Best forumleden,
M'n W211 E220CDI bouwjaar 12/2005 werd als 4 jaar oude tweedehands met 165.000km aangekocht en is nu bijna 10 jaar in m'n bezit. Werd steeds bij de lokale Mercedes concessie onderhouden maar bij een laatste onderhoud alsook schouwingskeuring wees m'n me op volgende aan te komen reparaties : gewrichten voorophanging, stuurhuis, koppeling, rubberen remslangen achteraan etc ...
Nieuwe banden, remblokken en -schijven, batterij etc werden recent ook al vervangen.
Eigenlijk met spijt in het hart moet 'k dus de keuze maken tussen een opvolger of het continue verder laten upgraden/repareren/vervangen van diversen wat me ongetwijfeld héél wat geld gaat kosten.
Toevallig zag 'k bij Mercedes een grijze W212, bouwjaar 04/2016 met amper 115.000km op de teller. Vraagprijs om en bij de 22.000 Euro. Wagen werd in België nieuw aangekocht door een klant die net over de grens (Frankrijk) woont en daar steeds - bij een niet erkende Mercedes garage - z'n onderhoud liet uitvoeren. Niettegenstaande wordt de wagen nu door een erkend Mercedes punt in België als okkazie terug aan de man gebracht (foto in bijlage) na aankoop van een nieuwe wagen door de vorige eigenaar.
Daar 'k sowieso niet over één nacht ijs wil gaan maar vooral gezien het feit dat 'k op jullie forum héél wat nuttige info/tips/... kreeg bij de aanschaf van m'n huidige wagen zo'n 10 jaar geleden, had 'k graag terug een idee wat jullie mening is. De oude Benz blijven oplappen of de knoop doorhakken en overgaan tot de aankoop van een recenter model.
Een plaatje van de wagen die momenteel m'n voorkeur geniet vinden jullie in bijlage.
Dank alvast,
Gerrit.
Tijd voor vernieuwing ? W211 E220CDI versus W212 E200CDI
- gerritvds
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 06 jan 2007 00:29
- Mercedes-Benz: W124 200D / W211 220 CDI / W212 200CDI Edition
- Specialisatie: IT Reference Data
- Locatie: Oost-Vlaanderen BE
Teller staat momenteel op 278.000km dus een equivalent van om en bij de 10.000km op jaarbasis dat nu kan oplopen tot 15.000/jaar. Technisch motorisch dus wel nog ok maar aandrijf-en ophangingscomponenten komen aan een onderhouds-vervanging toe.
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7564
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
E diesel uit 2016 zal een BlueTEC zijn, dus met AdBlue. Gewoon ter info. En ook een van de laatste 212's want in 2016 is de 213 geintroduceerd. Ik weet niet in hoeverre milieuzones van toepassing zijn op je situatie, maar de 212 E200 BlueTEC is Euro 6, terwijl je W211 E220 CDI waarschijnlijk Euro 4 is.
Verder is die 212 E200 BlueTEC met volgens opgave 4.6-4.9 liter per 100 kilometer (gecombineerd verbruik) in verhouding iets zuiniger dan je W211 E220 CDI met 6,6 liter per 100 kilometer.
Verder is die 212 E200 BlueTEC met volgens opgave 4.6-4.9 liter per 100 kilometer (gecombineerd verbruik) in verhouding iets zuiniger dan je W211 E220 CDI met 6,6 liter per 100 kilometer.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- gerritvds
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 06 jan 2007 00:29
- Mercedes-Benz: W124 200D / W211 220 CDI / W212 200CDI Edition
- Specialisatie: IT Reference Data
- Locatie: Oost-Vlaanderen BE
Inderdaad, deze E is een BlueTech en Euro 6 dus voor, tot nog toe enkel, grootsteden die de Lage Emissie Zones reeds invoerden is deze wagen ok. Met m'n huidige E220 (Euro4) mag 'k overigens deze zones niet meer binnen zonder extra betaling of boete ...
Op het verbruik let 'k persoonlijk niet echt, enerzijds temeer het beperkt aantal jaarlijkse kilometers, anderzijds temeer de vlotte rijstijl (voor zoverre nog mogelijk natuurlijk) wanneer 'k een langere afstand rij en de wagen op bedrijfstemperatuur is (vanaf +10/15km).
M'n grootste schrik is het BlueTech gegeven (en alle gerellateerde electronica/extra componenten/finetuning/...) bij het dagelijks gebruik van de wagen voor korte afstanden. Met name elke ochtend en avond een koudstart voor een 10km maximum in woon-werkverkeer.
