Garantie

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

02 apr 2018 20:10

blitzer schreef:Dat wil nog niet zeggen dat de Nederlandse dealer daar op zit te wachten. Er zitten hier genoeg dealer-medewerkers die daarover kunnen vertellen.
Dat is een geen goed argument. De meneer/mevrouw hierboven koopt een auto in DE, krijgt garantie die ook in NL geldig is en wordt vervolgens in de steek gelaten omdat de dealer daar "geen zin" in heeft? En de importeur vindt dat nog best ook?

Ik zei het in het ander topic ook: stel je voor dat je de auto in NL bij dealer X koopt (met Stergarantie) en je klopt bij dealer Y aan voor een garantieclaim, is het dan ook normaal als ze zeggen dat ze daar niet op zitten te wachten?
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

02 apr 2018 20:14

Het begint mer de verkopende partij. En daar gaat het al fout.
Sweetluv1971 schreef: Door de verkopende partij (Duitse Mercedeshandelaar) voel ik me genaaid, omdat er meer verborgen mankementen aan de auto waren dan hun vertelde. En toen dat aan het licht kwam, kreeg ik nul op rekest of ik mocht meebetalen.
In Nederland werd ik bij de dealer uitgelachen vanwege de Junge Stern garantie en werd me doodleuk verteld dat het een verzekering is die niks voorsteld.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 apr 2018 20:18

Of iemand ergens op zit te wachten is totaal niet van belang als je ergens recht op hebt.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

02 apr 2018 20:30

blitzer schreef:Het begint mer de verkopende partij. En daar gaat het al fout.
Sweetluv1971 schreef: Door de verkopende partij (Duitse Mercedeshandelaar) voel ik me genaaid, omdat er meer verborgen mankementen aan de auto waren dan hun vertelde. En toen dat aan het licht kwam, kreeg ik nul op rekest of ik mocht meebetalen.
In Nederland werd ik bij de dealer uitgelachen vanwege de Junge Stern garantie en werd me doodleuk verteld dat het een verzekering is die niks voorsteld.
Dat ligt er ook maar net aan. Hoe weet je dat de auto met voor de dealer bekende gebreken is verkocht? Het kan toch ook zo zijn dat iets stuk is gegaan? Gewoon, zomaar. En daarvoor --> garantie.

Mocht er opzettelijk iets zijn verzwegen (beetje dubbelop, maar je snapt 'em) dan praten we over een hele andere zaak en is het tijd voor Daimler AG.
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

02 apr 2018 20:38

plorie schreef:Of iemand ergens op zit te wachten is totaal niet van belang als je ergens recht op hebt.
Dat had dan met de verkopende partij moeten worden opgelost. Sommige dealers maken te makkelijk gebruik van de garantie-verzekering waar andere dealers niet op zitten te wachten om het op te lossen.
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

02 apr 2018 20:42

S_W204 schreef:stel je voor dat je de auto in NL bij dealer X koopt (met Stergarantie) en je klopt bij dealer Y aan voor een garantieclaim, is het dan ook normaal als ze zeggen dat ze daar niet op zitten te wachten?
Ligt er maar net aan of het voor hun makkelijk verdienen is. Bij problematische toestanden sturen ze je toch echt terug naar de verkopende partij. Zeker als je auto daar niet in onderhoud is. Op onderhoud kunnen ze nog wat verdienen.
Laatst gewijzigd door blitzer op 02 apr 2018 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 apr 2018 20:53

De dekking is toch niet beperkt tot de verkopende partij of wel?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

02 apr 2018 21:00

[quote="blitzer"] Er zitten hier genoeg dealer-medewerkers die daarover meer kunnen vertellen. [quote] ;)
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

02 apr 2018 21:39

Ik heb die garantievoorwaarden er ns ff bijgepakt.
Art. 1 is voor de vraag die nu voorligt het belangrijkst en m.n. de laatste zin er van is interessant:

Art. 1 "Der Garantiegeber (gemäß Garantievereinbarung) gibt dem Garantienehmer unter den weiteren Voraussetzungen gemäß § 4 eine Garantie, die die Funktionsfähigkeit der in § 2 Ziffer 1 genannten
Bauteile für die vereinbarte Laufzeit umfasst.
Diese Garantie ist durch die Mercedes-Benz Versicherung AG (nachstehend MBV) versichert."

