Dilema W213 E350e

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
FJLBlok
Donateur
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03) EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: GUCS.NL
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

14 jan 2022 11:38

Nu ik een reiswagen als daily nodig heb, heb ik proef gereden in een W213 E350e Plugin.
Auto rijd verder prima en komt met 24mnd MB garantie echter heb ik toch nog twijfels over (aankomend) onderhoud aangezien zulke wagens vol met techniek zitten.

Auto in kwestie is een W213 E350e uit 12/2016 met 110.000 km (zoals er wel meerdere bij de diverse dealerbedrijven worden aangeboden.)
Nu biedt de 24 maanden garantie wel al een geruststelling echter ben ik toch benieuwd naar wat ervaringen. Ik lees op het forum vrij weinig ervaringen vandaar deze post.
Ik rijd 15-20k kms per jaar.

Ik ben benieuwd naar gemiddeld verbruik, buitengewoon onderhoud (airmatic) ( evt startmotor C350e eigenschap las ik) en overige gevoelige punten, etc. als ook de meningen over de evt restwaarde als de auto 10 jaar oud is en 150-180k kms op de teller heeft staan...

Ik vind het een werkelijk prachtige wagen maar ben een beetje bang voor (dure) verborgen gebreken aangezien ze bijna allemaal Ex lease zijn. toch wel wat gewicht hebben (voor nu geen probleem maar evt later wel), batterij ook niet het eeuwige leven heeft verwacht ik. En dat ik vind dat Mercedessen vanaf 6 jaar toch vaak 'kuurtjes' beginnen te krijgen. Ja, ik weet dat veel valt of staat met onderhoudshistorie maar toch als je door de diverse fora's heen gaat lees ik toch veel en vaak eenzelfde soort 'kuurtjes' bij de diverse modellen...

Het komt erop neer dat ik geen zin heb in een auto waar de kans groter is op bijzonder onderhoud, dan schaf ik liever een 'gewone' benzine versie aan.

Een C350e is geen optie, die vind ik te krap...

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden

Groet Frank
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
GrayMerc
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2022 22:10
Mercedes-Benz: 350E

15 jan 2022 09:54

FJLBlok schreef: 14 jan 2022 11:38 Nu ik een reiswagen als daily nodig heb, heb ik proef gereden in een W213 E350e Plugin.
Auto rijd verder prima en komt met 24mnd MB garantie echter heb ik toch nog twijfels over (aankomend) onderhoud aangezien zulke wagens vol met techniek zitten.

Auto in kwestie is een W213 E350e uit 12/2016 met 110.000 km (zoals er wel meerdere bij de diverse dealerbedrijven worden aangeboden.)
Nu biedt de 24 maanden garantie wel al een geruststelling echter ben ik toch benieuwd naar wat ervaringen. Ik lees op het forum vrij weinig ervaringen vandaar deze post.
Ik rijd 15-20k kms per jaar.

Ik ben benieuwd naar gemiddeld verbruik, buitengewoon onderhoud (airmatic) ( evt startmotor C350e eigenschap las ik) en overige gevoelige punten, etc. als ook de meningen over de evt restwaarde als de auto 10 jaar oud is en 150-180k kms op de teller heeft staan...

Ik vind het een werkelijk prachtige wagen maar ben een beetje bang voor (dure) verborgen gebreken aangezien ze bijna allemaal Ex lease zijn. toch wel wat gewicht hebben (voor nu geen probleem maar evt later wel), batterij ook niet het eeuwige leven heeft verwacht ik. En dat ik vind dat Mercedessen vanaf 6 jaar toch vaak 'kuurtjes' beginnen te krijgen. Ja, ik weet dat veel valt of staat met onderhoudshistorie maar toch als je door de diverse fora's heen gaat lees ik toch veel en vaak eenzelfde soort 'kuurtjes' bij de diverse modellen...

Het komt erop neer dat ik geen zin heb in een auto waar de kans groter is op bijzonder onderhoud, dan schaf ik liever een 'gewone' benzine versie aan.