Betwijfel ten zeerste of dit de roetfilter etc. bij een dieselmotor ten goed komt want van een optimale bedrijfstemperatuur (zelf-reinigingstemperatuur) kan je bij deze onmogelijk spreken natuurlijk ...
Op het verbruik let 'k persoonlijk niet echt, enerzijds temeer het beperkt aantal jaarlijkse kilometers, anderzijds temeer de vlotte rijstijl (voor zoverre nog mogelijk natuurlijk) wanneer 'k een langere afstand rij en de wagen op bedrijfstemperatuur is (vanaf +10/15km).
M'n grootste schrik is het BlueTech gegeven (en alle gerellateerde electronica/extra componenten/finetuning/...) bij het dagelijks gebruik van de wagen voor korte afstanden. Met name elke ochtend en avond een koudstart voor een 10km maximum in woon-werkverkeer.
Betwijfel ten zeerste of dit de roetfilter etc. bij een dieselmotor ten goed komt want van een optimale bedrijfstemperatuur (zelf-reinigingstemperatuur) kan je bij deze onmogelijk spreken natuurlijk ...
- gerritvds
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 06 jan 2007 00:29
- Mercedes-Benz: W124 200D / W211 220 CDI / W212 200CDI Edition
- Specialisatie: IT Reference Data
- Locatie: Oost-Vlaanderen BE
Tja idd, zeker temeer het jaarlijks aantal beperkte kilometers maar neen, totaal niet ...
Diesel is en blijft een hogere rendementsmotor dan benzine en ik hou van hun hoge koppel bij lagere toerentallen.
Bovendien verkies 'k voor benzinemotoren de overvierkant 6-lijn blokken BMW (toen BMW nog BMW was), voor Mercedes is en blijft een diesel de heilige graal
Diesel is en blijft een hogere rendementsmotor dan benzine en ik hou van hun hoge koppel bij lagere toerentallen.
Bovendien verkies 'k voor benzinemotoren de overvierkant 6-lijn blokken BMW (toen BMW nog BMW was), voor Mercedes is en blijft een diesel de heilige graal
-
- Forum Held
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
- Mercedes-Benz: S211 220cdi
- Locatie: Zeist
Als je m mooi vindt, en je hebt het geld.
Aankoopkeuring doen. Realiseer je dat je met de 211 nu weet wat je hebt en wat dus al hersteld is. Het geld wat op tafel moet voor een nieuwe, ben je nu ook kwijt. Kan je ook aan reparaties uitgeven voor de 211...
Aankoopkeuring doen. Realiseer je dat je met de 211 nu weet wat je hebt en wat dus al hersteld is. Het geld wat op tafel moet voor een nieuwe, ben je nu ook kwijt. Kan je ook aan reparaties uitgeven voor de 211...
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Op die vervanger schrijf je het eerste jaar 4 en de komende 10 jaar ca 1.800 per jaar af. Dat heb je nu al achter de kiezen. Komen onderhoudskosten nog bij....
Maar ja, autorijden laat staan autoliefde is geen rationele bezigheid.
Maar ja, autorijden laat staan autoliefde is geen rationele bezigheid.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- gerritvds
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 06 jan 2007 00:29
- Mercedes-Benz: W124 200D / W211 220 CDI / W212 200CDI Edition
- Specialisatie: IT Reference Data
- Locatie: Oost-Vlaanderen BE
Splunder, René,
Aankoopkeuring is ok, temeer een garantie van 2 jaar wordt voorzien door Das Haus. De (mogelijks/hopelijk eerstdaags) eventuele aankoop gebeurt niet bij een dealer om de hoek maar een officieel erkende MB concessie via MB Certified.
Realiseer je dat je met de 211 nu weet wat je hebt en wat dus al hersteld is. Het geld wat op tafel moet voor een nieuwe, ben je nu ook kwijt.
-> Idd, en dat is een hekel punt dat me doet twijfelen hoewel, het extra geld dat 'k voor de oudere W211 op tafel leg, op lange termijn een abrupte vorm van kost op het kerkhof is. M'n punt is dat 'k niet eindeloos reparaties aan m'n huidige W211 kan laten uitvoeren naar kosten/baten toe ...
Wel blijft bvb de vraag of die W212 E200 even degelijk is als m'n huidige W211 E220 ? Motor (eventuele fragiliteit van de BlueTech), Automatische versnellingsbak (7-traps, fragiele koppelings-omvormer ?), ... Gelukkig is het niet aanwezig zijn van een SBC een zorg minder
De wagen heeft (amper) 136pk wat me enigszinds geruststeld. Het blok is dus over-gedimensioneerd (werd in verschillende hogere pk's afgeleverd) dacht 'k en kan vrij moeilijk over-killed zijn tenzij krukaslagers, drijfstangen etc echt wel verschillend zijn bij een E200 tov een E220 CDI.
