Tijd voor vernieuwing ? W211 E220CDI versus W212 E200CDI

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3197
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

21 jun 2020 08:37

Wat kosten die toekomstige reparaties?
Gebruikersavatar
gerritvds
Berichten: 249
Lid geworden op: 06 jan 2007 00:29
Mercedes-Benz: W124 200D / W211 220 CDI / W212 200CDI Edition
Specialisatie: IT Reference Data
Locatie: Oost-Vlaanderen BE

21 jun 2020 10:15

Michel, W204,

De cijfers van de benzinewagens zien er idd ook te overwegen uit. Nu net nog even de MB Certified site bezocht en het aanbod aan benzinewagens is echt miniem, tenzij meestal kleinere modellen. Ok eveneens de C komt hierin voor met een C180 maar een E wordt nauwelijks aangeboden. Bij het laatste onderhoud kreeg 'k als vervangwagen een GLA met benzinemotor en was héél blij toen 'k m'n E met dieselmotor terughad.

Frits,

Feit is natuurlijk idd een niet voltooide regeneratie cyclus bij de korte afstanden en m'n schrik dat dit de de levensduur van sommige componenten wel mogelijks zou kunnen verkorten. Met de huidige had 'k vroeger de gewoonte ééns per week of 2 weken de autosnelweg te nemen om gedurende een 20-tal kilometer toch wat toerentallen te maken en de kachel uit te kuisen. Eventueel op die manier de nieuwere BlueTech diesel ook benaderen ? Echte dood-doener zijn natuurlijk winterdagen waar de wagen bij vriestemperatuur de ganse dag buitenstaat en 's avonds wordt opgestart voor een ritje van 10km ...

Poppel180,

Nog geen echte offerte/bestek laten maken maar het vervangen van de rotulles aan de ophanging voor alleen lopen wel al een 600€. Stuurhuis, koppelingsplaat en diverse andere onderdelen die nog niet werden vervangen zitten er ongetwijfeld ook aan te komen (denk maar aan schokdempers, ophanging achteraan, flens cardan, ... en wie weet wat nog).
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

21 jun 2020 10:47

Ik heb geen idee wat voor rekensom hier gemaakt wordt, feit is wel dat ook met een 212, kosten voor slijtende onderdelen een feit blijven en op geen enkel onderdeel staat hard gecodeerd dat deze een x aantal jaar meegaan...
Daarnaast is inderdaad de techniek en hoe deze ingezet wordt, iets wat in overweging genomen moet worden (mbt dat regenereren bv)

Ik heb mijn 211 inmiddels bijna 11 jaar in bezit en ik heb al een heel programma afgewerkt mbt ophanging, radiateur, SBC, enz... Aangezien een groot aantal van die zaken in tijdsbestek vrij dicht bij elkaar lagen wat vervanging aangaat, verwacht ik niet dat ik er ooit nog last van gaat krijgen gedurende mijn bezit.

Ik investeer nooit in de auto, ik investeer in de kwaliteit van mijn mobiliteit...
Dat is een iets andere benadering (wat overigens verder geen invloed heeft op wat het kost)
Zodra ik merk dat de kwaliteit van mijn mobiliteit achteruit gaat, dan pas ga ik denken aan een andere auto (als dat de oplossing zou zijn)

Als ik zou moeten nadenken over investeringen in de auto, dan is waarschijnlijk bij elke lege tank de auto al totall loss, laat staan bij een onderhoudsbeurt (wat nog steeds bij de dealer gebeurt) laat nog meer staan met een reparatie in het dure segment...

Diesels zijn los van dit verhaal, helemaal niet gemaakt voor de korte afstanden dus in dat opzicht zou je misschien inderdaad wel naar een andere auto moeten gaan kijken maar dan wel naar een benzine versie (is ook mijn mening)
Laatst gewijzigd door Marco op 21 jun 2020 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

21 jun 2020 11:02

Ik hou van “cubic inches”. Maar los van wat Marco zegt en al de afschrijving die je krijgt bij n nieuwere eensch met wat gezegd wordt over de huidige turbo motoren.

Ik reed er 2x een als leenauto, een C en n SLK, en was stomverbaasd. Een 1.6 geloof ik die presteerde als n 2 liter. Laat staan als je n echte 2 liter zou kopen.

Diesel voor korte ritjes is het recept voor ellende denk ik.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3603
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

21 jun 2020 12:06

Frits schreef: 21 jun 2020 08:26 Bij 10 km woon werk verkeer moet je je echt afvragen of een moderne diesel nog een goede keuze is. Volgens mij loop je dan wel erg veel kans op niet afgemaakte regeneratie cycli.
Tsja, zelfs een benzine zal niet blij worden van zulke korte ritjes.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

21 jun 2020 12:44

René SLK230 schreef: 21 jun 2020 11:02 Een 1.6 geloof ik die presteerde als n 2 liter. Laat staan als je n echte 2 liter zou kopen.
Ik heb al eens gas gegeven in een Skoda Superb Station met ik dacht een 1.4 benzine motor...
Afgezien dat ik vrij verbaasd was hoe stil dat dit ding was, was ik eigenlijk nog meer verbaasd hoe dat ding van zijn plek kwam, dat gewicht met die motor... Om maar aan te geven dat die moderne techniek met downsizing echt wel iets presteert...

