tempomat / cruisecontrol
- Jaro
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 30 jan 2021 20:32
- Mercedes-Benz: H247 - GLA250e Progressive (09-21).
- Specialisatie: ICT
Er is misschien nog een ander puntje. Op het moment dat je de RES knop iets langer vasthoudt of 2x naar boven tikt gaat de auto over op het actief aanpassen op basis van GPS-locatie en verkeerssituatie. Tenminste, dat doet mijn GLA250e wel zo. Misschien even proberen of dat het is, want het klopt niet altijd merk ik ook. Soms gaat de auto ineens naar 120 op de snelweg, terwijl overdag nagenoeg overal 100 max is.
Welaan, alles getest, alles blijft bij het oude. Rustig rijdend op de snelweg (100 km/uur) en dan - vanuit het niets - een versnelling naar 130 km/uur.
Het bezoek aan de dealer heeft dus twee updates opgeleverd en that's it. Technologie is mooi als het werkt, maar ik vrees dat het snelheidsregime in Nederland te ingewikkeld is voor de ingenieurs van Mercedes-Benz.
Het bezoek aan de dealer heeft dus twee updates opgeleverd en that's it. Technologie is mooi als het werkt, maar ik vrees dat het snelheidsregime in Nederland te ingewikkeld is voor de ingenieurs van Mercedes-Benz.
- Jaro
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 30 jan 2021 20:32
- Mercedes-Benz: H247 - GLA250e Progressive (09-21).
- Specialisatie: ICT
Dat probleem heb ik ook constant op de snelweg, maar ook op de lokale wegen. Gisteren ook weer; plotsklapse versnelling naar 80 waar 50 mag (al jaren!), en tijdelijke snelheidsbeperkingen waar geen eindbord staat (het ronde witte bord met de diagonale strepen door de snelheid in grijs) die ook niet meer ophoudt.
Dan wordt de optie dynamisch eerder een last dan een gemak.
Dan wordt de optie dynamisch eerder een last dan een gemak.
Niet meer verwacht, maar mijn auto gedraagt zich weer normaal. Uiteindelijk bleek de oplossing heel simpel, maar daarvoor moet je blijkbaar niet bij een gespecialiseerde Mercedes-dealer zijn, in ieder geval niet in Nederland.
Het probleem: de ACC-snelheid kon van het ene op het andere moment veranderen (versnellen/vertragen).
Oplossing (in MBUX-systeem): ga naar Instellingen, vervolgens bij Assistentie naar Verkeerstekenassistent. Aanklikken en vervolgens helemaal naar beneden scrollen. Daar zit namelijk de boosdoener, limiet-overname. Die moet UIT staan.
Ik ga verder niet uitweiden over de incompetentie van de Nederlandse dealer, maar wel een compliment geven aan de garage die mijn probleem snel en charmant heeft opgelost: Wouters uit Zonhoven in België.
Het probleem: de ACC-snelheid kon van het ene op het andere moment veranderen (versnellen/vertragen).
Oplossing (in MBUX-systeem): ga naar Instellingen, vervolgens bij Assistentie naar Verkeerstekenassistent. Aanklikken en vervolgens helemaal naar beneden scrollen. Daar zit namelijk de boosdoener, limiet-overname. Die moet UIT staan.
Ik ga verder niet uitweiden over de incompetentie van de Nederlandse dealer, maar wel een compliment geven aan de garage die mijn probleem snel en charmant heeft opgelost: Wouters uit Zonhoven in België.
Ik heb het zelf gevonden en al lang geleden uitgezet. Alleen al omdat ik soms een andere snelheid wil rijden dat wat toegestaan is. Zowel hier als in Duitsland. Het eerste omdat ik niet vaak 130 kan of wil tijden wanneer dit mag. De laatste omdat het nogal heftig remmen is van heel erg hard naar bijvoorbeeld 100 is Duitsland. Liever geleidelijk afremmen
Groetjes
Olav
Olav
- Jaro
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 30 jan 2021 20:32
- Mercedes-Benz: H247 - GLA250e Progressive (09-21).
- Specialisatie: ICT
Die optie heb ik ook gezien, maar ook zonder verkeersborden gaat de snelheid spontaan omhoog of omlaag. Die functie is juist prettig op de buitenwegen, want bijvoorbeeld in DE ga je op bijna iedere kruising op een B-Strasse van 100 naar 70. En daar staan vaak flitspalen.
Ik ga nog eens spitten of dat niet anders kan. Anders heeft de Distronic weinig nut meer behalve een standaard ACC.
