Garantie

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

28 jan 2019 14:12

Ik stel de vraag hier maar: zijn er eigenlijk nog blanco onderhoudsboekjes te krijgen? Ik laat het onderhoud nl. niet uitvoeren bij een dealer, maar bij een betrouwbaar (!) bedrijf in mijn woonplaats. Ik zou graag al het onderhoud in een boekje willen hebben, want een digitaal boekje zegt mij niets en is ook totaal niet te controleren. Als iemand iets weet, dan hoor ik dat graag!
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Gebruikersavatar
Snel
Berichten: 1454
Lid geworden op: 17 apr 2010 23:28
Specialisatie: Nuxing
Locatie: Omg. Utrecht

28 jan 2019 15:08

Funswijk schreef: en is ook totaal niet te controleren.
Blanco onderhoudsboekjes gelukkig wel... :? stempels namaken deden ze al in de 14e eeuw
Groet,
Pieter
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

28 jan 2019 15:23

Snel schreef:
Funswijk schreef: en is ook totaal niet te controleren.
Blanco onderhoudsboekjes gelukkig wel... :? stempels namaken deden ze al in de 14e eeuw
Dat snap ik, maar ik heb die van mij met 12.000 km op de teller gekocht en weet wat eraan gedaan is. Ik wil dit gewoon netjes bijgehouden hebben. Ik weet wat er bij welke km-stand moet gebeuren en daar houd ik mij ook gewoon aan. Het enige wat ik in Duitsland (Autohaus Peters) uit laat voeren is het vervangen van de bakolie.
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

28 jan 2019 15:27

Bewaar gewoon de rekeningen waarop de werkzaamheden, onderdelen, kenteken en km. stand staan.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

28 jan 2019 15:45

Ik ben vorige week met m'n 211 aan m'n derde boekje begonnen (A)
Komt gewoon bij de dealer vandaan en daarnaast heb ik een ordner met alle facturen
die betrekking hebben op deze auto, die kreeg ik erbij van de vorige eigenaar en heb
ik bijgehouden. Zegt mij meer dan een boekje......
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

28 jan 2019 17:30

Voor mij heeft een boekje ook geen meer waarde en zeker niet bij een oudere auto.


In Afrika rijden ze nog eens 20 jaar door op de zelfde olie en filters.
Bezit, W639 2.2CDI/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

28 jan 2019 18:17

Is dat zo?
Logboek S500.
Dirkvanlith
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2018 12:11
Mercedes-Benz: W205 Bluetec estate
Locatie: Roosendaal

01 feb 2019 08:36

Is er iemand die mij hier iets over kan vertellen? Vorig jaar - januari 2018 - bij Daimler in Frankfurt een C klasse gekocht met 2 jaar Junge Sterne Garantie; Heb dus nog een jaar te gaan. Afgelopen week probeer ik met een druk op de knop (keyless go) de auto te starten waarop ik een melding te zien krijg dat mijn sleutel niet herkend wordt. De reservesleutel erbij en een nieuwe batterij in beide sleutels blijken niet te helpen. Koers gezet richting dealer die aangeeft een diagnose te moeten stellen en dat de kosten hiervan niet onder de garantie vallen. Krijg een unheimisch gevoel bij het antwoord op mijn vraag hoe hoog die diagnosekosten exact zullen zijn: "Kunnen we niet zeggen want we weten niet hoelang het gaat duren". Samengevat: Die diagnosekosten: vallen die nu wél of niet onder de garantie? Auto heeft 64000 km gereden...
ronnie67
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 dec 2015 10:03
Mercedes-Benz: c180 station w205 2014

01 feb 2019 09:18

Ik heb ook precies hetzelfde probleem nu maar dat gaat over mijn automaatbak. Dealer in nederland geeft ook aan diagnose te moeten stellen en ook niet weet wat dat kost ivm de tijd. Hou ook rekening ermee als het in de software zit het ook buiten de garantie valt. Kortom de junge sterne stelt niets voor volgens mij .
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3179
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

01 feb 2019 09:55

Dan spreek je toch een maximum af wat ze mogen besteden aan de diagnose?
Vinden ze het wel of niet in die tijd.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

