komende jaren niet opeens alsnog komen. Zie je duidelijke slijtage, dan heb je pech en moet je idd gaan vervangen.
Logboek S500.
2.3 16
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 aug 2015 20:27

08 mar 2019 01:18

mr. Michel schreef:
2.3 16 schreef:
bofkont schreef:Wes1 waarom vervangen als het niet stuk is??
Je zou preventief de balans as /ketting/tandwiel kunnen controleren maar als dat er goed uitziet zou ik het mooi laten zitten.
Is dat gemakkelijk (lees snel) te doen? Misschien ook een goed idee voor aankoop van een auto met “risico” motor?
Van wat ik hier gelezen heb over het onderwerp is het een vrij dure aangelegenheid want het is arbeidsintensief. Denk dan eerder aan duizenden dan honderden euro en.
Ah dus niet even klepje eraf schroeven zodat je de tandwielen en ketting kunt zien :D
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

08 mar 2019 07:55

Reparatie en controleren wordt nu even door elkaar gehaald...

Voor controle moet het kleppendeksel eraf, dat valt qua uren wel mee.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Maus2000
Berichten: 2220
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
Locatie: Den Bosch

08 mar 2019 10:06

Mercedes was altijd het meest betrouwbare merk maar inmiddels valt er toch een aardig lijstje te maken. En als het nu goedkope dingetjes waren die stukgingen oke maar het zijn met name allemaal dure dingen.


Hoe kom je hier bij?? Op 1 staan al jarenlang japanners zoals Toyota. 8-)
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.
Plaats reactie