- 228 standkachel met B24 afstandsbediening
- 231 garagedeur opener
- 501 360 graden suround camera
- 537 DAB+ tuner
- 550 wegklapbare trekhaak
- U67 220V stopcontact
Al deze opties hebben we al meerdere malen probleemloos ingebouwd en toch waren er dit keer weer enkele onverwachte verassingen/uitdagingen om op los te gaan.
Standkachels hebben we al zeer vaak ingebouwd en ook in de 222er S-klasse hebben we al meerdere standkachels ingebouwd maar deze keer kreeg ik de standkachel niet aan de gang en werden de meest vreemde LINbus fouten opgeslagen in de kachelstuurunit. Achteraf bleek dat de nieuwe opvoerpomp (voor de brandstof) van de standkachel defect was en dat die de oorzaak was van LINbus fouten op (bijvoorbeeld) het airballance systeem.
Dat opvoerpompje zit alleen maar met een aansturende plus aan de standkachel aangesloten en ik had zelf verwacht dat de standkachel een foutcode op zou slaan wegens dat niet functionerende pompje (want dat deden ze in het verleden wel) maar blijkbaar werkt dat nu niet meer zo en worden er lukraak wat fouten gegenereerd en moet men maar zien hoe men dat opgelost/gevonden krijgt.
In verband met de beperkte tijd heb ik dus een nieuwe standkachel en opvoerpomp besteld om te proberen waar het probleem zat en gelukkig zat ik met het pompje meteen goed (en heb ik nu nog een nieuwe standkachel liggen voor een 205 C of 222 S diesel...dus als iemand er nog warm bij wil zitten deze (tot op heden warme) winter

De garagedeur opener was verreweg de simpelste optie om achteraf in te bouwen - dat stelde niets voor (net als in de andere 222ers waar ik die al eens in heb gebouwd).
De 360 graden camera hebben we ook al in meerdere MB modellen ingebouwd maar dit was de eerste keer dat we die optie in een 222er hebben ingebouwd. De enige verrassingen die daarbij kwamen kijken waren het doorvoeren van de kabels door het schutbord (er is tegenwoordig echt geen rekening meer gehouden met kabels die men ooit nog eens vanuit de binnenruimte naar de motorruimte wil voeren

De DAB+ tuner was simpel in te bouwen - temeer omdat de auto af-fabriek al een TV tuner had en we dat al vaak hebben ingebouwd.
Wat de trekhaak betreft, had ik ook verwacht dat het een simpele inbouw zou zijn (want ook dat hebben we al wel vaker gedaan) maar blijkbaar is de pre-facelift AMG bumper niet zo goed geschikt voor een trekhaak als de facelift AMG achterbumper en daar zat dus nog wel wat pas- meet- & snijwerk in.
De 220V aansluiting achterin de middenconsole was eveneens een makkelijke optie om in te bouwen (ook dat hadden we al wel vaker gedaan)...ennuh - daarom ben ik waarschijnlijk ook vergeten om daar foto's van te nemen

Al met al was dit in ieder geval weer een leuke klus

Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,