Een C350e is geen optie, die vind ik te krap...

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden

Groet Frank
Ik snap je dilemma wel.
Ik heb net een GLC 350E en daar heb ik grondig onderzoek naar gedaan.
Auto die in veel opzichten hetzelfde is alleen dan hoger en dan een C klasse haha.

Ik heb begrepen dat vooral de compressor van de luchtvering vaak kapot gaat. Dit is niet heel duur, maar de luchtvering poten zijn wel duur.
Verder zijn het extreem goede auto’s hoor.
Kijk uiteraard even naar het accupakket, hoeveel energie die verliest en hoeveel kilometer je ermee kan rijden.
Ex-lease is toch niet zo’n probleem wel?
Die auto’s zijn toch altijd goed onderhouden en kosten noch moeite gespaard?
Ik heb de auto gekocht met 6 maanden Bovag, met 2 jaar garantie zou ik me helemaal niet druk maken!
Wat je zou kunnen doen is nakijken welke beurten er verricht zijn met de codes achter A1/2 en B1/2, hiermee weet je ook precies wat er de komende jaren op het programma staat. Dit heb ik dus wel gedaan. Ik weet dat ik de komende 2 jaar geen groot duur onderhoud heb en dat dan de schijven en duurdere dingen gaan komen.
Ik doe dit bij een Mercedes garage, maar dan wel op budget haha.
Zo’n 213 rijdt 1:20 toch? Nog zuiniger dan die van mij. Heerlijk 🤟🏻
Wat heb je voor opties op deze?
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 3048
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: W205, W639, W201,C215 5.5 AMG
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

15 jan 2022 10:04

Frank, ik zie het nut niet van zo'n 350e als particulier aankoop.. je schouwt een hoop extra gewicht met je mee wat je uiteindelijk bijna tot niks aan hebt.
Het actiradius is om te lachen.

Vervolgens wat jezelf aangeeft wat doet het verder metv onderhoud/storingen enz. Er zijn maar vrij weinig universele autobedrijven die daar verstand van hebben. (Olie wisselen en remblokken kan iedereen). Met die 20k per jaar zou ik voor een benzine gaan.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 19289
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

15 jan 2022 13:05

GrayMerc schreef: 15 jan 2022 09:54 Ex-lease is toch niet zo’n probleem wel?
Die auto’s zijn toch altijd goed onderhouden en kosten noch moeite gespaard?
lease maatschappijen zijn over het algemeen niet echt van de onderhoudskosten...die veronderstelling klopt dus niet helemaal (of helemaal niet)

zelf heb ik recentelijk veel met enkele A250e's en vrij lang met een GLC350e gereden en ik was al nooit echt een fan van hybride's en nu al helemaal niet meer...de actieradius is om te lachen, het extra gewicht is (relatief) absurd en het verbruik is ronduit belachelijk als je voornamelijk korte stukken rijdt die te lang zijn voor de (extreem beperkte) elektrische actieradius (want 32km wordt 12km terwijl je dermate sloom rijdt dat er ook nog 1.2 bonus kilometers zijn geschoord)

en dan heb ik het nog niet eens over alle extra componenten die kapot kunnen (en te vaak ook zullen) gaan

greetingz,
FJLBlok
Donateur
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03) EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: GUCS.NL
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

15 jan 2022 13:16

Ik hoor het al… best gewoon een benzine wagen. Dank jullie wel voor de kennis deling
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
GrayMerc
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2022 22:10
Mercedes-Benz: 350E

