Dag allen,
Ik probeer een beeld te vormen van wat ik apart zou moeten houden voor onderhoud voor een SL500. Zomaar onderhouds kosten opzoeken is lastig. Wellicht is het makkelijker om een range aan te geven wat je ongeveer apart moet houden voor onderhoud zodat het leven gewoon doorgaat als er iets is. Ik hou bijv. 1000 euro paraat voor onderhoud voor mijn alfa 156 V6 (distributie riem is al een 700 euro klus om de 3 jaar voor de V6).
Uiteraard kan het een jaar meevallen en het volgende jaar tegenvallen, maar je zet het bedrag elk jaar opzij.
Uitgangspunten
- nette occasion met fatsoenlijke onderhoudshistorie, men is er zuinig op geweest.
- zomer/hobby auto, stalling in de winter. max 1500 km per jaar
- kosten exclusief banden en remblokken.
- recreatief gebruik, dus geen circuit dagen, wel af en toe "spirited driving"
- ong. 4 jaar in bezit, dus geen knipperlicht relatie
Waar zou ik dan goed zitten? 1500 euro per jaar, 2000 euro per jaar ? minder/meer?
Onderhoudsbudget voor...R230 SL500
- Mooster
- Berichten: 1227
- Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
- Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Amersfoort
Het onderhoud aan een R230 kan, let op: kan, duur uitvallen wanneer je te maken krijgt met storingen aan de diverse electronische componenten. Hangt er ook vanaf wat je zelf kan en wil uitvoeren aan de auto.
Voor het onderhoud aan blok en bak zou ik me financieel niet zo heel druk maken, wanneer je 1500km/ jaar gaat rijden heeft de auto misschien meer te lijden van het stilstaan( oa klepseals welke vervormen) dan wanneer deze zo'n 10.000km/ jaar rijdt.
Onderhoudskosten blok en bak zou ik ongeveer op €250/ jaar zetten, olie en filterwissel.
Voor het onderhoud aan blok en bak zou ik me financieel niet zo heel druk maken, wanneer je 1500km/ jaar gaat rijden heeft de auto misschien meer te lijden van het stilstaan( oa klepseals welke vervormen) dan wanneer deze zo'n 10.000km/ jaar rijdt.
Onderhoudskosten blok en bak zou ik ongeveer op €250/ jaar zetten, olie en filterwissel.
Alles went
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
- JosCLK
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 24 mei 2006 10:00
- Mercedes-Benz: SL63 AMG R231 2017
- Locatie: West-Friesland
Hier valt geen zinnig woord over te zeggen. Als je mazzel hebt, kun je relatief goedkoop een SL rijden, zit het tegen en krijg je bijvoorbeeld problemen met het ABC systeem dan is €1.000 per jaar nog niet voldoende. Uit eigen ervaring kan ik hierbij wel een overzicht geven van de uitgaven aan mijn SL500 bouwjaar 2002 over de periode 2009 - 2014.
Het onderhoud gedurende deze 5 jaar en 3 maanden besloeg de volgende onderdelen:
- 2 keer lager vooras (garantie BMW dealer Duitsland)
- Spoeling automaatbak Vierke Duitsland +/- €200.
- Banden voor en achter
- Onderhoud Assyst B zonder problemen
- Stofhoes APK
- Nieuwe accu
- Assyst A zonder problemen
- Nieuwe kast voor de versnellingspook (zat vast in P) +/- €1.200
- SBC pomp zat er waarschijnlijk aan te komen.
Gemiddeld per jaar zat ik rond de €600. Heb je echter pech dan dit bedrag ook zomaar €2.000 worden.
Het onderhoud gedurende deze 5 jaar en 3 maanden besloeg de volgende onderdelen:
- 2 keer lager vooras (garantie BMW dealer Duitsland)
- Spoeling automaatbak Vierke Duitsland +/- €200.
- Banden voor en achter
- Onderhoud Assyst B zonder problemen
- Stofhoes APK
- Nieuwe accu
- Assyst A zonder problemen
- Nieuwe kast voor de versnellingspook (zat vast in P) +/- €1.200
- SBC pomp zat er waarschijnlijk aan te komen.
Gemiddeld per jaar zat ik rond de €600. Heb je echter pech dan dit bedrag ook zomaar €2.000 worden.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 17 dec 2015 10:03
- Mercedes-Benz: CLA SB 200D en A170 Elegance en een Alfa Romeo 156 2.5 V6
- Locatie: Berkel En Rodenrijs
Dank voor de reacties. Ik denk dat je je moet voorbereiden op een tegenvaller af en toe. Met een pot van, zeg 1500 euro, haal je de angel er al flink uit in een jaar dat het tegenzit. En valt het mee, heb je wat over voor volgend jaar. Wil je je behoorlijk indekken zet je 2000 opzij.
