Headhunter07 schreef: ↑17 jan 2021 20:29 Gemiddeld 1:5 maar dit kan ook.F55A6B95-0F5F-4D78-92AA-F44A0A4C7FB9.jpeg
Wat verbruikt jouw auto ?
- Merc_Ivo
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 03 nov 2020 19:36
- Mercedes-Benz: W166 ML 350 BlueTEC 4MATIC
- Locatie: Meijl
The world is my racetrack!
W166 ML 350 BlueTEC 4Matic
Ex: W212 E 300 CDI BlueTEC HYBRID Edition Sport ‘13
Ex: C219 CLS500 ‘05
W166 ML 350 BlueTEC 4Matic
Ex: W212 E 300 CDI BlueTEC HYBRID Edition Sport ‘13
Ex: C219 CLS500 ‘05
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Zie bijlage. De oudere en nieuwere verbruiken vergelijkbaar. Echt heel veel efficientieslag zal er niet gemaakt zijn in het verbrandingsproces.
- Bijlagen
-
- Screenshot 2021-01-18 at 17.26.32.png (202.95 KiB) 775 keer bekeken
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5668
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Ah thanks! Dat valt heel erg mee inderdaad. Zo'n kwart litertje verdient zich aan comfort wel terug. Bovendien warmt de motor sneller op omdat er geen warmte verloren gaat aan het interieur. Dat is weer leuk voor de emissie en het brandstofverbruik (en de slijtage).
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
-
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230
Dank voor het overzicht. Ik had me ook al eens afgevraagd wat mijn standkachel verbruikt.
Die € 0,40 aan benzine voor een half uurtje standkachel heb ik graag over voor een voorverwarmde motor en warm interieur.
Misschien bespaar je dan ook wel iets op hogere verbruik van een koude motor.
Die € 0,40 aan benzine voor een half uurtje standkachel heb ik graag over voor een voorverwarmde motor en warm interieur.
Misschien bespaar je dan ook wel iets op hogere verbruik van een koude motor.
- RenevK
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
Dank voor het plaatsen @Minne, ik heb me ook vaker afgevraagd wat een standkachel zou verbruiken.
Logboek S204
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Verwarmt een standkachel de olie en het koelwater, of een van beide? Interieurverwarming gaat toch via koelwater?
In m’n. C350e gaat de voorverwarming elektrisch maar een toekomstige wagen (ook een niet elektrische of hybride) zal toch zeker ook weer een voorverwarming/standkachel moeten hebben.
Ik ben dus benieuwd waar die standkachel op werkt.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5668
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Volgens mij op het koelwater. Maar als de motor niet draait, wordt er alleen warm water door het kachelcircuit gepompt en niet door het blok. Zodra de motor start, gaat dat warme water zich natuurlijk mengen met het water dat in het blok zit.
Bij mij springt de standkachel ook vanzelf aan als je koud start. Na een paar minuten gaat hij uit en ruik je soms bij het stoplicht zo'n pufje uitlaatgas alsof je naast een slechte visbakker staat. Bij een auto waar de lucht (op de CO2 na) schoner uitkomt dan dat hij erin gaat, is dat iedere keer weer raar.
Bij mij springt de standkachel ook vanzelf aan als je koud start. Na een paar minuten gaat hij uit en ruik je soms bij het stoplicht zo'n pufje uitlaatgas alsof je naast een slechte visbakker staat. Bij een auto waar de lucht (op de CO2 na) schoner uitkomt dan dat hij erin gaat, is dat iedere keer weer raar.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Olivier1
- Donateur
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: 12 dec 2015 22:16
- Mercedes-Benz: CLS 63 AMG & GLE 43 AMG (ex: E 55 AMG, E 500 4Matic)
- Locatie: 030
Inderdaad de koelvloeistof
Mij valt op dat de olie wel degelijk warmer is als je de standkachel gebruikt. Uiteraard niet zo warm als de koelvloeistof, maar ongeveer 20 graden minder.
Dus een heel eind op weg.
Met deze temperaturen is dat duidelijk te zien
Mij valt op dat de olie wel degelijk warmer is als je de standkachel gebruikt. Uiteraard niet zo warm als de koelvloeistof, maar ongeveer 20 graden minder.
