We hebben al wel eens vaker een 238er E-coupe uit elkaar mogen schroeven (wat overigens ook al een leerzame bezigheid was) en we hebben ook al wel vaker de ambiente verlichting achteraf in mogen bouwen - maar dit was toch wel een heel onverwachte afwisseling van datgeen waar we al bekend mee waren:
- 3 kleurige ambiente verlichting in een 205 C-klasse
- 3 kleurige ambiente verlichting in een 221 S-klasse
- 3 kleurige ambiente verlichting in een 253 GLC
- 8 kleurige ambiente verlichting in een 222 S-klasse
- 12 kleurige ambiente verlichting in een 246 B-klasse
Bij de huidige generatie mercedessen heeft men het noodzakelijk geacht dat de gebruiker de keuze moet hebben uit maar liefst 64 kleuren(!?!?) en voor dat ik aan deze ombouw ben begonnen, had ik mij ook al wel eens afgevraagd hoe men die LEDs in zoveel verschillende kleuren kan laten branden met het beperkte aantal draden dat op die LEDs aangesloten zit - maar nu is mij dat in ieder geval volledig duidelijk geworden.
De LEDs die worden gebruikt zijn allemaal LEDs die op LINbus aangesloten zitten (niet te verwarren met de CANbus LEDs waar iedereen het altijd over heeft en die geen bal met CANbus te maken hebben

Na het inbouwen van de ambiente verlichting het weer bijna volledig opbouwen van de auto en het coderen van de auto brandde er precies niet 1 LED

Wat mij verder echt tegen viel aan deze ambiente verlichting is dat er EN een andere dakbedieneenheid (de binnenverlichting) EN een andere lamp achterin het hemeltje verbouwd moest worden en dat deze beide geen gekleurde LEDs hebben

Al met al was het in ieder geval een heel leerzame vrijdagmiddag (want zolang heb ik nog nodig gehad om alle 20 LEDs aan het branden te krijgen nadat ik dacht dat ik al ongeveer klaar zou zijn).
Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,