Nachtzicht assistent hebben we in het verleden al eens eerder ingebouwd in een W221 S500, in een V221 S320CDI en in een W212 E-klasse en ik had min of meer verwacht dat het deze keer niet veel anders zou zijn.
Het grootste voordeel bij deze 222er S-klasse was dat de voorruit al geschikt was voor de nachtzicht camera dus die hoefde niet te worden vervangen. Een tweede nachtzicht camera zit in de grill verwerkt, de stuurunit zit (net als bij de 221er) tegen de linker A-stijl verbouwd en beide koplampen moesten worden vervangen voor koplampen met extra infrarood licht (waardoor de ombouw op zijn zachtst gezegd "geen koopje" is).
De grootste (tegenvallende) verassing bij deze inbouw kwam bij het in-gebruik-nemen van de stuurunit en de camera's van de nachtzicht assistent omdat op dat moment bleek dat er 2 verschillende kalibratie gereedschappen nodig zijn voor deze twee camera's. Het eerste stuk gereedschap stelt niet zo veel voor en is hetzelfde als wat altijd al nodig was voor alle camera's achter de voorruit maar het tweede stuk kalibreer gereedschap was een heel ander verhaal.
Dit stuk gereedschap (@ een kleine 2000 euro ex btw) wilde de werkplaats van de ons leverende dealer niet uitlenen; wat van de ene kant wel te begrijpen is maar van de andere kant toch wel apart is...als je een auto koopt van 30k euro dan krijg je tijdens onderhoud een auto mee van 20 tot 40k euro en als je voor een veelvoud van die 30k aan onderdelen op jaarbasis afneemt, krijg je geen stuk gereedschap mee van 2k euro - ook niet als je zegt dat ze die mogen belasten als die defect of incompleet terug zou komen...maarja...dit onthoud ik wel even voor de volgende keer dat de chef werkplaats weer wat nodig heeft voor zijn eigen auto

Dus voor een kleine 2000 euro ex btw dan maar dat gereedschap besteld en na 1x gebruiken weer netjes in de doos weggepakt en gezien de prijs voor een achteraf ingebouwde nachtzicht assistent, denk ik niet dat we dat nog eens vaker hoeven te gaan doen en dat dat stuk gereedschap nog lang nieuw zal blijven.
Voor de rest wel weer een leuke bezigheid (eens een keer wat anders dan die 13 per dozijn alarmen en de toch wel vele interieurs die we in- / ombouwen).
En ook wel leuk om te zien dat de nachtzicht assistent bij de 222 S ook gewoon overdag te gebruiken is (wat bij de 221 S niet kon).
greetingz,
Zoeksleutel: Steve230479