Terugroepactie W205 M274 (2014-2018) brandgevaar

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

18 jan 2021 15:07

Ik lees het onderstaande onofficiële duitse bericht over een terugroepactie ivm brandgevaar bij de W205 serie met M274 motor

ik denk dat er best een aantal mensen hier op het forum ook in aanmerking komen, heb er verder in het nederlands nog niets van vernomen.

mochten mensen er meer info over hebben, laat het weten. Allicht zal de RDW in dit geval ook actief actie ondernemen

tot die tijd word geadviseerd om de auto niet langdurig stationair te laten lopen

bron:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... -c-klasse/

Dem Schreiben nach könne "unter spezifischen Betriebs- und Umgebungsbedingungen der Generator ausfallen." Ist das der Fall, könnte ein unzulässiger Stromfluss von der Bordnetzbatterie durch den Generator entstehen; eine Überhitzung des Generators sei möglich. Es bestünde Brandgefahr.

ls Abhilfe will Mercedes bei den betroffenen Modellen die Software des Motor-Steuergeräts aktualisieren. Allerdings liegt diese Software laut des Schreibens noch nicht vor, daher können Kunden auch noch keine Werkstatttermine erhalten. Mercedes gibt zur Sicherheit eine Handlungsempfehlung ab: "Betreiben Sie das Fahrzeug in der Zwischenzeit nicht länger als 10 Minuten im Leerlauf im Stand".

Sobald die Software verfügbar ist, erhalten die Fahrzeughalter weitere Informationen zum Ablauf der Rückrufaktion.

Auf Nachfrage von www.auto-motor-und-sport.de konnte Mercedes erste Informationen zur Rückrufaktion geben. Bei den betroffenen Modellen handelt es sich um "bestimmte" Fahrzeuge der C-Klasse Baureiche (W 205) mit Vierzylinder-Otto-Motoren (M 274) aus dem Produktionszeitraum März 2014 bis Februar 2018. Der vorgesehene Werkstattaufenthalt für die Aktualisierung der Software des Motor-Steuergerätes nimmt etwa 30 Minuten in Anspruch. Wir ergänzen weitere Informationen zum Rückruf, sobald sie vorliegen.

Mercedes wird, sobald die Motorsteuer-Software vorliegt, Modelle der Baureihe W 205 in die Werkstätten rufen. Konkrete Informationen liegen nicht vor, die Kunden werden aber gebeten, ihre Fahrzeuge nicht länger als zehn Minuten im Leerlauf im Stand zu betreiben. Es besteht nach Informationen aus Kundenschreiben möglicherweise Brandgefahr durch einen defekten Generator.
Laatst gewijzigd door Joostb op 19 jan 2021 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
EricBenz
Donateur
Berichten: 973
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

18 jan 2021 16:24

Op de RDW site bij kenteken check kan de eigenaar (iedereen) zien of er terugroepacties voor de desbetreffende auto zijn.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

19 jan 2021 08:27

Het is nog vrij vers van de pers. maar ik denk dat tzt de eigenaren er ook wel actief door de RDW van op de hoogte worden gesteld bij zulke zaken
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
rvanlune
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 jan 2019 18:26
Mercedes-Benz: S204
Locatie: Papendrecht

19 jan 2021 13:22

Ben benieuwd of dit dan ook geldt voor mijn S204 met M274 motor.......
Gebruikersavatar
tonnetje
Berichten: 475
Lid geworden op: 03 jan 2010 19:37
Mercedes-Benz: mercedes W205 C200 prestige ex W212 ex R170 ex W201 ex C126
Specialisatie: trucker
Locatie: drenthe

21 jan 2021 13:11

Lekker weer ,geld dat ook als de accu aan de druppellader hangt?
Of staat dat er los van?
gica
Donateur
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:03

21 jan 2021 13:38

Staat er los van, gaat om langere periode stationair draaien. Druppel lader heeft niets met dynamo te maken.
C350e
Berichten: 231
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

25 jan 2021 10:43

Ik vermoed dat dit niet van toepassing is voor de c350e (plug-in hybride) want die heeft geen dynamo.
Headhunter07
Berichten: 1465
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

25 jan 2021 11:33

C350e schreef: 25 jan 2021 10:43 Ik vermoed dat dit niet van toepassing is voor de c350e (plug-in hybride) want die heeft geen dynamo.
Hoe wordt de startaccu dan bijgeladen?
C350e
Berichten: 231
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

