Gewoon nieuwsgierig: ombouw C219 en S211 naar 420 cdi

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2166
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

24 feb 2020 14:36

Nou daar zijn we weer.... :owja: Blijft door me hoofd spelen en nu zie op het web paar 400cdis staan voor niet al te veel geld en best wel flink in de opties.

Stel je koopt een 400cdi 2003 sedan erbij en laat alles over bouwen en dan na de rdw, word dan de auto herwogen ? Als ik kijk, weegt een v8 sedan ongeveer 1700kg net zo zwaar als mijn station 220cdi op papier maar omdat mijn station na de tijd vol is gepropt met opties weegt hij 2100+kg. Als hij zou worden herwogen wat ik wel denk zou hij misschien dan wel 2300kg wegen met zijn v8 :-? Daar zou ik dan geen zin in hebben als ik dan voor 2300kg aan belasting moet gaan betalen en zou ik dan ook mijn groene sticker kwijt zijn?

Iemand moet toch de eerste zijn met een v8 diesel S211 (A)
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
WillemH
Berichten: 5954
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

24 feb 2020 15:07

waarom de 400 en niet de 420?
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

24 feb 2020 15:08

Ga in ieder geval voor de doorontwikkelde 420 cdi
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2166
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

24 feb 2020 15:29

420 stuk duurder en zit een 7 traps aan. Voor een ombouw meende ik dat je in de zelfde bouw periode moest kijken.

Kan een complete 400 krijgen met veel opties voor 2500,- wel 380.000km maar dat blok zou dan eerst onderhanden moeten worden genomen.

Belangrijkste vraag blijft nog steeds word mijn auto dan herwogen, via rdw vind ik er niks over of ik lees erover heen.
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
w204estate
Berichten: 608
Lid geworden op: 21 nov 2017 09:37
Mercedes-Benz: S204 320 cdi amg

24 feb 2020 15:45

Je auto word herwogen mijn volkswagen omgebouwd van 4 naar 6 cilinder van 780 naar 1050 kg gegaan. Wat je kan doen is reserve velg weglaten en alles wat makkelijk loskan maar daar pak je misschien 100 kilo mee. Tank moet ook vol zijn. Maar is ook wel wat te regelen via de vlotter :)
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

24 feb 2020 23:16

Met die 400 ga je geen Km's vreten als de huidige 220..
Waarom ? Omdat de motoren niks waard zijn.
Een 420 is veel beter, maar wat je al aangeeft incl 7g.
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2166
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

25 feb 2020 04:38

W204Avantgarde schreef: 24 feb 2020 23:16 Met die 400 ga je geen Km's vreten als de huidige 220..
Waarom ? Omdat de motoren niks waard zijn.
Een 420 is veel beter, maar wat je al aangeeft incl 7g.
Klopt werd me gisteren ook al duidelijk gemaakt.

Ook als hij word herwogen zal ik wellicht op 2400kg zitten Niet voor het geld maar beetje zinloos als ik dan 220,- belasting moet gaan betalen.
Het idee blijft wel mooi en keigaaf.
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

25 feb 2020 18:56

400 is een prima blokje, maar gewoon elke 100dkm een nieuwe ketting
Kost de wereld niet. Ik heb altijd veel plezier gehad aan mijn g400
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44426
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

25 feb 2020 20:39

Guido126 schreef: 25 feb 2020 18:56 Ik heb altijd veel plezier gehad aan mijn g400
Jij niet alleen :lol: :stom:
#doeslief
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

25 feb 2020 21:57

@Guido dan hebben wij altijd Maandagmorgen auto's gehad.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20701
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

25 feb 2020 22:18

Guido126 schreef: 25 feb 2020 18:56 400 is een prima blokje, maar gewoon elke 100dkm een nieuwe ketting
Kost de wereld niet. Ik heb altijd veel plezier gehad aan mijn g400
precies...mijn neef heeft ooit eens een S400CDI gehad en heeft daar zo'n 5 ton mee gereden...er is van alles aan stuk gegaan BEHALVE het blok

MAAR dan nog ging ik mijzelf niet de ellende op de hals halen van het inbouwen van een V8 diesel in een 211 kombi...dan kun je net zo goed een V6 320CDI gaan rijden...bijna net zo snel en dezelfde over-the-top onderhoudskosten (incl. kettingen)

greetingz,
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

26 feb 2020 12:38

400 CDI = 250 Pk en 560 NM koppel, 350 CDI = 265 PK en 620 NM koppel. Dus ja, in die tijd was het heel wat maar ondertussen volledig achterhaald qua vermogen, koppel en gewicht.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

26 feb 2020 13:04

In vergelijking met de 400 zou je inderdaad net zo goed de sterkste versie van de OM642 er in kunnen leggen. Maar de 420 blijft toch wel een klasse apart met 304 pk. Daar komt nu pas de zes-in-lijn diesel bij in de buurt (weliswaar 30Nm minder).
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2166
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

26 feb 2020 13:30

Nee laat het maar zo. Heb binnenkort mijn s124 terug en die gooi ik dan ook in belasting om mee te gassen , maar was wel uniek geweest een V8 combi en daar ging het mij om. Een V6 heb ik al gehad in mijn bussie en is niet uniek in een combi zijn er al genoeg van.
Als voortaan gewoon iedereen schuift op de linkerbaan in Duitsland heb ik er ook geen moeite mee maar dat telkens terug op kruipen na 180/190 soms vermoeiend en dorstig voor het 4 pittertje :owja:

Als ik een leuke s400 tegen kom kan het zomaar zijn dat ik dat koop voor een maand of 2 nu kan het nog een V8 dieselen :twisted:
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

26 feb 2020 14:02

Helmy schreef: 26 feb 2020 13:04 In vergelijking met de 400 zou je inderdaad net zo goed de sterkste versie van de OM642 er in kunnen leggen. Maar de 420 blijft toch wel een klasse apart met 304 pk. Daar komt nu pas de zes-in-lijn diesel bij in de buurt (weliswaar 30Nm minder).
De nieuwe OM656 zes in lijn levert 340PK en 700NM bij de 400 uitvoering en gaat qua vermogen dus over de 420 CDI heen (320 PK bij 730NM in de W221). En een MB met de 400 uitvoering van de OM656 is echt veel sneller dan de 420CDI.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Plaats reactie