Gereviseerde ABC pomp

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

20 mar 2021 05:01

Helaas was 3 weken geleden mijn ABC pomp aan vervanging toe. Contact gehad met onze garage en vervanging was de enige optie, gezien het feit dat men ook bij de Mercedes Benz zelf alleen nog gereviseerde pompen levert is er op mijn verzoek niet een pomp van de dealer gemonteerd maar ééntje die van een bedrijf afkomstig is die zich specialist noemt op ABC gebied. De vorige eigenaar van mijn R230 heeft bij de MB speciast in Almere ook een deel laten monteren wat door dit bedrijf gereviseerd was, deze specialist staat ook o.a. hier goed omschreven. Gesterkt door deze kennis en het toch wel forse prijsverschil (pomp kost bij deze specialist €500) maar ook dat het gemonteerde deel probleemloos functioneerde wat al op de auto zat mijn Mercedes specialist verzocht hier de pomp te bestellen. Mijn garage was ook bijzonder geïnteresseerd hierin omdat men dan toch wel scherper kan zijn qua prijs voor onderhoud en reparatie aan het ABC systeem.

Pomp 1, kwam binnen en gelijk viel al op dat dit om een andere uitvoering van de pomp ging maar paste gelukkig wel. Systeem afgevuld, ontlucht en... Tja, de pomp pompte niet meer na 5 minuten. Na gedegen onderzoek en na een check bij de dealer zelf kwam men tot de conclusie dat de geleverde pomp defect was, een defecte regelklep.

Na een naar verluidt al niet zo plezierig contact kwam de vervangende, vervang pomp aan, pomp nr 2 dus. Deze pomp lekte na montage gelijk olie, er was eerst nog een stille hoop dat het van het ontluchten kwam, maar met een camera was al snel duidelijk dat de lekkage achter de poelie vandaan kwam via de as.

Gezien het feit dat men tot twee maal toe een defecte pomp levert welke niet eens in staat zijn de auto van de brug te rijden zonder gebreken is er op mijn verzoek maar een pomp besteld bij de dealer, zowel de garage als ikzelf hadden geen vertrouwen meer in het bedrijf en de producten. Bovendien de auto stond inmiddels al twee weken bij de garage en ook de specialist had al aardig wat tijd gestoken in het monteren, demonteren, storing zoeken en communiceren met het revisiebedrijf.

Gehoopt was dat het revisiebedrijf ook hand in eigen boezem zou steken en verantwoordelijkheid zou nemen. Persoonlijk heb ik niet gesproken met het bedrijf (ze doen niks met particulieren) maar van de garage heb ik vernomen dat het contact alles behalve vriendelijk of begrip voor de situatie is, sterker nog men voelde zich totaal niet geroepen de pomp terug te nemen en het geld te retourneren. Uiteindelijk is de garage akkoord gegaan met een deel van het geld terug om toch nog iets van het verloren geld terug te krijgen.

Online kon ik weinig vinden over het revisiebedrijf, ook hier was er weinig info over, tenminste wat ik kon vinden, behalve Frits die soortgelijke ervaringen had, maar dat was een ander bedrijf. Vandaar ook deze topic, zodat mensen die ook tegen het vervangen van de ABC pomp aanlopen wellicht toch direct voor de pomp van de dealer kiezen. Naderhand gezien is dat toch goedkoper, als ik de totale schade bereken die ontstaan is door het tot twee maal monteren van een defecte pomp, het twee maal diagnose stellen , ontluchten en de frustratie bij alle partijen was het, het allemaal niet waard.

Mocht je op deze topic zijn geland via een zoekmachine, zou ik je graag de tip geven om toch voor een ABC pomp te gaan via de dealer. Het derde partij revisie verhaal is zeker voor een pomp niet aan te raden. Tenminste, ik raad het af.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

20 mar 2021 10:06

Jammer dat het bij jou ook misgelopen is met de revisie van de ABC pomp. Ik denk ook dat we beide gewoon pech hebben gehad, maar ja als een revisie pomp het niet in een keer goed doet wordt het tobben. Ik vraag mij ook wel af wat er bij de revisie nu allemaal wel en niet gebeurd, wat dat betreft is nieuw ook gewoon nieuw en dat is een stuk duidelijker.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1583
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

