Audio upgrade W205 (gelukt!)

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
nuphar
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2018 18:04

19 aug 2018 15:58

HI,

Even snel voorstellen: Johan met een C220 Bluetec uit 2014. Reden om iets te plaatsen hier: Bij aanschaf was al duidelijk dat de audio (Audio 20) niet echt fantastisch was. Na een paar maanden bleek dat dat een understatement en was het de belangrijkste bron van irritatie tijdens het rijden. Ik kon echter weinig vinden over (betaalbare) mogelijkheden voor een upgrade, behalve een serie speakers van Steg. Helaas nergens met een terugkoppeling en/of een inzicht in het verschil met de standaard speakers.

Lang verhaal kort: Ik heb de speakers in de deuren vervangen door:
- Compo set voor
- Coax set achter

Aangeschaft bij mbcaraudio.nl. Kreeg hele duidelijke antwoorden op mijn vragen, was snel te leveren (paar dagen) en ook de service na aanschaf was heel goed. Helaas had dat te maken met het ontbreken van tweeters in de doos (komen dus nog), maar daar konden zij niet zoveel aan doen.

Ik heb bewust gekozen om geen andere of extra subwoofer te plaatsen of extra speakers in de hoedenplank of dashboard (in het midden). Dit kan altijd nog, maar ik vermoed dat een andere versterker wel noodzakelijk is en het is beduidend meer werk.

Inbouwen is echt eenvoudig. Accu los, deurpanelen verwijderen (twee schroeven en enkele clips), bekabeling wordt meegeleverd en het past echt perfect op de plaats van de standaard speakers. Dus met drie pinnetjes die in de rubbers moeten worden gedrukt. Ik ben wat voorzichtig geweest met panelen en speakers en was totaal zo'n twee uur bezig. Ik heb foto's van een en ander, dus als iemand interesse heeft...

Dan het resultaat...ik ga niet zeggen dat het niet beter kan (daarvoor is toch een stevigere subwoofer nodig en/of extra speakers), maar het verschil is echt enorm. Meer details, meer volume en veel beter in balans met de standaard subwoofer. Voor mij is het nu een acceptabel systeem, zoals ik zou verwachten van een dergelijke auto. En dat met een relatief eenvoudige (en betaalbare) ingreep. En ja, ik mis dus nog de tweeters voorin, dus ik ga ervanuit dat het daarmee nog beduidend beter wordt.

De kosten: Net geen 400 euro. Voor mij was dat het dubbel en dwars waard. Eindelijk een acceptabel audiosysteem...zo blij als een kind. Mocht iemand meer willen weten...dan hoor ik het wel. Ik heb verder geen belangen bij of in mbcaraudio.nl of Steg, ben gewoon een happy customer :)

Groeten,
Johan
Eelco77
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19 aug 2018 17:18

Ik heb een vergelijkbare upgrade gedaan van de standaard audio 20 en ben er ook erg tevreden mee. Er is zoveel meer uit te halen, maar MB heeft hier toch echt teveel bezuinigd. En ik heb niet het idee dat de ingenieur die de installatie en speakers heeft ontworpen enige kennis van audio en/of acousiek had.
bmo1393
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2019 21:33
Mercedes-Benz: c180 estate

08 mar 2019 13:49

Graag wat foto's en info over het inbouwen zelf
Heb een gloednieuwe c classe en wil niets beschadigen
willemzzz
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 dec 2018 00:02
Mercedes-Benz: ML270CDI

15 mar 2019 00:43

Ik zou ook graag de foto's zien. Zit er in een Mercedes wel de bedrading voorbereid, of moet je alle bedrading zelf aanleggen? In de deuren zie ik bij mij (een ML270) wel ronde roostertjes zitten waar speakers ingebouwd zouden kunnen worden, maar voordat ik alles openbreek, wil ik graag weten wat ik kan verwachten.
Ik heb zelf een W163, en het geluid van de audio is ronduit afgrijselijk, terwijl ik totaal geen echte muziekluisteraar ben. Ik heb voorheen een Jeep grand cherokee gereden, en daar zit af fabriek een 6 kanaals versterker in met evenzoveel goede speakers. Je kunt die auto's niet eens kopen zonder een compleet ingebouwd orkestgebouw om je heen. MB valt op dit punt echt wel heel erg tegen. Ik ben al een tijdje aan het kijken wat ik nodig heb om er iets van te maken, maar dan krijg je dat verhaal van die bomen en dat bos.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

15 mar 2019 09:15

Reken er niet op dat er overtollige bedrading ligt.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
MW212
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jun 2018 13:04
Mercedes-Benz: E200

09 apr 2019 12:14

Interessant! Ik heb een w212 met audio20, het geluid vind ik niet slecht. Maar als het voor die kosten een stuk beter kan, dan ga ik ook maar eens op onderzoek uit. Subwoofers inbouwen zie ik (nog) niet zitten. Had jij gekozen voor de Eton of steg speakers?
Oviiivo
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 aug 2018 19:34
Mercedes-Benz: W205 C200d 9G Limousine

13 apr 2019 11:09

Vervangen is niet zo moeilijk. Plug en play eigenlijk.
Zelf heb ik ook nog een DSP versterker geplaatst.

Meer info met foto’s en video; viewtopic.php?f=27&t=91938&p=904175#p904175
Plaats reactie