Ik moet zeggen dat me dat nog meevalt. (maar op internet lees je natuurlijk alleen de horror verhalen)
Ik moet zeggen dat me dat nog meevalt. (maar op internet lees je natuurlijk alleen de horror verhalen)
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Zoals aangegeven wat opzij houden voor eventuele tegenvallers en, zoals ook vaak gezegd hier, niet van de laatste cent een auto uit een hoog segment kopen. Met een serieuze proefrit en een aankoopkeuring kun je misschien ook al wat uitsluiten. Bij een auto als de SL lijkt me wel verstandig het dak te controleren op functioneren en misschien afdichtingen. En mocht je voor een M273 V8 (of de M272 V6) gaan: even de onderhoudsgeschiedenis en het motornummer boven water krijgen, ivm potentiele balansas/vrijlooptandwiel kwestie. Ze hoeven niet allemaal last ervan te hebben, maar als het wel zo is heb je een dermate kostenpost te pakken dat ik persoonlijk deze wel echt zou willen controleren.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
De SL 350 met M272 is ergens rond 2008 gekomen?Helmy schreef: ↑04 aug 2020 12:13 Zoals aangegeven wat opzij houden voor eventuele tegenvallers en, zoals ook vaak gezegd hier, niet van de laatste cent een auto uit een hoog segment kopen. Met een serieuze proefrit en een aankoopkeuring kun je misschien ook al wat uitsluiten. Bij een auto als de SL lijkt me wel verstandig het dak te controleren op functioneren en misschien afdichtingen. En mocht je voor een M273 V8 (of de M272 V6) gaan: even de onderhoudsgeschiedenis en het motornummer boven water krijgen, ivm potentiele balansas/vrijlooptandwiel kwestie. Ze hoeven niet allemaal last ervan te hebben, maar als het wel zo is heb je een dermate kostenpost te pakken dat ik persoonlijk deze wel echt zou willen controleren.
Als leek herken je die aan de motorinhoud. De M112 (zonder balansas geneuzel) heeft 3.7 liter inhoud, de M272 (met een mogelijk balansas issue) heeft 3.5 liter slagvolume.
Voordeel is dat een 350 geen ABC heeft. Als dat systeem er aan gaat (niet ondenkbaar na een jaar of 15) dan ben je aan de beurt.
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
De 350 met M272 en de 500 met M273 zijn beiden in 2006 met de eerste facelift gelanceerd.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
- Designparts
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
- Mercedes-Benz: W213 Combi 2019
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
EEeuuhhmm .. misschien weten de geleerden hierboven ook OF ? er ergens in de bouwjaren een betere brandstof tank in is gekomen.
Als je het losgeraakte klots schot overkomt kan je ook je knip trekken .. ( internet " baffel problem " )
ik heb het mogen ervaren met mijn 500 destijds.
kosten nieuwe tank 1200 eurie excl. arbeidsloon.
Als je het losgeraakte klots schot overkomt kan je ook je knip trekken .. ( internet " baffel problem " )
ik heb het mogen ervaren met mijn 500 destijds.
kosten nieuwe tank 1200 eurie excl. arbeidsloon.
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Gewoon zorgen dat hij altijd volgetankt is, kan het niet klotsen ook...Designparts schreef: ↑05 aug 2020 13:40 Als je het losgeraakte klots schot overkomt kan je ook je knip trekken ..
(Geen E10!)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 28 mar 2015 13:29
- Mercedes-Benz: Beide niet meer in bezit: W205 C350e (2015) en een R230 SL350 (2005)
Bijgaand een idee van de kosten aan mijn SL-350 (2005) die ik nu 4 jaar uitsluitend als "fun auto" en in de warme maanden rij.
In de winter is de auto 5-6 maanden gestald.
In de winter is de auto 5-6 maanden gestald.
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2020-08-07 om 18.39.11.png (708.8 KiB) 1577 keer bekeken
- ElGriffo
- Berichten: 8344
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Er is iets als onderhoud en reparatie kosten.
Met een beetje pech zijn de reparatie kosten ook niet misselijk ...
Veel regeleenheden
ABC
Kapsysteem ...
Met een beetje pech zijn de reparatie kosten ook niet misselijk ...
Veel regeleenheden
ABC
Kapsysteem ...
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- online
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: 16 jan 2011 17:48
- Mercedes-Benz: W124 500e 1992
- Locatie: Zweden
Als je 1500km per jaar denkt te gaan rijden dan had ik af en toe wat gehuurd. Geen investering/verzekering/houderschapsbelasting/afschrijving/stalling/onderhoud of onvoorziene kosten (tenzij je de huurauto plat rijdt).
Maakt eea een stuk eenvoudiger. Staat gewassen en gezogen klaar.
Marco
Maakt eea een stuk eenvoudiger. Staat gewassen en gezogen klaar.
Marco