Mercedes E500 W211 importeren uit Duitsland, waar op letten?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
WillemH
Berichten: 5955
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

29 aug 2020 19:32

Marco schreef: 29 aug 2020 19:23
schim schreef: 29 aug 2020 19:12 Van die twee zou de groene mijn voorkeur hebben.
WillemH schreef: 29 aug 2020 19:20 Sowieso de grijze?
Nou ja, er staat toch echt Colour Green bij de omschrijving... bij RDW trouwens ook :roll:
is dat niet Grafiet groen oid zoals Mevr MbenzNL ook gehad heeft
Erik_nl
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 jul 2020 20:08

29 aug 2020 19:52

De grijze (groene?) ziet er zeker goed uit op de foto's (Ik vindt dat hout juist wel wat hebben), maar de prijs is wat aan de hoge kant voor het aantal km (al krijg je er voor die prijs wel een set extra velgen + winterbanden bij)

Toch vindt ik de witte ook wel wat hebben, in het wit zie je ze niet vaak en de kleine nummerplaten vindt ik ook wel goed staan. Hij lijkt alleen geen parkeersensoren te hebben, maar heeft volgens de beschrijving wel een camera (Alleen geen scherm om de beelden op te laten zien...?)

Ga ze iig beide bekijken, dan heb ik vergelijkingsmateriaal :)
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1388
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

29 aug 2020 20:39

Die grijze staat niet ver bij mij vandaan, zelf geen ervaring met het bedrijf maar voor zover mij bekend wel netjes aangeschreven. Beetje verstopt op het industrieterrein in een (aan de buitenzijde) anoniem pand, maar dan weet je dat je met die stevige prijzen iig niet voor een glazen paleis betaald :lol:
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Raphie
Berichten: 1633
Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
Specialisatie: Detailing

30 aug 2020 08:13

En die amerikaanse kofferdeksel met smalle kentekenplaat uitsparing
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1388
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

08 sep 2020 22:32

Erik_nl schreef: 29 aug 2020 19:52 Ga ze iig beide bekijken, dan heb ik vergelijkingsmateriaal :)
En? Hoe zijn de bezichtigingen bevallen? Heb je 1 van de 2 gekocht?
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
SinanC55
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jul 2020 14:15
Mercedes-Benz: C55 AMG

08 sep 2020 23:37

Hoi Erik,

Ik zie dat je al flink wordt bijgestaan over belastingzaken en het kiezen van een mooie dus zal ik je een klein beetje proberen te helpen bij zaken waar je moet letten bij aanschaf. Om te beginnen zou ik me niet laten afschrikken door allerlei horrorverhalen. Auto's uit Duitsland zijn teruggedraaid, auto's uit Japan smelten weg etc. Uiteraard zullen er gevallen zijn waar dat zo is maar zo zijn er gevallen waar dat niet zo is. Ik spreek uit ervaring.

Wat ik je wel echt ten zeerste afraad is om een auto te kopen die je niet hebt gezien. De auto's is toch al zo een vijftien jaar en in al die tijd kan er heel slecht voor het beestje gezorgd zijn. Ook hierin geld dat het tegendeel waar kan zijn. Over het algemeen geld dat dit blok (M113 motor) doorontwikkelde en betrouwbare motoren zijn. Dat geld ook voor de 5 speed automaat. Maar ja aan een motor en bak hangen ook allerlei andere onderdelen die de geest kunnen geven.

Ik zou een rondje om de auto heen lopen om alle rubbers die je kan vinden te checken, ook tussen de deuren en de spiegels en een eventueel schuifdak. Het is niet gek als die na 15 jaar niet meer overal goed zijn maar dat geeft je wel een mooi onderhandelingspunt en wordt vaak over het hoofd gezien

Start de motor koud en kijk hoe die loopt. Mijn C55 AMG (in de basis hetzelfde blok) had lichte schokken. Velen claimden het ergste wat achteraf gewoon een losse luchtleiding bleek te zijn. reparatie: 5 min en €0,- (zie logboek) Ook deze rubberen slangen verweren met de jaren en kosten niet de wereld aan onderdelen of arbeid. Er zijn hele kits voor te verkrijgen. Het blok zingt de eerste 20-30 sec een beetje. Dat is de luchtpomp en gaat vanzelf weer uit. Geen paniek dus. Kijk ook meteen of de motor flink schud of bij starten. Dat is een indicatie voor versleten motorsteunen, hieronder meer.