Art. 6 "Reparatur nicht im garantiegebenden Betrieb (Fremdreparatur)
1. Reparaturberechtigte Betriebe
Lässt der Garantienehmer die Reparatur nicht beim Garantiegeber durchführen, ist er verpflichtet,
diese bei einem vom Hersteller autorisierten Mercedes-Benz Service-Partner durchführen zu lassen."

Het lijkt er dus (zeg ik als relatieve leek) verdacht veel op dat:
a. de garantiegever en
b. Mercedes-Benz Versicherung AG die verzekert dat wordt nagekomen
in juridische zin twee verschillende partijen zijn.
In de garantiebepalingen staat niets over hoe aanspraak op de garantie moet worden gedaan en ook niet bij wie en hoe kosten verhaald moet worden.
Uit Art. 6 is wel af te leiden dat je niet verplícht bent om als je een beroep doet op garantie e.e.a. bij de verkopende partij te laten verrichtten, mits dat wel een door MB geautoriseerde partij is.

Daarnaast (is iets anders dus) bestaat Mobilo, dat wél expliciet rept over geldig in Europa. D.w.z. dat als je een Junge Sterne koopt en je strandt, je overal in Europa door een MB-geautoriseerd bedrijf wordt geholpen, gesleept, getransporteerd en evt vervangend vervoer of verblijf wordt aangeboden. Maar dat ziet denk ik niet toe op gebreken waarop de garantie (het Junge Sterne certificaat [met wat uitsluitingen ovrgs] waarin wordt gegarandeerd dat het product de eigenschappen heeft die je er van mag verwachten) betrekking heeft.

Naar Nederlands recht is het zo dat je je voor een beroep op garantievoorwaarden altijd moet richten tot degene met wie je een overeenkomst hebt. Deze verkopende partij zal evt kosten claimen bij een leverancier, importeur of fabrikant. In dit geval dus een koopovereenkomst met het autobedrijf die je hebt betaald en die je de auto heeft geleverd. Hoe dat in DLD is geregeld weet ik niet.

De bepalingen onderscheiden de garantiegever en MB Verzicherungen AG die de garantie "verzekert". Dat laatste zou je kunnen zien als een soort van overdracht van verplichtingen of eerder als vangnet vzv de leverende partij (de garage dus waar je hebt gekocht) niet nakomt en partij waar degene die garantie moet verlenen (de garage dus waar je hebt gekocht) evt kosten kan verhalen. Maar dat laatste is voor de koper niet als eerste van belang.

De vraag is m.i. nu of de garantstelling van MB Versicherungen AG zich verder uitstrekt dan alleen naar de leverende garage die het garantiebewijs afgeeft, zoals het geval kan of zou moeten zijn als een koper elders dan bij de garage waar is gekocht, of zelfs elders in Europa, aanspraak maakt op die garantie en de garantie gever (de garage die de auto heeft verkocht) niet wenst na te komen. Art. 6 wekt de indruk van wel en sluit ook de EU niet uit.

In die zin zijn we terug bij af. :(
D.w.z. we weten nu dat de Junge Sterne garantievoorwaarden zoals op papier staan en die de klant kan kennen over hoe aanspraak doen op die garantie bij een andere dan de verkopende partij vzv deze in het buitenland bevindt niets zegt maar ook niets uitsluit.
Dat is goed nieuws want als MB Versicherungen AG zonder voorbehoud verzekert dat... is de garantie sowieso geldig.

