Beste,
Ik rijd nu al een poosje in een leaseauto (Focus 2020) maar ben die eigenlijk een beetje zat. Heb de mooiste uitvoering die er is maar toch mis ik Mercedes, en met name de W211.
Ik overweeg mijn leaseauto in te leveren en over te stappen naar een E320 cdi. Heeft iemand tips welke motoren het betrouwbaarst zijn? Ik heb me laten vertellen dat de facelift modellen (vanaf 2007??) het meest betrouwbaar zijn.
Alvast bedankt.
Advies aanschaf W211 -> E320 cdi
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Morgen,
Ik denk dat de betrouwbaarste motor de 6 in lijn is met het minste gedoe. Dat zijn de 1e motoren. Echter hebben die vaak zoals ook de mijne een euro 3 norm waardoor je extra fijnstof toeslag krijgt bovenop je wegenbelasting die al fors is en niet alle steden in mag... Vanaf 2004 zijn ze er ook met euro 4 norm. Kort daarna kreeg je de v6 motoren. Hier weet ik niet veel van maar ik heb wel gelezen dat er ketting problemen kunnen voorkomen en de ringen van de olie koeler kunnen lekken die niet heel makkelijk te vervangen zijn.
Nadeel bij de 6 in lijn motoren is wel de SBC pomp die erg kostbaar is.
Ik weet niet het fijne der van maar er kan koelvloeistof bij de bak olie komen door een lekke warmte wisselaar waardoor je automaat beschadigd kan raken. Of dat bij de nieuwere motor/automaatbak met 7 versnellingen verholpen is weet ik niet. En je moet je af vragen of dat nu nog zo vaak gebeurd aangezien het al auto's zijn op leeftijd en als het goed is met de nodige kilometers anders moet je je afvragen klopt de stand wel aangezien het een diesel is...
Echter denk ik dat een w211/s211 erg goede auto's zijn en zeker betrouwbaar.
Airmatic is een vaak gevreesd puntje maar ikzelf heb nu een paar mercedessen gehad met en zonder. En ik vind het rij comfort erg prettig en zou mijn volgende ook zeker nemen met airmatic. Dat het duurder is als het kapot gaat ja maar je krijgt er zoveel voor terug.
Tot slot zou ik een auto zoeken met de opties die je wilt want er is genoeg keuze! Let op dat je niet teveel betaald voor een auto. Ik vind de prijzen soms achterlijk hoog! Omdat ze toungtimer zijn...
Ik denk dat de betrouwbaarste motor de 6 in lijn is met het minste gedoe. Dat zijn de 1e motoren. Echter hebben die vaak zoals ook de mijne een euro 3 norm waardoor je extra fijnstof toeslag krijgt bovenop je wegenbelasting die al fors is en niet alle steden in mag... Vanaf 2004 zijn ze er ook met euro 4 norm. Kort daarna kreeg je de v6 motoren. Hier weet ik niet veel van maar ik heb wel gelezen dat er ketting problemen kunnen voorkomen en de ringen van de olie koeler kunnen lekken die niet heel makkelijk te vervangen zijn.
Nadeel bij de 6 in lijn motoren is wel de SBC pomp die erg kostbaar is.
Ik weet niet het fijne der van maar er kan koelvloeistof bij de bak olie komen door een lekke warmte wisselaar waardoor je automaat beschadigd kan raken. Of dat bij de nieuwere motor/automaatbak met 7 versnellingen verholpen is weet ik niet. En je moet je af vragen of dat nu nog zo vaak gebeurd aangezien het al auto's zijn op leeftijd en als het goed is met de nodige kilometers anders moet je je afvragen klopt de stand wel aangezien het een diesel is...
Echter denk ik dat een w211/s211 erg goede auto's zijn en zeker betrouwbaar.
Airmatic is een vaak gevreesd puntje maar ikzelf heb nu een paar mercedessen gehad met en zonder. En ik vind het rij comfort erg prettig en zou mijn volgende ook zeker nemen met airmatic. Dat het duurder is als het kapot gaat ja maar je krijgt er zoveel voor terug.
Tot slot zou ik een auto zoeken met de opties die je wilt want er is genoeg keuze! Let op dat je niet teveel betaald voor een auto. Ik vind de prijzen soms achterlijk hoog! Omdat ze toungtimer zijn...