Haal de kappen van de motor eraf (als dat mag) en ga op zoek naar olielekkages. Die kappen klik je er zo af zonder gereedschap (in mijn auto dan) Het blok is zo gebouwd dat de voor dit blok voorkomende lekkages van bovenaf vrij goed te zien zijn. Ook het vervangen van deze pakkingen kost niet de wereld aan onderdelen en arbeid (kan prima zelf gedaan worden).

Als je de auto op een brug mag zien, wat ik ten zeerste aanraad, zou ik op het volgende letten. De motorsteunen in mijn auto zijn van boven en van onder vrij goed te zien. Ik vermoed bij de E500 ook wel. Dit is een typisch Mercedes fail punt en met goed kijken kan je misschien zien of die helemaal zijn ingezakt of niet. Gemodificeerde (nieuwere) motorsteunen hebben wel eens omhulsel. Als die eromheen zitten duid dat op vervanging. Check ook de baksteun een meetje midden achter onderin je auto. Deze zie je volgens mij pas als de bodem beschermkappen eraf zijn. Is een kwestie van een paar boutjes en geeft je een mooi beeld van de onderkant van de auto.

Kijk ook meteen naar de ophanging. Voorin heb je reactiearmen en daar zitten weer rubbers in. In die rubbers zit vloeistof en als die lekken zie je heel licht daar de sporen van je op de reactiearmen. Dit is echt heel subtiel en lijkt op opgedroogd water. Zie je dat? dan weet je dat de reactiearm rubbers aan vervanging toe zijn. Dit doe je altijd per twee en kosten ongeveer €45 p.s. OEM.

Check meteen de remblokken en schijven. Voel je een rand op de schijven en voel je er ongelijkheden in dan zijn ze versleten. Vervangen kost wat. De staat van de blokken kun je vrij makkelijk zien. Alles wat geen metaal op metaal is, is goed. Het tegenovergestelde niet haha. Kijk ook naar de ophanging aan de achterkant of je afwijkingen of heel erg versleten onderdelen ziet.

Uitlaten van deze modellen zijn volgens mij van goede kwaliteit en gaan best lang mee. Zie je snel genoeg op de brug.

Bij het rijden zou ik kijken hoe de automaat schakelt en of je geen gekke geluiden uit de ophanging hoort. Niks hoort te bonken, helemaal niet op zo een comfortabele E. Pak dus wat hobbels, drempels en wat slechtere wegen en luister goed. Probeer ook te voelen of de automaat voor je gevoel soepel en geleidelijk schakelt. De auto moet ook aanvoelen alsof er 300 paarden onder zitten.

Check de multisnaar: vertoont die barstjes, scheurtjes of niet. Hoe zijn de koplampen en achterlampen, verweerd of met vocht of niet?

Dan nog wat over onderhoud en km stand. Ik heb de onderhoudshistorie van ElGriffo of Evan gezien (dealer onderhouden) en wat mij opviel was dat de rekeningen vanaf 200.000 km wel heel hoog opliepen. Die dure rekeningen zijn best een paar 10.000 km doorgegaan meen ik te herinneren. Een auto die te weinig heeft gereden duid op alleen maar korte stukken en dat is ook niet helemaal lekker voor de slijtage. Dit blok kan wel 200.000 lopen maar zoals ik al zei hangt er nog van alles aan en omheen dat niet zo lang meegaan. Al deze onderdelen (terecht) vervangen gaat in de papieren lopen. Onderhoud is key. Hoe meer facturen en kosten je ziet, des te blijer je moet zijn. Dat betekend dat er geld in de auto is gestopt en daar worden ze blij van. Probeer te achterhalen waar de auto is onderhouden en neem desnoods contact met ze op of ga op zoek naar facturen. Boekjes kan je zoals gezegd zelf kopen en invullen. Ow ja, check ook even de kleur van het remvloeistof. Dit wordt vaak overgeslagen en duid op laks onderhoud.

Tot slot wat ik aan de auto zou doen als ik hem zou kopen (en dus ook heb gedaan toen ik de mijne kocht). Olie + filter, automaat olie + filter (vanaf 90.000), bougies (90.000 km of X jaar) deze werken nog wel door maar kunnen vast komen te zitten door corrosie. Lucht en interieur filter (niet duur en in 10 min vervangen) en cardanolie omdat het zo weinig kost en je toch al in de regionen aan het rommelen bent.