Alleen zul je je dan als koper die aanspraak maakt op de garantie, maar je krijgt geen medewerking van een MB-dealer, je tot die verzekeringsclub moeten richten... Niet uit te sluiten is dat men je daar als eerste vraagt naar de verkoper terug te gaan. Zou dat te bezwarend zijn vanwege de afstand of omdat je niet goed of veilig kunt rijden met de auto of gewoon omdat Art. 6 dat niet uitsluit, kunnen ze dan gelijk schriftelijk toestemming geven aan je NL dealer de reparatie onder garantie uit te voeren... :)

Zaak dat ns ff in DLD na te vragen lijkt me en vzv het antwoord van hen ja is, gelijk ook even te vragen hoe NL dealers bij hen kunnen claimen.
Misschien ook dat MB versicherungen AG daarover afspraken heeft gemaakt met de NL importeur.
Het adres: Daimler AG, Vertrieb Deutschland, HPC: V351, 10878 Berlin

Maar goed ik ben geen jurist en misschien zit het helemaal anders. Mr. Michel kom er maar in... :goedzo:
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 02 apr 2018 22:33, 3 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

02 apr 2018 22:17

Als Junge Sterne niet geclaimd zou kunnen worden in andere landen dan zou dit er niet in staan:
Die Garantie gilt in Andorra, Belgien, Bulgarien, Dänemark, Deutschland, Estland, Finnland,
Frankreich, Griechenland, Großbritannien, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein,
Litauen, Luxemburg, Malta, Monaco, Niederlande, Norwegen, Österreich, Polen, Portugal, Rumänien,
San Marino, Schweden, Schweiz, Slowakei, Slowenien, Spanien, Tschechien, Ukraine, Ungarn und
Zypern.
René SLK230 schreef: Zaak dat ns ff in DLD na te vragen lijkt me en vzv het antwoord van hen ja is, gelijk ook even te vragen hoe NL dealers kunnen claimen.
Dat hoort de dealer te weten en zelf uit te zoeken indien dat niet het geval is. Rüttchen heeft het voor mij gedaan destijds.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

02 apr 2018 22:31

In de officiële voorwaarden model MB-100 die ik in een pdf via MB-DLD lees zie ik die opsomming van landen niet staan.
Mijn tekst ging niet over wat hoort of niet maar is gebaseerd over wat ik in voorwaarden lees.
Zie jij een document waaruit zwart op wit blijkt dat wat hoort ook moet? daar zou TS wat aan hebben.
Kennelijk denken daar ook niet alle NL dealers hetzelfde over... Vandaar mijn advies ff contact op te nemen met DLD zodat de onwillige kan worden gedwongen zn -verplichtingen- na te komen / het in de EU met garantie zaken doen voor ons als klanten makkelijker wordt.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

03 apr 2018 13:54

Garantieafhandeling geldt hier niet, lijkt mij. Wanneer er daadwerkelijk verborgen gebreken waren is dat aan de verkopende partij om op te lossen. Dat heeft niets met garantie te maken. Of de Junge Stern garantie moet al hele afwijkende bepalingen hebben.

Met verborgen gebreken zul je terug moeten gaan naar de verkopende partij. Dat is dan in Duitsland, dus een hobbel. Maar als je die buitenland-hobbel bij aankoop neemt, omdat jouw gewenste auto alleen daar te verkrijgen was (of alleen voor de prijs die jij ervoor wilt betalen), zul je ook met een claim op verborgen gebreken naar de Duitse verkoper terug moeten. Die is dan in gebreke gebleven bij de verkoop, denk ik. Duitsland zal ook wel bescherming voor consumenten hebben bij aankoop van een auto.

Echte garantie kun je uiteraard wél claimen bij elke dealer die bij het Junge Stern garantie-evenement is aangesloten.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Sweetluv1971
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:30
Mercedes-Benz: A180 7G-DCT AMG line

04 apr 2018 21:29

Omdat je goedkoper uit wilde zijn ben je nu teleurgesteld in het merk en product. Beetje raar als je zelf je huiswerk niet doet. ;)
Als ik goedkoper uit had willen zijn dan had ik niet bij een Mercedesdealer gekocht. Ik woon aan de grens en het aanbod is in Duitsland veel groter. Vooral als je een specifiek model zoekt, bouwjaar, automaat, veel luxe, lage km enz dan ben je gewoon bij onze Oosterburen goed af. Ik was absoluut niet goedkoper uit dat maakte mekaar echt niks.