Aankoopkeuring is ok, temeer een garantie van 2 jaar wordt voorzien door Das Haus. De (mogelijks/hopelijk eerstdaags) eventuele aankoop gebeurt niet bij een dealer om de hoek maar een officieel erkende MB concessie via MB Certified.
Realiseer je dat je met de 211 nu weet wat je hebt en wat dus al hersteld is. Het geld wat op tafel moet voor een nieuwe, ben je nu ook kwijt.
-> Idd, en dat is een hekel punt dat me doet twijfelen hoewel, het extra geld dat 'k voor de oudere W211 op tafel leg, op lange termijn een abrupte vorm van kost op het kerkhof is. M'n punt is dat 'k niet eindeloos reparaties aan m'n huidige W211 kan laten uitvoeren naar kosten/baten toe ...
Wel blijft bvb de vraag of die W212 E200 even degelijk is als m'n huidige W211 E220 ? Motor (eventuele fragiliteit van de BlueTech), Automatische versnellingsbak (7-traps, fragiele koppelings-omvormer ?), ... Gelukkig is het niet aanwezig zijn van een SBC een zorg minder
De wagen heeft (amper) 136pk wat me enigszinds geruststeld. Het blok is dus over-gedimensioneerd (werd in verschillende hogere pk's afgeleverd) dacht 'k en kan vrij moeilijk over-killed zijn tenzij krukaslagers, drijfstangen etc echt wel verschillend zijn bij een E200 tov een E220 CDI.
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Ga eens rijden met een E200 of 250 benzine. De trekkracht bij lage toerentallen is inmiddels ook een feit bij de moderne turbomotoren. Oké, weliswaar niet zo veel Nm als een diesel maar al vanaf 1.500-1.600 toeren gaat het heel behoorlijk.
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- gerritvds
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 06 jan 2007 00:29
- Mercedes-Benz: W124 200D / W211 220 CDI / W212 200CDI Edition
- Specialisatie: IT Reference Data
- Locatie: Oost-Vlaanderen BE
Michel,
Alles op 4-pootjes, een E weegt quasi meer dan 1.6 Ton. Hierin een 200 of 250 benzine, zelfs met turbo, ... ? De 2.5 nog ok maar de 2.0, een benzine met Turbo die reageert vanaf 1500/1600rpm heeft verder in z'n toerentalgebied ongetwijfeld een Turbo-gap of niet ?
Indien 'k me niet vergis komt de Turbo zelfs niet uit de 'auto industrie' maar uit de scheepvaart/treinwereld etc ...
Alles op 4-pootjes, een E weegt quasi meer dan 1.6 Ton. Hierin een 200 of 250 benzine, zelfs met turbo, ... ? De 2.5 nog ok maar de 2.0, een benzine met Turbo die reageert vanaf 1500/1600rpm heeft verder in z'n toerentalgebied ongetwijfeld een Turbo-gap of niet ?
Indien 'k me niet vergis komt de Turbo zelfs niet uit de 'auto industrie' maar uit de scheepvaart/treinwereld etc ...
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Ik ken de onderliggende techniek niet maar heb wel een weekend met een E200 gereden en ik was aangenaam verrast. Als het begint te trekken dan gaat het mooi door tot aan de rode lijn.gerritvds schreef: ↑20 jun 2020 23:43 Michel,
Alles op 4-pootjes, een E weegt quasi meer dan 1.6 Ton. Hierin een 200 of 250 benzine, zelfs met turbo, ... ? De 2.5 nog ok maar de 2.0, een benzine met Turbo die reageert vanaf 1500/1600rpm heeft verder in z'n toerentalgebied ongetwijfeld een Turbo-gap of niet ?
Indien 'k me niet vergis komt de Turbo zelfs niet uit de 'auto industrie' maar uit de scheepvaart/treinwereld etc ...
Het is dacht ik een 1.8 turbo en die geeft 270 Nm bij 1700 toeren en 184 pk bij 5250. De 250 heeft hetzelfde blok maar dan met 310 Nm bij 2000 en 204 pk bij 5500. De facelift E200 heeft nog iets betere waarden
Maak eens een proefrit, dat kost je alleen maar tijd
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Bij 10 km woon werk verkeer moet je je echt afvragen of een moderne diesel nog een goede keuze is. Volgens mij loop je dan wel erg veel kans op niet afgemaakte regeneratie cycli.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***