c350e eigenaardigheden

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FB350e
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 nov 2020 17:26
Mercedes-Benz: C350e

13 dec 2020 08:57

Borgmonster schreef: 12 dec 2020 19:26
Dank voor je antwoord.

#durftevragen
Stel je rijdt elektrisch weg. Je rijdt op de snelweg en op een gegeven moment raakt de accu leeg en dus springt je motor bij. Schiet de koude motor dan gelijk in de toeren of is hij ondertussen enigszins voorverwarmd?
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

13 dec 2020 09:32

FB350e schreef: 13 dec 2020 08:57
Borgmonster schreef: 12 dec 2020 19:26
Dank voor je antwoord.

#durftevragen
Stel je rijdt elektrisch weg. Je rijdt op de snelweg en op een gegeven moment raakt de accu leeg en dus springt je motor bij. Schiet de koude motor dan gelijk in de toeren of is hij ondertussen enigszins voorverwarmd?
Die motor is gewoon koud. Alleen de automaat heeft lekker meegedraaid.
Als het erg koud is gaat bij starten de benzinemotor vanzelf als eerste aan. Tenminste in comfort stand.
In theorie kan je elektrisch naar de oprit van snelweg rijden en daar met koude motor “ineens” 100 km/h gaan rijden.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

13 dec 2020 21:35

Hij springt dan inderdaad ineens aan op de snelweg.

Wel maakt hij met 100 km/h nog geen 2000 toeren dus het is niet zo dat hij koud enorm in toeren schiet
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Raphie
Berichten: 1633
Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
Specialisatie: Detailing

14 dec 2020 07:20

Stationair draaien zoals we vroeger deden bij krabben was ook slecht, zou me er niet druk om maken zo lang die idd onder de 3k toeren blijft
C350e
Berichten: 231
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

15 dec 2020 14:37

De eerste 10 seconden zie je de elektromotor flink meewerken om de verbrandingsmotor te ontlasten. Maar goed voor de verbrandingsmotor is dit natuurlijk niet en misschien wel de reden waarom er wel eens c350e's met gescheurde kop bij de garage's komen...
Ik zorg altijd dat de motor rustig 15 minuten heeft warm gereden voordat ik meer vermogen vraag.

Een soortgelijk punt: stel je rijdt hybride achter een trekker. Er is kans om in te halen en je geeft flink gas. De turbo blaast flink mee en na de inhaalactie laat je het gas los...de motor slaat weer af met een bloedhete turbo die geen olie meer krijgt.
Wat de techniek betreft is de hybride aandrijflijn van Toyota/Lexus technologisch aanzienlijk geavanceerder.

Toch is het bij mij allemaal 6 jaar en 130.000km heel gebleven maar wellicht juist wel omdat ik snap wat er in het motorcompartiment gebeurt en ik er rekening mee hou.
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

15 dec 2020 17:08

C350e schreef: 15 dec 2020 14:37 De eerste 10 seconden zie je de elektromotor flink meewerken om de verbrandingsmotor te ontlasten. Maar goed voor de verbrandingsmotor is dit natuurlijk niet en misschien wel de reden waarom er wel eens c350e's met gescheurde kop bij de garage's komen...
Ik zorg altijd dat de motor rustig 15 minuten heeft warm gereden voordat ik meer vermogen vraag.

Een soortgelijk punt: stel je rijdt hybride achter een trekker. Er is kans om in te halen en je geeft flink gas. De turbo blaast flink mee en na de inhaalactie laat je het gas los...de motor slaat weer af met een bloedhete turbo die geen olie meer krijgt.
Wat de techniek betreft is de hybride aandrijflijn van Toyota/Lexus technologisch aanzienlijk geavanceerder.

