De DIRECT HYBRID en de BLUETEC HYBRID.

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel S600
Berichten: 4660
Lid geworden op: 13 jul 2005 10:34
Mercedes-Benz: ex-W220 S600 -v12-
Specialisatie: Truckertje
Locatie: Tilburg

06 jan 2006 22:09

Benzinemotoren net zo zuinig als diesels, diesels net zo schoon als benzinemotoren


Op de autotentoonstelling IAA 2005 in Frankfurt presenteert Mercedes-Benz twee studiemodellen op basis van de nieuwe S-Klasse: de DIRECT HYBRID en de BLUETEC HYBRID. Beide modellen beschikken over de innovatieve techniek om de emissie-uitstoot van auto's in de toekomst nog verder te beperken.
"Onze doelstelling voor de nabije toekomst is om benzine-auto's net zo zuinig te maken als auto's met dieselmotoren en de emissie-uitstoot van auto's met dieselmotoren op het niveau van benzineversies te brengen", aldus Dr. Thomas Weber, directielid van DaimlerChrysler AG en verantwoordelijk voor onderzoek, ontwikkeling en techniek bij Mercedes-Benz. Kort gezegd wil Mercedes-Benz dit bereiken door de modernste benzine- en dieselmotoren in een hybride-aandrijflijn te gebruiken en hier ultramoderne reinigingstechnieken aan toe te voegen.

De DIRECT HYBRID geeft aan wat met benzine-auto's mogelijk is. Op de eerste plaats wordt het verbruik verminderd door directe brandstofinjectie van de tweede generatie. Dit systeem injecteert uiterst gecontroleerd het brandstofmengsel met piëzo injectoren, onder een druk van maximaal 200 bar, uiterst gecontroleerd in de cilinders.


Aan de benzinemotor is een compacte elektromotor toegevoegd die een hoog koppel levert. De DIRECT HYBRID is gebaseerd op de nieuwe S-Klasse met 3.5 V6-motor.
De S 350 DIRECT HYBRID levert 221 kW/300 pk en 395 Nm, accelereert in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u, haalt een elektronisch begrensde top van 250 km/u en verbruikt gemiddeld 8,3 liter per 100 km. Ter vergelijking de cijfers van de S 350: 200 kW/272 pk en 350 Nm, 0-100 km/u in 7,2 seconden, een top van 250 km/u en een verbruik van 10,1-10,3 liter per 100 km.


S 320 BLUETEC HYBRID

De dieselaandrijving van de toekomst is te vinden in de S 320 BLUETEC HYBRID. De grootste uitdaging voor diesels is om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) terug te brengen. Nu de dieselmotoren van Mercedes-Benz worden voorzien van een diesel partikel filter, is stikstofoxide de enige uitlaatgascomponent die zij ten opzichte van benzine-auto's meer uitstoten. Met behulp van Selectiv Catalytic Reduction (SCR), een nieuwe reinigingstechniek van de uitlaatgassen, is de NOx-uitstoot van het studiemodel BLUETEC HYBRID met zo'n tachtig procent verminderd. Dankzij deze techniek, gecombineerd met een elektromotor, wordt met deze auto de laagst mogelijke emissie bereikt.

De S 320 BLUETEC HYBRID levert 179 kW/243 pk en 575 Nm, accelereert in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u, haalt een elektronisch begrensde top van 250 km/u en verbruikt gemiddeld 7,7 liter per 100 km.
Ter vergelijking de voorlopige cijfers van de S 320 CDI: 173 kW/235 pk en 540 Nm,
0-100 km/u in 7,5 seconden, een top van 239 km/u en een verbruik van 8 liter per
100 km.



Elektromotor als ondersteuning van de verbrandingsmotor

De aandrijflijn in beide studiemodellen bevat 'milde' hybridetechniek. Dit wil zeggen dat de elektromotor puur als ondersteuning van de benzine- of dieselkrachtbron dient.
Door het gebruik van de elektromotor verbruikt de auto gemiddeld minder, met name in stadsverkeer. Daar slaat de benzine- of dieselmotor automatisch af zodra de auto even stilstaat en helpt de elektromotor bij het accelereren. Bij het afremmen en afdalen wordt weer energie teruggewonnen.
Mercedes-Benz verwacht dat hybride-aandrijving de komende jaren in bepaalde landen en verkeerssituaties een redelijk en economisch verantwoord alternatief kan zijn om de rijdynamiek te verbeteren, het comfort te verhogen en het brandstofverbruik te verminderen.


Samenwerking tussen DaimlerChrysler, General Motors en BMW

In augustus hebben DaimlerChrysler en General Motors een overeenkomst getekend waarin staat dat beide partijen samen hybridemotoren ontwikkelen. In een intentieverklaring heeft BMW verklaard zich hierbij te willen aansluiten.
Mercedes-Benz vindt de verbrandingsmotor de komende jaren onmisbaar voor de aandrijving van auto's. Door schonere brandstoffen en alternatieve brandstoffen te gebruiken, worden alle auto's op de markt schoner en niet alleen nieuwe exemplaren. Met name synthetische brandstoffen uit aardgas of biomassa, worden als veelbelovend gezien. Voor de verdere toekomst zet Mercedes-Benz onverminderd in op brandstofceltechnologie. Met de A-Klasse F-Cell testvloot zijn inmiddels in totaal al zo'n 444.000 succesvolle testkilometers afgelegd.
Bijlagen
851535_8167_1126697290007-Weber_en_hybrid380.jpg
851535_8167_1126697290007-Weber_en_hybrid380.jpg (17.42 KiB) 403 keer bekeken
Oprichting Mercedesforum: 03 jul 2005 12:14
Ik ben lid sinds:13 jul 2005 10:34
Auto van de maand in 2009
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 71&t=22412
Prive:W124 300E & W210 E230 & W210 E220CDI & W220 S600-V12
Bedrijfswagens:311 CDI & 515 CDI 2009
Winnaar weekend W212 E-klasse rijden! Door Mercedes-Benz Nederland 2010
Plaats reactie