246er B-klasse van 580 airco naar 581 volautomatische airco

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 18239
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

21 jun 2020 21:40

Begin deze maand hebben we (eindelijk) een 246er B-klasse mogen ombouwen van een halfautomatische airco (optiecode 580) naar een volautomatische airco (optiecode 581) en dan wel op de juiste manier (dus niet door alleen de kachelbediening te vervangen en dan maar hopen dat het meeste nog een beetje redelijk blijft werken zoals men dat normaal doet).
Deze ombouw zelf hebben we de afgelopen jaren al veelvuldig geoffreerd maar aangezien de meesten er van uit gaan dat het niet veel meer voorstelt dan het omwisselen van de kachelbediening vond iedereen het altijd te duur (wat op zich zeer begrijpelijk is).

Maar nu dan toch eindelijk...de oude 580 kachelbediening eruit (en nog een paar aanliggende delen) en de nieuwe 581 kachelbediening erin...samen met nog een paar extra (temperatuur)sensoren, een stelmotor, een gedeeltelijk ander kachelhuis en een compleet andere middenconsole en dat alles in combinatie met een aantal extra draden.

Het grootste verschil tussen de beide kachelhuizen is dat de 581 variant 1 extra stelmotor heeft om zo de klep die de koude en warme lucht moet mengen links en rechts onafhankelijk van elkaar bediend kunnen worden zodat de bijrijder een eigen temperatuur in kan stellen (voor zover dat kan verschillen binnen in een auto). Dan heeft het 581 kachelhuis een open kachelkanaal aan de onderzijde zodat daar een kachelkanaal op aangesloten kan worden die door de middenconsole naar achteren loopt voor een extra kachelrooster achterin die middenconsole zodat er op de achterbank ook nog iets aan geklimatiseerde lucht langs komt.
En verder bestaat het 581 kachelsysteem uit:
- een extra schadstofsensor bij de kachelluchtinlaat
- een extra umwalzpump om zo (warme) koelvloeistof rond te kunnen bljven pompen in REST modus
- een extra zonnesensor midden op het dashbord
- een extra eindschakelaar bij 1 van de stelmotoren op het kachelhuis
- een extra temperatuursensor bij het kombi instrument
- een andere binnenverlichting met een extra temperatuursensor
- een andere licht- / regensensor voor de voorruit met een geintegreerde luchtvochtigheidssensor

Al met al was het best veel werk voor een andere kachelbediening (want veel meer is er niet meer van te zien nadat alles weer ingebouwd is) ;) .

