Ik moet soms wel een beetje lachen (als een boer met kiespijn) om de items op facturen van de Mercedes dealer.
Bijgaand zo eentje; ik heb voor € 198,= een kaartupdate V13 voor mijn COMAND systeem laten installeren en dat kost ruim een tientje elektriciteit.
Wie kan er nog meer opvallende dingen noemen die je gezien hebt op facturen ?
Facturen: grappige of vreemde items
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Dat kost geen tientje aan elektriciteit. Je betaalt voor het gebruik van een stabiele voeding om de boordspanning op het juiste niveau te houden zodat de installatie niet afgebroken wordt door een lege accu. Dat apparaat is net als diagnoseapparatuur niet gratis en je betaalt een stukje voor het gebruik.
Logboek S500.
- JKA320
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 28 feb 2010 09:12
- Mercedes-Benz: SLK320 R170, V250d XL W447, V300 Marco Polo W447
Ik vind €198,- voor een verouderde (!) kaart op zichzelf als vreemd en NIET grappig...
Zowel je telefoon als TomTom doen dit beter en sneller. Bij TomTom betaal je 1x en dan lifetime update! Dus altijd een nieuwe kaart.
Ik ben bijzonder tevreden met mijn MB maar van de Navi wordt ik sprakeloos. En dan te bedenken dat ze auto's zelfstandig willen gaan laten rijden
Zowel je telefoon als TomTom doen dit beter en sneller. Bij TomTom betaal je 1x en dan lifetime update! Dus altijd een nieuwe kaart.
Ik ben bijzonder tevreden met mijn MB maar van de Navi wordt ik sprakeloos. En dan te bedenken dat ze auto's zelfstandig willen gaan laten rijden
Een kaartupdate is een keuze, geen verplichting vanuit de dealer voor zover ik weet.JKA320 schreef:Ik vind €198,- voor een verouderde (!) kaart op zichzelf als vreemd en NIET grappig...
Zowel je telefoon als TomTom doen dit beter en sneller. Bij TomTom betaal je 1x en dan lifetime update! Dus altijd een nieuwe kaart.
Ik ben bijzonder tevreden met mijn MB maar van de Navi wordt ik sprakeloos. En dan te bedenken dat ze auto's zelfstandig willen gaan laten rijden
Dat navigatieleveranciers tegenwoordig 'lifetime' kaartupdates aanbieden heeft niet alleen met de tijd te maken maar ook met de techniek (ze downloaden die informatie anders dan voorheen).
Daarnaast is dat lifetime ook best genuanceerd; ze leveren dat alleen voor het device dat je koopt zolang de leverancier vind dat men met de techniek die je gekocht hebt (het device) het updaten van die informatie geleverd kan worden.
Lifetime zoals jij suggereerd zou je als persoon altijd kaartenupdates blijven ontvangen van de navigatieleverancier, ongeacht welk device je op dat moment van hun gebruikt.
Ja maar een losse tomtom kost tussen 200 - 400 euro ofziets. Kijk even voor het gemak niet op de Euro. De navigatie in je auto is daar een veelvoud van en dan moet je ook nog voor kaart updates betalen. Zie hier de scheef groei. Bij mij komt er geen navi meer in en als het erin zit update ik deze niet via de dealer maar staat gewoon TT op het dashboard.Lars_ schreef:JKA320 schreef:Ik vind €198,- voor een verouderde (!) kaart op zichzelf als vreemd en NIET grappig...
Zowel je telefoon als TomTom doen dit beter en sneller. Bij TomTom betaal je 1x en dan lifetime update! Dus altijd een nieuwe kaart.
Dat navigatieleveranciers tegenwoordig 'lifetime' kaartupdates aanbieden heeft niet alleen met de tijd te maken maar ook met de techniek (ze downloaden die informatie anders dan voorheen).
Daarnaast is dat lifetime ook best genuanceerd; ze leveren dat alleen voor het device dat je koopt zolang de leverancier vind dat men met de techniek die je gekocht hebt (het device) het updaten van die informatie geleverd kan worden.
Lifetime zoals jij suggereerd zou je als persoon altijd kaartenupdates blijven ontvangen van de navigatieleverancier, ongeacht welk device je op dat moment van hun gebruikt.
Bijkomend profeit van TT. Die neem je mee in het vliegtuig naar je bestemming en zet hem daar in je huur MB of zoiets.
- S_W204
- Berichten: 3603
- Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
- Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)
Ben het wel met je eens. Het is dat het zo'n goed systeem is.. Ik update ook niet elk jaar, maar pas wanneer ik te vaak meemaak dat er wegen missen. Maar het is wel minder als je ziet dat updates bij VW gewoon gratis (en zelf te installeren) zijn. Zelfs bij BMW koop je zo'n lifetime FSC code voor minder en kan je blijven updaten. Dit is gewoon een melkkoe voor Daimler.JKA320 schreef:Ik vind €198,- voor een verouderde (!) kaart op zichzelf als vreemd en NIET grappig...
Zowel je telefoon als TomTom doen dit beter en sneller. Bij TomTom betaal je 1x en dan lifetime update! Dus altijd een nieuwe kaart.
Ik ben bijzonder tevreden met mijn MB maar van de Navi wordt ik sprakeloos. En dan te bedenken dat ze auto's zelfstandig willen gaan laten rijden
Overigens wordt die prijs niet door de dealer bepaald.
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
plorie schreef:Dat kost geen tientje aan elektriciteit. Je betaalt voor het gebruik van een stabiele voeding om de boordspanning op het juiste niveau te houden zodat de installatie niet afgebroken wordt door een lege accu. Dat apparaat is net als diagnoseapparatuur niet gratis en je betaalt een stukje voor het gebruik.
Dit zal inderdaad de achterliggende gedachte zijn ja. Al moet ik eerlijk zeggen dat ze moeten voorkomen in Stuttgart dat updates zo lang duren dat je je accu aan de eerste hulp moet leggen.
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Bij een ander Duits merk was het zo dat die boordspanning vrij kritisch was (ook bij bv. langdurig uitlezen/coderen), onder de 13V werd het al spannend. Dan heb je zo'n apparaat wel echt nodig.
Logboek S500.
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
- Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)
Ter aanvulling: dit betreft een c350e plug-in hybride. Ik zou denken dat de HV accu er voor zorgt dat de 12V accu op spanning blijft wanneer de auto is "aan" geschakeld. Dat de auto lang "aan" heeft gestaan bleek wel uit de accu-status: ik leverde de auto in met 35% en kreeg hem terug met 7% ladingstoestand. Aan de andere kant: ik kreeg een gratis leen-auto mee. De uiteindelijke factuur was dan ook wel bijna duizend euro voor een B3 beurt met navi update.