c350e eigenaardigheden

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FB350e
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 nov 2020 17:26
Mercedes-Benz: C350e

13 dec 2020 08:57

Borgmonster schreef: 12 dec 2020 19:26
Dank voor je antwoord.

#durftevragen
Stel je rijdt elektrisch weg. Je rijdt op de snelweg en op een gegeven moment raakt de accu leeg en dus springt je motor bij. Schiet de koude motor dan gelijk in de toeren of is hij ondertussen enigszins voorverwarmd?
Headhunter07
Berichten: 1376
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

13 dec 2020 09:32

FB350e schreef: 13 dec 2020 08:57
Borgmonster schreef: 12 dec 2020 19:26
Dank voor je antwoord.

#durftevragen
Stel je rijdt elektrisch weg. Je rijdt op de snelweg en op een gegeven moment raakt de accu leeg en dus springt je motor bij. Schiet de koude motor dan gelijk in de toeren of is hij ondertussen enigszins voorverwarmd?
Die motor is gewoon koud. Alleen de automaat heeft lekker meegedraaid.
Als het erg koud is gaat bij starten de benzinemotor vanzelf als eerste aan. Tenminste in comfort stand.
In theorie kan je elektrisch naar de oprit van snelweg rijden en daar met koude motor “ineens” 100 km/h gaan rijden.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

13 dec 2020 21:35

Hij springt dan inderdaad ineens aan op de snelweg.

Wel maakt hij met 100 km/h nog geen 2000 toeren dus het is niet zo dat hij koud enorm in toeren schiet
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Raphie
Berichten: 1540
Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
Mercedes-Benz: W213 E350 e
Specialisatie: Detailing

14 dec 2020 07:20

Stationair draaien zoals we vroeger deden bij krabben was ook slecht, zou me er niet druk om maken zo lang die idd onder de 3k toeren blijft
C350e
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

15 dec 2020 14:37

De eerste 10 seconden zie je de elektromotor flink meewerken om de verbrandingsmotor te ontlasten. Maar goed voor de verbrandingsmotor is dit natuurlijk niet en misschien wel de reden waarom er wel eens c350e's met gescheurde kop bij de garage's komen...
Ik zorg altijd dat de motor rustig 15 minuten heeft warm gereden voordat ik meer vermogen vraag.

Een soortgelijk punt: stel je rijdt hybride achter een trekker. Er is kans om in te halen en je geeft flink gas. De turbo blaast flink mee en na de inhaalactie laat je het gas los...de motor slaat weer af met een bloedhete turbo die geen olie meer krijgt.
Wat de techniek betreft is de hybride aandrijflijn van Toyota/Lexus technologisch aanzienlijk geavanceerder.

Toch is het bij mij allemaal 6 jaar en 130.000km heel gebleven maar wellicht juist wel omdat ik snap wat er in het motorcompartiment gebeurt en ik er rekening mee hou.
Headhunter07
Berichten: 1376
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

15 dec 2020 17:08

C350e schreef: 15 dec 2020 14:37 De eerste 10 seconden zie je de elektromotor flink meewerken om de verbrandingsmotor te ontlasten. Maar goed voor de verbrandingsmotor is dit natuurlijk niet en misschien wel de reden waarom er wel eens c350e's met gescheurde kop bij de garage's komen...
Ik zorg altijd dat de motor rustig 15 minuten heeft warm gereden voordat ik meer vermogen vraag.

Een soortgelijk punt: stel je rijdt hybride achter een trekker. Er is kans om in te halen en je geeft flink gas. De turbo blaast flink mee en na de inhaalactie laat je het gas los...de motor slaat weer af met een bloedhete turbo die geen olie meer krijgt.
Wat de techniek betreft is de hybride aandrijflijn van Toyota/Lexus technologisch aanzienlijk geavanceerder.

Toch is het bij mij allemaal 6 jaar en 130.000km heel gebleven maar wellicht juist wel omdat ik snap wat er in het motorcompartiment gebeurt en ik er rekening mee hou.
Wij hebben bijna 170k ermee gereden en aardig wat problemen gehad. Maar nog nooit problemen met de motor/turbo. Zelfs nooit olie bij hoeven vullen tussen de beurten. Je merkte ook amper dat je in een hybride reed op het extra koppel na dan.
In theorie heb je gelijk met die turbo maar de praktijk wijst toch anders uit. Dan zouden er toch enorm veel auto’s die start/stop hebben probkemen moeten hebben? Daar gaat de motor ook ineens uit onder aan de afrit bij het stoplicht.
C350e
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

16 dec 2020 18:13

Ja, je hebt gelijk. Ik heb wel een keer op een hete dag meegemaakt dat ik vanaf hoge snelheid moest afremmen voor een tolpoort. Tijdens afremmen was de motor uit, maar terwijl ik aan het betalen was en in [P] stand, sprong toch de verbrandingsmotor plots aan. Kennelijk zijn er sensoren die temperaturen controleren en indien nodig zorgt het motormanagement voor bescherming.

Enfin, ik ben en blijf voorzichtig met een koude motor en ik hoop nog lang plezier te hebben van m'n c350e die ik van zakelijk naar prive heb overgezet. Ik weet tenslotte wie er in gereden heeft 😅
Plaats reactie