Als die kinetische spoiler niet (goed) werkt dan geeft dat een foutmelding en rijdt de auto niet meer harder dan 160km/h en als de statische spoiler niet goed gecodeerd is, dan geeft dat eenzelfde snelheidsbeperkend probleem en daar hadden we vorig jaar al eens een AMG GT63s voor langs gekregen van een belgische mercedes dealer.
Men kreeg dat coderen maar niet voor elkaar nadat ze die auto om hadden gebouwd van een kinetische naar een statische spoiler (toen die auto bij ons gebracht werd zat de kinetische spoiler er weer op omdat men al maanden aan het proberen was om het coderen voor elkaar te krijgen en de klant in de tussentijd niet beperkt wilde worden tot een Vmax van 160kmh) en dat lukte mij ook niet in één keer...daar zat nog wel iets van "haken en ogen" aan dat coderen.
Wat verder opvallend was, is dat de schakelaars in de middenconsole (net als de U88 AMG knoppen aan het stuur) schakelaars zijn met kleine displays waar diverse verschillende afbeeldingen op weer gegeven kunnen worden. En het zou niet "typisch mercedes" zijn als er geen verschillende schakelaargroepen worden aangeboden afhankelijk van het wel of niet hebben van een kinetische spoiler en/of kleppen uitlaat.
Voor de GT die van kinetische spoiler naar statische spoiler is gegaan, was er geen andere schakelaargroep nodig en werd na het coderen van de auto de onderste schakelaar automatisch zwart en schoof de schakelaar voor de kleppen uitlaat vanzelf 1 positie naar boven.
Voor de GT die van statische naar kinetische spoiler is gegaan, moest er een andere (750+ euro ex btw kostende) schakelaargroep worden gemonteerd want ondanks het feit dat de auto zelf schakelaars zwart kan weergegeven, zat er in die auto een schakelaargroep met 1 plastic blinddeksel.
Het enige verschil tussen die 2 schakelaargroepen is dat bij het ontbreken van een optie voor de laatste schakelaarbezetting, mercedes normaal een schakelaargroep monteert met 1 blinddeksel die niet ingedrukt kan worden terwijl bij de omgecodeerde "volle" schakelaargroep met 1 geblindeerd zwart vlak dat zwarte vlak nog wel steeds ingedrukt kan worden (zonder dat er verder wat gebeurt)...
Bij de GT met statische spoiler hebben we het verdiepte vlak in de kofferklep nog moeten laten spuiten omdat na de demontage van de statische spoiler de lak in alle hoeken beschadigd was en dat is te zien als de kinetische spoiler omhoog staat maar verder was het allemaal wel (weer) goed te doen...en - eerlijk is eerlijk - ik kan wel wennen aan zo'n auto

greetingz,
Steve230479