Lang verhaal dus ik hoop dat je er wat aan hebt en dat andere nog aanvullingen voor je hebben. Laat het vooral niet over één nacht ijs gaan en neem bij de auto echt je tijd. Als de verkoper achter zijn product staat zal die het niet erg vinden als je er diep in duikt.
EricBenz
Donateur
Berichten: 973
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

09 sep 2020 08:52

Mooie omschrijving en leuk om te lezen :) :goedzo: .
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

09 sep 2020 09:03

Let ook op evt oliesporen tussen aut bak en blok.
De achterste krukas-keerring wil wel gaan zweten en daarna lekken. Die van mn 320 met M112 blok (de 6 cyl variant) ttt laten vervangen.
Ook dat is niet funest, maar vervanging is arbeidsintensief omdat de aut er dan af en op moet. 6-7 uur werk totaal wat áls ie zou lekken een mooi onderhandelingspuntje is.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Erik_nl
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 jul 2020 20:08

10 sep 2020 20:14

David_O schreef: 08 sep 2020 22:32
Erik_nl schreef: 29 aug 2020 19:52 Ga ze iig beide bekijken, dan heb ik vergelijkingsmateriaal :)
En? Hoe zijn de bezichtigingen bevallen? Heb je 1 van de 2 gekocht?
Ja, het is de witte geworden :D

Ik ben een beetje laat met het posten hier, mijn excuses. Nog bedankt voor de tips SinanC55, gelukkig heb ik het meeste al in de praktijk gebracht :)

De zilveren/groene leek erg mooi op de foto's maar viel erg tegen. Op meerdere plekken zaten diepe krassen (waaronder één van zo'n 20 cm prominent op de motorkap), op één van de achterschermen zaten roest blaasjes en de velgen hadden erg veel beschadigingen.

Op zich allemaal dingen waar wel wat aan te doen is, maar als dan ook nog eens de hoofdprijs wordt gevraagd en daar niet veel van af kan, dan houd het snel op.

Daarnaast was de auto niet erg goed schoongemaakt (allemaal kruimels er in), waren de facturen en set wintervelgen die er bij zouden zitten niet aanwezig (zouden nog op kantoor liggen bij degene die hem in had geruild) terwijl men al bijna een week wist dat wij zouden komen kijken. ook de onderhoudsboekjes die er bij zouden zitten waren even niet te vinden (zouden in het handschoenenkastje moeten liggen, maar dat was niet het geval)

Al met al dus een beetje een afknapper. Het drukte mij meteen ook wel met de neus op de feiten dat een auto ongezien van uit Duitsland kopen net zo goed dit soort dingen zou kunnen hebben. Op de foto's kan het er heel mooi uit zien, maar in het echt kan het vies tegen vallen.

Daarna doorgereden naar de witte. Ik werd er van te voren niet heel warm van, maar toen ik hem in het echt zag was het toch echt wel een hele mooie auto. Proefrit gemaakt die prima beviel. De verkoper had ook een eerlijk verhaal en had al flink wat onderhoud gedaan na het importeren, (facturen gezien). Ik was eigenlijk al verkocht, maar wilde het zekere voor het onzekere nemen, en heb vorige week donderdag een technische keuring laten doen bij de MB dealer.

Daar kwamen natuurlijk wel wat puntjes in naar voren, maar niets groots, dus toen de deal gesloten. Deze week is er nog wat gesleuteld aan de auto, o.a. nieuwe banden en een android radio er in. Zaterdag mag ik hem ophalen :)

Alvast een plaatje:

70902

Meer volgen na 't weekend ;)
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4282
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

10 sep 2020 20:19

Dat is ook toevallig, die auto is bij mijn garage in onderhoud. Die zag ik vandaag, zijn een aantal dingen aan gedaan.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

10 sep 2020 21:42

Gefeliciteerd met je aankoop! En dat van die facturen en boekjes dat ken, als ze er niet meteen bij zijn dan gaan ze ook niet meer komen vrees ik.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Auto-maat
Berichten: 365
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

10 sep 2020 22:35

Gefeliciteerd met de aankoop en veel fijne, veilige kilometers gewenst. Een prachtige wagen!
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

10 sep 2020 23:47

Na een witte US W211 nu een witte JDM S211 op het forum. Leuk!
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 sep 2020 00:11

Gefeliciteerd 👍
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Erik_nl
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 jul 2020 20:08

14 sep 2020 20:02

Zaterdag de auto opgehaald:

70906

De auto rijd heerlijk, het is even wennen aan de grote hoeveelheid knopjes en functies, maar met de PDF handleiding kom ik al een heel eind.
Vandaag even langs de Mercedes dealer geweest (Stern in Utrecht) om te vragen hoe ik een extra sleutel kan bestellen en of de Nederlandstalige handleiding nog te bestellen is.
De sleutel was geen probleem, maar gaat wel rond de 500 euro kosten. De handleiding wordt ik nog over terug gebeld.

Ik zal binnenkort nog wat mooiere foto's maken en een voorstel topic maken :)
Plaats reactie