Ik heb wel vaker auto’s uit Duitsland gehaald. Soms particulier of bij een garage en nooit problemen gehad.
Dit was de eerste keer bij een dealer maar zij hadden de W176 AMG die ik wou. Verkoper was zeer vriendelijk en ik vroeg toch of er ooit schade aan de auto was geweest. Dit was niet het geval. Ook had ik winterbanden erbij gekocht op aluminiumvelgen. Deze lagen bij ophalen mooi ingepakt achter in de kofferbak. Bij thuiskomst bleek het geen aluminium velgen te zijn maar stalen velgen. Volgens de verkoper had hij ook nooit gezegd dat het aluminium velgen waren. Bewijzen kon ik niks dus ik heb maar eieren voor me geld gekozen. Omdat er een klein krasje op de auto zat, ging ik langs de spuiter. Ik ben namelijk zeer ijdel en wil het gewoon perfect hebben. De spuiter vertelde mij dat de achterbumper wel slecht gespoten was. Hierover was ik verbaasd “hoezo gespoten?”. Hierop comtact opgenomen met Duitsland hoe we dit gingen oplossen. Niet dus en het kwam voor mijn rekening.

Omdat ik wat hoorde rammelen in me spiegel en me dat irriteerde als ik de deur dicht gooide, ben ik naar de MB garage geweest.
Daar bleek een ijzeren plaatje te zijn afgebroken en volgens hun had mijn spiegel teveel speling. Ik had de auto nog geen maand.
Zij hebben contact opgenomen met Duitsland maar deze wou me de schade niet vergoeden. Ik kon het ook zelf hebben veroorzaakt.
Mijn MB dealer pleitte nog dat het kapje van de spiegel geen schade vertoonde en ervoor mijn Mercedes ooit in Duitsland een nieuw kapje is besteld.
Ik kreeg toen het voorstel 50/50.

Na een paar maandjes kreeg ik de vreemdste medlingen in me scherm. Bij de garage vertelde men mij dat verholpen kon worden door een software-update. Software-update valt niet onder garantie en hiervoor moest ik 100 euro betalen. Helaas waren de klachten niet weg, dus een week later stond ik weer bij de garage en bleken me accu’s stuk te zijn en ik was een software-update nodig. Dat accu’s niet onder garantie vallen dat snap ik, maar weer betalen voor een software-update die een week geleden zou zijn gedaan....dat gaat me te ver. Uiteindelijk niet voor hoeven te betalen.

Toen kon ik heen omdat me spraakbesturing van me navi niet werkte. Viel ook niet onder garantie en heb ik uiteindelijk zelf opgelost door een update te doen (geen nieuwe kaart gekocht). Gezeik gehad met me knipperlicht die niet terug ging, dat werd wel verholpen.

Toen moest ik voor een beurt en daar werd me verteld dat de automatenbak allang ververst had moeten worden. Dus dat gingen ze nu deze beurt doen. Duur geintje weet ik nu. Kreeg nul op rekest omdat zij vonden dat ten tijde dat zij mij de auto verkochten het nog niet nodig was. Onderhoudschema’s waren richtlijnen. Maar bij de beurt ontdekte men de water achter de bestuurderstoel. In eerste instantie wou men mij niet helpen want dit viel sowieso niet onder junge stern garantie. Uiteindelijk heeft mijn vaste contactpersoon het gedeclareerd en moest ik 25% zelf meebetalen.

Het is mij niet in me koude kleren gaan zitten en heeft me echt veel stress allemaal opgeleverd. Dus ja, ik ben als VROUW (ben dus geen man) terleurgesteld in Mercedes als merk en terleurgesteld in het product (W176) wat ik heb gekocht. Ik had er simpelweg meer van verwacht.
Uiteraard hoop ik dat jullie betere ervaring hebben want ik gun iedereen een leuke betrouwbare auto.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

04 apr 2018 21:43

Kan me wel voorstellen dat je daar flink jeuk van krijgt ja. Dat je zoveel sores hebt is al vervelend, een verkoper-die-zijn-centen-binnen-heeft is dan nog veel irritanter.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

04 apr 2018 22:00

Als je ooit weer een auto gaat kopen, een aankoopkeuring elders kan je een hoop ellende besparen en kost weinig. Dat bedoelde ik met goedkoper uit zijn 8-) Die garantie-verzekeringen stellen niets voor. En dat heeft niets met een auto-merk te maken.
Plaats reactie