15 jan 2022 22:25

MBenzNL schreef: 15 jan 2022 13:05
GrayMerc schreef: 15 jan 2022 09:54 Ex-lease is toch niet zo’n probleem wel?
Die auto’s zijn toch altijd goed onderhouden en kosten noch moeite gespaard?
lease maatschappijen zijn over het algemeen niet echt van de onderhoudskosten...die veronderstelling klopt dus niet helemaal (of helemaal niet)

zelf heb ik recentelijk veel met enkele A250e's en vrij lang met een GLC350e gereden en ik was al nooit echt een fan van hybride's en nu al helemaal niet meer...de actieradius is om te lachen, het extra gewicht is (relatief) absurd en het verbruik is ronduit belachelijk als je voornamelijk korte stukken rijdt die te lang zijn voor de (extreem beperkte) elektrische actieradius (want 32km wordt 12km terwijl je dermate sloom rijdt dat er ook nog 1.2 bonus kilometers zijn geschoord)

en dan heb ik het nog niet eens over alle extra componenten die kapot kunnen (en te vaak ook zullen) gaan

greetingz,
Is dat niet te kort door de bocht?
Ik heb vrij veel Mercedes monteurs gesproken en die zijn het allemaal eens dat dit een zeer goede auto is. Daarbij heb ik aardig wat reviews doorgespit en ook daar wordt de hybride techniek geprezen. Het is geen Toyota, maar het werkt wel!
Daarbij, die extra kilo’s heb je toch weinig last van? Dat ding is alsnog vlot, rijdt lekker met luchtvering en hij is nog zuinig ook.
Maar wellicht wil ik gewoon mijn koop verdedigen 😊
Proof me wrong…
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 6750
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S212 200CDI - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

15 jan 2022 22:29

Grote vraag is denk of het verschil met de benzine variant de moeite van al die extra techniek waard is. En daar heeft MBenz het wel bij juiste eind denk ik. Ik ken zelf ook twee E350E eigenaren en ondanks dat die weinig problemen met de auto hebben zie er zelf ook niet echt de meerwaarde van.
GrayMerc
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2022 22:10
Mercedes-Benz: 350E

15 jan 2022 23:15

Is de meerwaarde dan niet dat je zuiniger rijdt? En dat je een stuk meer power hebt in verhouding met de normale benzine motor?
Ik rijd ook stukken 1,5L/100km en als ik gas geef zit ik in enkele seconden boven de honderd!
Maar ieder z’n ding uiteraard. Ik probeer gewoon een aantal jaar een goedkope hybride. Lekker stekkeren en goedkoop rijden.
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 6750
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S212 200CDI - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

16 jan 2022 09:42

De meerwaarde zou inderdaad moeten zijn dat hij zuiniger is. Maar in de praktijk is dat minder rooskleurig dan in de brochure. En daar komt nog bij dat een eventueel defect of reparatie aan de betreffende techniek in de toekomst heel die "winst" in 1x doet verdampen. En in de keren dat ik in die E350E heb gereden vond ik de meerwaarde van power eigenlijk niet echt de moeite.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 19289
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

16 jan 2022 13:00

GrayMerc schreef: 15 jan 2022 22:25 Is dat niet te kort door de bocht?

Daarbij, die extra kilo’s heb je toch weinig last van? Dat ding is alsnog vlot, rijdt lekker met luchtvering en hij is nog zuinig ook.
Maar wellicht wil ik gewoon mijn koop verdedigen 😊
Proof me wrong…
nee - dat is niet kort door de bocht...en het is niet dat ik amper tot niets met mercedes hybride's heb gereden want ondertussen heb ik toch al een paar duizend kilometer met divers hybride modellen gereden en het zal ongetwijfeld mooi zijn als je dermate weinig rijdt dat je de kilometers op kunt vangen met alleen snachts (en evt 1x overdag) laden en het zal ongtwijfeld mooi zijn als je genoeg rijdt om onderweg de motor warm genoeg te krijgen en nog wat bij kunt laden (wat overigens op de autobaan met de 177er A250e extreem onaangenaam afremt bij alleen het gas loslaten) maar als je daar tussen in zit met je kilometrage en de motor alleen maar koude kilometers maakt om het gebrek aan elektrische actieradius op te vangen dan zuipt zo'n hybride -zeker een GLC350e met (op 3 na) alle opties)- als een ketter (en gezien de bonus kilometers die ik gedurende die ritten heb gescoord, reed ik zeer behouden)

die GLC350e waar ik zo'n 1000km mee heb gereden, heb ik omgeruild voor een GLC43 (geen eigen auto's maar werk voor derden) en dat reed meteen stukken aangenamer, veel sneller en qua verbruik haast vergelijkbaar (met dezelfde rijstijl)...

