Gewoon nieuwsgierig: ombouw C219 en S211 naar 420 cdi

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

23 mar 2014 20:37

Cornelis69 schreef:
S300turbodiesel schreef:vind het jmmr dat er nooit een c219 420cdi is gekomen dan had ik deze nu zeker bereden.
En geen S211 400 of 420 cdi :'(

Stel je koopt een donor W211 420 cdi gaaf of schade met onbeschadigde motor, bak, electronica en
wielophanging is het dan zonder al te gekke aanpassingen aan de body mogelijk om een 320 cdi S211
of C219 van hetzelfde bouwjaar om te bouwen naar een 420 cdi ?
Dus motor, bak en wielophanging inclusief remmen.
En dan bedoel ik geen ongelimiteerd budget maar gewoon sleutelen op urenbasis en een rdw
goedkeuring.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

23 mar 2014 20:38

Ik zie hier plannen ontstaan.... ;-)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

23 mar 2014 20:58

Neus van een 400 is volgens mij langer dan een standaard 211?
#doeslief
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

23 mar 2014 20:59

Zeker voor een S211 zie ik daar wel mogelijkheden in, bij een C219 is de neus er misschien niet geschikt voor hoewel er wel ook een V8 benzine (al dan niet met compressor) in kan.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

23 mar 2014 21:00

Je redt het ook niet alleen met een RDW keuring.
Ik denk dat je ook een probleem met typegoedkeuring krijgt aangezien er nooit geen S211 met een V8 diesel is gemaakt.
#doeslief
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

23 mar 2014 21:03

MartijnS schreef:Zeker voor een S211 zie ik daar wel mogelijkheden in, bij een C219 is de neus er misschien niet geschikt voor hoewel er wel ook een V8 benzine (al dan niet met compressor) in kan.
De S211 is ook met een V8 Kompressor geleverd, dus daar zie ik het probleem niets.
Is een V8 diesel groter in formaat tov een V8 benzine?
#doeslief
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

23 mar 2014 21:28

Als je 2 gelijke 211's hebt kan je in een "worst case scenario" de kop over laten zetten
vanaf het schutbord door een zeer goed schadebedrijf of delen van de langsbalken.
Dat is dus 1 van de vragen. Past die 420 cdi en de wielophaning in de ruimte van de
320 cdi of zijn daar veel aanpassingen voor nodig aan de "kop" ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

23 mar 2014 21:33

Peter schreef:Je redt het ook niet alleen met een RDW keuring.
Ik denk dat je ook een probleem met typegoedkeuring krijgt aangezien er nooit geen S211 met een V8 diesel is gemaakt.
Ik ken de nodige Golfjes type 1 en 2 en Scirocco's type 1 en 2 die door de rdw keuring
zijn gekomen met het VR6 blok. Dat blok bestond nog niet eens toen die auto's gemaakt werden.
Omdat de S211 feitelijk de station van W211 is en de W211 heeft de typegoedkeuring
zie ik geen onoverkomelijke bezwaren als je het professioneel aanpakt met wielophanging
en remmen erbij en een volledige foto documentatie maakt.

:sst: Alternatief :twisted: "plak" de kont van de S211 aan de W211 420 cdi achter de B-stijl :owja:
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20693
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

23 mar 2014 22:48

dat lukt zondermeer...de S211 E220CDI waar Peter nu al geruime tijd mee rond rijdt zou ooit al eens gaan worden voorzien van een 400CDI aandrijflijn

je komt met zo'n project in Lelystad terecht voor een goedkeuring maar volgens de heren RDW was dat geen probleem zolang van beide auto;s de herkomst aangetoond kan worden en remmen/onderstel/aandrijflijn geheel conform de V8 uitvoering verbouwd wordt

greetingz,
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

23 mar 2014 22:58

:honger:
S211 420 CDI
Dat wordt eerst hard werken en sparen (A)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
AMGC32
Berichten: 5332
Lid geworden op: 18 sep 2011 15:49
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG
Specialisatie: Auto's zoeken

24 mar 2014 00:39

Cornelis69 schreef::honger:
S211 420 CDI
Dat wordt eerst hard werken en sparen (A)
Het is een heel leuk project en zoals je me kent ben ik altijd gecharmeerd van bijzondere en unieke auto's.
Maar ik denk dat het ook een project wordt met tegenslagen en alles moet nog goedgekeurd worden. Is het een optie om de extra centen in de pocket te houden, een S211 E55k te kopen??
Ik weet niet hoeveel je jaarlijks rijdt, maar ik denk dat je de tank kosten er best snel uit hebt. Of je moet uiteraard ombouw voor een groot deel zelf kunnen doen.

Maar mocht je het gaan doen, dan zal ik je ongetwijfeld volgen ;)
''There is no substitute for cubic inches''

Ex W201 190D 2.5 - W124 300D - W126 500SE - W210 E300 Turbodiesel - W203 C270 CDI - W203 C32 AMG - S203 C30 AMG - W211 E220 CDI - W211 E500 - W220 S320 CDI - C219 CLS 320 CDI

W211 E55 AMG
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

24 mar 2014 06:45

AMGC32 schreef:...Is het een optie om de extra centen in de pocket te houden, een S211 E55k te kopen??...
Als je een project als dit overweegt, dan kom je eerder bij ee S212 E63 uit.
#doeslief
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

24 mar 2014 07:22

Ik kwam op het idee toen ik op Mobile.de 420 cdi's zat te bekijken. Mijn voorkeur gaat echter
uit naar een S211 omdat ik die praktischer en mooier vind.
Op z'n vroegst gaat dit pas in 2015 spelen als het haalbaar is.

Het idee is om in Duitsland een nette S211 280/320 cdi met veel kilometers te zoeken en een W211
420 cdi met weinig km's eventueel schade waarbij wielophanging, motor en blok niet beschadigt
zijn. Beide uit dezelfde bouwperiode. Veel opties vind ik wel leuk maar niet het belangrijkste.

Het meeste werk schat ik in als puur sleutelwerk bij het overbouwen van blok, bak, aandrijving
en wielophanging. De electronica is een ander verhaal en daar maak ik me de meeste zorgen
over toen ik de gestripte C's bij Steve zag staan. Die C's gaven het idee voeding ;)

Daarnaast blijft er een gestripte W211, motor, bak en ophanging over voor verkoop al zal dit
niet de hoofdprijs opleveren.

Er gaat nog heel veel puzzel, denk en rekenwerk in zitten maar het kan dus wel en dat was
de vraag.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20693
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

24 mar 2014 09:40

Cornelis69 schreef:Er gaat nog heel veel puzzel, denk en rekenwerk in zitten maar het kan dus wel en dat was
de vraag.
dan moet je tzt ook eens denken aan en rekenen met een S212 320CDI...zal en stuk makkelijker zijn en waarschijnlijk (een stuk) goedkoper uitpakken

wat wij met die C's hebben gedaan is iets wat ik (vanuit de klant) niet kan begrijpen (en ik begrijp van dit soort klanten echt veel)

greetingz,
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

24 mar 2014 18:39

MBenzNL schreef:dan moet je tzt ook eens denken aan en rekenen met een S212 320CDI...zal en stuk makkelijker zijn en waarschijnlijk (een stuk) goedkoper uitpakken..
Of een 350CDI ;)
#doeslief
Plaats reactie