Ik ben aan het kijken om een slk aan te schaffen, als 2e auto, ter vervanging van de auto van mijn vrouw. Nu is een slk van 15 tot 20 jaar oud natuurlijk altijd een gok, maar waar moet ik opletten?
Handbak of automaat?
Welke uitvoering (motor)
Wat zijn bekende problemen?
Zijn er veel roestproblemen? Waar zijn deze het eerst zichtbaar.
Model tot 2003? Of nieuwer model?
Welke km stand is redelijk
Etc.
Prijs tussen 6-10.000
Graag jullie tips
SLK aankoopadvies
Op de markt vanaf 1997, ik denk dat de bouwjaren 1999 tot 2003 het meest last hebben van roest.
Interieur kleur laat los, ik heb 20 jaar geleden een R170 gereden en toen begon dat al.
Ik zou er een aantal gaan bekijken en dan zie je vanzelf de wrakken en de pareltjes .
Bij de R170 is de 230 en de 320 wel een aanrader, bij de R171 zijn de 200k en 350 niet vrij van motorische problemen.
Interieur kleur laat los, ik heb 20 jaar geleden een R170 gereden en toen begon dat al.
Ik zou er een aantal gaan bekijken en dan zie je vanzelf de wrakken en de pareltjes .
Bij de R170 is de 230 en de 320 wel een aanrader, bij de R171 zijn de 200k en 350 niet vrij van motorische problemen.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 03 apr 2019 16:03
- Mercedes-Benz: 2001 SLK230 R170 / 2006 SLK280 R171
Ik heb momenteel een 2001 R170 230 en 2006 R171 280, beide uit de laatste productiemaanden van de jaartallen.
De '170 met inmiddels 223.000km ervaring, de nieuwere 280 slechts 55.000km.
Voor welk type wil je gaan? Bij beide adviseer ik je de dakbekleding op (vettige) vlekken te controleren. If yes, duidt dit op een lekkage in het hydraulische systeem. Je kan ook controleren of het niveau van de vloeistof correct op peil is.
Roest is op de 170 serie een groot probleem. Bij de R171 komt het soms nog voor op de achterklep en bij de zij-skirts, maar dat zijn dan echt uitzonderingen. Een auto met een mooie en bekende historiek zou voor mij altijd een plus zijn. Liever eentje met flink wat kilometers maar alles compleet, dan een lage kmstand zonder bekende zaken.
Voor €6.000 heb een mooie R170, maar een smetteloze R171 onder de €10.000 gaat lastig worden.
De '170 met inmiddels 223.000km ervaring, de nieuwere 280 slechts 55.000km.
Voor welk type wil je gaan? Bij beide adviseer ik je de dakbekleding op (vettige) vlekken te controleren. If yes, duidt dit op een lekkage in het hydraulische systeem. Je kan ook controleren of het niveau van de vloeistof correct op peil is.
Roest is op de 170 serie een groot probleem. Bij de R171 komt het soms nog voor op de achterklep en bij de zij-skirts, maar dat zijn dan echt uitzonderingen. Een auto met een mooie en bekende historiek zou voor mij altijd een plus zijn. Liever eentje met flink wat kilometers maar alles compleet, dan een lage kmstand zonder bekende zaken.
Voor €6.000 heb een mooie R170, maar een smetteloze R171 onder de €10.000 gaat lastig worden.
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Het is denk ik allereerst een kwestie van smaak en welke rijeigenschappen je het best bevallen. Een R170 of 171.
Dan de prijs en risico’s.
De motoren van de 230 en 320 (de M111-113 reeks) zijn snoepjes en heel degelijk. Bij de 170 is er n kleine kans op olie in de kabelboom, maar is eenvoudig te checken.
Bij de 171 (M271 etc) loop je een kleine kans op gedoe met nokkenas tandwielen en ketting. Moeilijk van te voren te zien en erg dure reparaties.
De R170 zeker na 1999 is als het n buitensloten was gevoelig voor roest dwars door elk van de vier spatborden op de plek waar de bumpers vastzitten met beugeltje en bout, wielkastranden, de kofferklep rond handgreep en vliegroest door steenslag.
Voordeel: Veel lagere vraagprijzen zodat geld overblijft de carosserie aan te pakken zodat je weer 20 jaar verder kan. Bijv bij Bas Bouckaert.
Van een afpellend interieur in mijn 230 ttt nooit last gehad.
Dan de prijs en risico’s.
De motoren van de 230 en 320 (de M111-113 reeks) zijn snoepjes en heel degelijk. Bij de 170 is er n kleine kans op olie in de kabelboom, maar is eenvoudig te checken.
Bij de 171 (M271 etc) loop je een kleine kans op gedoe met nokkenas tandwielen en ketting. Moeilijk van te voren te zien en erg dure reparaties.
