Upgrade slk r170 naar r171

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

21 sep 2021 21:36

Prachtige auto! :applaus:
Gefeliciteerd. Heel veel mooie kms gewenst met het dak open.

Laatste tip/vraag: Kijk je of de nokkenasmagneten vervangen zijn (c.q. doe dit z.s.m..)?
Na de balansas is dat nml. nog de enige "known bug" die de pret behoorlijk kan verzieken.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

21 sep 2021 22:31

Is bij die nokkenasmagneten ook nog de modificatie nodig, net als bij de M271?

Bij mij (M271 dus) zijn ze 1x vervangen, toen toch weer gaan lekken en ik meen begin dit jaar weer nieuwe + modificatie er achter.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

22 sep 2021 07:24

Dank!!

Ik ga het checken. Heb in ieder geval nog geen spoortje olie gevonden. Zien die magneten er het zelfde uit als bij de R170? Ik heb wel zwart plastic onderdelen gezien waarvan ik dacht dat het de magneten waren.

En de modificatie, is dat de oliestopkabel net als bij de R170?

Ik zal ook nog in de onderhoudshistorie neuzen.

To be continued….
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

22 sep 2021 09:42

Ik heb destijds wat aantekeningen bewaard (was van plan er ooit een "How to" van te maken), en heb destijds op mijn R171 SLK350 (met dus het M272 motorblok) uit 2004 gebruikt:
  • 4x oliestopkabels: A271 150 6933 (ca. €35/stuk incl BTW);
  • 4x nokkenasmagneten (indien 1 of meer stekkers wat olie hebben): A272 051 0177 (ca. €25/stuk incl. BTW);
  • 4x Pakking/afdichting/O-ring: A019 997 37 45 (ca. €2,50/stuk incl. BTW);
  • 1x Pakking/afdichting/O-ring: A000 466 18 80 (ca. €2,50/stuk incl. BTW).
Bovenstaand lijstje telt op tot ca. €250. Ik heb voor die 4x€35=€140 geen risico genomen, en de oliestopkabels ook geplaatst. De kans op lekkage van de nieuwe magneten is volgens mij heel klein, maar de impact is iets te groot (in het rotste geval gaat het gehele motormanagement kapot, en kun je zo'n oude auto wel afschrijven).
Je hebt in ieder geval dit gereedschap nodig:
  • Torx E8 dop;
  • Torx T25 en T35 bitjes (en wellicht T45, weet ik niet meer zeker).
Van de 4 nokkenasmagneten zijn er 3 heel gemakkelijk te bereiken. De vierde zit wat verstopt achter de oliekoeler. Ik heb destijds voor de zekerheid ook een nieuwe pakking voor de oliekoeler gehaald (A023 997 1245), maar heb 'm uiteindelijk toch niet nodig gehad.

Let op: Bovenstaande onderdelen zijn voor het M272 blok (dus de V6-benzinemotoren met typeaanduidingen "280" en "350").
Als je dit klusje zelf doet: Ga naar het magazijn van je Mercedes-Benz dealer en bestel alle onderdelen op chassisnummer; dan weet je zeker dat ze passen.

Hier een aardig filmpje, waarbij je ziet hoe de nokkenasmagneten worden vervangen bij een M272:
Hier een filmpje voor de M271:
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

23 sep 2021 08:13

Dank Arjen,

Ik heb even gekeken maar de stekkers en de magneten zijn kurkdroog. Ik denk dat ik gewoon 4 oliestopkabels ga kopen.

Of zie ik dan wat over het hoofd?

