Hoeveel kan je rijden zonder hoge kosten te hoeven maken?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
delices
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2021 02:29

12 jan 2021 22:46

Hoi,
Ik ben erg nieuw hier, heb nog nooit een Mercedes gehad.
Ik heb eindelijk wat centjes gespaard om er wel 1tje te kopen, mijn oog is gevallen op een c 350e estate.
Ik kan er nu één kopen met met bijna alle opties maar het nadeel is dat hij 155k heeft gereden (2015 1 eigenaar)
Als hij altijd goed onderhouden is, hoe groot is de kans dat ik op kort termijn grote uitgaves moet doen?
Wil een weloverwogen beslissing maken dus elk advies is welkom!
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 3569
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

12 jan 2021 22:51

Wat is precies het nadeel van een wagen die in ruim vijf jaar 155.000 km heeft gereden? Je komt het onderhoud toch wel tegen als het zover is, dat hoeft met 130, 90 of 180 duizend niet anders te zijn. Check even of alles wat moest gebeuren, ook is gebeurd. Zo tegen het eind van de lease wil er wel eens een wat duurder item worden geskipt (bv. bakolie).
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
delices
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2021 02:29

12 jan 2021 22:58

gfgf schreef: 12 jan 2021 22:51 Wat is precies het nadeel van een wagen die in ruim vijf jaar 155.000 km heeft gereden? Je komt het onderhoud toch wel tegen als het zover is, dat hoeft met 130, 90 of 180 duizend niet anders te zijn. Check even of alles wat moest gebeuren, ook is gebeurd. Zo tegen het eind van de lease wil er wel eens een wat duurder item worden geskipt (bv. bakolie).
Dank je wel!
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13704
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: Ban Hammer
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

12 jan 2021 22:59

Mijn ervaringen zijn dat tussen de 150.000 en 200.000 km vaak wielophanging onderdelen (rubbers etc) aan de beurt komen maar dat is vooraf redelijk goed te beoordelen. Laat de auto keuren door een dealer voor aankoop en volg de tip van GFGF en controleer de onderhouds historie.

Een klein bedrag voor een aankoopkeuring investeren geeft doorgaans een aardig beeld van de toestand.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
delices
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2021 02:29

12 jan 2021 23:21

mr. Michel schreef: 12 jan 2021 22:59 Mijn ervaringen zijn dat tussen de 150.000 en 200.000 km vaak wielophanging onderdelen (rubbers etc) aan de beurt komen maar dat is vooraf redelijk goed te beoordelen. Laat de auto keuren door een dealer voor aankoop en volg de tip van GFGF en controleer de onderhouds historie.

Een klein bedrag voor een aankoopkeuring investeren geeft doorgaans een aardig beeld van de toestand.
Dank je!,
Neem aan dat je een afspraak moet maken bij een mercedes dealer voor aankoopkeuring? en weet jij toevalig wat zoiets kost?
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13704
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: Ban Hammer
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

12 jan 2021 23:34

delices schreef: 12 jan 2021 23:21
mr. Michel schreef: 12 jan 2021 22:59 Mijn ervaringen zijn dat tussen de 150.000 en 200.000 km vaak wielophanging onderdelen (rubbers etc) aan de beurt komen maar dat is vooraf redelijk goed te beoordelen. Laat de auto keuren door een dealer voor aankoop en volg de tip van GFGF en controleer de onderhouds historie.

Een klein bedrag voor een aankoopkeuring investeren geeft doorgaans een aardig beeld van de toestand.
Dank je!,
Neem aan dat je een afspraak moet maken bij een mercedes dealer voor aankoopkeuring? en weet jij toevalig wat zoiets kost?
Een afspraak lijkt me wel nodig. Enige tijd geleden hadden meerdere dealers een actie voor rond de €80 dacht ik maar bel er gewoon even een paar in jouw regio voor een prijsopgave.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 8566
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, Peugeot 306 cabriolet bj 2000, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

13 jan 2021 00:10

Als je een aankoopkeuring laat doen, informeer dan ook even naar de batterij. Ik las hier ooit dat ook die op enig moment, als ze onder een x-percentage komen, worden vervangen.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
delices
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2021 02:29

13 jan 2021 00:29

René SLK230 schreef: 13 jan 2021 00:10 Als je een aankoopkeuring laat doen, informeer dan ook even naar de batterij. Ik las hier ooit dat ook die op enig moment, als ze onder een x-percentage komen, worden vervangen.
Bedankt voor het advies!
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4229
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

13 jan 2021 08:51

ik zou met een grote boog er omheen lopen , en gaan voor de normale versie zonder hybride.
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 8566
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, Peugeot 306 cabriolet bj 2000, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

13 jan 2021 09:02

gerardwb schreef: 13 jan 2021 08:51 ik zou met een grote boog er omheen lopen , en gaan voor de normale versie zonder hybride.
Waarom? Als je zo’n wagen met bijv Stergarantie koopt, zal er toch ook wel garantie zijn op de batterij?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
Headhunter07
Berichten: 1359
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

13 jan 2021 09:08

René SLK230 schreef: 13 jan 2021 09:02
gerardwb schreef: 13 jan 2021 08:51 ik zou met een grote boog er omheen lopen , en gaan voor de normale versie zonder hybride.
Waarom? Als je zo’n wagen met bijv Stergarantie koopt, zal er toch ook wel garantie zijn op de batterij?
Er zijn een max leeftijd én max aantal km’s als randvoorwaarde om nog garantie op de batterij te krijgen.
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4229
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

13 jan 2021 09:15

Zon batterij bv no A2053402800 kost nieuw 8.699,03 EUR en een gereviseerde versie 7.091,46 voor dat geld koop je al een redelijke auto .
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 3569
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

13 jan 2021 09:30

Was voor mij de reden om niet verder te kijken naar een (diesel)hybride. Of je iets aan die accu hebt is niet zo belangrijk (geruisloos de garage in- en uitrijden misschien) maar als daardoor op een gegeven moment de hele auto ermee stopt heb je wel een probleem. Er was niets te vinden dat die ongerustheid wegnam.

