c350e eigenaardigheden

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
C350e
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

26 aug 2015 13:50

Ik ben inmiddels ruim 5.000km verder met mijn C-klasse 350e plug-in. De ervaringen zijn nogal wisselend. Uiteraard is het een fijne, comfortabele, snelle auto. Maar zeer zeker niet perfect. Ik heb betere ervaringen gehad met twee hybride's van Toyota.

- lader voor plug-in defect na 12 dagen. Nu, 2 garagebezoeken en 2 maanden verder weet men nog steeds niets en rij ik 1:10 (korte ritten). Kost me bakken met brandstof.
Dealer geeft aan (quote) "dat dit voor Mercedes erg nieuwe techniek is en dat er weinig kennis aanwezig is"
- stekker blijft op slot wanneer je de auto open maakt via een portier of kofferbak (comfort access). Ik moet eerst de auto van het slot halen, niets openen, stekker verwijderen en dan pas de auto openen.
- benzine motor heeft 1 maal niet gestart tijdens rijden; ratelend geluid en toerenteller gaf 400-500 toeren aan. Gestopt, contact uit, weer aan en niet meer teruggekomen. Wel schrikken.
- bij wegrijden in comfort/hybride staat de 7G meestal in 2. Wanneer ik dan snel weg wil zijn schakelt de bak met een werkelijk enorme knal terug naar 1, dat kan niet goed zijn voor het mechaniek.
- 7G schakelt niet terug in comfort/hybride zodat de benzine motor regelmatig 1000-1200 toeren draait, tegen de helling op, zonder ondersteuning van de elektromotor.
Aan het kreunende en brommende geluid te horen is dit niet prettig voor de motor. Het lijkt wel een diesel.
- 7G schakelt echt oncomfortabel terug tijdens afremmen in comfort/hybride.
- Hoogteslag in een Hankook band. Ook na een week laten balanceren (voor 5 gram, achter 10 gram onbalans). De hoogteslag verpest het comfort. Ik probeer dit onder garantie te laten vervangen.
- Mercedes-Me remote app werkt niet betrouwbaar en vreselijk traag, zelfs over 4G of 50Mbit wifi.
- elektrische stoelen hebben een eigen leven en regelmatig wanneer ik de toets van mijn instellingen bedien schuift er wel iets een stukje (willekeurig)

Ik ben benieuwd wie dit herkent en naar andere ervaringen. Ik heb het vertrouwen in de auto en het merk een beetje verloren.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3445
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

26 aug 2015 14:50

M.b.t de banden:

Hoogte slag en onbalans zijn verschillende dingen, hoewel een hoogteslag wel onbalans kan veroorzaken. Met de juiste apparatuur kan een hoogteslag opgespoord en verholpen (trimmen) worden, soms helpt opnieuw monteren ook wel. 5 tot 10 gram onbalans is overigens erg weining.

Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
Gebruikersavatar
Cyclops
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2015 20:10

26 aug 2015 15:01

Net vandaag de 15.000 km gepasseerd.
Lijkt wel alsof je een maandagochtend exemplaar hebt. Gelukkig heb ik er nog geen last van gehad. Voornamelijk jouw electronicaproblemen (niet ontkoppelen stekker, electrische stoel etc.) komt mij helemaal niet bekend voor.
Wel moet ik jouw ervaringen van de automaat onderschrijven. Automaat werkt traag en reageert niet snel genoeg op wisselingen tussen R en D.
Ook merk ik het heel abrupt en schokken bij harder remmen (laatste stukje remweg).

Banden heb ik gelukkig geen last van. Ik heb Continentals onder de 18 inch. Ben ik blij dat ik de upgrade gedaan heb. Ik zag inderdaad laatst dat ze standaard op Hankook worden geleverd.
Foto's van mijn C350-e? Zie voorsteltopic http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 39&t=72388
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

26 aug 2015 15:09

@TS: Heb je het bedrijf met wie je een contract hebt afgesloten al aansprakelijk gesteld middels aangetekende brief?
Houdt tevens alle kosten (/gevolgschaden) gedetailleerd bij denk ik dan.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

26 aug 2015 15:20

Frits CL500 schreef: 5 tot 10 gram onbalans is overigens erg weining.
Bij 110 km/h is 5-10 gram anders erg veel, verpest de rijbeleving en is slecht voor het onderstel.
En al zou het 'mogen' qua toleranties, ik vind het dan in de categorie passen dat een motor 1 liter olie mag verbruiken per 1000km...
Not done dus, zeker niet voor een (bah, wat een woord) premiummerk.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3214
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e
Locatie: Flevopolder

26 aug 2015 15:47

Juist na het balanceren zou je niets meer van de onbalans moeten merken. Die is dan toch verdwenen?
De hoogteslag is inderdaad niet zomaar verdwenen. Die moeten ze afslijpen. Of de band opnieuw monteren, ja.

Met onze 19" AMG velgen met Continental banden geen enkel probleem. Heerlijk rijgedrag.

