Ik lees het onderstaande onofficiële duitse bericht over een terugroepactie ivm brandgevaar bij de W205 serie met M274 motor
ik denk dat er best een aantal mensen hier op het forum ook in aanmerking komen, heb er verder in het nederlands nog niets van vernomen.
mochten mensen er meer info over hebben, laat het weten. Allicht zal de RDW in dit geval ook actief actie ondernemen
tot die tijd word geadviseerd om de auto niet langdurig stationair te laten lopen
bron:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... -c-klasse/
Dem Schreiben nach könne "unter spezifischen Betriebs- und Umgebungsbedingungen der Generator ausfallen." Ist das der Fall, könnte ein unzulässiger Stromfluss von der Bordnetzbatterie durch den Generator entstehen; eine Überhitzung des Generators sei möglich. Es bestünde Brandgefahr.
ls Abhilfe will Mercedes bei den betroffenen Modellen die Software des Motor-Steuergeräts aktualisieren. Allerdings liegt diese Software laut des Schreibens noch nicht vor, daher können Kunden auch noch keine Werkstatttermine erhalten. Mercedes gibt zur Sicherheit eine Handlungsempfehlung ab: "Betreiben Sie das Fahrzeug in der Zwischenzeit nicht länger als 10 Minuten im Leerlauf im Stand".
Sobald die Software verfügbar ist, erhalten die Fahrzeughalter weitere Informationen zum Ablauf der Rückrufaktion.
Auf Nachfrage von www.auto-motor-und-sport.de konnte Mercedes erste Informationen zur Rückrufaktion geben. Bei den betroffenen Modellen handelt es sich um "bestimmte" Fahrzeuge der C-Klasse Baureiche (W 205) mit Vierzylinder-Otto-Motoren (M 274) aus dem Produktionszeitraum März 2014 bis Februar 2018. Der vorgesehene Werkstattaufenthalt für die Aktualisierung der Software des Motor-Steuergerätes nimmt etwa 30 Minuten in Anspruch. Wir ergänzen weitere Informationen zum Rückruf, sobald sie vorliegen.
Mercedes wird, sobald die Motorsteuer-Software vorliegt, Modelle der Baureihe W 205 in die Werkstätten rufen. Konkrete Informationen liegen nicht vor, die Kunden werden aber gebeten, ihre Fahrzeuge nicht länger als zehn Minuten im Leerlauf im Stand zu betreiben. Es besteht nach Informationen aus Kundenschreiben möglicherweise Brandgefahr durch einen defekten Generator.
Terugroepactie W205 M274 (2014-2018) brandgevaar
- Joostb
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
- Locatie: Twente
Het is nog vrij vers van de pers. maar ik denk dat tzt de eigenaren er ook wel actief door de RDW van op de hoogte worden gesteld bij zulke zaken
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
-
- Berichten: 1465
- Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
- Mercedes-Benz: G500
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
- Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)
Met een module tussen de HV accu en de 12V accu. Vrijwel alle hybrides werken zo.
Is ook goed te zien met een voltmeter of OBDII module; in alleen stand "contact" is de boordspanning ongeveer 12,7V maar als je de auto "aan" zet (zonder dat de benzinemotor start) zie je het voltage boven de 14V stijgen.
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
- Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)
"leeg" is nooit helemaal leeg. Bij de Prius destijds was "leeg" ergens rond de 40% lading en "vol" rond de 85%.
Dit was gekozen om een lange levensduur van de HV accu te waarborgen.
In "onze" c350e zal bij een echt defecte HV accu de auto waarschijnlijk niet meer rijden. Allerlei systemen zullen daarnaast niet meer werken zoals de airco.
Check maar eens of je een V-Snaar ziet... die is er niet. Niet nodig want er is geen dynamo en de koelpomp is elektrisch, alsmede de stuurbekrachtiging en airco. Zodat alles ook lekker blijft werken wanneer de benzinemotor niet draait.
- Joostb
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
- Locatie: Twente
V-snaar heet ook wel multiriem bij de auto's van de afgeloen 25 jaar of zo Maar inderdaad, de C350e heeft dat niet. grappig genoeg wel de poellies waar deze omheen had gelegen als deze motor in een gewone C-klasse had gekomen. Maar ergens zal er op benzine rijden toch wel stroom moeten worden gegenereerd om alles draaiende te houden.
de HV batterij houd wel capaciteit apart, maar ook dat is wel een keer op. Als de accu leeg is en ik doe een 2 uur lange snelwegrit waarbij weinig / niets geregenereerd word maar wel flink wat stroom gebruikt word zal er toch ergens stroom moeten worden opgewekt.
Maar een door de multiriem aangedreven dynamo heeft de C350e niet, ik vraag mij dus inderdaad af of die wel onder deze terugroepactie gaat vallen. Er is inmiddels in duitsland al wat meer over geschreven maar nog niet de exacte details.
de HV batterij houd wel capaciteit apart, maar ook dat is wel een keer op. Als de accu leeg is en ik doe een 2 uur lange snelwegrit waarbij weinig / niets geregenereerd word maar wel flink wat stroom gebruikt word zal er toch ergens stroom moeten worden opgewekt.
Maar een door de multiriem aangedreven dynamo heeft de C350e niet, ik vraag mij dus inderdaad af of die wel onder deze terugroepactie gaat vallen. Er is inmiddels in duitsland al wat meer over geschreven maar nog niet de exacte details.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
-
- Berichten: 1465
- Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
- Mercedes-Benz: G500
Wij hebben ooit bandenwissel gehad. Auto netjes voor kantoor teruggebracht vanuit Mercedes ( 800 mtr). Chauffeur had contact aan laten staan want je hoort immers geen motor. Auto wilde niet meer starten ondanks dat de HV accu niet leeg was.
Hopelijk een verlossend antwoord van iemand die bij Mercedes werkt .
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
- Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)
De 12 Volt accu is dan leeg. En dat 12 V systeem doet de "vrijgave" van het HV "hoofdrelais" bij het inschakelen van de auto.Headhunter07 schreef: ↑25 jan 2021 13:31Wij hebben ooit bandenwissel gehad. Auto netjes voor kantoor teruggebracht vanuit Mercedes ( 800 mtr). Chauffeur had contact aan laten staan want je hoort immers geen motor. Auto wilde niet meer starten ondanks dat de HV accu niet leeg was.
Hopelijk een verlossend antwoord van iemand die bij Mercedes werkt .
Voor de Prius /Yaris / etc. modellen is dit al jaren een bekend probleem; na enkele weken is de (te) kleine 12V accu leeg en wil de auto niet aan, terwijl er nog zat energie in de HV accu zit.
- AndyP
- Donateur
- Berichten: 1358
- Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
- Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
- Locatie: Twente
1e x een Benz en meteen een terugroepactie
Laat gelukkig de auto zelden tot nooit langer dan 10mn draaien tenzij in de file. En dan schakelt de start/stop wel in.
We wachten af.
Laat gelukkig de auto zelden tot nooit langer dan 10mn draaien tenzij in de file. En dan schakelt de start/stop wel in.
We wachten af.
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
viewtopic.php?t=108999