De meesten zullen dit een onnozele vraag vinden, maar ik heb altijd in voorwielaandrijvers gereden zonder automaat en de afgelopen 5 jaar in een voorwielaangedreven automaat die niet/nauwelijks op de motor remt (een Mondeo 2.0).
Nu heb ik ineens een achterwiel aangedreven auto met automaat (die wél duidelijk afremt bij gas los). Koppeling intrappen gaat dus niet en gas los leidt wel degelijk tot (wat) remkracht op de achterwielen.
Het gaat om het principe.
Aanleiding:
Zojuist kwam mijn vrouw thuis: ze reed vanochtend om 05:30 (niet te hard) in een bocht blijkbaar over een glad stuk en de auto zwiepte met de kont, er klonk een piep en de cruisecontrol schakelde zichzelf uit. De auto corrigeerde zichzelf en ze reed verder.
Bij een voorwielaandrijver trap je bij gripverlies de koppeling in en je stuurt in de richting waarin je wil gaan.
Als je snelheid niet te hoog was trekt de auto vanzelf recht doordat de grip terugkomt.
Maar wat doe je in een achterwiel aangedreven automaat als die bij een gepaste snelheid toch gaat glijden?
1. blijven sturen in de goede richting en gas loslaten zodat de auto zichzelf corrigeert (vertrouwend op ESP)?
2. blijven sturen in de goede richting en vol remmen om de snelheid er meteen uit te halen (vertrouwend op ABS i.c.m. ESP)?
Gladderigheid, hoe reageren?
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
1. en daarna rustig remmen en veilig stoppen om even de schrik uit de benen te lopen, of als je een koude kikker bent lekker doortuffen. Een automaat remt wel iets af, maar niet zo hard dat de wagen er verder van uitbreekt. Wel gaat de snelheid eruit. Vol remmen is alleen nodig als je op iets af rijdt.
Mijn 2 centen!
Mijn 2 centen!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Cruisecontrol gebruik ik ook nooit bij regen of andere glad-wegdek omstandigheden. Wordt volgens mij in de handleiding ook afgeraden en logisch ook, het vormt toch een extra risico om juist de controle te verliezen. En zoals gezegd aanpassen aan de omstandigheden, dus eerder uitrollen of remmen en geleidelijker sturen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Vertrouwen op het ESP en winterbanden, en voorzichtig rijden.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Automaat in de winterstand zetten en je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden. Winterbanden helpen ook.
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Ah, dank!
En snelheid aanpassen doen we sowieso allebei, we rijden best veel en hebben nauwelijks ongelukken en als het een keertje gebeurt, kleintjes en vrijwel altijd buiten onze schuld. We rijden oplettend (genietend) en vrij defensief.
En de CC zullen we inderdaad voortaan achterwege laten bij gladheid en veel regen.
De auto is geleverd op 225/45/R17 94V M+S banden (met sneeuwvlok) en die blijven er nog even onder totdat ik van deze auto de ET waarde weet en ik alle velgen/banden van de oude auto kwijt ben (ruimtegebrek).
- Weet iemand zo de juiste ET-waarde? Het is nu geen weer om buiten ff een wiel er vanaf te halen.
- Heeft een C automaat een winterstand? Ik weet alleen van stand C en S.
En snelheid aanpassen doen we sowieso allebei, we rijden best veel en hebben nauwelijks ongelukken en als het een keertje gebeurt, kleintjes en vrijwel altijd buiten onze schuld. We rijden oplettend (genietend) en vrij defensief.
En de CC zullen we inderdaad voortaan achterwege laten bij gladheid en veel regen.
De auto is geleverd op 225/45/R17 94V M+S banden (met sneeuwvlok) en die blijven er nog even onder totdat ik van deze auto de ET waarde weet en ik alle velgen/banden van de oude auto kwijt ben (ruimtegebrek).
- Weet iemand zo de juiste ET-waarde? Het is nu geen weer om buiten ff een wiel er vanaf te halen.
- Heeft een C automaat een winterstand? Ik weet alleen van stand C en S.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Mijn 211 uit 2003 heeft een W en de S stand. Jouw C zou ik in de C stand laten als je geen specifieke winterstand hebt. Mijn bak trekt in W op in de 2e versnelling en schakelt wat vroeger op en later terug.