Schokkerig gedrag bij afremmen merk ik ook. Maar: dat zou de fysieke rem kunnen zijn die op het laatst bijspringt, naast de "generator-rem". Als ik erg voorzichtig afrem heb ik er namelijk geen last van. De automaat zal het dus niet kunnen zijn.

Onze geheugenstoelen leveren geen problemen.

De motor springt waar nodig zeer soepel bij. Daar heb ik geen klachten over.

Het lijkt erop dat jij erg veel pech hebt... :sst:
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
hc350e
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 jun 2015 19:00
Mercedes-Benz: c350e Estate, Tenoriet Metallic, Comand Online, Burmester, Zwart Leder, essenhout en hemelbekleding, Easypack achterklep, Opbergpakket

26 aug 2015 17:17

het schokkerige remmen is inderdaad het gevolg van het omslagpunt van "elektrisch remmen" naar mechanisch remmen. Dit lees je ook in bijna alle testverslagen. Het viel mij ook op tijdens de testrit en, hoewel best storend, ik denk dat ik er wel mee kan leven. Ik ontvang mijn eigen exemplaar pas over een paar weken en zal dan ook de andere punten nog eens checken.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3445
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

26 aug 2015 19:10

SK schreef:
Frits CL500 schreef: 5 tot 10 gram onbalans is overigens erg weining.
Bij 110 km/h is 5-10 gram anders erg veel, verpest de rijbeleving en is slecht voor het onderstel.
En al zou het 'mogen' qua toleranties, ik vind het dan in de categorie passen dat een motor 1 liter olie mag verbruiken per 1000km...
Not done dus, zeker niet voor een (bah, wat een woord) premiummerk.
Wat ik bedoel is dat onbalans wordt weg gebalanceerd met 5-10 gram, en dat vind ik niet veel. Zo´n 20 tot 40 gram is al heel normaal, maar 80 - 100 gram zie je ook vaak genoeg. Na het balanceren horen alle trillingen weg te zijn. Als er toch nog trillingen zijn is er ergens iets niet goed. Je hebt ook altijd wel wat hoogte slag want een band velg combinatie is nooit 100% rond, maar ook daar hoor je niets van te merken.

Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
rdu
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 jul 2015 08:06
Mercedes-Benz: H247 GLA200 (2020), ex W205 C350e (2015), W204 C180 (2011), W204 C220CDI (2007)

26 aug 2015 21:01

C350e schreef:Ik ben inmiddels ruim 5.000km verder met mijn C-klasse 350e plug-in. De ervaringen zijn nogal wisselend. Uiteraard is het een fijne, comfortabele, snelle auto. Maar zeer zeker niet perfect. Ik heb betere ervaringen gehad met twee hybride's van Toyota.

Ik ben benieuwd wie dit herkent en naar andere ervaringen. Ik heb het vertrouwen in de auto en het merk een beetje verloren.
De meeste problemen herken ik (gelukkig) niet. Wat ik wel herken:
- Wat schokkerig terugschakelen bij afremmen. Zelf merk ik dat vooral als de automaat van 3 naar 2 terugschakelt. Ik heb niet het idee dat het aan het bijschakelen van de schijfremmen ligt, want als je rustig remt en nog niet alle "charge" lampjes branden dan zouden de schijfremmen niet moeten werken en dan voel je toch een licht schokje bij terugschakelen. Overigens lijkt dat na ruim 5.000 km dat al een stuk minder, of ik ben er inmiddels aan gewend. Het stoort me in ieder geval niet meer.
- Mercedes Connect Me werkt inderdaad niet altijd betrouwbaar en is regelmatig traag. Het lijkt erop dat de servers van Mercedes het toegenomen gebruik niet aan kunnen. Ook is al een paar keer het activeren van de pre-conditioning mislukt en dat is juist zo'n handige functie als de auto door de zon flink is opgewarmd. Dat heb ik maar opgelost door de functie te activeren dat pre-conditioning wordt aangezet als je de auto ontgrendeld. Even 2 minuutjes wachten en de auto is al aardig gekoeld.

Bij mij rijdt de auto wel in zijn 1 weg, ook in C en E. Ik heb eigenlijk ook geen klachten over de automaat, al schakelde de automaat in mijn vorige auto (W204 C180) soepeler dan deze. Ik heb 1 keer gehad dat bij opschakelen (van 2 naar 3, of van 3 naar 4) dat met een flinke schok gepaard ging. Ik ben het met Cyclops eens dat het wisselen tussen R en D net wat langer duurt dan je zou verwachten en willen, maar ook dat went snel.

