Mercedes 560 SEC kopen

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Berniebas
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 aug 2017 12:15

01 okt 2017 12:04

Hallo allen,

mijn vader heeft tot zijn overlijden afgelopen augustus altijd in zijn 560 SEC gereden vanaf 1987. Hij kocht de auto, toen een paar maanden oud, in Duitsland omdat hij daar ook woonde.

Nu overweeg ik de auto over te nemen. Er staat wel een dikke 370.000 km op de teller.

ik zou graag een keer een andere 560 SEC willen zien en ervaringen horen waar ik op moet letten bij aankoop.
Wie woont in het noorden van het land en is bereid een keer bij elkaar te komen met een SEC?

(doordat de auto in Duitsland staat kan ik hem nu nog niet goed bekijken)
Gebruikersavatar
online
Berichten: 1172
Lid geworden op: 16 jan 2011 17:48
Mercedes-Benz: W124 500e 1992
Locatie: Zweden

01 okt 2017 12:16

Als ik het goed begrijp wil je dus de auto die je vader 30 jaar in zijn bezit gehad heeft overnemen.
In dat geval zou ik hem direct kopen. Die nostalgie is onbetaalbaar.

Marco
Gebruikersavatar
tcoree
Berichten: 318
Lid geworden op: 11 okt 2015 09:44
Mercedes-Benz: S205 C63S AMG
Locatie: Zwolle
Contacteer:

01 okt 2017 12:34

online schreef:Als ik het goed begrijp wil je dus de auto die je vader 30 jaar in zijn bezit gehad heeft overnemen.
In dat geval zou ik hem direct kopen. Die nostalgie is onbetaalbaar.

Marco
+1 :goedzo:
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

01 okt 2017 12:47

tcoree schreef:
online schreef:Als ik het goed begrijp wil je dus de auto die je vader 30 jaar in zijn bezit gehad heeft overnemen.
In dat geval zou ik hem direct kopen. Die nostalgie is onbetaalbaar.

Marco
+1 :goedzo:
+1
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

01 okt 2017 12:49

Een 560 SEC met bekende geschiedenis vanaf 1987, mits niet verprutst (maar dat lijkt me niet), is ook zonder nostalgie een hebbeding. Ik zou er neit lang over hoeven nadenken, eventueel een stalling regelen en HEBBEN. :honger:
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Ton Selhorst
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 mar 2014 16:40
Mercedes-Benz: Geen SLK meer
Specialisatie: In de ruimte lullen

01 okt 2017 21:06

online schreef:Als ik het goed begrijp wil je dus de auto die je vader 30 jaar in zijn bezit gehad heeft overnemen.
In dat geval zou ik hem direct kopen. Die nostalgie is onbetaalbaar.

Marco
+1 :goedzo:

Lijkt mij ook een no brainer. :stom:
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

01 okt 2017 21:12

Naast nostalgie is het natuurlijk wel raadzaam om hem goed te laten nakijken door iemand met ervaring met dit type. Herinneringen zijn leuk, maar je kunt er ook op leeglopen. Dat kan je herinneringen flink verzieken.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Jos0016
Berichten: 677
Lid geworden op: 27 apr 2006 21:35
Mercedes-Benz: 560 sel 1987 Sprinter 315 cdi W221 500
Specialisatie: Dakdekker
Locatie: helmond
Contacteer:

01 okt 2017 21:16

Indien er verder geen problemen zijn of er geen totale renovatie dient plaats te vinden zeg ik, kopen die sec.
Een mooie sec is een mooi bedrag waard.
Je kunt dit ook zien op www.mbac.nl staat ergens een gemiddelde koerslijst.
Zelf heb ik er begin september toevallig 3 getaxeerd.
Gr.jos
http://www.dedakdekker.com
  • Once upon a time there was Mercedes and i have an Caruna.
  • 6 koeien (24/25 m2) leer en 100 manuren hebben ze ervoor nodig gehad volgens de leerspecialisten, en dan heb je een Caruna.
  • Sinds 12 januari 2008 is de S-klasse Club aangesloten bij de MBAC.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

01 okt 2017 21:45

Berniebas schreef:mijn vader heeft [...]altijd in zijn 560 SEC gereden vanaf 1987. Hij kocht de auto, toen een paar maanden oud, in Duitsland omdat hij daar ook woonde. Nu overweeg ik de auto over te nemen. Er staat wel een dikke 370.000 km op de teller.
Een auto met een eenduidiger herkomst is haast niet te vinden en los van de gevoelswaarde ook daarom al waardevol.
Die km-stand zegt mits onderhouden niet zo veel. Kijk of je in de admin kunt zien hoe hij is onderhouden / of er een serviceboekje is. Dan weet je al heel wat. En verkopen / laten checken bij een specialist of verkopen kan altijd nog als het je niet zou bevallen.
Ik zou 'm zoals hierboven al is gezegd op zeker (proberen te) houden.