25 jan 2021 12:13

Headhunter07 schreef: 25 jan 2021 11:33
C350e schreef: 25 jan 2021 10:43 Ik vermoed dat dit niet van toepassing is voor de c350e (plug-in hybride) want die heeft geen dynamo.
Hoe wordt de startaccu dan bijgeladen?
Met een module tussen de HV accu en de 12V accu. Vrijwel alle hybrides werken zo.
Is ook goed te zien met een voltmeter of OBDII module; in alleen stand "contact" is de boordspanning ongeveer 12,7V maar als je de auto "aan" zet (zonder dat de benzinemotor start) zie je het voltage boven de 14V stijgen.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

25 jan 2021 12:23

Dat betekent dus ook dat je niet meer verder kunt rijden als je accupakket dus leeg is?
Logboek S500.
C350e
Berichten: 231
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

25 jan 2021 12:34

plorie schreef: 25 jan 2021 12:23 Dat betekent dus ook dat je niet meer verder kunt rijden als je accupakket dus leeg is?
"leeg" is nooit helemaal leeg. Bij de Prius destijds was "leeg" ergens rond de 40% lading en "vol" rond de 85%.
Dit was gekozen om een lange levensduur van de HV accu te waarborgen.

In "onze" c350e zal bij een echt defecte HV accu de auto waarschijnlijk niet meer rijden. Allerlei systemen zullen daarnaast niet meer werken zoals de airco.

Check maar eens of je een V-Snaar ziet... die is er niet. Niet nodig want er is geen dynamo en de koelpomp is elektrisch, alsmede de stuurbekrachtiging en airco. Zodat alles ook lekker blijft werken wanneer de benzinemotor niet draait.
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

25 jan 2021 12:58

V-snaar heet ook wel multiriem bij de auto's van de afgeloen 25 jaar of zo :P Maar inderdaad, de C350e heeft dat niet. grappig genoeg wel de poellies waar deze omheen had gelegen als deze motor in een gewone C-klasse had gekomen. Maar ergens zal er op benzine rijden toch wel stroom moeten worden gegenereerd om alles draaiende te houden.

de HV batterij houd wel capaciteit apart, maar ook dat is wel een keer op. Als de accu leeg is en ik doe een 2 uur lange snelwegrit waarbij weinig / niets geregenereerd word maar wel flink wat stroom gebruikt word zal er toch ergens stroom moeten worden opgewekt.

Maar een door de multiriem aangedreven dynamo heeft de C350e niet, ik vraag mij dus inderdaad af of die wel onder deze terugroepactie gaat vallen. Er is inmiddels in duitsland al wat meer over geschreven maar nog niet de exacte details.
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Headhunter07
Berichten: 1465
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

25 jan 2021 13:31

plorie schreef: 25 jan 2021 12:23 Dat betekent dus ook dat je niet meer verder kunt rijden als je accupakket dus leeg is?
Wij hebben ooit bandenwissel gehad. Auto netjes voor kantoor teruggebracht vanuit Mercedes ( 800 mtr). Chauffeur had contact aan laten staan want je hoort immers geen motor. Auto wilde niet meer starten ondanks dat de HV accu niet leeg was.
Hopelijk een verlossend antwoord van iemand die bij Mercedes werkt ;) .
C350e
Berichten: 231
Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)

25 jan 2021 17:32

Headhunter07 schreef: 25 jan 2021 13:31
plorie schreef: 25 jan 2021 12:23 Dat betekent dus ook dat je niet meer verder kunt rijden als je accupakket dus leeg is?
Wij hebben ooit bandenwissel gehad. Auto netjes voor kantoor teruggebracht vanuit Mercedes ( 800 mtr). Chauffeur had contact aan laten staan want je hoort immers geen motor. Auto wilde niet meer starten ondanks dat de HV accu niet leeg was.
Hopelijk een verlossend antwoord van iemand die bij Mercedes werkt ;) .
De 12 Volt accu is dan leeg. En dat 12 V systeem doet de "vrijgave" van het HV "hoofdrelais" bij het inschakelen van de auto.
Voor de Prius /Yaris / etc. modellen is dit al jaren een bekend probleem; na enkele weken is de (te) kleine 12V accu leeg en wil de auto niet aan, terwijl er nog zat energie in de HV accu zit.
Gebruikersavatar
AndyP
Donateur
Berichten: 1358
Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
Locatie: Twente

28 jan 2021 10:05

1e x een Benz en meteen een terugroepactie :D
Laat gelukkig de auto zelden tot nooit langer dan 10mn draaien tenzij in de file. En dan schakelt de start/stop wel in.

We wachten af.
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
Plaats reactie