greetingz,
mrp
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:49
Mercedes-Benz: S213 E300e (2021)

16 jan 2022 14:44

Ik ben recentelijk van een GLC300de naar een E300e overgestapt en heb in totaal ruim 25.000 hybride kilometers gereden. De aandrijflijn van beide auto's bevalt uitstekend; voldoende vermogen, stil, soepel en een haast onmerkbare overgang tussen elektrisch rijden en op de brandstof motor. Onafgenaam afremmen om de batterij bij te laden gebeurt alleen als je in de elektrische modus met de flippers de motor op maximaal regeneren zet (en die stand is alleen aan te raden in een afdaling).
Het electrische bereik van de 300 modellen is iets beter dan de 350 modellen dacht ik, en bij mij voor dagelijks woon-werkverkeer voldoende om dat volledig elektrisch te doen. Ik rij regelmatig lange afstanden (100+ km) en dan hou ik er rekening mee dat ik op een gegeven ogenblik moet overschakelen op de brandstof motor, zodat je ervoor zorgt dat de motor de kans krijgt om rustig op te warmen en geen opdonder krijgt.

Ik kan de hybride aandrijflijn zeker aanraden als je zoals in mijn situatie woon-werk verkeer volledig elektrisch kan doen, en thuis kan laden.

Rijdt zoals hierboven beschreven een v6 biturbo aangenamer dan een geelektrificeerde 4-cylinder? Sowieso. Als het in je budget past zou ik een E43 ook prefereren, daar zou ik alleen nooit 1:40 (daar komen laadkosten natuurlijk ook nog bovenop) mee halen zoals ik dat met beide hybrides wel doe.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3500
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

16 jan 2022 23:41

Onze C350e rijdt wat betreft benzine 6,5 l/100 km totaal (benzineverbruik inclusief de elektrische kilometers). Veel stekkeren zorgt ervoor dat we dat verbruik halen.
De kosten van het laden moet je er afzonderlijk bij tellen. Dan zijn de kosten dus hoger dan van een nonhybride 6,5 l. De elektrisch afgelegde kilometers komen erbij. Na 120000 km hebben we gemiddeld dus 6,5 liter per 100 km gereden plus aan stroom 12.271 kWh verbruikt. Dat is zo’n eur 1850. Oftewel 1000 liter op 120000 km.

Het echte verbruik komt qua kosten dan overeen met 7,3 l/100 km.

Maar de bijtelling en de wegenbelasting zijn laag...

Helaas geeft Mercedes Me geen info meer over de soort kilometer. Geen idee hoeveel we zonder benzine hebben afgelegd.

Edit: ik zou geen hybride weer nemen. Liever een minder zware wagen maar wel evenveel vermogen…
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
FJLBlok
Donateur
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 okt 2013 20:03
Mercedes-Benz: EX W220 S320 ('03) EX W245 B160; EX W211 E500 Elegance ('03); EX R129 500SL (1990), EX W163 55 AMG ('03)
Specialisatie: GUCS.NL
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

