Hoi,
wie heeft er de gouden tip ?
Heb een mercedes w213, af fabriek met stand kachel.
Werkt prima, zowel met de app, als de timer.
Wat me echter verbaasd, is het volgende :
Bij vorst, en de ingestelde standkachel, keurig ontdooide ruiten, en lekker verwarmd interieur.
Niks mis mee, zou je denken.
Echter , stap je in de voorverwarmde mercedes, klappen de spiegels uit, en daar zit t ijs nog op, of zijn ze nog beslagen.
De spiegelverwarming gaat pas aan, bij lopende motor, en aanzetten van de achter ruit verwarming.
Wie bedenkt nou zoiets , bij mercedes ?
Het is geen mega probleem , verre van dat.
Maar ik had toch echt verwacht, dat ze er een ingenieur bij benz wel uit kon denken, dat ze de spiegels mee zouden verwarmen.
Nu is het is dus starten, en de acher ruit verwarming aanzetten, of alsnog krabben bij vorst..
wie heeft er een tip, om dit te ( laten ) Koppelen ?
Mercedes benz nederland heeft laten weten , dat dit niet mogelijk zou zijn.
Maar wellicht iemand hier, die er wat mee kan ?
Mvg
w213 standkachel koppelen aan verwarmde buitenspiegels ? 100 euro voor de gouden tip !
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
De spiegelverwarming werkt op temperatuur en niet op de achterruitverwarming. En je moet wel in een heel korte straat wonen als ze niet aan het einde van de straat ontdooid zijn. Dus wat is het probleem? Misschien een open sollicitatie sturen?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Naar mijn mening zijn die spiegels echt heel snel ontdaan van ijs als de verwarming aan gaat dus zie ook het probleem niet zo. Onnodig lang aanlaten van deze verwarming is denk ik nogal nutteloos en niet bevorderend voor de techniek.
Ik heb me hetzelfde ook weleens afgevraagd. Juist bij het wegrijden in de straat wil je goed zicht hebben op fietsers etc in je buitenspiegels. Stoel, stuur en achterbank worden voorverwarmd maar de spiegels niet. Ik kan er ook prima mee leven maar bij een merk dat bekend staat om dingen te over engineeren ga je je toch afvragen of je niet ergens een instelling over het hoofd gezien hebt. Misschien moet je Ola Källenius hierover via Twitter benaderen en volgt er binnenkort een over the air update
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Technisch met een omweg wel mogelijk verwacht ik. Er zitten 2 draden op waar spanning op komt via de deurregeleenheid. Daar extern spanning op zetten wanneer de standkachel stroom verbruikt.
Beetje een beun manier maar zou haalbaar moeten zijn. Ook economisch waarschijnlijk ook niet leuk
Beetje een beun manier maar zou haalbaar moeten zijn. Ook economisch waarschijnlijk ook niet leuk
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
ik denk niet dat dit echt bevorderlijk is voor de tijd dat je standkachel kan aanblijven, zo'n spiegelverwarming vreet namelijk nogal wat stroom... dat samen met de pomp die je koelwater circuleert, en je interieur fan(s), dat is best een aanslag op je accu...
Daarom dat je standkachel ook niet onbepaald aanblijft, ik denk max een uur nu (dat was iig met de 210 zo)
De spiegel verwarming zal toch zeker wel onafhankelijk van de achterruit verwarming werken?
Dingen zijn altijd warm bij mij als het onder een bepaalde buitentemp komt... maar ja, da's weer 211, misschien niet zo representatief meer voor vandaag de dag (...)
Daarom dat je standkachel ook niet onbepaald aanblijft, ik denk max een uur nu (dat was iig met de 210 zo)
De spiegel verwarming zal toch zeker wel onafhankelijk van de achterruit verwarming werken?
Dingen zijn altijd warm bij mij als het onder een bepaalde buitentemp komt... maar ja, da's weer 211, misschien niet zo representatief meer voor vandaag de dag (...)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Ik zeg 100 euro naar Raimon. Dat het stroom vreet is volgens mij niet een issue, dat doet de standkachel zelf ook al flink. Eventueel even een 5 graden bimetaal termostaatje in serie achter op de spiegel plakken.
Overigens heb ik er zelf nog nooit last van gehad, maar idem, 211. Misschien is die wat geavanceerder dan de 213
Overigens heb ik er zelf nog nooit last van gehad, maar idem, 211. Misschien is die wat geavanceerder dan de 213
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
-
- Berichten: 992
- Lid geworden op: 01 dec 2020 18:11
- Mercedes-Benz: C 200 Sedan Kompressor
- Locatie: Heerlen
Nu we het toch over logica hebben: de buitenspiegelverwarming zou dan moeten aangaan als a) de standkachel aan staat én b) de binnenverlichting de eerste keer aan gaat: Dan loopt je accu niet onnodig leeg op de buitenspiegelverwarming en gaat die automatisch aan als het buiten zo koud is dat spiegelverwarming nodig is, op het moment dat je de deur open doet om in te stappen.
