SLK R170 handige tips en vragen die veel terugkomen

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
SLK2L
Berichten: 78
Lid geworden op: 31 aug 2017 18:57

23 okt 2017 20:20

Bedankt Rene ik had wel de stuurdemper vervangen maar deze rubber bus had ik over het hoofgezien.

Die ga ik morgen gelijk even halen. Als ik het zo even voor me zie hoef ik hem daarna niet uit te lijnen?

Ron.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

23 okt 2017 21:16

SLK2L schreef:Als ik het zo even voor me zie hoef ik hem na het vervangen van die bus niet uit te lijnen?
Ron.
Dat is lastig te zeggen.
Als de bus al veel speling zou hebben gehad, dan kan dat invloed hebben gehad op je vorige uitlijning.
En nu weer omdat als de speling minder wordt, misschien de positie van de arm iets anders wordt.
Ik zou zeggen, goed uitllijnen na wzh aan de stuurinrichting is nooit weg (en meestal te adviseren).
Het zorgt niet alleen voor een beter rechtuit en stuurgedrag, maar er ook voor dat je banden niet onnodig slijten.

Maak foto's zodat je weet hoe dingen zaten voordat je ze los maakt.
Gebruik alleen originele bvk MB onderdelen met zelfborgende bouten/moeren/locktite (en -nieuwe- splitpennen als je die tegenkomt). Zet zaken vast met het voorgeschreven moment.
Ben je geen door de wol geverfde sleutelaar, laat dit soort dingen dan over aan een ervaren monteur.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
SLK2L
Berichten: 78
Lid geworden op: 31 aug 2017 18:57

24 okt 2017 10:55

Mea culpa Rene voor jouw technische input. heb even een tekening afgedrukt van de situatie en de onderdelen die invloed hebben op de stuurspeling.
Op no1 staat de stuurdemper, daarna de rubberen bus van de idler of zoals de duitsers het noemen de reparatie set van de omstuurhevel: Reparatursatz Umlenkhebel. Die staat dan op no2. Dan moet verder ook de wiellagers spelingvrij zijn (met meer dan 100.000 km gebeurd zoiets echt wel eens). De fusee kogels / stuurkogels enz. (worden vaak ten onrechte aangemerkt). Ten slotte moeten ook de draagarm rubbers in goede staat zijn. Boven de draagarmen zit ook een kleinere arm die ook wel eens problemen geeft. Wellicht geeft bijgaande tekening een beeld waar de stuurdemper (A) zit en waar de omstuurhevel reparatie set zit (B). Dit ding heeft nu zoveel namen gehad dat ik het maar met de letter B ga aanduiden.
Anyway volgens het duitse MB forum zijn A en B de zwakke plek van de W202 en de SLK R170.

Tja of uitlijnen nodig is weet ik ook niet. Dat zal idd wel afhangen van de toleranties. Het mooiste is natuurlijk als je alles in een keer vervangt, draagarmen, stuurdemper en reparatieset B (umlenkhebel) dan hoef je maar 1 keer uit te lijnen. Het reparatie setje van de unmlenkhebel kost bij MB 38 euro. De stuurdemper ook zoiets. Uitlijnen 70- 90 Euro. De draagarmen is flink wat extra werk. Als je veren moet vervangen dan is het handig om ook de draagarmen te vervangen... enfin zo ga je maar door. Maar veiligheid staat op no1 bij mij.

Zie foto's

Groeten Ron
Bijlagen
Stuurinrichting SLK
Stuurinrichting SLK
WIN_20171024_10_11_36_Pro (2).jpg (77.18 KiB) 3310 keer bekeken
en nog eentje close up
en nog eentje close up
WIN_20171024_10_12_14_Pro.jpg (62.94 KiB) 3310 keer bekeken
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

24 okt 2017 11:04

Volgens mij zeg jij precies wat ik zeg. De bus waarover ik het heb is op jouw tekening dus "B".
Ik ga er ovrgs van uit dat als iemand op zoek gaat naar resterende stuurspeling, de ovrige componenten die invloed hebben zoals idd draagarmachtigen, stuur/fuseekogels ook irt APK-vereisten (ook toplager!) in orde zijn. Een tekening om de stuurdemper te vinden is ovrgs niet echt nodig, die zie je direct als je onder de auto staat (maar had je al gevonden).
Maar idd, suspect nr.2, die bus dus, wordt vaak vergeten, waar ik, samen met de demper, t.t.t. een relevant verschil merkte na vervanging.... Ik hoor graag later van je hoe het is afgelopen.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
SLK2L
Berichten: 78
Lid geworden op: 31 aug 2017 18:57

