Aankoopadvies S211 220 CDI

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Richard_K
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 dec 2020 08:41

31 dec 2020 09:04

Hallo,

Ik heb een S211 220 CDI op het oog, faceliftmodel met handbak. De auto heeft een kilometerstand van 424k maar wel een volledige onderhoudshistorie en maar 2 rijdende eigenaren.

Wat zijn de specifieke aandachtspunten voor dit type Mercedes waar ik op moet letten bij de eventuele aankoop?

Tweede vraag: als ik het goed begrijp is de fijnstofuitstoot onder de grens waar de fijnstoftoeslag op de MRB geldt, klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet, Richard
Ex W126 500 SE, S211 220 CDI 😁
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4282
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

31 dec 2020 16:43

Ik rij ook een Facelift E220 cdi, en het klopt dat je geen roettaks betaald. Je zit precies op de grens met 0,005gr.

Je kan het zo terug vinden op de rdwsite als je het kenteken invult.

Wat betreft aandachtspunten niet echt bij het taxiblok. :)
Gewoon slijtage dingen die stuk gaan met die kmstand.
Oliewissel is wel belangrijk dat op tijd te doen.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

31 dec 2020 16:55

Lucht balgen achter willen wel eens kapot gaan of de compressie daar van en ik denk ook brand plaatjes bij de 4 cilinders

Ophanging kan duur uit vallen als je alle kogels en rubbers moet vervangen. Dus als die piep en kraak vrij doet drempels is dat al een goed teken lijkt me.

Als die w eigenaren heeft gehad en je onderhoud klopt zit je denk ik al heel goed.

Ik heb er zelf 1 met 450 nu op de teller wel een 6 cilinder automaat waarbij de vorige eigenaar alles zelf deed dus geen boekjes maar auto rijd perfect! Vorige week groot onderhoud en alleen een multi riem kwam er bij voor de rest rijden.

En aangezien de km stand wat hoger is zal er niet alleen maar rondje om de kerk gereden zijn
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
D252
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:58
Mercedes-Benz: W204
Specialisatie: Duitse Auto's

31 dec 2020 17:15

Brandplaatjes komen op alle cilinders wel voor bij de om642 maar zijn de kosten niet. Gloeibougies willen door sommigen nog wel afbreken(daarna weinig vlees om uit te trekken dus dat wordt hem niet). Sbc pomp is een aandachtspunt. Adaptieve schokdempers zijn ook flink aan de prijs dus goed opletten of deze niet lekken

Aankoop keuring bij de dealer is altijd een aanbeveling!
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

31 dec 2020 17:28

D252 schreef: 31 dec 2020 17:15 Brandplaatjes komen op alle cilinders wel voor bij de om642 maar zijn de kosten niet.
OM646 bedoel je denk ik voor topicstarter, de 642 is een zescilinder.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4282
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

31 dec 2020 18:16

D252 schreef: 31 dec 2020 17:15 Brandplaatjes komen op alle cilinders wel voor bij de om642 maar zijn de kosten niet. Gloeibougies willen door sommigen nog wel afbreken(daarna weinig vlees om uit te trekken dus dat wordt hem niet). Sbc pomp is een aandachtspunt. Adaptieve schokdempers zijn ook flink aan de prijs dus goed opletten of deze niet lekken

Aankoop keuring bij de dealer is altijd een aanbeveling!
De facelift heeft geen Sbc pomp. ( gelukkig )
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Richard_K
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 dec 2020 08:41

31 dec 2020 19:47

Bedankt voor de feedback allemaal. Kan ik zeker wat mee. Ik weet een mooie straat met heel veel 'lelijke' verkeersdrempels in de buurt van waar hij te koop staat. Prima test voor onderstelcomponenten, piepjes en rammels.

Het taxiblok is voor nu een bewuste keuze met 2 beginnend bestuurders in huis in combinatie met achterwielaandrijving.

Oliewissel ga ik direct uitvoeren, just to be sure. SBC zit er inderdaad niet op. De brandplaatjes ga ik visueel inspecteren op zwarte aanslag maar zoals al gezegd is, is dat geen halszaak qua reparatie.

Airmatic zit er niet op, wel niveauregeling. Wat ik begrepen heb geeft dit minder vaak problemen.

Uiteraard ben ik van plan om de auto (of het nu deze wordt of een andere) goed te onderhouden en daar is ook budget voor.

