Ik heb die garantievoorwaarden er ns ff bijgepakt.
Art. 1 is voor de vraag die nu voorligt het belangrijkst en m.n. de laatste zin er van is interessant:
Art. 1 "Der Garantiegeber (gemäß Garantievereinbarung) gibt dem Garantienehmer unter den weiteren Voraussetzungen gemäß § 4 eine Garantie, die die Funktionsfähigkeit der in § 2 Ziffer 1 genannten
Bauteile für die vereinbarte Laufzeit umfasst.
Diese Garantie ist durch die Mercedes-Benz Versicherung AG (nachstehend MBV) versichert."
Art. 6 "Reparatur nicht im garantiegebenden Betrieb (Fremdreparatur)
1. Reparaturberechtigte Betriebe
Lässt der Garantienehmer die Reparatur nicht beim Garantiegeber durchführen, ist er verpflichtet,
diese bei einem vom Hersteller autorisierten Mercedes-Benz Service-Partner durchführen zu lassen."
Het lijkt er dus (zeg ik als relatieve leek) verdacht veel op dat:
a. de garantiegever en
b. Mercedes-Benz Versicherung AG die verzekert dat wordt nagekomen
in juridische zin twee verschillende partijen zijn.
In de garantiebepalingen staat niets over hoe aanspraak op de garantie moet worden gedaan en ook niet bij wie en hoe kosten verhaald moet worden.
Uit Art. 6 is wel af te leiden dat je niet verplícht bent om als je een beroep doet op garantie e.e.a. bij de verkopende partij te laten verrichtten, mits dat wel een door MB geautoriseerde partij is.
Daarnaast (is iets anders dus) bestaat Mobilo, dat wél expliciet rept over geldig in Europa. D.w.z. dat als je een Junge Sterne koopt en je strandt, je overal in Europa door een MB-geautoriseerd bedrijf wordt geholpen, gesleept, getransporteerd en evt vervangend vervoer of verblijf wordt aangeboden. Maar dat ziet denk ik niet toe op gebreken waarop de garantie (het Junge Sterne certificaat
[met wat uitsluitingen ovrgs] waarin wordt gegarandeerd dat het product de eigenschappen heeft die je er van mag verwachten) betrekking heeft.
Naar Nederlands recht is het zo dat je je voor een beroep op garantievoorwaarden altijd moet richten tot degene met wie je een overeenkomst hebt. Deze verkopende partij zal evt kosten claimen bij een leverancier, importeur of fabrikant. In dit geval dus een koopovereenkomst met het autobedrijf die je hebt betaald en die je de auto heeft geleverd. Hoe dat in DLD is geregeld weet ik niet.
De bepalingen onderscheiden de garantiegever en MB Verzicherungen AG die de garantie "verzekert". Dat laatste zou je kunnen zien als een soort van overdracht van verplichtingen of eerder als vangnet vzv de leverende partij (de garage dus waar je hebt gekocht) niet nakomt en partij waar degene die garantie moet verlenen (de garage dus waar je hebt gekocht) evt kosten kan verhalen. Maar dat laatste is voor de koper niet als eerste van belang.
De vraag is m.i. nu of de garantstelling van MB Versicherungen AG zich verder uitstrekt dan alleen naar de leverende garage die het garantiebewijs afgeeft, zoals het geval kan of zou moeten zijn als een koper elders dan bij de garage waar is gekocht, of zelfs elders in Europa, aanspraak maakt op die garantie en de garantie gever (de garage die de auto heeft verkocht) niet wenst na te komen. Art. 6 wekt de indruk van wel en sluit ook de EU niet uit.
In die zin zijn we terug bij af.
D.w.z. we weten nu dat de Junge Sterne garantievoorwaarden zoals op papier staan en die de klant kan kennen over hoe aanspraak doen op die garantie bij een andere dan de verkopende partij vzv deze in het buitenland bevindt niets zegt maar ook niets uitsluit.
Dat is goed nieuws want als MB Versicherungen AG zonder voorbehoud verzekert dat... is de garantie sowieso geldig.
Alleen zul je je dan als koper die aanspraak maakt op de garantie, maar je krijgt geen medewerking van een MB-dealer, je tot die verzekeringsclub moeten richten... Niet uit te sluiten is dat men je daar als eerste vraagt naar de verkoper terug te gaan. Zou dat te bezwarend zijn vanwege de afstand of omdat je niet goed of veilig kunt rijden met de auto of gewoon omdat Art. 6 dat niet uitsluit, kunnen ze dan gelijk schriftelijk toestemming geven aan je NL dealer de reparatie onder garantie uit te voeren...
Zaak dat ns ff in DLD na te vragen lijkt me en vzv het antwoord van hen ja is, gelijk ook even te vragen hoe NL dealers bij hen kunnen claimen.
Misschien ook dat MB versicherungen AG daarover afspraken heeft gemaakt met de NL importeur.
Het adres: Daimler AG, Vertrieb Deutschland, HPC: V351, 10878 Berlin
Maar goed ik ben geen jurist en misschien zit het helemaal anders. Mr. Michel kom er maar in...