Sterkte ovrgs met het verlies.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

01 okt 2017 21:50

Nostalgie is leuk, maar je moet wel realistisch blijven, zoals plorie al terecht aangeeft.
Ik heb in het verleden na het overlijden van mijn vader, zijn wagen van mijn moeder overgenomen.
Twee jaar in gereden als daily, daarna werd het een tweede wagen die amper nog werd gebruikt.
Afijn, nog veel te lang uit nostalgische redenen erbij gehouden en uiteindelijk toch maar verkocht.

Het allerbelangrijkste wat je je moet afvragen is of je er ook regelmatig in gaat rijden als je hem hebt.
Het verbruik en het onderhoud (vooral als je zelf niet kan sleutelen) kan nog wel eens tegenvallen.
En een wagen wordt er niet beter op als hij meer stil staat als bereden wordt.

-
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8346
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

02 okt 2017 21:20

Ik zou eerst een technische aankoopkeuring laten uitvoeren , Dan weet je wat je mag verwachten . met deze kilometer stand zou ik wel even de motor nader inspecteren op ketting, geleiders, nokkenassen en compressie om een indruk te krijgen van de conditie . bij het verwijderen van de bougies kun je gelijk controleren of er overmatig olieverbruik aanwezig zou kunnen zijn.
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

02 okt 2017 21:31

Eens met Elgriffo hierboven.

Berniebas schreef: Nu overweeg ik de auto over te nemen.
Voor een goed advies is het ook wel nuttig voor ons om te weten wat die overname
dan inhoudt qua aanschaf. Het maakt nogal een verschil of je ‘m krijgt of
dik moet betalen.

Heb je de SEC geërfd en haal je ‘m naar NL ?
Moet je de SEC uit de boedel of van een andere erfgenaam kopen ?
Zo ja, tegen taxatie waarde of een onderling af te spreken prijs ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Berniebas
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 aug 2017 12:15

09 okt 2017 10:51

plorie schreef:Naast nostalgie is het natuurlijk wel raadzaam om hem goed te laten nakijken door iemand met ervaring met dit type. Herinneringen zijn leuk, maar je kunt er ook op leeglopen. Dat kan je herinneringen flink verzieken.
Precies wat je zegt. Ik moet me daarom goed verdiepen in wat ik kan verwachten .Ik ga bv wel van een bakrevisie uit. De bak liep nog perfect zei mijn vader altijd. Motor loopt ook heerlijk maar is niet nieuw meer.
Ik ga uit van bakrevisie ca. 3.000 euro en motorrevisie zal ook tussen de 3.000 - 5.000 euro liggen.
Dan zou ik hem willen laten lakken.... weer 3.500 euro
Dan ophanging en veren/schokbrekers. Moet nog in historie van onderhoud duiken wat er precies gedaan is. Zo niet dan nog een keer 2.000 euro

Ik heb nu een BMW740 iL uit 1995. heb dus beetje ervaring met oudere auto's.
Hiervan heb ik een bakrevisie gehad en nieuwe veren en schokbrekers + ophanging. Rijdt als nieuw moet ik zeggen. maar de 560 heeft een soepeler motor moet ik eerlijk zeggen
Ik denk dan ook dat ik de bmw dan weg doe Anders wordt het te duur.
Gebruikersavatar
Berniebas
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 aug 2017 12:15

09 okt 2017 10:51

ElGriffo schreef:Ik zou eerst een technische aankoopkeuring laten uitvoeren , Dan weet je wat je mag verwachten . met deze kilometer stand zou ik wel even de motor nader inspecteren op ketting, geleiders, nokkenassen en compressie om een indruk te krijgen van de conditie . bij het verwijderen van de bougies kun je gelijk controleren of er overmatig olieverbruik aanwezig zou kunnen zijn.
De auto staat in Duitsland. Naar de locale Mercedes dealer gaan?
Gebruikersavatar
Berniebas
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 aug 2017 12:15

09 okt 2017 10:55

Cornelis schreef:Eens met Elgriffo hierboven.

Berniebas schreef: Nu overweeg ik de auto over te nemen.
Voor een goed advies is het ook wel nuttig voor ons om te weten wat die overname
dan inhoudt qua aanschaf. Het maakt nogal een verschil of je ‘m krijgt of
dik moet betalen.

Heb je de SEC geërfd en haal je ‘m naar NL ?
Moet je de SEC uit de boedel of van een andere erfgenaam kopen ?
Zo ja, tegen taxatie waarde of een onderling af te spreken prijs ?
Officieel is hij nu van mijn stiefmoeder dus moet hem wel overnemen. Ik hoop tegen een redelijke prijs waar alle andere familieleden achter kunnen staan.
Niet wetende wat de status nu precies is en gezien er achter roest is (wat duur kan zijn dit te repareren heb ik begrepen) zou ik denken tussen de 6.000 - 8.000 euro
Is dit een redelijke prijs ook gezien wat er allemaal kan komen in de komende jaren?
Ik zet hem op de zaak en zal toch ook regelmatig hierin rijden.
In de BMW 740 iL heb ik in 2 jaar 70.000 km gereden namelijk maar dat komt mede omdat ik liever de KM op de bmw zet dan op de (F)Outlander PHEV en bovendien rijdt die ook 1:10 als ik naar \zuid Duitsland moet
Plaats reactie