Toch is het bij mij allemaal 6 jaar en 130.000km heel gebleven maar wellicht juist wel omdat ik snap wat er in het motorcompartiment gebeurt en ik er rekening mee hou.
Wij hebben bijna 170k ermee gereden en aardig wat problemen gehad. Maar nog nooit problemen met de motor/turbo. Zelfs nooit olie bij hoeven vullen tussen de beurten. Je merkte ook amper dat je in een hybride reed op het extra koppel na dan.
In theorie heb je gelijk met die turbo maar de praktijk wijst toch anders uit. Dan zouden er toch enorm veel auto’s die start/stop hebben probkemen moeten hebben? Daar gaat de motor ook ineens uit onder aan de afrit bij het stoplicht.
C350e
Berichten: 231
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

16 dec 2020 18:13

Ja, je hebt gelijk. Ik heb wel een keer op een hete dag meegemaakt dat ik vanaf hoge snelheid moest afremmen voor een tolpoort. Tijdens afremmen was de motor uit, maar terwijl ik aan het betalen was en in [P] stand, sprong toch de verbrandingsmotor plots aan. Kennelijk zijn er sensoren die temperaturen controleren en indien nodig zorgt het motormanagement voor bescherming.

Enfin, ik ben en blijf voorzichtig met een koude motor en ik hoop nog lang plezier te hebben van m'n c350e die ik van zakelijk naar prive heb overgezet. Ik weet tenslotte wie er in gereden heeft 😅
Jasmin87
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2021 13:48
Mercedes-Benz: C350e

27 nov 2021 13:53

Goedemiddag allen, rij een mercedes c350e en sinds 2 weken schokt de auto heel erg van de overschakeling van Hybride naar Benzine doet ie vooral in de 1e 2e en 3e versnelling, het lijkt alsof de auto inhoudt en dan weer met een boksprong naar voren schiet. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn ? In het dashboard geeft die geen storingen aan. Als de auto volledig elektrisch of volledig op benzine rijdt schakelt deze prima.
Gebruikersavatar
Nardus010
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 jun 2021 18:59
Mercedes-Benz: C-350e Estate Brilliant Blue Metallic (2015)
Contacteer:

30 nov 2021 11:23

FB350e schreef: 21 nov 2020 22:28 Volgens de app is 100% 17 km
Volgens de auto is 100% 15 km
Werkelijke km is 9 km (als ik mijn best doe)

Ik bel volgende week de dealer, auto is van 2016 en 85000 op de teller.
En heeft de dealer er wat van gevonden ? 9km is te weinig. ik haal nu met de kou 15km en zomer 19km. (s205 e350e uit 2015,105k km)
Gebruikersavatar
FB350e
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 nov 2020 17:26
Mercedes-Benz: C350e

30 nov 2021 13:08

Nardus010 schreef: 30 nov 2021 11:23
FB350e schreef: 21 nov 2020 22:28 Volgens de app is 100% 17 km
Volgens de auto is 100% 15 km
Werkelijke km is 9 km (als ik mijn best doe)

Ik bel volgende week de dealer, auto is van 2016 en 85000 op de teller.
En heeft de dealer er wat van gevonden ? 9km is te weinig. ik haal nu met de kou 15km en zomer 19km. (s205 e350e uit 2015,105k km)
Jazeker, accucapaciteit was onder de maat en ik heb een compleet nieuwe accupakket gekregen.
Ondertussen zijn we een jaar verder, ik zal eens meten wat de capaciteit nu is.
Gebruikersavatar
Nardus010
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 jun 2021 18:59
Mercedes-Benz: C-350e Estate Brilliant Blue Metallic (2015)
Contacteer:

30 nov 2021 14:27

Ik kocht mijn c350e ook nog binnen de garantie maar had hem niet nodig.
Ben benieuwd hoever je komt nu met een nieuwe.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

23 dec 2021 15:15

Heb gehoord dat een nieuwe accupakket niet meer leverbaar is voor de C350e. Is uit de systemen van mercedes gehaald. Misschien dat er hier en daar nog een verdwaalde licht maar is niet meer bestelbaar. Maar heb het zelf niet gezien, misschien dat er wel een ander artikelnummer is. maar volgens die gene is het simpelweg gewoon niet meer leverbaar
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Gebruikersavatar
FB350e
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 nov 2020 17:26
Mercedes-Benz: C350e

27 nov 2022 23:14

Ik heb sinds vandaag een probleempje met de auto. Het overschakelen naar de verbrandingsmotor gaat moeizaam/vertraagd. Het lijkt wel dat de auto niet vonkt, ik hoor hem een paar keer tikken. Daarna start de motor met een schok en hij springt in de 2500 toeren. Kan dit de startmotor zijn? Er is geen foutmelding of storingslampje.
Plaats reactie