C-200 Kompressor automaat Sedan Elegance Blauw 11-2006
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Gewoon een Wemos programmeren zodat hij maar 5 minuten aan gaat mits de accu’s spanning boven de x volt. Indien de auto binnen WiFi bereik staat zou je nog het een en ander kunnen monitoren.
de accu wordt al bewaakt.
Als de accu spanning te ver zakt, wordt wel automatisch de standkachel uitgezet.
Ook krijg je dan automatisch een melding via email , en een bericht op de mercedes app.
stroom aftakken van de standkachel , met een relais de spiegelverwarming mee laten schakelen, zou kunnen .
Maar ik hoop eer op de tip , dat het iemand het via de software kan.
Er zit ( los van de standkachel vraag ) wel een slimme optie op , bij de stoelverwarming.
In het menu kan je kiezen, dat de midden arm steun , en deur armsteun ook worden verwarmd , bij inschakelen stoelverwarming .
Dat is wel slim, en fijn.
Gr peter
Als de accu spanning te ver zakt, wordt wel automatisch de standkachel uitgezet.
Ook krijg je dan automatisch een melding via email , en een bericht op de mercedes app.
stroom aftakken van de standkachel , met een relais de spiegelverwarming mee laten schakelen, zou kunnen .
Maar ik hoop eer op de tip , dat het iemand het via de software kan.
Er zit ( los van de standkachel vraag ) wel een slimme optie op , bij de stoelverwarming.
In het menu kan je kiezen, dat de midden arm steun , en deur armsteun ook worden verwarmd , bij inschakelen stoelverwarming .
Dat is wel slim, en fijn.
Gr peter
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Tja. Je hebt die spiegelverwarming hooguit een minuut nodig, dan is het ijs water geworden. Weer drie minuten later zit er alleen nog aanslag van de druppels. Toch een paar ampère per kant schat ik zo. Als je die stroom de hele tijd (max. 50 minuten) laat lopen, wordt de kans onnodig groot dat je accu het niet volhoudt. Dan heeft de standverwarming misschien 20 van de 50 minuten gewerkt en kom je een half uur later toch in een koude auto.
Het enige zinvolle (als je het al zinvol zou kunnen noemen) zou zijn om het aan een geprogrammeerde vertrektijd te koppelen, zodat de spiegels alleen de laatste 3 minuten meedoen. In theorie zou alles kunnen: er zijn deurmodules die schakelen en er is een CAN-bus. Maar ik verwacht niet dat de firmware van de nodige modules deze optie kent. En om de firmware compleet anders te maken, is nogal wat nodig. Daar heb ik in de 'vrije sector' nog niet echt voorbeelden van gezien. Een externe module die signalen van de standverwarming van de CAN-bus leest en op basis daarvan CAN-commando's naar de deuren stuurt, zou in theorie ook kunnen maar meestal is dat vragen om problemen. In zo'n auto wil je echt geen vage malaise op de bus waar alles over communiceert omdat er een vreemde module brak is.
Als gezegd: als je na het instappen even een moment je haar kamt/lippen stift/bril poetst/kont krabt (doorhalen wat niet van toepassing is) na aanzetten van het contact, zijn de spiegels ook schoon. Die vlakkenverwarming is overigens inderdaad heel fijn, al gaat er niets boven een warm stuurwiel.
Het enige zinvolle (als je het al zinvol zou kunnen noemen) zou zijn om het aan een geprogrammeerde vertrektijd te koppelen, zodat de spiegels alleen de laatste 3 minuten meedoen. In theorie zou alles kunnen: er zijn deurmodules die schakelen en er is een CAN-bus. Maar ik verwacht niet dat de firmware van de nodige modules deze optie kent. En om de firmware compleet anders te maken, is nogal wat nodig. Daar heb ik in de 'vrije sector' nog niet echt voorbeelden van gezien. Een externe module die signalen van de standverwarming van de CAN-bus leest en op basis daarvan CAN-commando's naar de deuren stuurt, zou in theorie ook kunnen maar meestal is dat vragen om problemen. In zo'n auto wil je echt geen vage malaise op de bus waar alles over communiceert omdat er een vreemde module brak is.
Als gezegd: als je na het instappen even een moment je haar kamt/lippen stift/bril poetst/kont krabt (doorhalen wat niet van toepassing is) na aanzetten van het contact, zijn de spiegels ook schoon. Die vlakkenverwarming is overigens inderdaad heel fijn, al gaat er niets boven een warm stuurwiel.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
binnen zetten ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Een buurvrouw hier heeft van die gebreide sokjes over de spiegels. Wil best eens vragen of ze nog een set kan maken hoor
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"