24 okt 2017 11:16

Hi Rene,

Klopt als een bus :-). Nee de auto stuurt al als een trein hoor. Maar het onderdeel "B" zit er nog niet in. Wat ik nu voel is meer dat hij zoekt.
Had idd gemerkt zoals je al eerder aangaf dat de bandendruk ook heel belangrijk is. Helaas moet je tegenwoordig bijna overal geld betalen voor zoiets normaals als lucht om je banden op te pompen. Geef mij maar de ouderwetse benzine pomp van vroeger tegenwoordig lijkt het meer op een supermarkt/snackbar..

Overgens als ik zo het tekeningtje bekijk zal de bus van "B" als die speling heeft het wiel aan de passagiers kant laten zwalken met als resultaat dat de voorkant staat te zoeken!!! dat is percies wat ik nu een beetje voel.
Enfin het is mooi als theorie en praktijk hand in hand gaan, dan weet je dat je goed bezig bent.

Groet Ron
SLK2L
Berichten: 78
Lid geworden op: 31 aug 2017 18:57

25 okt 2017 11:36

TIP (daar kom ik nu dus achter, enfin als je de klus klaar hebt weet je hoe het beter kan).

Het is handiger om niet de bus maar het hele armpje te bestellen als je zelf of bij een garage monteert want het kost 2 tientjes meer dan alleen de bus dat bespaar je je al op arbeidloon. De bus moet eruit geperst worden en de nieuwe moet erin geperst worden.
Het armpje is nummer 11 op de tekening. Dit noemen ze de Pitman, umlenk hebel, "B" of wat voor naam je er ook aan mag geven.

Ron
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

25 okt 2017 23:42

SLK2L schreef:[...] enfin als je de klus klaar hebt weet je hoe het beter kan
De hamvraag is nu: merk je verschil?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
SLK2L
Berichten: 78
Lid geworden op: 31 aug 2017 18:57

13 nov 2017 12:47

Ja het onderdeel zit er in. (die grote bout die je ziet op foto moet los, samen met kapje. het kapje zit al bijna los want 1 boutje is er al uit)
een relevant verschil merkte na vervanging
Overgens hoef je niet het draagarmpje mee te bestellen want het zit vast geklemd middels een bout verbinding.
Dus je schroeft het zo los. Het kapje eraf, klem los, nieuwe bus erin. Alles weer vast en klaar.
Wel even aftekenen op welke hoogte de bus vast zit. Zodat alles precies zo in elkaar gezet word.

Na proefrit vast gesteld dat de auto prima spoort. Het stuur zoekt helemaal niet. Dus I am happy....en dus een relevant verschil merkte na vervanging! (stuurdemper al vervangen, wiel lagers voordien opnieuw afgesteld voordien, nieuwe bouten draagarmen enz, maar dit kleine onderdeeltje was uiteindelijk het euvel van wat ik voelde als "zoeken".

Je kon voor het los halen zien dat er ietsje ruimte in zat. Soms komt dat ook omdat het spul gewoon af fabriek niet goed vast zat.
Enfin nu is die weer pico bello.
Toch handig dit forum.
Bijlagen
reactiearm.jpeg
reactiearm.jpeg (118.81 KiB) 3102 keer bekeken
Laatst gewijzigd door SLK2L op 13 nov 2017 17:21, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

13 nov 2017 13:10

Bedankt voor je terugkoppeling!
Hoort zegt het voort om SLK’s scherp sturend te krijgen. Alles staat of valt met -onderhoud- :applaus:
En dit Forum +10, goud waard :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
SLK2L
Berichten: 78
Lid geworden op: 31 aug 2017 18:57

13 nov 2017 17:17

René SLK230 schreef:Bedankt voor je terugkoppeling!
Hoort zegt het voort om SLK’s scherp sturend te krijgen. Alles staat of valt met -onderhoud- :applaus:
En dit Forum +10, goud waard :goedzo:
IDD klopt helemaal Rene.