Dus ik zou zeker goed nagaan hoe het zit qua accu als je nog een paar jaar met de auto wil doen en aan een beetje restwaarde hecht.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

13 jan 2021 09:42

Als je een aankoopkeuring laat doen, informeer dan ook even naar de batterij. Ik las hier ooit dat ook die op enig moment, als ze onder een x-percentage komen, worden vervangen.
Met 155.000 km is die garantie al verlopen op de accu

los daar van; de accu's worden wel minder na verloop van tijd. je kunt hem dan nog steeds wel als gewone hybride rijden. maar je zult dat met name merken in de range op volledige EV. Ze gaan niet stuk in die zin dat je ze moet vervangen of dat de auto er mee stopt (en ook dan zijn er nog andere oplossingen mocht dat zo zijn). alleen capaciteit word wat minder, aldus de mercedes dealer hier die er veel in onderhoud heeft.

Ik heb ook een C350e met nu inmiddels 180.000 km. volledige historie is bekend. zaken die vervangen zijn naast normaal onderhoud:

- compressor airmatic luchtvering (fabrieksgarantie vorige eigenaar)
- verlichting deurgrepen (niet noodzakelijk, maar bekend zwak punt, heb ik onder bovag garantie laten herstellen)
- motortje laadklep (niet duur, onder bovaggarantie laten herstellen)

verder niets. Wel een hele waslijst aan onderhoud. vergeet ook niet het onderhoud aan de automaatbak

De auto is van top tot teen gecontroleerd door de mercedes garage (heb hem elders gekocht maar wilde een onafhankelijke keuring) en kon verder niets vinden. ze zeiden; als hij 80.000 heeft gelopen geloof ik het ook. Niet alleen technisch ook van binnen als nieuw. Ze zeiden wel dat mijn startmotor nog een keer de geest gaat geven, ze waren verbaast dat dat bij mij nog niet was vervangen bij het bekijken van de historie :P bekend zwak punt blijkbaar.

En wat de toekomst zal brengen, wie weet. Ik heb er wel vertrouwen in. Het blijft wel een auto met 180.000 km. De aanschafprijs was ook vele duizenden euro's goedkoper dan eentje met 120.000 km. Er kan natuurlijk altijd wat stuk gaan (net zoals dat met auto's die wat minder hebben gelopen ook kan gebeuren)

Wel profiteer ik van hele lage wegenbelasting door de hybride techniek, korte ritjes word de benzinemotor ontlast. Even naar de bouwmarkt, even naar supermarkt, even kinderen van de opvang ophalen, even naar mijn ouders. Die ritjes gaan allemaal volledig elektrisch. Leuke bijkomstigheid dus (niet voor mij de reden om hier voor de kiezen overigens).

Collega heeft een golfje gekocht, uit 2014 met iets meer dan een ton gelopen, daar ging ook een compleet nieuw motorblok in ivm extreem olieverbruik. Heeft hem flink wat gekost, niks geen garantie meer. Dus je moet ook gewoon wat geluk hebben. :)
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
EricBenz
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

13 jan 2021 09:48

+1. Ik volg nu enkele weken wat topics over de C350e (o.a. trekhaakdiscussie bij een station).
Voor de berg opties snap ik de keuze voor een "7%" bijtelingsauto. Echter om economische redenen totaal niet. Tenzij je vrijwel alleen elektrisch rijd en de electra kosten op de zaak hebt staan. Maar ja kleine stukjes en een auto met een berg opties, wat heb je er dan aan?

Economisch het risico van de batterij vervangen en als de electra op is, sleur je 235 kg aan batterijen mee die door de benzine motor meegesleurd moeten worden. De C350e heeft een hoger brandstofverbruik per gereden benzine-km.
En de helft van de wegenbelasting voor enkele jaren. Maar de helft van wat? De helft van een benzine auto + 235 kg batterijpakket. Financieel voordeel (afhankelijk van de provincie waar je woont) is +- 268,- per jaar. Dit financiële voordeel zou voor mij te klein om voor een C350e te kiezen.
En dan de inruil na enkele jaren? Ok, er gaat genoeg naar de export waardoor het aanbod over enkele jaren niet overdreven groot is echter het aanbod kan wel eens dermate groot zijn (met slecht presterend of defect batterijpakket) dat de restwaardes lager zijn dan de benzine versie.

Ik ben groot fan van veeel opties. Dat is mij geld waard en ik snap het enthousiasme voor dik gevulde auto's. Echter ik zou kijken welke opties wil ik echt? Dan in Duitsland kijken. En dit met een inbouwspecialist bespreken. Wellicht staan er in Duitsland netter auto's met minder km's en is achteraf e.e.a. aan opties in te bouwen in een benzine versie. En als je veel vermogen wenst is een C300 een hele vlotte auto.

Ik ben benieuwd wat het wordt.
Plaats reactie