Ik ga nog eens spitten of dat niet anders kan. Anders heeft de Distronic weinig nut meer behalve een standaard ACC.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 26 sep 2021 15:50
- Mercedes-Benz: A250
- Locatie: Midden Nederland
Recentelijk ook die optie ontdekt, en het is niet perfect nee. Ook al meemaakt dat ie plots van 50 naar 80 ging waar dat al lang niet meer mag. Goed dat is een ding... Maar gister avond op de snelweg met 120 ineens in de ankers naar 70 omdat er op een naast gelegen provinciale weg of oprit een bord 70 te zien was (zoiets vermoed ik althans). En ook echt flink stevig remmen, ik schrok me de pleuris. Voor mijn gevoel was het ronduit gevaarlijk, dus heb het weer uit gezet.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5672
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Haha, ik had uit de eerste vraag niet begrepen dat het om de tempolimiet-assistent ging maar dacht dat de wagen echt uit zichzelf iets deed. Heb het halverwege mijn eerste rit meteen uitgezet, want er valt niet mee te rijden. Mijn camera pakt gerust ook bordjes met 60-70-80-90 die je wel op buitenlandse vrachtwagens ziet, terwijl hij het einde van de bebouwde kom juist veel te vaak mist.
De onderborden zijn dan wel weer briljant: regent het, dan krijg ik in Duitsland de snelheid "bei Nässe", is het droog, dan zie ik die niet. Borden voor vrachtwagens etc. negeert hij ook perfect. Best knap. Zelfs het vrijwel onbegrijpelijke 100/120/130-verhaal in Nederland gaat meestal goed, behalve als de borden te hoog staan zoals op de A12 bij Veenendaal.
De onderborden zijn dan wel weer briljant: regent het, dan krijg ik in Duitsland de snelheid "bei Nässe", is het droog, dan zie ik die niet. Borden voor vrachtwagens etc. negeert hij ook perfect. Best knap. Zelfs het vrijwel onbegrijpelijke 100/120/130-verhaal in Nederland gaat meestal goed, behalve als de borden te hoog staan zoals op de A12 bij Veenendaal.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 10 jan 2024 13:55
- Mercedes-Benz: C180 mild hybride
Ik heb sedert oktober een nieuwe MB C180 met vele toeters en bellen erop.
Vanaf dag 1 ondervind ik problemen met de Cruise Control Dynamic Tempomat.
In onderstaande omstandigheden is zowel de Dynamic tempomat als de GPS aan (ik zie een verband).
Kan iemand me helpen of tips geven over de instellingen van de MBux?
1) Ik rij op 50 km/u weg en plots versnelt de auto naar 90 km/u
Gebeurt ook naar andere snelheden
2) Ik rij op de snelweg op het rechtervak aan 100 km/u en als ik bijna aan een afrit ben remt de auto plots en agressief af naar 70 km/u of 50 km/u
Vaak is er op het Dashboard een groen pijltje naar rechts of een T zichtbaar, waar ik uit opmaak dat de auto denkt dat ik ga afslaan of aan het einde van de weg ben, wat op geen enkel ogenblik strookt met de werkelijkheid
3) Ik rij op het rechtervak en van zodra mij een auto links inhaalt remt mijn auto ongeveer 5 km/u af tot de auto voorbij is
Dit is mijn vijfde MB en ik ben enorm teleurgesteld.
Deze auto is gevaarlijk en ik heb dan ook aan de dealer gezegd dat als het niet hersteld raakt ik klacht indien en mijn geld terugvraag (ik weet het, gemakkelijk gezegd)
Groetjes
Patrick
Vanaf dag 1 ondervind ik problemen met de Cruise Control Dynamic Tempomat.
In onderstaande omstandigheden is zowel de Dynamic tempomat als de GPS aan (ik zie een verband).
Kan iemand me helpen of tips geven over de instellingen van de MBux?
1) Ik rij op 50 km/u weg en plots versnelt de auto naar 90 km/u
Gebeurt ook naar andere snelheden
2) Ik rij op de snelweg op het rechtervak aan 100 km/u en als ik bijna aan een afrit ben remt de auto plots en agressief af naar 70 km/u of 50 km/u
Vaak is er op het Dashboard een groen pijltje naar rechts of een T zichtbaar, waar ik uit opmaak dat de auto denkt dat ik ga afslaan of aan het einde van de weg ben, wat op geen enkel ogenblik strookt met de werkelijkheid
3) Ik rij op het rechtervak en van zodra mij een auto links inhaalt remt mijn auto ongeveer 5 km/u af tot de auto voorbij is
Dit is mijn vijfde MB en ik ben enorm teleurgesteld.
Deze auto is gevaarlijk en ik heb dan ook aan de dealer gezegd dat als het niet hersteld raakt ik klacht indien en mijn geld terugvraag (ik weet het, gemakkelijk gezegd)
Groetjes
Patrick