Nog even een opmerking. Als je onder de auto staat en de wielen van de auto staan vrij. Dan kan je met je had draaien aan de stuuras. Dit is ingaande as die het stuurhuis ingaat. Je kan dan de as tussen je duim en je vingers draaien en dan voelen of er speling ergens is.
Je ziet of voelt de speling. Probeer het maar eens. Houd een wiel tegen en voel waar de ruimte zit. Nu kan je alles zien en voelen.

MB SLK ;) fijne auto's.
SLK2L
Berichten: 78
Lid geworden op: 31 aug 2017 18:57

13 nov 2017 17:23

SLK2L schreef:TIP (daar kom ik nu dus achter, enfin als je de klus klaar hebt weet je hoe het beter kan).

Het is handiger om niet de bus maar het hele armpje te bestellen als je zelf of bij een garage monteert want het kost 2 tientjes meer dan alleen de bus dat bespaar je je al op arbeidloon. De bus moet eruit geperst worden en de nieuwe moet erin geperst worden.
Het armpje is nummer 11 op de tekening. Dit noemen ze de Pitman, umlenk hebel, "B" of wat voor naam je er ook aan mag geven.

Ron
Hallo beheerder van dit forum. Dit bericht moet eruit. Want het armpje moet je niet mee bestellen. Het is gewoon een kwestie van een bout losdraaien. Dus graag wissen.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

21 nov 2017 18:02

Tips en trucs voor de SLK R170 met veel techniek op het Duitse SLK forum: https://www.mbslk.de/modules.php?name=News&new_topic=3
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Frank DP
Berichten: 777
Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
Locatie: Putte, België
Contacteer:

21 nov 2017 22:50

Een "how to" voor het vervangen van de hydraulische pomp in het variodak en de toe- en afvoerleidingen ervan.
Dit naar aanleiding van een "ontplofte" leiding.
Hydraulisch pompje en leidingen in dak vervangen
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen

*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Marcel zelf
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2017 15:14
Mercedes-Benz: Mercedes benz

14 apr 2018 20:56

Beste lezers Al enkele dagen Ben ik bezig met mijn slk 230 .waarbij bij het openen van het dak hij netjes ontgrendeld en dan net verder gaat tot het dak en het 2 e gedeelte tot een haakse stand blijven staan en dan Stopt de pomp en blokkeert hij in deze stand .de schakelaar begint te knipperen en dan kan deze ook handmatig niet verder worden geduwd bv naar achter alsof hij echt blokkeert . Na het uitschakelen van het contact komt deze wel uit eigen beweging weer in de slotstand naar voren .
We hebben alle sensoren vervangen 1 voor 1 behalve nog van de achterklep alleen . Mede ook vervangen is de hydraulische pomp en ook dit zonder succes .Een maal lukte het handmatig alles in zijn geheel naar achter dicht te krijgen .
Na het opnieuw bedienen van de elektrische schakelaar ging kofferbak open en werkte het systeem tot aan de zelfde haakse stand en blokkeerde opnieuw .Dus weer contact uit omdat melding knipperde van de schakelaar storing . Ben even ten einde raad alles vervangen .behalve nog het contactslot waar ook nog 1 sensor als het goed in zit wie weet een oplossing waar dit aan kan liggen hebben het 100 de malen Geprobeert maar steeds op de zelfde stand stopt de cyclus
Bijlagen
IMG-20180407-WA0003.jpeg
IMG-20180407-WA0003.jpeg (172.94 KiB) 2640 keer bekeken
IMG-20180407-WA0001.jpeg
IMG-20180407-WA0001.jpeg (170.44 KiB) 2640 keer bekeken
frans frijns
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 okt 2016 21:44
Mercedes-Benz: SLK 230 Kompressor R170
Locatie: Kerkrade

15 apr 2018 19:23

Hallo.
Ik heb een vraagje , ik wil de schakellaar van het portierraam vervangen.
Kan iemand mij zeggen hoe ik het plaatje bij de automaatpook kan demonteren om de schakellaar te vervangen.
Het is een slk r170.

Alvast bedankt.
Plaats reactie