greetingz,
Zoeksleutel: Steve230479
Bijlagen
de auto met het standaard (SA580) kachelpaneel
de auto met het standaard (SA580) kachelpaneel
IMG_4367.jpg (63.92 KiB) 1308 keer bekeken
de auto zonder optionele zonnesensor
de auto zonder optionele zonnesensor
IMG_4371.jpg (69.13 KiB) 1308 keer bekeken
de standaard middenconsole zonder optioneel kachelrooster
de standaard middenconsole zonder optioneel kachelrooster
IMG_4375.jpg (79.85 KiB) 1308 keer bekeken
enkele verwijderde lijsten en dergelijke ivm de toe te voegen schadstofsensor
enkele verwijderde lijsten en dergelijke ivm de toe te voegen schadstofsensor
IMG_4394.jpg (73.1 KiB) 1308 keer bekeken
de auto zonder kachel(paneel)
de auto zonder kachel(paneel)
IMG_4416.jpg (78.11 KiB) 1308 keer bekeken
de auto zonder kachel(paneel)
de auto zonder kachel(paneel)
IMG_4419.jpg (73.8 KiB) 1308 keer bekeken
links het standaard (SA580) kachelhuis en rechts het (gedeeltelijke) optionele (SA581) kachelhuis met 1 extra stelmogelijkheid
links het standaard (SA580) kachelhuis en rechts het (gedeeltelijke) optionele (SA581) kachelhuis met 1 extra stelmogelijkheid
IMG_4405.jpg (71.13 KiB) 1308 keer bekeken
de extra stelmogelijkheid (voor de extra stelmotor) op het 581 kachelhuis
de extra stelmogelijkheid (voor de extra stelmotor) op het 581 kachelhuis
IMG_4407.jpg (63.04 KiB) 1308 keer bekeken
en die extra stelmotor bediend dan 1 van deze 2 kleppen (die bij de 580 kachel beide door één en dezelfde stelmotor gelijktijdig worden bediend)
en die extra stelmotor bediend dan 1 van deze 2 kleppen (die bij de 580 kachel beide door één en dezelfde stelmotor gelijktijdig worden bediend)
IMG_4410.jpg (53.72 KiB) 1308 keer bekeken
onder het standaard (SA580) kachelhuis met een dicht kanaal aan de onderzijde en boven het optionele SA581 kachelhuis waarbij dat kanaal open is ivm het daarop aan te sluiten kachelrooster in de middenconsole
onder het standaard (SA580) kachelhuis met een dicht kanaal aan de onderzijde en boven het optionele SA581 kachelhuis waarbij dat kanaal open is ivm het daarop aan te sluiten kachelrooster in de middenconsole
IMG_4411.jpg (49.45 KiB) 1308 keer bekeken
de extra eindschakelaar voor 1 van de stelmotoren
de extra eindschakelaar voor 1 van de stelmotoren
IMG_4415.jpg (56.54 KiB) 1308 keer bekeken
de toe te voegen bekabeling voor alle extra sensoren & umwalzpomp
de toe te voegen bekabeling voor alle extra sensoren & umwalzpomp
IMG_4421.jpg (57.76 KiB) 1308 keer bekeken
het ingebouwde SA581 kachelhuis...
het ingebouwde SA581 kachelhuis...
IMG_4423.jpg (78.5 KiB) 1308 keer bekeken
...met extra kachelkanaal voor het kachelrooster achter in de middenconsole
...met extra kachelkanaal voor het kachelrooster achter in de middenconsole
IMG_4451.jpg (65.52 KiB) 1308 keer bekeken
de extra schadstofsensor
de extra schadstofsensor
IMG_4464.jpg (64.58 KiB) 1308 keer bekeken
de extra schadstofsensor
de extra schadstofsensor
IMG_4460.jpg (63.97 KiB) 1308 keer bekeken
de oude en de nieuwe licht- / regensensor (zonder enige vorm van uiterlijk verschil)
de oude en de nieuwe licht- / regensensor (zonder enige vorm van uiterlijk verschil)
IMG_4466.jpg (57.72 KiB) 1308 keer bekeken
de extra zonnesensor
de extra zonnesensor
IMG_4454.jpg (133.72 KiB) 1308 keer bekeken
de extra temperatuursensor bij het kombi instrument
de extra temperatuursensor bij het kombi instrument
IMG_4448.jpg (51.02 KiB) 1308 keer bekeken
2 printplaten van de binnenverlichting; links is de standaard printplaat en rechts is de printplaat met extra 581 gerelateerde temperatuursensor
2 printplaten van de binnenverlichting; links is de standaard printplaat en rechts is de printplaat met extra 581 gerelateerde temperatuursensor
IMG_4467.jpg (73.85 KiB) 1308 keer bekeken
de extra umwalzpump
de extra umwalzpump
IMG_4484.jpg (53.93 KiB) 1308 keer bekeken
beide extra temperatuursensoren in het interieur werken waarbij de B10/4 bij het kombi instrument zit en de N70b1 in de binnenverlichting zit
beide extra temperatuursensoren in het interieur werken waarbij de B10/4 bij het kombi instrument zit en de N70b1 in de binnenverlichting zit
IMG_4470.jpg (63.43 KiB) 1308 keer bekeken
de werkende zonnesensor
de werkende zonnesensor
IMG_4471.jpg (51.48 KiB) 1308 keer bekeken
de werkende schadstofsensor (die stond eerst op 0 maar na de auto een tijdje binnenstond met lopende motor liep die op naar 3)
de werkende schadstofsensor (die stond eerst op 0 maar na de auto een tijdje binnenstond met lopende motor liep die op naar 3)
IMG_4473.jpg (44.65 KiB) 1308 keer bekeken
de relatieve luchtvochtigheid zoals die uit de licht- & regensensor wordt uitgelezen (voordat die sensor uitgewisseld was stond die waarde op 0%)
de relatieve luchtvochtigheid zoals die uit de licht- & regensensor wordt uitgelezen (voordat die sensor uitgewisseld was stond die waarde op 0%)
IMG_4475.jpg (52.38 KiB) 1308 keer bekeken
en alles zit weer op de plaats
en alles zit weer op de plaats
IMG_4496.jpg (61.32 KiB) 1308 keer bekeken
en alles zit weer op de plaats
en alles zit weer op de plaats
IMG_4498.jpg (62.25 KiB) 1308 keer bekeken
de 581 kachelbediening
de 581 kachelbediening
IMG_4492.jpg (44.99 KiB) 1308 keer bekeken
ook het audiosysteem is gecodeerd voor de 581 kachel zodat die ook beide temperatuursinstellingen weergeeft
ook het audiosysteem is gecodeerd voor de 581 kachel zodat die ook beide temperatuursinstellingen weergeeft
IMG_4490.jpg (54.27 KiB) 1308 keer bekeken
het extra kachelrooster achter in de middenconsole
het extra kachelrooster achter in de middenconsole
IMG_4486.jpg (73.17 KiB) 1308 keer bekeken
kaal
kaal
IMG_4398.jpg (78.04 KiB) 1308 keer bekeken
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3011
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