Wel mooi te lezen dat jullie zo tevreden zijn met dit type Mercedes. Ik vind het een tijdloos model wat erg mooi oud wordt.
Ex W126 500 SE, S211 220 CDI 😁
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

31 dec 2020 19:55

Dingen rijden heerlijk, echte snelwegcruisers. Inderdaad even flink bochtjes en drempels pakken voor piepen en kraken in onderstel. Zonder airmatic achter zijn de luchtbalgen en schokdempers niet zo gekke duur, dat is prima te doen. Andere ophanging spullen overigens ook.
Het interieur even 'lezen' op onderhoud en gebruik en zit het allemaal nog wat netjes in elkaar.
Roest zou ik geen zwakke punten weten, heb ze wel eens op verschillende gekke plekken zien roesten maar over het algemeen kunnen ze wel wat hebben. Bij lekkende brandplaatjes ruik je vrij snel verbrande diesel. Als ie een beetje netjes onderhouden is en de prijs redelijk is kun je er weinig buil aan vallen. Ik ben zelf geen fan van handbakken in een grote auto, maar het kan in theorie wel een bult onderhoud schelen. In verbruik zeker. Zware grote diesels zijn overigens geen courante auto's dus ze kosten ook geen fluit meer ten opzichte van de hoeveelheid auto die je er voor terug krijgt!
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Richard_K
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 dec 2020 08:41

31 dec 2020 20:08

Mooie aanvulling Minne. De handbak zal ik uitleggen want ben het wel met je eens dat een automaat in zo'n auto eigenlijk beter past. De keuze heeft dan ook deels met de overige gezinsleden te maken maar ook met het feit dat er aardig wat kilometers gemaakt gaan worden met een caravan. Vooral in bergachtig gebied vind ik een handbak dan zelf ook wel prettig.

Op de foto's ziet de auto er van binnen en van buiten in elk geval goed uit. De vraagprijs is inderdaad belachelijk laag voor het type auto.
Ex W126 500 SE, S211 220 CDI 😁
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4282
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

31 dec 2020 20:21

Je kan gewoon schakelen met een automaat hoor met je caravan. Heb zelf ook een caravan van 1800kg er achter hangen.
En heb er nu stuur in met flippers wat helemaal top is .
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

31 dec 2020 20:23

Gewoon zelf schakelen met de automaat in de bergen.
Ik doe het ook op bochtige weggetjes in de bergen en dat zonder iets er achter.

Die brand plaatjes moet je wel iets aan doen anders kost het je injector. Maar zoals hier al eerder gezegd je ruikt het duidelijk de diesel.

Als de auto een tijdje stil staat bij het bedrijf gelijk naar de achterkant kijken kun je zien of die door is gezakt. Een aanleiding dat de balgen achter lek kunnen zijn.

Maar wel een geweldige auto!
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Richard_K
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 dec 2020 08:41

31 dec 2020 20:24

Is ook weer helemaal waar. Optie 2 is dan ook een 280 CDI 😁
Ex W126 500 SE, S211 220 CDI 😁
Richard_K
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 dec 2020 08:41

31 dec 2020 20:27

Lijkt mij ook Kevin, ik ga er mijn leaseauto voor inwisselen. In het verleden Volvo's en Audi's gereden en mis dat robuuste gevoel.
Ex W126 500 SE, S211 220 CDI 😁
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
Locatie: Oost-Groningen

31 dec 2020 20:45

Richard_K schreef: 31 dec 2020 20:08 gezinsleden te maken maar ook met het feit dat er aardig wat kilometers gemaakt gaan worden met een caravan. Vooral in bergachtig gebied vind ik een handbak dan zelf ook wel prettig.
Bij een tourtje door de VS in de bergen in de file maakte mijn maat me wakker in een W140 S500, de auto begint wat te roken. Hij was rustig op koppel aan het boemelen waardoor hij helemaal geen toeren maakte en dus de waterpomp weinig deed. Even de pook een paar keer naar links rammen doet wonderen (evenals de knopjes achter het stuur), je kunt prima met een automaat de versnelling bepalen en inderdaad bij trekken in een berg een must.
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
Richard_K
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 dec 2020 08:41

31 dec 2020 21:06

Mooi verhaal Minne. Natuurlijk kun je zelf schakelen met een automaat maar een koppelrijke diesel met handbak kun je haast als een automaat rijden. Bijkomend voordeel is dan dat hij niet als een dolle terug schakelt bij volgas vanaf lage toeren. Vond ik in mijn eerdere automaten een nadeel.
Ex W126 500 SE, S211 220 CDI 😁
Plaats reactie