13 nov 2019 21:04
Ik merk dat er al meer zijn die het verschil maakten. Een V6 is een W639, een 116 CDI is een W447.
Nou heb ik het geluk dat ik ze allebei heb, ok, de V6 niet meer. Wel een W639 (111 cdi)
Vergeleken met de 119 bleutec die ik nu rijd, is de 111cdi een zuiplap. Echt. De 111 (W639) is niet zuiniger te rijden dan 1:11,5. De 119 CDI haalt 1:14. En dat is dan ook nog een 4-matic, al staat die aandrijflijn 'normaal' stil.
Ik heb 'm uit Oostenrijk ingevoerd, en soms denk ik dat het roetfilter te open is, of zelfs leeggemaakt. Als dat al kan. Want deze is wel érg zuinig.
Zou kunnen, er stond 150k op, een jaar terug, nu staat-ie op 227.000.
De W447, automaat. Lekker, veel ruimte in de cabine want er zit geen versnellingspook meer. Schakelaartje aan het stuur, perfect. Automaat, drie programma's, gewoon lekker goed. Handig: deur openen en bak gaat in P stand. Snelheid en reactie: prima. Bus roept zelfs als ik een koffiepauze moet. Parkeert ook voor mij (straks kan ik het zelf niet meer, ondanks de achteruitrij-camera)
Wat ik vooral lekker vind: 70 liter tank en dik 950 kilometer rijden. En als ik het rustig aan doe: 1100 km.
Echt, die vierpitter, daar kom je niets tekort mee. In E-programma heb ik nog 140 pk én schakelt-ie erg vroeg op. En nog altijd, voor het overige verkeer vaak niet te volgen. Nee, niks mis mee.
En ja, is mss wel te koop.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed