plorie schreef:Niet dus, aangezien de kwaliteit prima geborgd wordt.Foetske schreef:Dat kán wel eens gevolgen voor de productkwaliteit hebben....!
Helmy schreef:Voordat een product van het klant-zijnde automerk de goedkeuring krijgt voor productie, moet er echt een hoop gevalideerd en bewezen worden, al helemaal als er mogelijke veiligheidsrisico's aan hangen. Dus dat statement is nogal een losse flodder.
Ja, geen losse flodder, sorry. Aan wielen hangen GEEN (wettelijke!) veiligheidseisen. Raar maar waar.
En de rest?
Dat hebben we gemerkt met bouwjaren 2001 en 2002 van de W210, W211 sensoren (de Koreaanse), staalplaatkwaliteit, lak-kwaliteit. Ik heb ook nog wel een distributiekettinkje (M207) met 150 k er op totaal versleten gezien, de 400 CDI (OM628) staat als topkwaliteit bekend... moet ik nog doorgaan? Er zijn genoeg mensen destijds van Mercedes Benz overgestapt naar Lexus (en die hebben ook terugroepacties). En waarom zeggen we zelf dat de W124 de laatste échte Mercedes was. Of de W201 (190 serie) wil men ook nog wel eens zo benoemen (ik snap niet waarom, maar goed)
In het algemeen 'doet' Mercedes het aardig goed, begrijp me niet verkeerd. Maar ze worden ook wel eens 'belazerd'. Of de levensduur is korter wat men tevoren niet kon weten, of niet aan Mercedes vertelde. En ja, daar kan zomaar een fout van Mercedes in sluipen, of een oneerlijke leverancier. Niet alles is af te dekken. Maar de gebruiker is de klos.
Ik rij zelf een E500, W211. Heb er nu van 162 k tot 188k mee gereden, wat zal het zijn, driekwart jaar? Ik denk dat ik met 12000 euro de rekeningen van reparaties niet betaald krijg. Erg fijne auto om mee te rijden, echt wel, maar het is wel een beetje té gek: nog geen twee ton gelopen en de vering kwam er aan alle kanten onderuit. Lagers automaatbak stuk(fabrikaat ZEN, niet slecht maar wel ABEC4 !!) en daardoor automaatbak de hort op, differentieel ver-sle-ten (was verkeerd afgesteld). Geen idee wie hier oorzaak en gevolg was, als ze al met elkaar te maken hadden. Ik heb zelf een 'tandwielen fabriek', ik weet aardig over die materie mee te babbelen. Stuurhuis: tandje afgebroken...! Sorry Mercedes, maar je mag je soms erg diep schamen. En ik rijd met die auto gemiddeld 1:9,5 dus ik ros 'm echt niet af, dat doe ik wel met m'n Donkervoortje.
De twee redenen dat ik er nog mee rijd, is dat andere fabrikanten niet beter zijn, en dat 'de' Mercedes wel erg fijn rijd, dat wel. En dat Mercedes in de definiëring van haar onderdelen toch nog wel een stapje verder gaan dan anderen, wat dat betreft staan ze nabij Audi en BMW.
Maar dat Mercedes haar (grootste deel) onderdelen definieert, een prijs bepaalt en daarna de leverancier die dat volbrengt kiest, weet ik wel zeker: ik zit zelf in die molen (sinds paar jaar) En ik ga er erg snel weer uit, zodra ik kan. En denk na: het kan niet anders. Want denk je écht dat als Mercedes onderdelen zélf zou maken, dat de fabrieken dan niet 10 x groter moesten zijn? Trouwens, alle autofabrikanten doen het zo.
Sterker nog. De 'oudste' Mercedes in productie, is tevens de meest bekende Mercedes ooit geproduceerd en tegelijk de duurste (niet AMG en/of Maybach) is, bij wijze van spreken, niet eens een échte Mercedes.
De G-klasse is ontworpen, ontwikkeld en nog nooit door iemand anders gebouwd dan door Puch / Magna Steyr. Ja, ontworpen door Puch.
Over inkopen gesproken. (Citan.... X-klasse...?? ) Maar begrijp me goed: alle fabrikanten doen het zo, dus waarom Mercedes niet. Het gaat alleen niet altijd vlekkeloos, helaas.