17 jan 2022 08:45

Ja ik heb nu ook wel besloten om niet voor een gebruikte plug-in te gaan. Het verschil tussen het bekende (benzine motor en onderhoud) en het minder bekende (plug-in onderhoud) is nu dermate klein dat het niet uitmaakt (financieel) wat je kiest ondanks de kortingen op de diverse belastingen. En ik met ben met Borgmonster eens over vermogen/ gewicht. Ik rijd dagelijks 25km woon/werk met uitschieters naar 250km per dag ri. Schiphol... Helaas is het OV in mijn regio zwaar onder de maat anders was dat ook nog een optie geweest en dan kon ik lekker mijn mooie ML 55 aanhouden. Terneuzen > Schiphol is een autorit (buitenom de spits) van net geen 2 uur. Ik doe daar met OV 2 tot 2,5 keer zolang over mits geen storingen. Deze rit maak ik 2-3 x per maand ivm werk en dan staat de wagen daar geparkeerd voor max 1 week...
7,3/100km (stroom gerekend met 15ct/kwu? Is dat niet wat laag?) is net aan zuiniger dan een 200 motor die ik aan ong. 8.2/100 rijdt en 25km is net aan het maximale van de accu om het volledig elektrisch te doen. Daarnaast heb ik geen laadmogelijkheid op de zaak (huur) en thuis moet ik dan een wallbox installeren (ook weer 2k ofzo).
Nee, teveel gedoe voor te weinig voordeel...
Een mooie E200/E250 met minders kms en jonger bouwjaar binnen hetzelfde budget is dan in mijn optiek interessanter.
Dank voor alle antwoorden!
"Kleingeld maakt meer lawaai dan briefjes"
mrp
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 sep 2010 09:49
Mercedes-Benz: S213 E300e (2021)

17 jan 2022 09:35

25km is idd net krap aan met een 350 hybride, zeker in de wintermaanden. Overigens is een (dure) laadpaal met een plugin hybride vrij onzinnig omdat hij (de 300 serie iig) in 5 uur van 0 naar 100% gaat op een normaal stopcontact, prima dus om je auto bij te laden gedurende de werkdag of 's nachts thuis. Of de techniek ingewikkeld is weet ik niet, maar je rijdt wel met twee aandrijflijnen rond die potentieel kuren kunnen gaan vertonen..
GrayMerc
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jan 2022 22:10
Mercedes-Benz: 350E

17 jan 2022 14:25

Borgmonster schreef: 16 jan 2022 23:41 Onze C350e rijdt wat betreft benzine 6,5 l/100 km totaal (benzineverbruik inclusief de elektrische kilometers). Veel stekkeren zorgt ervoor dat we dat verbruik halen.
De kosten van het laden moet je er afzonderlijk bij tellen. Dan zijn de kosten dus hoger dan van een nonhybride 6,5 l. De elektrisch afgelegde kilometers komen erbij. Na 120000 km hebben we gemiddeld dus 6,5 liter per 100 km gereden plus aan stroom 12.271 kWh verbruikt. Dat is zo’n eur 1850. Oftewel 1000 liter op 120000 km.

Het echte verbruik komt qua kosten dan overeen met 7,3 l/100 km.

Maar de bijtelling en de wegenbelasting zijn laag...

Helaas geeft Mercedes Me geen info meer over de soort kilometer. Geen idee hoeveel we zonder benzine hebben afgelegd.

Edit: ik zou geen hybride weer nemen. Liever een minder zware wagen maar wel evenveel vermogen…
Je zou het dus niet meer doen?
Apart!
Ja we zijn off-topic, maar ik vind het dus wel een interessant onderwerp. Zeker qua MPG, fuel economy en hybride.
Ik heb de 350E dus juist genomen voor het hybride rijden. Bevalt het niet, dan zal die gewoon ingeruild worden voor een RAV4 of een normale benzine motor of zelfs een Jaguar i-pace.
De laatste heb ik sowieso nog niet gedaan omdat ik nog met het gezin op vakantie wil kunnen zonder het gedoe van snel laden.

Ik lees overigens iets over de juiste manier van hybride rijden, met de motor rustig warm laten worden op de snelweg?
Daar zat ik dus ook over na te denken. Is het niet het slimst om in de winter in sport weg te rijden om de motor warm te laten worden en dan halverwege het woon/werk op hybride?
Tot nu toe valt mijn verbruik tegen overigens. Dit met laden zoveel als ik kan, regelmatig in de stad elektrisch rijden. Het is helaas koud buiten en wellicht gebruik ik het gaspedaal nog te veel aangezien ik m net heb.
Vandaar mijn interesse qua hybride rijden, verbruik en techniek.
Ik had echt heel goed onderzoek gedaan en alle reviews zijn zeer goed. Toch blijkt nu dat de owners reviews wat minder zijn?
Plaats reactie