Duurzaamheid moet zich uiteraard nog bewijzen in deze...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
gerritvds
Berichten: 249
Lid geworden op: 06 jan 2007 00:29
Mercedes-Benz: W124 200D / W211 220 CDI / W212 200CDI Edition
Specialisatie: IT Reference Data
Locatie: Oost-Vlaanderen BE

14 jul 2020 09:02

De kogel is door de kerk. Kon aan de liefde niet weerstaan dus werd de W212 aangekocht :D
Reden voor aankoop bij Mercedes Certified zijn enerzijds de aankoop bij een officiële dealer & de 2 jaar garantie die me toch wat extra geruststellen en anderzijds het feit dat ze de m'n vorige wagen zonder problemen overnamen (wat ook al minder evident was gezien de ouderdom en Euro4 norm).

Eerste rij-inrdrukken zijn uitermate positief, hoewel de 2143cc met z'n 136pk geen strepentrekker is voel 'k voldoende vermogen om het dagelijkse verkeer door te komen. De 7-traps automaat is een verademing, m'n eerste wagen met automaat trouwens, en de wegligging is dankzij het 245-voor en 265-achter schoeisel gewoon top !!!
Bijlagen
20200711_101558.jpg
20200711_101558.jpg (201.54 KiB) 804 keer bekeken
harolds
Berichten: 582
Lid geworden op: 03 jul 2012 15:30
Mercedes-Benz: Mercedes C220cdi 2011
Locatie: Flevoland

14 jul 2020 14:14

Gefeliciteerd!
Mooie Benz, veel plezier en veilige kilometers toegewenst.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

14 jul 2020 17:48

Mooi! Veel fijne en veilige kilometers gewenst!!
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3603
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

14 jul 2020 17:53

Strakke wagen. :goedzo:
Gebruikersavatar
gerritvds
Berichten: 249
Lid geworden op: 06 jan 2007 00:29
Mercedes-Benz: W124 200D / W211 220 CDI / W212 200CDI Edition
Specialisatie: IT Reference Data
Locatie: Oost-Vlaanderen BE

14 jul 2020 21:04

Bedankt harolds, splunder & S_W204.
De wagen wordt natuurlijk met héél veel liefde verzorgd, bereden en in de watten gelegd ;)
SanderW212
Berichten: 225
Lid geworden op: 05 jun 2020 10:17
Mercedes-Benz: W212 E220 Avantgarde AMG
Specialisatie: Bougies, Ontsteking, Sensoren

15 jul 2020 16:59

gerritvds schreef: 20 jun 2020 23:43 Michel,

Alles op 4-pootjes, een E weegt quasi meer dan 1.6 Ton. Hierin een 200 of 250 benzine, zelfs met turbo, ... ? De 2.5 nog ok maar de 2.0, een benzine met Turbo die reageert vanaf 1500/1600rpm heeft verder in z'n toerentalgebied ongetwijfeld een Turbo-gap of niet ?

Indien 'k me niet vergis komt de Turbo zelfs niet uit de 'auto industrie' maar uit de scheepvaart/treinwereld etc ...

Turbo-gaps heb je nauwelijks bij dit soort auto's door gebruik van twinscrolls.

Je vergeet dat bij moderne auto's de snelheid veelal niet uit de motor komt maar uit de veel efficientere en betere versnellingsbakken, 7 of 9 versnellingen in de nieuwe vs 5 in je oude maakt een wereld van verschil als het op snelheid en efficientie aankomt.
10/2010 W212 Mercedes E220 CDI Aut5 Avantgarde AMG
04/2009 Toyota Yaris

Ex: 2019 BMW G20 320d Advantage Aut8 / CoPilot Intro Edition
Ex: 2015 Jeep Grand Cherokee 3.6 Limited
Ex: 2009 Saab 9-3 1.9 TiD Vector 6MT
Ex: 1999 BMW E39 535i Automatic
Gebruikersavatar
gerritvds
Berichten: 249
Lid geworden op: 06 jan 2007 00:29
Mercedes-Benz: W124 200D / W211 220 CDI / W212 200CDI Edition
Specialisatie: IT Reference Data
Locatie: Oost-Vlaanderen BE

16 jul 2020 23:47

Twinscrolls waren met tot nog toe onbekend dus bij deze weer ietsje bijgeleerd ;-).
Plaats reactie