Bij de huidige generatie mercedessen moet er voor keyless-go een ander contactslot worden verbouwd omdat de extra antennes en de deurgrepen nu rechtstreeks op het contactslot worden aangesloten in plaats van op een aparte keyless stuurunit.
Aangezien het aanleren van contactsloten en sleutels niet door iedere willekeurige online xentry gebruiker kan worden uitgevoerd (want dit zijn tenslotte diefstal relevante delen), was het de afspraak dat de dealer (waar we deze inbouw voor uit hebben moeten voeren) ZELF het contactslot al vast zou vervangen en aanleren...maar dat ging meteen al mis.
Volgens de monteur van die dealer kon het nieuwe contactslot niet worden ingebouwd omdat de stekker(s) niet zouden passen en dus hebben ze het nieuwe contactslot maar in de auto gelegd en samen met de auto naar ons gebracht met de gedachte dat het dan wel goed zou komen (OF met de gedachte dat het probleem dan niet langer meer hun probleem zou zijn...dat kan natuurlijk ook).
Het contactslot zit bij de 167 GLE op de tunnel onder het kachelhuis verbouwd (wat in mijn ogen overigens de meest vreemde locatie is voor elektronica waar de hele auto op draait en die absoluut niet tegen (condens)water kan) en daar zit die stuurunit min of meer half vast tussen de isolatie gedrukt met aan beide zijden van de tunnel 1 aangesloten stekker. De ene stekker is voor alle standaard bekabeling en de andere stekker is voor de keyless bekabeling (en aangezien deze auto's allemaal keyless start hebben zitten er ook altijd wel een paar draden in die stekker).
Een probleem met het niet passen van de stekkers was er eigenlijk niet en ook het aanleren van dat contactslot ging onverwacht makkelijk - waarbij het aanleren van beide sleutels aan het nieuwe contactslot dan weer helemaal NIET makkelijk ging maar dat kwam weer omdat ik twee sleutels aan 1 sleutelbos bij de auto had gekregen EN in de auto had liggen.
Verder is het keyless-go systeem nog niet zo heel veel anders dan dat wat we in het verleden telkens in hebben moeten/mogen bouwen behalve dan dat de 2 extra antennes nu niet meer in de (achter)portieren zitten verbouwd maar onder de auto zijn verbouwd en daarvoor moeten dan weer draden door de auto van binnen naar buiten worden gevoerd (en mercedes zou mercedes niet zijn als de doorvoer voor die draden niet ergens midden boven de brandstoftank zou zitten

Het viel mij overigens laatst op bij een 223er S-klasse dat die 2 externe keyless-go antennes goed te horen zijn als de auto geparkeerd staat met de portieren op slot...blijkbaar willen die auto's er voor zorgen dat ze altijd op tijd zijn met het naar buiten drukken van de portiergrepen als de sleutel er aan komt lopen.
Helaas ben ik vergeten foto's te maken van de montage van de schopsensor...en van de stikker die bij die schopsensor hoort; volgende keer beter.
...en nog een greep uit wat van die achteraf ingebouwde keyless-go systemen:
* x156 GLA45 AMG
* W166 ML & X166 GLS
* R172 SLK
* CL203 C-klasse & S203 C32 AMG
* W204 C-klasse
* W205 C-klasse & S205 C-klasse & A205 C-klasse
* C209 CLK63 AMG black series in zwart & in wit
* W211 E-klasse & S211 E-klasse
* S212 E-klasse
* 3x S213 E-klasse & W213 E-klasse
* 4x C216 CL's
* 217er S-coupe
* X218 CLS
* 222er S-klasse
* X253 GLC
greetingz,
Zoeksleutel: Steve230479