Dus een heel eind op weg.
Met deze temperaturen is dat duidelijk te zien
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5668
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
De olie zal na het starten via de warmtewisselaar inderdaad vlot met de koelvloeistof meelopen. Maar toch niet bij stilstand, neem ik aan?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Olivier1
- Donateur
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: 12 dec 2015 22:16
- Mercedes-Benz: CLS 63 AMG & GLE 43 AMG (ex: E 55 AMG, E 500 4Matic)
- Locatie: 030
Direct bij starten
Dus als de standkachel een tijd heeft gedraaid, is de koelvloeistof bv rond de 60, en de olie rond de 40gr.
Dat komt nu echt niet van de buitentemperatuur ;€
Dus als de standkachel een tijd heeft gedraaid, is de koelvloeistof bv rond de 60, en de olie rond de 40gr.
Dat komt nu echt niet van de buitentemperatuur ;€
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
De SK verwarmt het koelwater en dmv een klep heeft hij een keuze tussen het blok en het interieur. Ik kan 123 niet helemaal vinden wat de Mercedes Thermo Top specifieke instelling is (daar wordt bv op de can-bus climate control aangestuurd voor de ventilator, ook wordt de extra circulatiepomp van de motor gebruikt) maar in de oudere versies gaat hij pas het interieur verwarmen/ventilator aan wanneer de coolant temp boven de 55 graden is.
Je kunt dmv Webasto Thermo Test software en een (seriele/bluetooth) ODB Vag stekker de standkachel uitlezen en testen. Ik heb inmiddels een paar van die standkachels met schade en schande behoorlijk weten te doorgronden en in de 2 daily drivers gezet. Ik vind het een leuk stukje basale techniek.
In de bijlage een stukje over het proces en het schema van de W124 (BBW46) standkachel. In de Workshop Manual staan nog meer details.
Je kunt dmv Webasto Thermo Test software en een (seriele/bluetooth) ODB Vag stekker de standkachel uitlezen en testen. Ik heb inmiddels een paar van die standkachels met schade en schande behoorlijk weten te doorgronden en in de 2 daily drivers gezet. Ik vind het een leuk stukje basale techniek.
In de bijlage een stukje over het proces en het schema van de W124 (BBW46) standkachel. In de Workshop Manual staan nog meer details.
- Bijlagen
-
- Screenshot 2021-01-18 at 22.08.47.png (91.67 KiB) 595 keer bekeken
-
- Screenshot 2021-01-18 at 22.15.58.png (92.94 KiB) 595 keer bekeken
-
- Screenshot 2021-01-18 at 22.18.14.png (159.18 KiB) 595 keer bekeken
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
-
- Berichten: 1465
- Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
- Mercedes-Benz: G500
- Langpootmug
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 28 mei 2019 19:42
- Mercedes-Benz: GLC 220 d (X253) - (Ex S212, S203, W124 en W201)
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Huidige auto 220 CDI (ge-chiptuned 205 Pk, 500 Nm) tijdens de eerste 7331 km (heb hem net) heb ik gemiddeld 1 op 16,53 gereden. Best aardig voor een auto van 1745 kg. Benieuwd hoe hij dat in de zomer en over een jaar genomen gemiddeld gaat doen. Overigens geeft de meter in de auto aan dat ik iets boven de 1 op 17 haal maar de tankcijfers en kilometers geven iets minder aan.
Mijn vorige, S203 220 CDI (ge-chiptuned 175PK, 400 Nm) was in de wintermaanden ca 1 op 12,5, in de zomer als beste wel eens op lange afstanden 1 op 18,5 op een tank gereden, gemiddeld zat ik op 1 op 14,3 over ca 45000 km afstand.
Mijn vorige, S203 220 CDI (ge-chiptuned 175PK, 400 Nm) was in de wintermaanden ca 1 op 12,5, in de zomer als beste wel eens op lange afstanden 1 op 18,5 op een tank gereden, gemiddeld zat ik op 1 op 14,3 over ca 45000 km afstand.