Service buitenland na tuning

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Bootman
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2019 10:11
Mercedes-Benz: S212 CGI

10 sep 2019 10:23

Helaas heb ik een nare ervaring in Zuid Frankrijk opgedaan nl dat ik bij een dealer een storing wilde laten verhelpen.
In beginsel zijn ze er aan begonnen maar zij constateerde dat hij getuned was en trokken daarom direct de stekker eruit en weigerde mij verder te helpen dus daar stond ik dan met mijn vertrouwen in een grote merkdealer.
Ik vroeg wat nu dan hoe moet ik terug naar Nederland mijn storing zit er nog steeds in.
Was niet hun probleem werd er gezegd.
Dus voor anderen merc rijders pas op met tuning je wordt gewoon de deur gewezen en je zoekt het maar uit. :evil: :
Oh ja wel even € 126,- aftikken voor een niet afgemaakte diagnose anders krijg je je sleutel niet terug.
:evil: :evil:
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 sep 2019 18:01

Dat zul je heel snel bijna overal wel tegenkomen. Fabrikant heeft ooit beslist hoe hun product moet zijn, ook vanwege veiligheids/ontwerpmarges. Als een ander daar aan gaat rommelen, waarom zou het dan nog steeds de fabrikant zijn verantwoordelijkheid zijn? Overdreven voorbeeld: je stuurt je 190D naar Brabus voor een quad-turbo V12, vervolgens wokkelt het hele chassis bij gasgeven (als het subframe er al niet onderuit breekt). Dan ga je toch niet bij Mercedes lopen klagen dat de 190D niet bestand was tegen plaatsing van die motor. Nogmaals, overdreven voorbeeld, maar de fabrikant staat alleen garant voor hún product, lees onderdelencombinatie/ontwerp/specificatie.

Het is naar voor de eindgebruiker, vooral ver van huis, maar ik vind het volkomen begrijpelijk. Even daarbij uitgaande dat de betreffende storing een motorstoring is.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8351
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

10 sep 2019 18:11

Klopt , had je van te voren kunnen weten .

In de garantie bepalingen staat heel duidelijk dat bij tunen de fabrieksgarantie vervalt .

Dat is de reden waarom wij dat dus niet doen.
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

10 sep 2019 18:30

Dat garantie vervalt, snap ik.
Maar een dealer kan toch wel gewoon proberen een probleem op te lossen? Tegen gangbare kostprijs?
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

10 sep 2019 18:30

MaarTS maakt toch geen aanspraak op garantie? Hij heeft een storing en wil zijn auto laten repareren. Dat heet niks met garantie of aansprakelijkheid te maken.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8351
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

10 sep 2019 18:35

In Frankrijk zijn ze daar wat strikter in denk ik.

Wij verlenen geen garantie zij repareren blijkbaar niet aan getunde auto.

Had het inderdaad wel anders gelezen
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

10 sep 2019 18:38

ElGriffo schreef:In Frankrijk zijn ze daar wat strikter in denk ik.
Of het kwam ze wel goed uit dat ze die Ollander niet hoefden te helpen :owja:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8351
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

10 sep 2019 18:51

Helaas nemen de Fransen het niet zo nauw met afspraken mbt die bij een off. Dealerschap hoort ..

Ik zou niet met een MB langs de route du soleil willen stranden
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 sep 2019 19:06

Garantie of niet, dat wijzigt toch totaal niets aan de situatie? Jij zet 4 Brabusturbo's op je A 200 d blokkie, ding spat uit elkaar, raakt oververhit of onderdelen vervormen. Dan maakt het toch geen moer uit of de auto wel of niet in de garantie zit? Er is mee geknoeid en dat kán de oorzaak van de schade zijn geweest. Dealer kan het dan wel leuk herstellen, maar neemt daarmee een deel verantwoordelijkheid over. Als het probleem dan nog steeds bestaat (scheurtjes in de kop die ineens helemaal doorscheuren) en de boel loopt echt in de soep, dan gaat de klant dus terug naar de dealer want zij hebben het eerdere probleem niet verholpen. Voor de dealer kost het ook gewoon een hoop tijd en geld die ze dan steken in iets dat niet door hun inbreng is veroorzaakt.

Stel, ons daksysteem zit in stadsauto X. Die auto wordt vervolgens opgefokt om 300+ te halen, en dan gebeuren er ineens hele nare dingen met dat dak. En dan bij ons komen klagen dat het dak niet geschikt was voor die snelheid? Je bent wel gek als je als bedrijf zijnde dan zegt "ja geen probleem kom maar hier ermee".
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

10 sep 2019 19:10

TS heeft z'n ei op het forum gedropt en is weer pleite.
Stemming gemaakt en hoppa.

Beetje meer informatie was niet gek geweest mbt de tuning, storing, leeftijd auto, etc.
Gebruikersavatar
snorremans_14
Berichten: 1290
Lid geworden op: 06 jul 2017 19:10
Mercedes-Benz: W 247
Specialisatie: Techniek
Locatie: Zeist

11 sep 2019 10:01

Het is jammer dat TS niet meer reageert ik zou graag willen weten of de storing wel gerelateerd was aan de Tuning ? Als dit de strekking is van Mercedes en zijn dealers vind ik, dat je op een hondse manier behandelt word.

Je zal maar een 2e hands Mercedes gekocht hebben en als nieuwe eigenaar niet weten dat er door de vorige eigenaar een (eco) tuning op de wagen is geplaatst en je komt dan niets vermoedend met een klacht ( al dan niet gerelateerd aan de tuning ) bij de Mercedes dealer en je word zo van de "deur afgetrapt" met wat TS overkwam, vind ik persoonlijk niet kunnen, het zou als Mercedes dealer sjieker zijn om de auto uit te lezen kijken wat de klacht is en het aan de klant overlaten of hij de auto al dan niet gerepareerd wil hebben ( uiteraard de Tuning er af en de reguliere software er weer op, en zonder enige garantie ) dat zou pas klanten binding zijn, i.p.v. uitlezen stekker eruit en € 126, aftikken en te horen krijgen dat de auto getuned is, en waarschijnlijk ook niet eens wat de storing precies veroorzaakte. en verdere hulp weigeren !

Nog even en Mercedes ( dealer ) maakt uit, wat er met "mijn auto" moet gebeuren en wie dit moet doen en wie er wel of niet in mijn Mercedes mag rijden en over welke wegen ik moet rijden, anders ben ik niet welkom bij een Mercedes dealer.

Over garantie valt niet te twisten bij tuning geeft Mercedes ( dealer) geen garantie maar vaak wel de tuner, en dan praat ik over normale tuning van +/_ 35 PK, niet over excessen zoals in de bovenstaande reply's genoemd worden. ( overdrijven is ook een vak ).
MB B-klasse 220 (W247)Launch edition 194 PK, Designo Mountaingrey magno, Aut 7 bak, AMG line, AMG leder pakket, High perf.Led, 19" AMG multi spaak, Pano dak, Night pakket, KeylessGo, elek. verst. memory stoelen. spacers voor 10 mm, achter 15 mm
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8145
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

11 sep 2019 10:54

Als de TS op vakantie is (zoals al zijn bericht doet vermoeden) dan snap ik ook wel dat hij niet ieder uur online is om even het forum te checken.

De Mobilo voorwaarden sluiten chiptuning uit, dus ik vermoed dat contact opnemen met de 24-uursservice (Mobilo) weinig oplevert.
Wellicht contact opnemen met de ANWB of de eigen reisverzekering?
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
dutchtbi
Berichten: 1283
Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.

11 sep 2019 11:03

Precies, gewoon voor die paar centen het ANWB lidmaatschap en wegenwachtservice buitenland met vervangend vervoer aanhouden, dan wordt je altijd geholpen. Dat gaat ook niet altijd vlekkeloos maar is toch beter dan gokken op alleen de Mobilo-garantie
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

11 sep 2019 13:01

snorremans_14 schreef: Je zal maar een 2e hands Mercedes gekocht hebben en als nieuwe eigenaar niet weten dat er door de vorige eigenaar een (eco) tuning op de wagen is geplaatst en je komt dan niets vermoedend met een klacht ( al dan niet gerelateerd aan de tuning ) bij de Mercedes dealer en je word zo van de "deur afgetrapt" met wat TS overkwam
Deur afgetrapt of netjes de deur gewezen, we weten natuurlijk zelf niet hoe het gegaan is. Men kan dingen zelf toch al anders beleven dan het bedoeld is. Ik ga er in deze even vanuit dat er wel enig fatsoen was in de behandeling door de garage/dealer, en het eerder "deur gewezen" was.