20 mar 2021 11:30

Frits schreef: 20 mar 2021 10:06 wat dat betreft is nieuw ook gewoon nieuw en dat is een stuk duidelijker.
Fuseekogel meldt anders dat Mercedes zelf ook alleen gereviseerde pompen levert. Dan lijkt het mij een verschil in kwaliteit van revisie.
Mij is niet helemaal duidelijk welk bedrijf tot twee maal toe een kapotte gereviseerde pomp heeft geleverd?
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1290
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

20 mar 2021 14:14

Krijg meer de indruk dat het revisie bedrijf waarschijnlijk ABC pompen vanaf de sloop zonder dat deze überhaupt getest dan wel gereviseerd zijn levert.
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4067
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

20 mar 2021 21:40

LorinserSr heeft toch ook een revisie exemplaar erop gezet.. zal deze van dezelfde afkomen ?
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

21 mar 2021 07:58

Het bedrijf reviseert pompen die terug gestuurd worden, het is een ruilsysteem, je levert de oude defecte pomp dus in. De gereviseerde pomp kost in de BTW €600 en als je de oude pomp niet inlevert, €700. In mijn geval was de pomp op zich niet zo stuk (nog) deze maakte bijgeluiden tijdens het pompen en functioneerde verder prima.

In hoeverre men de pomp reviseert kan ik geen uitspraken doen, anders dat deze wel gereviseerd tonen, buitenzijde toont nieuw ook de pakkingen en keerringen zagen er nieuw uit. Wel is duidelijk dat beide pompen van dit bedrijf ongeveer 190 bar pompte en het "orginele" van de dealer pomp boven de 200 bar pompte. Het exacte getal is mij ontschoten.

Ik heb de naam van het bedrijf expres niet vermeld, het gaat mij niet om het bedrijf maar meer dat derde partij gereviseerde pompen wellicht niet de beste oplossing zijn. In mijn auto zijn nog meer delen aanwezig van hetzelfde revisiebedrijf, deze zijn door vorige eigenaar gemonteerd, deze delen doen het nog prima.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

21 mar 2021 10:04

Als geen enkele gereviseerde pomp zou werken kan zo een bedrijf ook niet bestaan. Als het revisie bedrijf de montage zou doen dan is de situatie een stuk duidelijker, want het eind resultaat moet dan een werkende revisie pomp zijn. En die situatie heb je bij de dealer wel inclusief garantie. Op eBay.de wordt ook nog het nodige aangeboden, van in Polen gereviseerde pompen tot pompen die nieuw zouden moeten zijn.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

21 mar 2021 11:53

De situatie was nu ook wel duidelijk, de eerste keer een regelklep in de pomp zelf, diagnose zowel door specialist die monteerde als tweede opinie via dealer. De tweede keer was duidelijk zichtbaar dat de olie via de as naar de poelie eruit liep. Dus bij beide gevallen duidelijk dat het niet door de Mercedes specialist was ontstaan tijdens montage.

Eens ben ik met je dat het dan duidelijk is qua demontage en montage kosten. Maar helaas is dat eigenlijk in dit geval ook duidelijk, de garage is niet verantwoordelijk, zij hebben op mijn verzoek bij dit revisiebedrijf besteld, het monteren van de pomp is op juiste wijze uitgevoerd en ze hebben geen schuld aan de situatie. Het revisiebedrijf vergoed geen arbeidsloon en geeft een deel van de kostprijs van een nieuwe pomp terug. Zij wilde vanzelfsprekend ook kosteloos een andere gereviseerde pomp leveren, op mijn verzoek heeft men een deel terugbetaald. Ik wilde nu geen risico meer nemen en had ook geen vertrouwen meer in hun pompen. Want behalve de kosten van het vervangen van de pompen moest er nu al een andere drukleiding gemonteerd worden ivm het vele malen de en monteren.

Ik hoop dat duidelijk is dat ik mensen die tegen het vervangen van een pomp met dezelfde vragen zitten als ik toen zat een overweging te geven wat betreft de risico's qua kosten. Want de kosten voor een derde partij gereviseerde pomp liggen dusdanig lager dat het toch heel aantrekkelijk is, maar niet als het misgaat. En dat is helaas niet alleen voor mijzelf zo afgelopen.
Plaats reactie