Taco
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

23 sep 2021 09:59

Beste Taco,

Ik geef je gelijk. Ik ben zelf wellicht iets te kritisch, en wil dat alles perfect is (en heb dus de magneten vervangen).
Omdat ik niet 1-2-3 het geld kan neerleggen voor een andere auto in geval van total loss ben ik zo neurotisch geweest om ook nog eens de oliestopkabels te plaatsen. :owja:

Het hele idee van die oliestopkabels is als volgt: In de af-fabriek installatie zou een olielekkage van de nokkenasmagneten ertoe leiden dat de gelekt olie via een capilairwerking wordt opgezogen in de standaardkabels. Die olie zuigt vervolgens naar het motormanagement, en dan gaat de boel kapot.
De oliestopkabels zijn zó ontworpen dat ze de lekkende olie tegen zullen houden.
Ik heb geen idee wat er vervolgens gebeurt bij een lekkende nokkenasmagneet... ik vermoed dat de gelekte olie zich in eerste instantie ophoopt in de stekkerbehuizing van de oliestopkabel, en dan is maar de vraag wat dat doet met de elektrische contactjes.

Maar goed, als je nu geen lekkages ziet dan geef ik je gelijk dat je alleen de preventieve oliestopkabeltjes monteert.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Auto-maat
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

23 sep 2021 14:35

Gefeliciteerd met deze prachtige wagen. Met, wat mij betreft, de mooiste velgen voor dit model :goedzo:

Ik dacht eerst nog, dat het onze oude SLK was:
https://www.mercedesforum.nl/forum/view ... 04#p720304
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

23 sep 2021 15:14

Taco schreef: 23 sep 2021 08:13 Dank Arjen,

Ik heb even gekeken maar de stekkers en de magneten zijn kurkdroog. Ik denk dat ik gewoon 4 oliestopkabels ga kopen.

Of zie ik dan wat over het hoofd?

Taco
Ik zou het zoals Arjan zegt idd wel doen. Ook die gemodificeerde nokkenasmagneten kunnen gaan lekken weet ik, dus better safe ...
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

23 sep 2021 20:10

Ik had het zelfde euvel met mijn slk 230. Ook daar was het lekken van de magneten een bekende kwaal. Ik heb daar een nieuwe magneet geplaatst en een stopkabel. Puur om doorlekken naar de computer te voorkomen. Maar de nieuwe magneet ging op termijn toch weer lekken.

Het vernieuwen van de magneten is mi zinloos zolang er niets lekt en wanneer de oliestopkabels er al op zitten. Je koopt er alleen wat tijd mee. Ook de nieuwe exeplaren gaan op termijn lekken. Volgens mij is het slimmer om ze geregeld te controleren en vervangen wanneer ze gaan lekken.

Of zijn de nieuwe magneten voor de r171 wel bullit proof? Gemodificeerd zeg maar?
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

23 sep 2021 20:13

De oliestopkabels zijn een absolute must in ieder geval!
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

23 sep 2021 20:13

Had alleen verwacht dat dit probleem na de r170 wel opgelost zou zijn!
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

23 sep 2021 20:14

Dus dank voor de heads-up
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

23 sep 2021 20:19

Auto-maat,

Ja het lijkt erg op elkaar. Alleen de kleine nummerplaat verraadt een verschil!

Ben er zooo blij mee!!
Gebruikersavatar
T.J.K.
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 sep 2016 14:30
Mercedes-Benz: SLK 350 AMG R172
Locatie: Het Westerkwartier (Groningen)

02 okt 2021 08:56

Taco schreef: 21 sep 2021 19:50
SLK 350, 100.000 KM, Balansas en ketting vorig jaar vervangen.
Gefeliciteerd met de 350, ziet er mooi uit :goedzo: Het is iedere keer weer genieten met zo'n V6 of het dak nu open of dicht is. :D
Hobby's zijn: o.a. rijden in de SLK en op de Goldwing Gl 1800 DCT. :goedzo:
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

04 okt 2021 19:46

Dank!

Ben er ook super blij mee. Ik moest eerst wennen want ik was echt gek van mijn slk 230. Zulke mooie lijnen.

Maar ik ben alweer helemaal gek van deze 350.

Zag alleen dat mijn temperatuurmeter bij koude motor start vanaf 120 graden. OBDII leest echter de correcte waarde dus de sensor is goed.

Is de digitale temperatuur “meter” ook te calibreren/ resetten?
Plaats reactie