01 feb 2019 10:45

Dirkvanlith schreef:Is er iemand die mij hier iets over kan vertellen? Vorig jaar - januari 2018 - bij Daimler in Frankfurt een C klasse gekocht met 2 jaar Junge Sterne Garantie; Heb dus nog een jaar te gaan. Afgelopen week probeer ik met een druk op de knop (keyless go) de auto te starten waarop ik een melding te zien krijg dat mijn sleutel niet herkend wordt. De reservesleutel erbij en een nieuwe batterij in beide sleutels blijken niet te helpen. Koers gezet richting dealer die aangeeft een diagnose te moeten stellen en dat de kosten hiervan niet onder de garantie vallen. Krijg een unheimisch gevoel bij het antwoord op mijn vraag hoe hoog die diagnosekosten exact zullen zijn: "Kunnen we niet zeggen want we weten niet hoelang het gaat duren". Samengevat: Die diagnosekosten: vallen die nu wél of niet onder de garantie? Auto heeft 64000 km gereden...
Dus eigenlijk wil je vooraf een diagnose van de nog te stellen diagnose? :lol:
Stel dat er uit de diagnose komt dat er een reparatie nodig is die wel onder de Junge Sterne garantie valt, dan vallen de diagnosekosten er wellicht ook wel onder.
Stel nou dat het aan een slechte/oude hoofdaccu of startaccu ligt, dan valt de oorzaak van het probleem buiten de Junge Sterne garantie (want accu's etc. zijn uitgesloten) en zullen de diagnose dus ook niet gedekt worden.
Ik snap wel dat de MB-dealer alhier niet vooraf gaat zeggen dat de kosten van de diagnose stellen gedekt gaan worden.
Zie deze tekst uit de Junge Sterne garantie:
[...] Die Garantie bezieht sich auf die in der Garantiezusage näher bezeichneten Personenkraftwagen oder Geländewagen (bis 3,5t zulässigem Gesamtgewicht) mit allen mechanischen und elektrischen Teilen,soweit sie nicht durch die folgenden Ziffern 2 oder 3 ausgeschlossen sind.

2. Es wird kein Ersatz von Material- und Lohnkosten geleistet für:
[...]
c) sämtliche Einstellarbeiten und Resets ohne schadenverursachendes Teil, [...]
[...]
p) Probefahrten,Funktionskontrollen
[...]
Bovenstaande tekst komt van het WWW; ik weet niet welke exacte tekst er in jouw Junge Sterne garantievoorwaarden staat. Die tekst zal ongetwijfeld door de tijd heen veranderen, en kan ook per land verschillen (ik heb mijn GLK in Luxemburg gekocht, en heb daar ook Junge Sterne garantie gekregen; de strekking van de garantievoorwaarden is vrijwel gelijk aan de Duitse tekst, alleen de formulering is net iets anders).


Verder denk ik dat als jij al jarenlang klant bent bij de lokale MB-dealer, men de diagnose kostenloos voor je uitvoert.

Aan de andere kant: Hoe zou jij het vinden als jij bijv. computers/wasmachines (of auto's) verkoopt van merk X, en er komt iemand aan de balie die zegt zijn stuk materie (respectievelijk computer/wasmachine/auto/etc.) elders te hebben gekocht, maar of jij even gratis wilt kijken wat er aan de hand is, en als er iets stuk is of jij dan even de tijd en moeite wilt nemen om het met de fabrikant uit te zoeken?
Als MB-dealer heb je ongetwijfeld de bereidheid (en wellicht zels een verplichting) om de klant te helpen om weer zo snel mogelijk mobiel te zijn, maar ik zou op zijn minst willen dat de klant vooraf voor akkoord tekent om de diagnosekosten te vergoeden.
Dan kun je namelijk na de diagnose samen met de klant overleggen wat er mogelijk is binnen de aankoopgarantie die door een ander is afgegeven.
ronnie67 schreef:Ik heb ook precies hetzelfde probleem nu maar dat gaat over mijn automaatbak. Dealer in nederland geeft ook aan diagnose te moeten stellen en ook niet weet wat dat kost ivm de tijd. Hou ook rekening ermee als het in de software zit het ook buiten de garantie valt. Kortom de junge sterne stelt niets voor volgens mij .
Als je de Junge Sterne garantievoorwaarden had gelezen voordat je de auto had gekocht, had je wellicht een iets realistischer beeld gehad.
Het is nu eenmaal zo dat alleen datgene dat in de voorwaarden staat gedekt is. :stom:
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

01 feb 2019 12:35

Mooi verwoord Arjen! Maak er maar een stickie van! :goedzo:
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Dirkvanlith
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2018 12:11
Mercedes-Benz: W205 Bluetec estate
Locatie: Roosendaal

