S212 350 CDI met 231 of 265 pk?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Martinitoren
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 okt 2012 08:53
Mercedes-Benz: A170 Volvo XC70 Saab 900 cabriolet
Locatie: Groningen

08 feb 2018 15:28

Advies gevraagd. Ik heb mijn auto verkocht en binnenkort wil ik een S212 350 cdi kopen. Maakt het veel uit of je een 231 of een 265 pk koopt? Ik doel hiermee niet op vermogen maar de 265 pk is nieuwer, moderner, iets zuiniger, maar ook beter en hiermee een betere koop? Ik heb één op het oog van 2011, past helemaal bij de wensen maar is nog de ‘oude’ 231 pk.
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4276
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

08 feb 2018 15:45

Ik zou voor de 265 pk gaan dan.
De eigenaar van mijn Mercedes garage rijdt er zelf 1 die in de verkoop gaat, maar wat een vermogen voor een diesel.
Heeft geloof ik iets van 620 Nm koppel.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Dennis combi
Berichten: 5889
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

08 feb 2018 16:52

die van mij is ook van 2011 met 265pk , maar laat dat zuinig maar achterwege
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3193
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

08 feb 2018 16:53

mijn garage in het dorp heeft een 265pk versie staan https://www.autotrack.nl/tweedehands/me ... e/37263129
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

08 feb 2018 18:30

TheDiver schreef:Ik zou voor de 265 pk gaan dan.
De eigenaar van mijn Mercedes garage rijdt er zelf 1 die in de verkoop gaat, maar wat een vermogen voor een diesel.
Heeft geloof ik iets van 620 Nm koppel.

Grtzz
Klopt, 265 pk en 620 Nm koppel, en daarmee de sterkste variant van de OM642 V6 diesel. Daarna is de motor voor Euro-6 certificering teruggebracht naar 258 pk voor de 350CDI. Rijdt heerlijk, en ik kan met die van mij, weliswaar een CLS dus andere aero en iets lichter, toch aardig zuinig rijden voor wat het is (V6 in een 1815 kg auto met breedset).

Volgens fabrieksopgave zou de 265 variant voor gecombineerd verbruik ongeveer 1 liter op 100 km minder verbruiken dan de 231 variant. Is maar de vraag wat je daar in de praktijk van merkt... Ik denk dat je met het oog op zuinigheid misschien beter af bent met een andere motorisering, zoals een 220/250 CDI of misschien een E300 BlueTec Hybrid (een 250 CDI met elektromotor).
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Martinitoren
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 okt 2012 08:53
Mercedes-Benz: A170 Volvo XC70 Saab 900 cabriolet
Locatie: Groningen

08 feb 2018 18:37

Bedankt voor jullie reacties. Zuinigheid is bijkomstig. Ik koop een V6 vanwege de rustige loop en hun betrouwbaarheid. Ik vroeg me met name af of de motoren (231 en 265 pk) ook kwalitatief verschillend zijn. Op een Duitse site las ik iemand die de 231 oud vond.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

08 feb 2018 21:01

Natuurlijk altijd de 265 pk versie nemen, qua verbruik zal er in de praktijk nauwelijks verschil zijn. Volgens mij zijn er bij de latere versies van de OM642 ook modificaties doorgevoerd die de betrouwbaarheid te goede komen. O.a andere materialen bij de afdichtingen van het inlaatspruitstuk.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

09 feb 2018 12:02

Ik zou ook voor de meest recente techniek gaan, zie Frits' zijn opmerking.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

09 feb 2018 12:29

Ik heb telkens de opmerking van Steve (MBenzNL) in mijn achterhoofd:
op het moment dat milieu-eisen steeds strenger werden, werden de motoren steeds slechter (of woorden van gelijke strekking).

En dat zou pleiten voor juist een oudere motor.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

09 feb 2018 12:30

Nieuwer is niet altijd beter. De opvolger van de redelijk bullit-proof M112/M113 waren met balansas-gezeur enz. ook niet echt een verbetering. Of beter gezegd: met een groot risico op hoge kosten.
Hetzelfde geldt voor de V6 diesels na de 6-in-lijn.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Sanderet
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
Locatie: Ammerzoden

09 feb 2018 12:50

Ik heb de 231pk variant, dus de euro 5 versie.

Zoek maar eens naar de verschillen de 231pk is de OM642 DE 30 LA
en de 265pk is de OM642 LS DE 30 LA

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_642

Ik heb toen voor de 231 pk gekozen omdat dit een euro 5 is en daar de volgende dingen niet op zaten:
*Start / stop
*Ad-blue (blijkbaar gaat dat spul kristaliseren naarmate de leeftijd vordert in de leidingen, wat verstopingen oplevert heb ik me laten wijsmaken)
*Water gekoelde turbo's (blijkbaar kost die meer met vervangen)
*Eenvoudiger DPF
*De gewone 7-bak zonder de extra voorzieningen die bij start - stop nodig zijn.

Wellicht was ik toen te voorzichtig maar met al die dingen in m'n achterhoofd heb ik gekozen voor de 231pk want wat er niet op zit kan ook niet kapot (A).

Het verbruik bij mij is met veel stadsverkeer en 80 wegen redelijk stabiel 1:11,8 (uitgerekend op de tank bon)
Enige nadeel is hij wordt niet snel warm dus voorzichtig warm rijden.

mvg,

Sander
W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

09 feb 2018 13:04

Sanderet schreef: Enige nadeel is hij wordt niet snel warm dus voorzichtig warm rijden.

mvg,

Sander
Steve bouwt met plezier een standkachel in (A)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4276
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

09 feb 2018 13:07

Denk dat je goedkoper uit bent met een nieuwe thermostaat.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

09 feb 2018 13:11

Sanderet schreef:Ik heb de 231pk variant, dus de euro 5 versie.

Zoek maar eens naar de verschillen de 231pk is de OM642 DE 30 LA
en de 265pk is de OM642 LS DE 30 LA

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_642

Ik heb toen voor de 231 pk gekozen omdat dit een euro 5 is en daar de volgende dingen niet op zaten:
*Start / stop
*Ad-blue (blijkbaar gaat dat spul kristaliseren naarmate de leeftijd vordert in de leidingen, wat verstopingen oplevert heb ik me laten wijsmaken)
*Water gekoelde turbo's (blijkbaar kost die meer met vervangen)
*Eenvoudiger DPF
*De gewone 7-bak zonder de extra voorzieningen die bij start - stop nodig zijn.

Wellicht was ik toen te voorzichtig maar met al die dingen in m'n achterhoofd heb ik gekozen voor de 231pk want wat er niet op zit kan ook niet kapot (A).

Het verbruik bij mij is met veel stadsverkeer en 80 wegen redelijk stabiel 1:11,8 (uitgerekend op de tank bon)
Enige nadeel is hij wordt niet snel warm dus voorzichtig warm rijden.

mvg,

Sander
Op de 265 pk variant zitten een paar van bovenstaande punten ook niet. Ad-Blue is alleen op BlueTec modellen aanwezig, de 265 pk OM642 is een BlueEfficiency. ECO start/stop was volgens mij een optie, bij mij namelijk niet aanwezig maar heb het bij tweedehandsen wel eens gezien. Van de turbo, DPF en bakvoorzieningen weet ik het niet.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Sanderet
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
Locatie: Ammerzoden

09 feb 2018 13:39

TheDiver schreef:Denk dat je goedkoper uit bent met een nieuwe thermostaat.

Grtzz
zit er al in, zie:
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... &start=105

En volgens mij wordt met een standkachel de motor toch niet op bedrijf temperatuur gebracht?????
W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.
Plaats reactie