Nou vroeg ik me af, voor een project met hanomag chassis, of er een mercedes is, viercilinder die in de lengte ligt met voorwielaandrijving. Bestaand voertuig, een Orion camper, zou gereviseerd moeten worden, of een ander aandrijfaggregaat krijgen. En dan is diesel eventueel een optie, maar benzine kan ook blijven.
Echter, mercedes motor ligt in de lengte, en drijft de voorwielen aan. Waarin vind ik zoiets?
voorwielaandrijving en motor in lengte
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
- Johan Turbo
- Dealermedewerker
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
- Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
- Locatie: regio Brussel
MB 100 voldoet aan dat criterium, maar die is dan ook een verdere evolutie van de Hanomag
Deze had een OM616 met een 5 versnellingsbak.
Deze had een OM616 met een 5 versnellingsbak.
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Da's dan interessant. Want dat betekent ook dat er een OM602 voor die versnellingsbak past.Johan Turbo schreef:MB 100 voldoet aan dat criterium, maar die is dan ook een verdere evolutie van de Hanomag
Deze had een OM616 met een 5 versnellingsbak.
Dank, ga ik verder uitzoeken! Maar verdere tips zeker welkom!
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
- Johan Turbo
- Dealermedewerker
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
- Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
- Locatie: regio Brussel
Een 602 zal er misschien op passen maar hoe lang die bak dat volhoudt is de vraag.
Heel erg overbemeten waren die versnellingsbakken niet.
Heel erg overbemeten waren die versnellingsbakken niet.
-
- Berichten: 909
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Die mercedes bak mss niet, maar in de orion ligt een Hanomag transmissie. Dat ding gaat niet kapot, al wil je het. (er lag oorspronkelijk een Austin benzinemotor in, of beter, een Austin Hoestmachine. En de hanomag bak kan zeker 400 Nm hebben. Over 'reservekapazität' gesproken..)
Maar project ligt stil momenteel: men wil toch graag benzine als brandstof houden. Ik ben bezig om een CGI250 er in te krijgen. Prise-as aanpassen, bell-house en zo. Omvangrijp project, maar wel erg leuk. Injectie van Adaptronic er op, en de software voor de directe benzine-injectie is al klaar. We hebben het koppel op 300 Nm gekregen, vermogen stokt bij 178 pk, maar dat is omdat het toerental niet hoger mag dan 3300. En dat is voor deze Orion (die oorspronkelijk zo'n 70 pk en 155 Nm had) erg voldoende. De rijklare masse is 2000-2400 kg. Een snelle dame zal het niet worden, maar de berg op zal nu wel vlotter gaan.
Maar project ligt stil momenteel: men wil toch graag benzine als brandstof houden. Ik ben bezig om een CGI250 er in te krijgen. Prise-as aanpassen, bell-house en zo. Omvangrijp project, maar wel erg leuk. Injectie van Adaptronic er op, en de software voor de directe benzine-injectie is al klaar. We hebben het koppel op 300 Nm gekregen, vermogen stokt bij 178 pk, maar dat is omdat het toerental niet hoger mag dan 3300. En dat is voor deze Orion (die oorspronkelijk zo'n 70 pk en 155 Nm had) erg voldoende. De rijklare masse is 2000-2400 kg. Een snelle dame zal het niet worden, maar de berg op zal nu wel vlotter gaan.
- Bijlagen
-
- IMG_2648.JPG (237.24 KiB) 964 keer bekeken
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Mooi project !
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Beste Foetske,heb je ondertussen die betere motor in die Orion camper kunnen plaatsen? Ik heb dezelfde maar met een MB100 onderstel met de 240D erin van 72 Pk.Deze had ik toch graag vervangen door iets met meer PK. Graag jou mening gehoord over wat mogelijk zou zijn.Groeten Herwig.