Ik heb wel wat last van onbalans in de Hankook banden na een nachtje stilstaan, zeker als de auto meer dan een dag heeft stilgestaan. Dan zit er een lichte trilling in de auto de eerste 5-10 kilometer. Dat vind ik wel vervelend. Volgens de verkoper kan dat veroorzaakt worden door het hogere gewicht op de achteras waardoor de banden na een tijd stilstaan in koude toestand niet meer helemaal rond zijn. Dat kan inderdaad de oorzaak zijn, maar dan zijn de banden niet geschikt voor deze auto lijkt me. Aangezien de trilling vanzelf weer verdwijnt als de banden warm zijn vrees ik dat balanceren niet helpt. In november maar eens kijken hoe het op winterbanden gaat.
chris7ophe
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 feb 2015 14:45
Mercedes-Benz: W205

26 aug 2015 21:46

Vergeet ook niet dat de automaat in het begin zich aan moet passen aan je rijstijl. Ik weet niet het exacte aantal kilometers of tijd dat dit duurt maar het is wel even dacht ik. Je kan die trouwens resetten (ken de procedure wel niet van buiten).
C350e
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

27 aug 2015 11:34

Tja.. ik wil eigenlijk niet dat de automaat zich aanpast aan mijn rijstijl, daarvoor heb ik agility select. In Nederland rij ik relaxed, zuinig, altijd in comfort en zoef rustig met het verkeer mee. Verbruik 1:35, 1:50 en zelfs 1:200 waargenomen. Maar in de Franse Ardennen zet ik hem graag in "S" en ben dan lekker actief aan het sturen in die mooie bochten en hellingen.

Wat betreft de "koude" Hankook's; bedankt voor de tip, dat klinkt erg herkenbaar. Ik had de laatste keer 2-3 dagen niet gereden en toen viel het trillen me weer enorm op. Maar tijdens de rit van 4 uur naar de Franse Ardennen was het verschijnsel weg.

Maar de vraag die ik graag beantwoord zie; loopt bij jullie de motor ook vaak maar 1000-1200 toeren, zelfs onder belasting ? (dus bij een kleine helling). Het lijkt me gewoon niet goed voor een benzine motor om belast zulke lage toerentallen te draaien. De "brom" die ontstaat is voor mij een bevestiging dat de motor zich niet "happy voelt".
Gebruikersavatar
Cyclops
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2015 20:10

27 aug 2015 14:25

C350e schreef:Tja.. ik wil eigenlijk niet dat de automaat zich aanpast aan mijn rijstijl, daarvoor heb ik agility select. In Nederland rij ik relaxed, zuinig, altijd in comfort en zoef rustig met het verkeer mee. Verbruik 1:35, 1:50 en zelfs 1:200 waargenomen. Maar in de Franse Ardennen zet ik hem graag in "S" en ben dan lekker actief aan het sturen in die mooie bochten en hellingen.

Wat betreft de "koude" Hankook's; bedankt voor de tip, dat klinkt erg herkenbaar. Ik had de laatste keer 2-3 dagen niet gereden en toen viel het trillen me weer enorm op. Maar tijdens de rit van 4 uur naar de Franse Ardennen was het verschijnsel weg.

Maar de vraag die ik graag beantwoord zie; loopt bij jullie de motor ook vaak maar 1000-1200 toeren, zelfs onder belasting ? (dus bij een kleine helling). Het lijkt me gewoon niet goed voor een benzine motor om belast zulke lage toerentallen te draaien. De "brom" die ontstaat is voor mij een bevestiging dat de motor zich niet "happy voelt".
Nee, jouw vraag komt niet bekend voor.
Mag ik vragen in welke modi je dan rijd? Hybrid/e-charge/e-save?
Misschien ligt het daar nog aan?
Foto's van mijn C350-e? Zie voorsteltopic http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 39&t=72388
C350e
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

29 aug 2015 21:06

Hybrid en Comfort,zo rij ik meestal. De benzine motor draait meer dan eens slechts 1000-1200 rpm tegen een helling op.
In het display waarin de energie stromen worden weergegeven kan ik zien dat de elektromotor op dat moment geen ondersteuning geeft.
De benzine motor voelt zich hoorbaar niet tevreden....
Gebruikersavatar
Cyclops
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 mar 2015 20:10

01 sep 2015 13:18

Heb niet veel verstand van de techniek, maar klinkt alsof het softwarematig niet goed op elkaar is afgestemd.
Bij mij is het heel comfortabel, zonder het gevoel te hebben te kort te komen. Soms zie ik in het display dat het electropakket bijspringt middels rode pijlen.
Foto's van mijn C350-e? Zie voorsteltopic http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 39&t=72388
C350e
Berichten: 210
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

04 sep 2015 10:00

Zo, het laden is weer mogelijk na vervanging van een regelmodule, daar ben ik blij mee. Sinds 16 juni niet meer kunnen "pluggen" met bakken aan brandstof verbruik (tijdens kortere riten) als gevolg. Heerlijk om die power van de elektromotor weer te kunnen gebruiken en voelen.

Ik heb voor de lage toeren in heuvelachtig gebied een nieuwe "Individual" rij-mode aangemaakt waarbij alles op "comfort" staat behalve de motor/bak die ik op "S" heb gezet. Daarmee blijft de motor wat hoger in toeren en heeft ie het duidelijk beter naar z'n zin.
Plaats reactie