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Zojuist heb ik geprobeerd om in de C stand handmatig te schakelen en ik kan dan gewoon rustig in de 2 optrekken. Dat doet het hem ook denk ik als alternatief voor W.
Nou nog zien te achterhalen welke ET-waarde ik nodig heb op mijn W203.
Nou nog zien te achterhalen welke ET-waarde ik nodig heb op mijn W203.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 16 mei 2020 10:48
- Mercedes-Benz: c220 coupe
@topicstarter, ik vind het zeker geen onnozele vraag, ik zat namelijk met dezelfde! Altijd handbak met voorwielaandrijving gereden en nu een C klasse coupe (gechipt) met winterbanden. Ik begrijp uit de reacties dat geadviseerd wordt om in de C stand te rijden als er sneeuw ligt? Is dat beter, veiliger dan in de E stand? Wat is daar de onderliggende gedachte bij?
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Trekt ie op in z’n 2 en verder wat Michael zegt.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Sebastiaan Ketelaars schreef: ↑06 feb 2021 17:24 Ik begrijp uit de reacties dat geadviseerd wordt om in de C stand te rijden als er sneeuw ligt? Is dat beter, veiliger dan in de E stand? Wat is daar de onderliggende gedachte bij?
Je hebt dan wat meer tractie zoals dat heet...
Als je auto begint te glijden van achteren, gewoon gas loslaten (dat is denk ik toch al een natuurlijke reactie) in de juiste richting blijven sturen en zeker niet gaan remmen...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Om even terug te komen op een vraag van mij hierboven (ET?): bij nadere inspectie (= beter kijken sufferd! ) staat op mijn velgen aan de buitenzijde "KBA49270". Dat leidt naar Rial Bavaro velgen 7,5Jx17inch ET36 LK5x112 ALUMINIUM (22 Kg) en dat lijken ze ook te zijn.
Mijn huidige ET-waarde is dus 36.
Er zitten nu 225x45R17 94V M&S winterbanden op (met sneeuwvlok en anderhalf jaar oud), dus ik loop (volgens mij) geen kans op een bekeuring in Duitsland in de winter.
Maar eigenlijk zoek ik een extra stel velgen voor mijn W203/2006 mét bandenspanningsensoren, om daar straks zomerbanden op te leggen.
Maar waar moet ik dan op letten, wat past qua velgen rondom op mijn C als ik graag met 17 inch wil blijven rijden, zodat ik ook in de zomer veilig rij?
Mijn huidige ET-waarde is dus 36.
Er zitten nu 225x45R17 94V M&S winterbanden op (met sneeuwvlok en anderhalf jaar oud), dus ik loop (volgens mij) geen kans op een bekeuring in Duitsland in de winter.
Maar eigenlijk zoek ik een extra stel velgen voor mijn W203/2006 mét bandenspanningsensoren, om daar straks zomerbanden op te leggen.
Maar waar moet ik dan op letten, wat past qua velgen rondom op mijn C als ik graag met 17 inch wil blijven rijden, zodat ik ook in de zomer veilig rij?
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
Vanmorgen om half 7 was ik op de weg ivm werk. Spannend eerste keer rijden in de sneeuw met achter aandrijving.
Echter...
Het reed verschrikkelijk makkelijk met winterbanden en de elektronica in de auto. Zelfs geforceerd laten glijden bleef netjes gecorrigeerd worden. Esp wel aan laten staan..
On topic...
Bij glijden achterkant gas los. En sturen in de richting waar je naartoe wilt. Let op dat je niet te snel teveel wil bijsturen omdat er niets gebeurd. Natuurlijke reactie maar dan krijg je nog een tweede gooi eroverheen.
Echter...
Het reed verschrikkelijk makkelijk met winterbanden en de elektronica in de auto. Zelfs geforceerd laten glijden bleef netjes gecorrigeerd worden. Esp wel aan laten staan..
On topic...
Bij glijden achterkant gas los. En sturen in de richting waar je naartoe wilt. Let op dat je niet te snel teveel wil bijsturen omdat er niets gebeurd. Natuurlijke reactie maar dan krijg je nog een tweede gooi eroverheen.