01 feb 2019 12:51

Bedankt voor jullie antwoorden. Begrijp héél goed dat er een diagnose gesteld moet worden om een (of de ) oorzaak van het probleem te achterhalen. De Junge Sterne garantie voor een uit Duitsland geïmporteerde auto geldt óók in Nederland volgens de klantenservice van MB Nederland. De diagnose op zich vormt geen probleem maar dat wordt het wat mij betreft wél wanneer men (de dealer) hier geen concreet bedrag aan kan koppelen: "Kan met € 150,= zijn opgelost maar zou óók zo maar richting € 1000 kunnen gaan wanneer het meer tijd gaat kosten" (we hebben het over sleuteltje dat niet door de auto wordt herkend....) Wat de garantievoorwaarden betreft: Ik ben er toevallig zo een die wél de Junge Sterne garantievoorwaarden grondig heeft doorgenomen; Ik ben weliswaar geen jurist maar hierin vind ik niets terug dat er op zou kunnen duiden dat er géén sprake van garantie. Wat betreft je opmerking over computers en wasmachines: HET BETREFT HIER EEN AUTO, GEKOCHT BIJ EEN OFFICIËLE DEALER, VAN EEN WERELDWIJD OPEREREND CONCERN DIE DE MARKT BEDIENT MIDDELS EEN UITGEBREID DEALERNETWERK. Voor de goede orde en verder niet belangrijk: De in Nederland verstrekte Stergarantie wordt ook gepromoot als een Europese garantie. Hoe zou het met een Nederlandse auto met Stergarantie in pakweg Oostenrijk verlopen?
Gebruikersavatar
georgeske
Forum Held
Berichten: 1011
Lid geworden op: 28 aug 2010 13:00
Mercedes-Benz: X 156 GLA 200 met GLA 45er look
Locatie: brecht

01 feb 2019 13:21

Dirkvanlith schreef: HET BETREFT HIER EEN AUTO, GEKOCHT BIJ EEN OFFICIËLE DEALER, VAN EEN WERELDWIJD OPEREREND CONCERN DIE DE MARKT BEDIENT MIDDELS EEN UITGEBREID DEALERNETWERK.
Maar daarom hoef je nog zo niet te schreeuwen, dat word meestal op een forum niet zo geapprecieerd.Maar ik hoop dat het wel word opgelost.


Groetjes, Georges.
Stel nooit uit tot morgen, wat je vandaag door een ander kan laten doen.
Wie geeft wat ie heeft, blijft arm achter.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

01 feb 2019 13:29

Ik had het voorbeeld van andere materie dan auto's genoemd om wat meer gevoel te geven bij de casus... niet om te stellen dat het identiek is.

Hoe dan ook, ik vrees dat we langs elkaar heen praten (c.q. schrijven). In mijn Junge Sterne garantievoorwaarden staat dat ik de verkopende partij éérst op de hoogte moet brengen als er zich een probleem met de auto voordoet (en dus ook alvorens ik de auto ter reparatie aanbiedt aan een andere officiële MB dealer). Controleer heel goed wat de exacte formulering is, en hou je daar vooral aan.

Verder: Auto's worden nu eenmaal steeds complexer, en een goede diagnose stellen zal ook alleen maar lastiger worden. Het plafond van de genoemde €1.000 lijkt me (indien dit daadwerkelijk werd genoemd) meer een juridische disclaimer dan een realistisch bedrag.
Sterker nog, ik denk dat (grosso modo) als de diagnose langer duurt (en dus duurder wordt), de kans alleen maar toeneemt dat de oorzaak wel onder de aankoopgarantie valt. Deze stelling is alleen een gevoel, en geldt maar één richting op (dus niet dat korte diagnoses horen bij oorzaken die zijn uitgesloten van garantie).
Mijn gevoel zegt nml. dat als je naar de lijst van uitgesloten onderdelen kijkt, dit vooral "gebruiksgerelateerde" slijtage is (banden, vloeistoffen, accu's, etc.), die je bij normaal onderhoud periodiek dient te (laten) vervangen.
Die zaken hebben niet echt een complexe aard welke een snelle diagnose in de weg zitten.

Onder de streep: Controleer of je het juiste stappenplan volgt voor een eventuele latere claim op de verzekering, en daarna zou ik 'm direct aanbieden bij de MB dealer.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Plaats reactie