De R170 zeker na 1999 is als het n buitensloten was gevoelig voor roest dwars door elk van de vier spatborden op de plek waar de bumpers vastzitten met beugeltje en bout, wielkastranden, de kofferklep rond handgreep en vliegroest door steenslag.
Voordeel: Veel lagere vraagprijzen zodat geld overblijft de carosserie aan te pakken zodat je weer 20 jaar verder kan. Bijv bij Bas Bouckaert.
Van een afpellend interieur in mijn 230 ttt nooit last gehad.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 16 nov 2020 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
met budget van 10K zou ik altijd na een R171 kijken voor dat geld moet je een leuke SLK200 met opties kunnen vinden.
R171 is zoveel meer auto dan een R170.
Verder goed kijken na of een nederlandse of erg goed gedocumenteerde geimporteerde (meeste zijn dat niet)
R171 is zoveel meer auto dan een R170.
Verder goed kijken na of een nederlandse of erg goed gedocumenteerde geimporteerde (meeste zijn dat niet)
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Serieus, uit belangstelling WiIlem:
Ff los van het dash wat van n 171 je smaak moet zijn en kans op motor-ellende; Is de bouwkwaliteit van zo’n 171 echt stukken beter dan die van n 170?
Ik heb zelf altijd het ms misplaatste idee dat omdat de R170 het “origineel” is, die eerder n klassieker status kan krijgen dan de 171 met n beetje een would be raceneus.
Kwestie van smaak dus deels en zeg er gelijk bij dat het 6 cyl 350 blok in de 171 natuurlijk geweldig presteert en klinkt
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
Wat een klassieker zal worden geen idee.
Alles in een R171 is moderner en het rijd ook veeeeel moderner.
Navi, stuur, stoelen opties etc een auto die nog wat jaartjes mee kan
En dan heb je zelf nog de keuze om stuurpomp met of zonder extra hulp te nemen. Ik vind zonder leuker lekker direct sturen
200k overslaan waarom? Power zat voor NL en lekker geluidje echt niet traag te noemen.
Alles in een R171 is moderner en het rijd ook veeeeel moderner.
Navi, stuur, stoelen opties etc een auto die nog wat jaartjes mee kan
En dan heb je zelf nog de keuze om stuurpomp met of zonder extra hulp te nemen. Ik vind zonder leuker lekker direct sturen
200k overslaan waarom? Power zat voor NL en lekker geluidje echt niet traag te noemen.
-
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
- Locatie: Nederland
Ik heb ze beide gehad een R170 en de nieuwere R171, persoonlijk vind ik de R170 veel mooier.
Maar de R171 rijdt wel veel beter, roest en de beschadigde plastic interieur delen is een groot probleem van de R170.
De interieur kwaliteit van de R171 vind ik trouwens ook maar bijzonder matig, en dan wederom het plastic, zit een soft coating op die heel erg snel beschadigd.
van de R170 heb ik een 230 en een 320 gehad, vooral de 320 een zescilinder is bijzonder fijn! maar die zijn ook nog aardig aan de prijs als het een net origineel exemplaar betreft met een lage kmstand.
Mijn R171 was een 350, geweldenaar dat blok! maar tot 2008 kunnen ze dure problemen krijgen met de balansassen, wel iets om goed uit te zoeken!
Maar de R171 rijdt wel veel beter, roest en de beschadigde plastic interieur delen is een groot probleem van de R170.
De interieur kwaliteit van de R171 vind ik trouwens ook maar bijzonder matig, en dan wederom het plastic, zit een soft coating op die heel erg snel beschadigd.
van de R170 heb ik een 230 en een 320 gehad, vooral de 320 een zescilinder is bijzonder fijn! maar die zijn ook nog aardig aan de prijs als het een net origineel exemplaar betreft met een lage kmstand.
Mijn R171 was een 350, geweldenaar dat blok! maar tot 2008 kunnen ze dure problemen krijgen met de balansassen, wel iets om goed uit te zoeken!
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 12 jun 2018 12:49
- Mercedes-Benz: ex. Porsche 911 Carrera 3.2, ex W126 280SE, ex Golf 1 GTI, ex Corrado VR6, ex Scirocco 16V, ex Lupo GTI etc etc......
- Specialisatie: Electronica
Ik haak ook ff in op dit topic. Vroeg mij zelf ook af of je een handbak of Automaat moet kiezen voor een SLK...?
Mijn voorkeur gaat uit naar een R170. Voor een SL etc is het voor mij duidelijk dat ik altijd een automaat zal nemen. Maar voor de SLK weet ik dit eerlijk gezegd niet.
Mijn voorkeur gaat uit naar een R170. Voor een SL etc is het voor mij duidelijk dat ik altijd een automaat zal nemen. Maar voor de SLK weet ik dit eerlijk gezegd niet.
It's all about the chase...