21 jun 2020 21:44

Wat een klus.. Maar wel een prettige optie om erbij te hebben.

Zijn er nog andere opties die op jouw 'wishlist' staan om in te bouwen?
B200ZH
Berichten: 84
Lid geworden op: 06 mar 2020 10:11
Mercedes-Benz: 2013 W246 B200 1.6 156pk CGI 6m

22 jun 2020 08:04

Jeezes, hoe krijg je het voor elkaar... ik ben van het weekend de halve dag bezig geweest om alleen de bestuurdersstoel te demonteren en er weer terug in te zetten 😂
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

23 jun 2020 21:35

Steve,
Wanneer staat de KLM op de stoep voor het onderhoud van een 737-800? Of inbouw van een standkachel voor een Airbus?
Klusje van niks voor jou:)
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 18239
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

23 jun 2020 22:24

splunder schreef: 23 jun 2020 21:35 Wanneer staat de KLM op de stoep voor het onderhoud van een 737-800? Of inbouw van een standkachel voor een Airbus?
Klusje van niks voor jou:)
ik vrees dat zo'n ding naar beneden gaat vallen als ik daar mee bezig ben geweest...dat is toch net even wat complexer

greetingz,
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 18340
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: W211 E320cdi Avantgarde, W169 A200 Elegance (ex W220 S320 en S320cdi, W210 E430, S210 E430, W168 A160)
Locatie: Papendrecht

23 jun 2020 22:26

Je rolletjes draad zijn dan wel iets eerder op :owja:
Logboek E320 cdi en A200.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

23 jun 2020 22:33

MBenzNL schreef: 23 jun 2020 22:24
splunder schreef: 23 jun 2020 21:35 Wanneer staat de KLM op de stoep voor het onderhoud van een 737-800? Of inbouw van een standkachel voor een Airbus?
Klusje van niks voor jou:)
ik vrees dat zo'n ding naar beneden gaat vallen als ik daar mee bezig ben geweest...dat is toch net even wat complexer

greetingz,
Dat vraag ik me af. Wel méér werk, méér draadjes, en misschien wat lastig voor 1 persoon. Maar zou het in de kern niet hetzelfde zijn? (Afgezien van de zomer-winterbanden wissel dan.... )
Ik wil het je nog wel eens zien doen. Heeft iemand tievallig nog een afgedankt exemplaar staan? :lol:
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 18239
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

23 jun 2020 23:25

plorie schreef: 23 jun 2020 22:26 Je rolletjes draad zijn dan wel iets eerder op :owja:
daar kom je niet eens mee van voor naar achteren ;)

greetingz,
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 6102
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

24 jun 2020 07:38

splunder schreef: 23 jun 2020 22:33
MBenzNL schreef: 23 jun 2020 22:24
splunder schreef: 23 jun 2020 21:35 Wanneer staat de KLM op de stoep voor het onderhoud van een 737-800? Of inbouw van een standkachel voor een Airbus?
Klusje van niks voor jou:)
ik vrees dat zo'n ding naar beneden gaat vallen als ik daar mee bezig ben geweest...dat is toch net even wat complexer

greetingz,
Dat vraag ik me af. Wel méér werk, méér draadjes, en misschien wat lastig voor 1 persoon. Maar zou het in de kern niet hetzelfde zijn? (Afgezien van de zomer-winterbanden wissel dan.... )
Ik wil het je nog wel eens zien doen. Heeft iemand tievallig nog een afgedankt exemplaar staan? :lol:
Hebben ze niet onlangs op Twente al een paar 737's met VUT gestuurd? :P

Mooi werk weer Steve, die foto's zijn ook mooi om te bewaren voor het geval er weer eens iemand met de vraag komt of die thermatic/thermotronic paneeltjes over te zetten zijn.
de auto zonder kachel(paneel)
:lol:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie