Wat verbruikt jouw auto ?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Merc_Ivo
Berichten: 166
Lid geworden op: 03 nov 2020 19:36
Mercedes-Benz: W166 ML 350 BlueTEC 4MATIC
Locatie: Meijl

17 jan 2021 20:34

:lol:
Headhunter07 schreef: 17 jan 2021 20:29 Gemiddeld 1:5 maar dit kan ook.F55A6B95-0F5F-4D78-92AA-F44A0A4C7FB9.jpeg
The world is my racetrack!

W166 ML 350 BlueTEC 4Matic
Ex: W212 E 300 CDI BlueTEC HYBRID Edition Sport ‘13
Ex: C219 CLS500 ‘05
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1585
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

18 jan 2021 17:30

gfgf schreef: 15 nov 2020 21:19
Peter schreef: 15 nov 2020 14:23 Standkachel. Kun je trouwens ergens vinden wat het verbruik van de standkachel zo'n beetje is? Zal inderdaad niet veel zijn, maar iets moet er toch verbranden wil het warm worden.

Zie bijlage. De oudere en nieuwere verbruiken vergelijkbaar. Echt heel veel efficientieslag zal er niet gemaakt zijn in het verbrandingsproces.
Bijlagen
Screenshot 2021-01-18 at 17.26.32.png
Screenshot 2021-01-18 at 17.26.32.png (202.95 KiB) 773 keer bekeken
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5667
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

18 jan 2021 19:04

Ah thanks! Dat valt heel erg mee inderdaad. Zo'n kwart litertje verdient zich aan comfort wel terug. Bovendien warmt de motor sneller op omdat er geen warmte verloren gaat aan het interieur. Dat is weer leuk voor de emissie en het brandstofverbruik (en de slijtage).
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Auto-maat
Berichten: 365
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

18 jan 2021 19:11

Dank voor het overzicht. Ik had me ook al eens afgevraagd wat mijn standkachel verbruikt.
Die € 0,40 aan benzine voor een half uurtje standkachel heb ik graag over voor een voorverwarmde motor en warm interieur.
Misschien bespaar je dan ook wel iets op hogere verbruik van een koude motor.
Gebruikersavatar
RenevK
Berichten: 623
Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
Specialisatie: Autodetailing

18 jan 2021 19:31

Dank voor het plaatsen @Minne, ik heb me ook vaker afgevraagd wat een standkachel zou verbruiken.
Logboek S204
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

18 jan 2021 19:54

Auto-maat schreef: 18 jan 2021 19:11 ...
Die € 0,40 aan benzine voor een half uurtje standkachel heb ik graag over voor een voorverwarmde motor en warm interieur.
Misschien bespaar je dan ook wel iets op hogere verbruik van een koude motor.
Verwarmt een standkachel de olie en het koelwater, of een van beide? Interieurverwarming gaat toch via koelwater?
In m’n. C350e gaat de voorverwarming elektrisch maar een toekomstige wagen (ook een niet elektrische of hybride) zal toch zeker ook weer een voorverwarming/standkachel moeten hebben.
Ik ben dus benieuwd waar die standkachel op werkt.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5667
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

18 jan 2021 20:55

Volgens mij op het koelwater. Maar als de motor niet draait, wordt er alleen warm water door het kachelcircuit gepompt en niet door het blok. Zodra de motor start, gaat dat warme water zich natuurlijk mengen met het water dat in het blok zit.

Bij mij springt de standkachel ook vanzelf aan als je koud start. Na een paar minuten gaat hij uit en ruik je soms bij het stoplicht zo'n pufje uitlaatgas alsof je naast een slechte visbakker staat. :lol: Bij een auto waar de lucht (op de CO2 na) schoner uitkomt dan dat hij erin gaat, is dat iedere keer weer raar.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Olivier1
Donateur
Berichten: 1690
Lid geworden op: 12 dec 2015 22:16
Mercedes-Benz: CLS 63 AMG & GLE 43 AMG (ex: E 55 AMG, E 500 4Matic)
Locatie: 030

18 jan 2021 21:16

Inderdaad de koelvloeistof

Mij valt op dat de olie wel degelijk warmer is als je de standkachel gebruikt. Uiteraard niet zo warm als de koelvloeistof, maar ongeveer 20 graden minder.

Dus een heel eind op weg.

Met deze temperaturen is dat duidelijk te zien
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5667
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

18 jan 2021 21:23

De olie zal na het starten via de warmtewisselaar inderdaad vlot met de koelvloeistof meelopen. Maar toch niet bij stilstand, neem ik aan?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Olivier1
Donateur
Berichten: 1690
Lid geworden op: 12 dec 2015 22:16
Mercedes-Benz: CLS 63 AMG & GLE 43 AMG (ex: E 55 AMG, E 500 4Matic)
Locatie: 030

18 jan 2021 21:41

Direct bij starten

Dus als de standkachel een tijd heeft gedraaid, is de koelvloeistof bv rond de 60, en de olie rond de 40gr.

Dat komt nu echt niet van de buitentemperatuur ;€
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1585
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

18 jan 2021 22:20

De SK verwarmt het koelwater en dmv een klep heeft hij een keuze tussen het blok en het interieur. Ik kan 123 niet helemaal vinden wat de Mercedes Thermo Top specifieke instelling is (daar wordt bv op de can-bus climate control aangestuurd voor de ventilator, ook wordt de extra circulatiepomp van de motor gebruikt) maar in de oudere versies gaat hij pas het interieur verwarmen/ventilator aan wanneer de coolant temp boven de 55 graden is.

Je kunt dmv Webasto Thermo Test software en een (seriele/bluetooth) ODB Vag stekker de standkachel uitlezen en testen. Ik heb inmiddels een paar van die standkachels met schade en schande behoorlijk weten te doorgronden en in de 2 daily drivers gezet. Ik vind het een leuk stukje basale techniek.

In de bijlage een stukje over het proces en het schema van de W124 (BBW46) standkachel. In de Workshop Manual staan nog meer details.
Bijlagen
Screenshot 2021-01-18 at 22.08.47.png
Screenshot 2021-01-18 at 22.08.47.png (91.67 KiB) 593 keer bekeken
Screenshot 2021-01-18 at 22.15.58.png
Screenshot 2021-01-18 at 22.15.58.png (92.94 KiB) 593 keer bekeken
Screenshot 2021-01-18 at 22.18.14.png
Screenshot 2021-01-18 at 22.18.14.png (159.18 KiB) 593 keer bekeken
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Headhunter07
Berichten: 1465
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

18 jan 2021 22:30

gfgf schreef: 18 jan 2021 21:23 De olie zal na het starten via de warmtewisselaar inderdaad vlot met de koelvloeistof meelopen. Maar toch niet bij stilstand, neem ik aan?
Hebben ambulances en auto’s in bijvoorbeeld Scandinavische landen niet de olieverwarming met een extra element op 230v?
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1388
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

19 jan 2021 00:33

Noemen ze dat dan geen blok verwarming?
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
dominus
Berichten: 343
Lid geworden op: 20 mar 2019 06:51
Mercedes-Benz: W220 500 lang prins vsi
Specialisatie: tobben
Locatie: noord-limburg

19 jan 2021 06:02

1 op 8 gemiddeld op lpg
Gebruikersavatar
Langpootmug
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 mei 2019 19:42
Mercedes-Benz: GLC 220 d (X253) - (Ex S212, S203, W124 en W201)
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

20 jan 2021 22:50

Huidige auto 220 CDI (ge-chiptuned 205 Pk, 500 Nm) tijdens de eerste 7331 km (heb hem net) heb ik gemiddeld 1 op 16,53 gereden. Best aardig voor een auto van 1745 kg. Benieuwd hoe hij dat in de zomer en over een jaar genomen gemiddeld gaat doen. Overigens geeft de meter in de auto aan dat ik iets boven de 1 op 17 haal maar de tankcijfers en kilometers geven iets minder aan.

Mijn vorige, S203 220 CDI (ge-chiptuned 175PK, 400 Nm) was in de wintermaanden ca 1 op 12,5, in de zomer als beste wel eens op lange afstanden 1 op 18,5 op een tank gereden, gemiddeld zat ik op 1 op 14,3 over ca 45000 km afstand.
Plaats reactie