Even hard gezegd helaas: het is niet de fabrikant hun probleem dat jij als koper van een tweedehands auto niet goed de geschiedenis bent nagelopen of er altijd de juiste zorg en gebruik is toegepast. Er zitten mogelijk teveel partijen tussen die misschien niet het juiste onderhoud hebben gepleegd of die zaken hebben aangepast waar de fabrikant dat juist niet wilt. En die fabrikant heeft daarin mijn inziens gelijk. Als er een probleem na aftermarket tuning is, moet je bij die tuningboer zijn (zoals je zelf ook aangeeft in je post). Niet alleen voor wat er direct is ontstaan, maar ook als je later vervolgschade gaat krijgen die te herleiden is naar die tuning. Daarnaast wordt een auto volgens een bepaalde ontwerpstand gehomologeerd, als jij door aanpassingen daarbuiten gaat zitten kan de fabrikant niet meer garanderen dat alles nog werkt zoals zij ooit bedoeld hebben.
Het zou als Mercedes dealer sjieker zijn om de auto uit te lezen kijken wat de klacht is en het aan de klant overlaten of hij de auto al dan niet gerepareerd wil hebben ( uiteraard de Tuning er af en de reguliere software er weer op, en zonder enige garantie ) dat zou pas klanten binding zijn, i.p.v. uitlezen stekker eruit en € 126, aftikken en te horen krijgen dat de auto getuned is, en waarschijnlijk ook niet eens wat de storing precies veroorzaakte. en verdere hulp weigeren !
Je kan em wel uitlezen en de directe schade weghalen maar je weet niet welke niet-direct merkbare gevolgschade ernaast is ontstaan door de inmenging van een externe partij. Als de fabrikant die auto binnenhaalt en eraan gaat werken, is het wel ineens hun zaak en gaat de klant op hen terugvallen als er nog steeds dingen mis blijven gaan. Dat wil je je niet op de hals halen, vooral niet in landen waar de claimcultuur sterk aanwezig is. Het is niet gezegd dat bij topicstarter alles weer koek en ei is wanneer de tuning wordt verwijderd en de storing verholpen wordt. Er kan nog andere schade aanwezig zijn die later pas merkbaar wordt. Is dan nog steeds het probleem van die tuner, niet van MB. Ja, het zou ze sieren als ze het wél zouden herstellen, maar ik zie te veel punten waardoor ik wel begrijp dat ze het niet doen.
Nog even en Mercedes ( dealer ) maakt uit, wat er met "mijn auto" moet gebeuren en wie dit moet doen en wie er wel of niet in mijn Mercedes mag rijden en over welke wegen ik moet rijden, anders ben ik niet welkom bij een Mercedes dealer.
Gebeurt in zekere zin al en bij meerdere merken waaronder Mercedes. Al zijn dit meestal extremere auto's en geen reguliere personenauto's.
Over garantie valt niet te twisten bij tuning geeft Mercedes ( dealer) geen garantie maar vaak wel de tuner, en dan praat ik over normale tuning van +/_ 35 PK, niet over excessen zoals in de bovenstaande reply's genoemd worden. ( overdrijven is ook een vak ).
Klopt, ik heb in mijn eerdere reacties hier sterk overdreven om het idee uit te leggen. Het probleem in dit verhaal zit hem hierbij voor de fabrikant o.a. in het trekken van de grens. Die extreme gevallen zal de meerderheid het wel over eens zijn dat je je daar niet voor geroepen moet voelen als fabrikant. Maar dan is het in hun ogen beter om altijd "nee" zeggen, dus ook bij de bescheidenere tuning. Zeg je namelijk soms wel "ja", dan krijg je toch iedereen over de vloer en moet je al een grens trekken wat je wel doet en wat niet. Dat is bijna niet te doen en moeilijk te specificeren, met als resultaat nog meer scheve gezichten van de gevallen die je niet aanneemt.
Het is alsof je velgen onder je auto zet van een of ander goedkoop merk, en als jij 220 op de autobahn rijdt bezwijkt de velg en slaat de ophanging en besturing/aandrijving stuk. Dan moet je er mee naar de verkoper of de maker van die velg, óók voor de kapotte ophanging en besturing/aandrijving (om het geld te halen voor reparatie met OEM delen).
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

11 sep 2019 13:17

Helmy schreef:Garantie of niet, dat wijzigt toch totaal niets aan de situatie? Jij zet 4 Brabusturbo's op je A 200 d blokkie, ding spat uit elkaar, raakt oververhit of onderdelen vervormen. Dan maakt het toch geen moer uit of de auto wel of niet in de garantie zit? Er is mee geknoeid en dat kán de oorzaak van de schade zijn geweest. Dealer kan het dan wel leuk herstellen, maar neemt daarmee een deel verantwoordelijkheid over. Als het probleem dan nog steeds bestaat (scheurtjes in de kop die ineens helemaal doorscheuren) en de boel loopt echt in de soep, dan gaat de klant dus terug naar de dealer want zij hebben het eerdere probleem niet verholpen. Voor de dealer kost het ook gewoon een hoop tijd en geld die ze dan steken in iets dat niet door hun inbreng is veroorzaakt.

Stel, ons daksysteem zit in stadsauto X. Die auto wordt vervolgens opgefokt om 300+ te halen, en dan gebeuren er ineens hele nare dingen met dat dak. En dan bij ons komen klagen dat het dak niet geschikt was voor die snelheid? Je bent wel gek als je als bedrijf zijnde dan zegt "ja geen probleem kom maar hier ermee".
Wat een aannames allemaal 8-)
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Plaats reactie