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Never asume
Kan het alleen maar mee vallen
Laatst gewijzigd door kevin1990 op 22 apr 2021 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
10% van de gevallen niet...kan een dure 10% zijn als het jouw SBC pomp betreft; reparatie gaat al gauw over de 2000 euro heen dus oppassen.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
2150,- was ik kwijt bij de dealer bij kmstand 711.000 van me vorige 211. Spijtig geld maar durfde toen niet voor revisie te gaan en dat zou dan overigs 550,- zijn geweest.
Ik heb het al 1x mee gemaakt vol rood en geen remkracht , voetrem erbij en eerste beste afslag kunnen nemen. Als het nu bij me huidige 211(293k) ook zou gebeuren steek ik daar geen geld in voor dat geld haal ik dan wel weer een andere 211 bijv. Sbc remt wel super fijn!
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976
ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Kun je met je zelf onderhouden auto hiermee iedeee dealer binnenstappen? Zou wel heel mooi zijn want anders is zo'n bereden beestje snel total-loss. Ik zal er vroeg of laat ook aan moeten geloven.
Overigens heeft een maat van me de pomp van een sloper erop gezet en weg was het probleem. Werkt op een of andere misterieuze wijze prima.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Na 2005 heeft wel weer wat fijnere stoelen. Ik heb beide motoren gehad en 6 in lijn is wat degelijker en makkelijker sleutelen, v6 met goed onderhoud wel heel fijn icm 7g automaat. Tevens minder mbr en euro4 wat qua milieuzonea weer scheelt.
De v6 is gewoon een slag moderner, mijn inziens komt daar altijd een betrouwbaarheids risico bij kijken. Wil je een betrouwbare diesel dan kun je beter een w124 pakken
De v6 is gewoon een slag moderner, mijn inziens komt daar altijd een betrouwbaarheids risico bij kijken. Wil je een betrouwbare diesel dan kun je beter een w124 pakken
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
OM646 blok met chiptuning niet iets?
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Niet te vergelijken met een 6 cilinder. Persoonlijk vind ik dat zoveel prettiger rijden naast het vermogen ook een hele soepele motor.
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Mee eens, geen speld tussen te krijgen maar ik hoor/lees bijna nooit problemen met de 646 blokken of ben ik abuis?
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Ik heb het ook gedaan, lease auto eruit en een W211 2005 gekocht met 83000 km uit Dld, Rentner auto, altijd binnengestaan echt nieuw.
Het is wel een schakelbak en een 200 cdi, maar ik ben er blij mee. ksotte mij 6000 euro incl BPM.
SBC pomp is een dingetje maar ik verwacht er 5 jaar mee te rijden, dat staat er ca. 250000 km op. moet makkelijk kunnen, daarna krijg je er wellicht geen stuiver meer voor en moet je m aan de rand van een stad parkeren, maar dat zien we dan wel weer.
Het is wel een schakelbak en een 200 cdi, maar ik ben er blij mee. ksotte mij 6000 euro incl BPM.
SBC pomp is een dingetje maar ik verwacht er 5 jaar mee te rijden, dat staat er ca. 250000 km op. moet makkelijk kunnen, daarna krijg je er wellicht geen stuiver meer voor en moet je m aan de rand van een stad parkeren, maar dat zien we dan wel weer.
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Ja volgens mij ook zeker betrouwbare blokken. Maarja als je een 6 cilinder eenmaal hebt gehad wil je niet meer minder denk ik
Enige 4 cilinder die ik zou willen hebben is de auto die van Peter en astratd zijn geweest. Maar dat is omdat die auto gewoon als looks helemaal klopte een de opties die die had.
Maar de loop van een 6 in lijn vind ik zelf heel mooi. En een rauwe motor. Elke keer wanneer ik met die wagen rij vind ik echt heerlijk op het schuifdak na wat ik nog mis... En ik betaal genoeg aan belasting maarja comfort.
Opvolger wordt waarschijnlijk toch een v6 maar dan in een w221 en dan alleen met de reden dat die auto er niet is in de 6 in lijn...
Tenzij ik nog een volle s211 6in lijn vind die vol is met euro 4 dan stap ik daar nog in.
Ik ben in ieder geval echt een w211 fan en ik denk dat er genoeg andere zijn op het forum die het hele prettige auto vinden
Alleen de prijzen van die w211's liggen nogal ver uit elkaar. Ik vind dat er genoeg op staan voor veel teveel geld...
@ TS er staat nog een w211 uit 2005 hier op het forum al een tijdje te koop. Is een E280 dus een geknepen 320. Wellicht iets voor je?
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004